Korato KVP10PH & KTA100
High Quality Audio Amplifiers
Als het aan mij ligt zult U deze recensie nooit lezen. Dat zal namelijk betekenen dat ik mijn hart zal hebben gevolgd en dat ik net doe of ik de voorversterker en de eindversterker, die in deze recensie centraal staan, nooit heb ontvangen van de nieuwe importeur voor de Benelux. In dat geval zal ik, zonder dat ik er in een recensie ooit met een woord over zal kunnen reppen, in de toekomst thuis heimelijk blijven genieten van het geluid dat deze volbloeds via mijn Concerto’s de ruimte in weten te pompen.
Maar laat ik bij het begin beginnen. De e-mail is afkomstig van een man met een mij onbekende naam; Dejan Zivkovic. Door de laatste drie letters van de achternaam wordt er tijdens het lezen ervan in mijn hersenen direct een link gelegd met de naam van een Nederlandse importeur van een ander Joegoslavisch merk Terwijl die gedachte door mijn hoofd gaat registreren mijn ogen de zin waarin de heer Zivkovic melding maakt van één van mijn recensies die hij gelezen heeft. Hij is sinds maart 2002 importeur voor de Benelux van het Joegoslavische merk Korato en biedt mij ter test een voorversterker en een eindversterker aan. Dit aanbod komt op een moment dat ik in afwachting ben van een Franse geïntegreerde versterker. Deze is dan evenwel al een week te laat en zou nog wel eens enkele weken langer op zich kunnen laten wachten. Ook de andere apparaten worden dus in tijd vooruit geschoven en daarmee zou het nog een tijd duren alvorens deze Joegoslavische combo aan de beurt zou komen. Ik mail dan ook terug dat ik voorlopig geen tijd heb om aandacht te besteden aan het mij onbekende merk Korato. Tenzij deze Belgische Joegoslaaf, of moet ik zeggen Joegoslavische Belg, zijn voor / eind combinatie op zeer korte termijn bij mij thuis kan bezorgen. Er volgen nog wat e-mails over en weer en diezelfde avond nog worden er bij mij thuis drie componenten afgeleverd. De alert reagerende, enthousiaste, net startende, kleine audio importeur ten voeten uit.
Korato Audio Group
Tot mijn verbazing lees ik dat dit merk al langer bestaat dan het eerder genoemde Karan Acoustics. Het bedrijf is in 1987 gestart door een aantal toegewijde audiofielen en muziekliefhebbers met de intentie om, voor het eerst in Joegoslavie, professioneel een lijn van audio voor- en eindversterkers te ontwikkelen. Het doel; ze moeten net zo goed gebouwd zijn, en even goed klinken, als de geïmporteerde componenten maar dan tegen een lagere prijs. Dat moet iedere consument aanspreken. Aanvankelijk waren de componenten voor West Europese consumenten slechts te betrekken via internet maar inmiddels zijn er distributeurs in Spanje, Griekenland, Frankrijk en de Benelux. Naast de hier geteste KVP10PH / KVA100 combinatie heeft het merk nog een Anniversary voor- / eindversterker combinatie, een KVP20 voorversterker en een drietal buizenversterkers in het pakket. Korato is in Joegoslavie, naast fabrikant, tevens de importeur van een aantal befaamde merken zoals van den Hul en Audio Note. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij VdH kabels en Audio Note output transformatoren gebruiken in hun (buizen) versterkers.
Korato KVP10PH & KTA100
KVP10PH - dual mon valve preamplifier & dual mono valve power supply
Nog enkele specificaties van de fabrikant:
Het frequentiebereik loopt van 8Hz tot 110 kHz. Vervorming 0.1%/0.15%. Gain 24 dB / 46 dB. Output impedance 190 Ohm. Afmetingen: 480 mm breed, 65 mm hoog en 254 mm diep. Samen zijn de behuizingen goed voor een gewicht van 10 kilo.
