Verslag XFI Audioshow 2017


Jamie Biesemans | 03 oktober 2017 | Fotografie Jamie Biesemans

Liefhebbers van betere audioapparatuur wisten afgelopen weekend waarheen: Veldhoven, voor de nieuwste editie van de XFI Show. Wie echt houdt van hi-fi in grote letters en niet zijn zoektocht naar betere geluid begint door naar prijskaartjes te turen, vindt hier zijn gading.

Er was behoorlijk wat fijn te zien en – vooral – te horen, bij een aantal primeurs en in de nieuwe delen van de show. XFI bood bijvoorbeeld voor het eerst een gedeelte speciaal voor liefhebbers van hoofdtelefoons en aanverwanten.  In dit verslag lopen we langs een aantal van onze favorieten en headliners langs. Gegeven dat sommige kamers letterlijk tientallen producten bevatten, is het onvermijdelijk dat niet alles ter sprake komt. Net zoals bij elke show speelt er een zekere toeval, het geluk van iets mooi of indrukwekkend te ontdekken.

Het Koningshof bij Veldhoven is een prachtig hotel, een prima locatie voor een show zoals deze. Wellicht daarom dat er al heel wat zijn geweest in de voorbije jaren. De XFI Show is de nieuwste incarnatie, goed georganiseerd en doorgaans met kamers waar relatief goede demo’s te horen. Akoestiek op een show is altijd wel een gokspel – geloof ons maar, het is zelfs op een peperdure locatie als CES in The Venetian soms schrijnend - maar heel wat standhouders wisten toch een redelijk goede resultaat te halen.

Laten we meteen beginnen met wat heel indrukwekkend was: Grimm Audio. Gegeven dat de basis van het merk een paar kilometer verder ligt in Eindhoven, mag je wel zeggen dat Grimm thuis speelde. Voor de gelegenheid werd de nieuwe LS1a getoond, een actieve speaker die je misschien beter omschrijft als een muzieksysteem. Er valt veel te vertellen over de speakers, die toegankelijker geprijsd zijn als alom geprezen LS1be. De demo van de LS1a die we bijwoonden op XFI was verbluffend, zeker met de bijhorende subwoofer in de voet verwerkt. Het geheim van dit systeem zit hem in de DSP-controle waardoor breakup van de conus kan vermeden worden, terwijl er wel een geweldige output is. Zoals altijd zien de LS1a’s er niet conventioneel uit, maar qua zuiverheid van klank zijn ze gewoon indrukwekkend.

We liepen op de zondag bij XFI langs. De locatie is behoorlijk, dus ondanks de redelijke bezoekersaantallen was het nooit echt drummen. Op een paar kamers na, tenminste. Het zal niet verbazen dat de grootste massa te vinden was bij Bowers & Wilkins. Het Britse merk greep XFI aan om de luisterpremière van de nieuwe 700 Serie te houden, afgewisseld met demo’s van de top-of-the-line 800 Serie. Naar luidsprekers uit de 800-reeks wil iedereen wel luisteren, maar er was minstens even veel interesse in de opvolgers van populaire speakers als de CM6 S2 en de CM10 S2. Zo te zien zal de nieuwe 700 Serie Bowers & Wilkins geen windeieren leggen. Het bewees toch ook dat hoewel veel bezoekers met plezier kennismaakten met premium-producten, er toch ook velen zijn die op zoek waren naar een topgeluid voor een redelijk bedrag.

Voor we aan alle stands kwamen, moesten we echter voorbij de enorme ruimte van Yamaha navigeren. Geen probleem, de Japanse audiogrootmacht had voor de gelegenheid een set NS-5000-speakers van 15.000 euro neergepoot, aangedreven door dat hoogtepunt van retrodesign, de A-S3000. Maar net toen we binnenwandelden, ging alle aandacht uit naar de YSP-5600. Of liever: de tv die er bij hoorden. Max Verstappen reed net over de finishlijn en haalde daarmee een mooie overwinning binnen. Voor zoiets moet zelfs een hifi-show even op pauze drukken.

Ontdekkingen

We zijn het stilaan gewoon geworden dat je bij een demo van Totem Acoustics automatisch denkt: “Zijn het wel de kleine speakers vooraan die spelen?”. Het Canadese merk heeft een patent op het produceren van een mooie, volle klank uit verrassend compacte luidsprekers.

Toen we de ruimte betraden speelde net een demo van de Totem Tribe Tower, een slanke vloerstaander gebaseerd op de Tribe-luidsprekers die je op de muur kunt monteren. We zijn de voorbije jaren vaak in contact gekomen met de Tribe III, onder meer voor een test en bij demo’s op ISE, en het is een verbluffend ding. De Tribe Tower is iets anders, maar leek ook sterk uit de hoek te komen.

De nieuwe Sky Tower was eveneens present op XFI. Totem wordt verdeeld door Joenit, tevens de distributeurs van Rega. En het Britse merk had iets leuk te tonen: de Planar 6, opvolger van de RP6. De draaitafel zit er modern en strak uit, zoals altijd bij Rega. Opvallend was ook hoe licht de basis wel was, contrasterend met de glazen draaischijf die aan de buitenkant zwaarder is. Met de laatste schijf van de XX zorgde de P6 in elk geval voor een leuke luistersessie.

Een mooie primeur ook bij Reference Sounds, de verdeler van Ayre. Op XFI konden we voor het eerst de Ayre EX-8 bewonderen, een machtige geïntegreerde versterker met DAC en streaming die eigenlijk alles kan wat je maar kan wensen. Spelen deed de EX-8 nog niet, want het toestel op XFI was nog een prototype. Wel was er een mooie demo van de ML-combinatie.

 

'Outspoken design'. Als die term bij iets past, dan wel bij de Vivid Audio-speakers van Laurence Dickie – de ontwerper van de iconische Nautilus. De knalgele Giya G1 Spirits, aangestuurd door Mola Mola, die we konden beluisteren bij Terrason, daar kon je niet naast kijken. Love it or hate it, de rondingen van de Vivid-speakers hebben wel een doel: een zuivere muziekweergave. Toen we langskwamen, kregen we net een wondermooie Franstalige jazz-opname te horen – van onbekende origine en ooit door enkele jongelui cadeau gedaan aan Terrason tijdens een demo in Brussel. Wie de zanger is, weet niemand. Maar hij stond wel gewoon in de kamer, zo goed was de opname én weergave.

We spitsen onze oren toen we bij Cyrus kwamen. Echt goed kenden we het Britse merk niet, maar afgaande op wat er bij XFI te horen was moeten we eens dringend kennismaken. De meeste Cyrus Audio-toestellen zijn behoorlijk compact en daardoor misleidend. We hoorden in de wandelgangen vaak goedkeurend de naam ‘Cyrus’ vallen, dat zegt veel. Op XFI was er een kleine Europese primeur: de Cyrus Soundkey, een draagbare DAC/hoofdtelefoonversterker. Die hebben we helaas niet kunnen beluisteren door tijdsgebrek. Misschien omdat we te lang bleven hangen bij de prachtige Triumph-oldtimer in de hoek.

Ook (voor ons) onbekend: M&K Sound, een fabrikant met een serieuze achtergrond in pro-audio. Onze aandacht werd geprikkeld omdat de nadruk op surround lag, terwijl de meeste kamers op XFI rond muziek draaien. We kwamen langs net op het moment dat er een demo begon met ‘Tron: Legacy’.

De M&K-speakers hebben een heel aparte opbouw, wat ook de aandacht trekt. De S-150 MkII’s die de voorste kanalen verzorgden, hebben twee midrange-woofers en drie tweeters. Voor de achterste kanalen koos de verdeler voor tri-pole-speakers, altijd een interessante optie als je een surroundopstelling in een beperkte ruimte moet bouwen. De sub – in deze configuratie nog belangrijker – was een een stevige XT10 met push/pull-architectuur. In de tiental minuten dat we naar de Tron-film keken (met de geweldige, helemaal passende soundtrack van Daft Punk) vonden we het resultaat best wel goed. Het blijft een show, waar surround lastig goed te krijgen is, dus dat wel een verdienste van de M&K-verdeler.