KTA100 - dual mono power amplifier
Korato KVP10PH & KTA100
Opstellen en aansluiten
Trouwe lezers kennen inmiddels de strekking van deze alinea. Het CEC TL5100 cd transport staat via Gotham GAC-2 gebalanceerd in verbinding met achtereenvolgens de North Star Model 4 24/96 upsampler / anti jitter device en de North Star Model 3 24/96 DAC die vervolgens middels Siltech SQ80 verbonden is met de Korato KVP10 voorversterker. Het analoge frontend wordt gevormd door de Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met Rega RB300 arm die uitgerust is met een Clearaudio Victory H MC element en intern bekabeld is met Clearaudio Sixstream. Deze kabel loopt door tot aan de Clearaudio Basic phono voorversterker in MC stand, die vervolgens door middel van StraightWire Encore met de DVD ingang van de Korato KVP10PH voorversterker. De Korato KVP10PH wordt door middel van Siltech ST48 aangesloten op de Korato KTA100 eindversterker. Deze stuurt op zijn beurt mijn eigen Sonus Faber Concerto’s aan. Ditmaal gebeurt dat single wired op de tweeter aansluitingen met StraightWire Encore vanuit het enkele paar luidsprekeraansluitingen dat de KTA100 slechts rijk is. Omdat de plus en de min polen achter op de versterker vrij ver uit elkaar liggen redden mijn luidsprekerkabels dat maar net. De tweeter en woofer aansluitingen op de Concerto’s worden onderling doorverbonden met de bij de luidsprekers geleverde vergulde verbindingsplaatjes. Deze componenten worden tezamen met gebruikte tweaks en randvoorwaarden onderaan dit artikel nogmaals opgesomd.
En nu: Luisteren!
De eerste drie weken hebben de versterkers gespeeld zonder dat ik echt gericht probeerde te luisteren. Hoewel; ik zeg nu wel dat ik dat probeerde, maar dat werkte niet; onwillekeurig werd ik keer op keer getroffen door het beeld dat neergezet werd. Normaliter herinner ik me ook niet welke cd ik direct na het aansluiten als eerste gedraaid heb. Nu weet ik het nog precies. Het gaat om een HDCD opname getiteld: “ Basie Big Band.”
Ik draai het volume naar 9 uur en vrijwel onmiddellijk valt de muziek in. Het mij in diverse uitvoeringen bekende “Shiny Stockings” kent een vrij rustig begin maar op een gegeven moment bouwt de bigband van de grond af een muur van muziek op. Ik heb altijd geroepen dat je het door mij zeer geliefde geluid van een bigband niet “live” in je kamer kunt zetten en dat je daar ook niet naar moet streven. Wat er nu gebeurt doet mijn mond echter openvallen. Ik ga snel op mijn “sweet spot” zitten en laat het geweld over me heen rollen. Hier staat dus wel degelijk een bigband in de huiskamer. Ook al mis ik nu de Sonus Faber Gravis B1 subwoofer voor de laagste regionen; de band staat als een huis.
Korato KVP10PH & KTA100
Het beeld doet me denken aan dat van de Karan Ka-i180 maar voor mijn gevoel is het groter; zowel breder als dieper. En het klinkt losser dan met de geïntegreerde Karan. Wat dat betreft doet het me meer denken aan het beeld van de geïntegreerde hybride versterker Pathos Twin Towers tegenwoordig TT genaamd. Ook in dat ontwerp spelen buizen in de voorversterker en transistors in de eindversterker tezamen een sublieme rol. Hoewel die combinatie voor mij niet altijd het beste resultaat geeft – in het verleden gaf ik, in combinatie met een Marsh Sound Design eindversterker, eerder de voorkeur aan een transistor voorversterker dan aan een buizenvoorversterker van datzelfde merk – denk ik dat die combinatie in dit geval wel voor een belangrijk deel de oorzaak is van het fraaie geluidsbeeld.
Wat steeds weer bleek was dat ik de volumeknop niet echt open hoefde te draaien om in de muziek getrokken te worden. Ook viel op dat het uitgangssignaal van de voortrap hoog moet zijn want de volumeknop is nooit voorbij de negen uur stand geweest terwijl er soms hard gedraaid is.