Meer primeurs

Primeurs waren er wel meer. Zoals de herintroductie van Driade Systems, een Nederlands merk met een heel eigen filosofie. De Premium Series-vloerstaanders die stonden te spelen op XFI herken je van ver: heel fraai gebouwd uit hout, met de kenmerkende silhouet. Het zijn geen staande rechthoeken, maar de hoeken zijn met een chamfer die varieert qua dikte. Knap, en ze klonken op XFI meer dan behoorlijk.

Net zoals heel wat bezoekers bleven we hangen bij het Britse Russel K., wellicht omdat de verdeler (Very Fine Solutions) actief mensen in kamer 113 naar binnen lokte. Maar we hadden er geen spijt van, want de demo van ‘Hey Now’ van London Grammar was prachtig. Russel K. is zeker geen nieuwkomer in het wereldje, afgaande op wat we hoorden verdient het merk wat meer aandacht.

Zocht je veel mensen, dan kwam je ook bij snel bij More Music uit. Hun demonstratie van de Gold Ear Triton Reference bewijst wederom dat China een bron van hifi op topniveau kan zijn. De bronapparaten van dCS en versterking door Moon droeg ook wel bij tot het geheel. Nu ja, de dCS Vivaldi staat nog altijd hoog op onze lijst van ‘bronnen-die-we-kopen-mochten-we-de-lotterij-winnen’.

Op dat lijstje vind je ook de combinatie van de Marantz PM10 en SA10, gekoppeld aan een set Q Acoustics Concept 500-luidsprekers. Dat we enthousiast zijn over deze vloerstaanders had je misschien al gemerkt (zie ook de EISA Award voor zowel Marantz als Q Acoustics), we kunnen je enkel aanraden om de Marantz-versterker en de Concept 500 eens een keer te gaan beluisteren.

Op een show zoals XFI verwacht je ten slotte toch een paar hoornspeakers tegen te komen. Avantgarde Acoustics kon natuurlijk niet ontbreken en naast hun geel-oranje Trio-opstelling (prijs op aanvraag) en gigantische dubbele Basshorn (32.000 euro) kon je ook al niet kijken. Voor hoornspeakers moet je hier zijn – en moet je duidelijk ook plaats hebben. Opvallend is dat Avantgarde duidelijk toch zijn fans heeft. Die waren ook in grote getallen aanwezig bij Blumenhofer Acoustics, een Duits merk met een voorliefde voor houtnerf. We vonden de set bestaande uit een paar Genuin FS 3 MK 2 en de bijzondere editie van een Dr. Feickert Analogue Blackbird bijzonder geslaagd.

Tussendoor was er ook tijd om andere bezoekers en contacten uit de industrie te praten. De prijs van de meest enthousiaste bezoeker ging wellicht wel naar de man die ons vertelde over zijn recente IsoTek-aankoop, waar hij duidelijk heel tevreden over was. IsoTek toonde op XFI onder meer zijn EVO3 Genesis One.

De XFI-show had zoals altijd wel wat last van demotracks die iets te rustig en te audiofiel waren – ook daar vingen we in de gangen veel opmerkingen over op – maar er waren genoeg standhouders die ook wel buiten de lijntjes durfden kleuren. Bij het Zweedse Marten genoten we bijvoorbeeld van een stevig stukje knallende percussie. Maar laten we toch blijven pleiten voor een meer divers muziekaanbod – het hoeft niet altijd Diana Krall te zijn, toch?

Op de volgende - en laatste - pagina van dit verslag vind je nog een greep uit de foto's van het audioweekend.

Fotoverslag

De opstelling van de nieuwkomers van Ilumnia

De bijzondere modellen van Blumenhofer

De genoemde Triumph in volle glorie

Er was ook live muziek!

De unieke vormen van Vivid

Uiteraard ook aandacht voor vinyl, onder meer bij Rega

...en bij Dr. Feickert

Fraais van onder meer dCS en GoldenEar