Ook synthesizers worden heel fraai voor het voetlicht gebracht door deze combo. Bijvoorbeeld op een al wat oudere opname van Lori Spee. De nummers waarin keyboards en synthesizers een belangrijke rol spelen zijn weliswaar niet mijn favoriete nummers maar ze komen wel heel goed over. Ook de backing vocals - waarin o.a. de stemmen van Margriet Eshuys, Sandra Reemer en Hans Vermeulen terug te vinden zijn – worden mooi uitgelicht. Mijn favoriet blijft echter een nummer als “Time Alone“ waarin niet alleen de harde maar ook de zacht / warmere stemnuances van deze Nederlandse Amerikaanse naar voren komen. En dat doen ze in al hun nuances via deze testapparaten.
Wat ik deze giganten – jazeker, wacht maar tot U de prijs van deze hardware verneemt – ook voorzet, ze verblikken of verblozen niet. De Slovak Philharmonic Hall in Bratislava, Slovakia moet een geweldige zaal zijn want zo wordt hij geportretteerd door deze Korato’s. Deel V van “The Agnostic” van David Chesky in de uitvoering van het Slowaaks Filharmonisch Orkest onder leiding van Stephen Somary knalt letterlijk uit de Concerto’s die het duidelijk naar hun zin hebben en die ik al eerder verdacht heb van masochistische trekjes. Zowel de muziek als het koor laten horen waartoe de compact disc bij een goede opname in dynamische zin in staat is. En hoewel ik altijd hoor zeggen dat de dynamische competentie van de lp het niet haalt bij die van de cd is daar niets van te merken in het stuk uit de opera “La Bohème” van Puccini dat verhaalt over de dood van Mimi. Het is wel degelijk de dynamiek van een filharmonisch orkest die ik hoor.
Ik kan door blijven gaan. Goed, nog één voorbeeld. De schitterende registratie van het meesterwerkje van Janis Ian. Nee, maakt U zich geen zorgen; ik ga niet weer uitweiden over Doug Sax en zijn Mastering Lab. De transparantie van de nummers is “breathtaking” terwijl in de dynamiek, o.a. in het nummer “Breaking Silence”, te horen is hoe perfect de luidsprekers in een ijzeren greep gehouden worden. Geen naijlen; de beweging van het membraam wordt net zo abrupt stopgezet als het in gang gezet is. In de stem van Janis klinkt in het nummer “Through the years” een trefzeker weergegeven mengeling van gevoelens door. Tederheid, verlangen, melancholie, vertrouwen, heimwee, kwetsbaarheid etc.; het is er allemaal.
Korato KVP10PH & KTA100
Maar nu……
Hoe kom ik uit dit dilemma? Enerzijds wil ik U op de hoogte brengen van de vele kwaliteiten van deze Korato voor- en eindversterker die het verdient om door velen gehoord te worden. Anderzijds wil ik net doen of ik ze nooit ontvangen heb en ze stiekem voor mezelf houden. Een separate power supply voor de voorversterker. Zowel de voorversterker als de bijbehorende power supply en de eindversterker zijn volledig dubbel mono opgebouwd. De eindversterker speelt de eerste 30 Watt in klasse A. De mogelijkheden om te experimenteren met andere buizen in de voorversterker en met andere netsnoeren voor zowel voor- als eindversterker. Maar dat is natuurlijk niet het meest belangrijke. Ik ben verslingerd aan het grote beeld dat zich uitstrekt tot ver buiten de luidsprekers, dat de wand achter mijn audiomeubel meters naar achteren geplaatst heeft en een sprong in de richting van mijn luisterpositie gemaakt heeft. Ik hou van de fijnzinnige detaillering en het open geluid. Van de muzikaliteit en de zowel subtiele als brute kracht die zich uit in micro en macro dynamiek. Het enige echte minpunt vind ik het zoemen van de transformator van de eindversterker maar ik neem aan dat dit een uitzondering is en slechts het geval is bij dit ene apparaat wat ik ter test aangeboden heb gekregen.De te zichtbare schroefjes op de topplaten, de topplaat van de eindversterker die ik liever van een iets zwaardere kwaliteit had gezien, het gedateerde design van de componenten, het ontbreken van een afstandsbediening? Misschien tilt U er zwaar aan maar voor deze prijs – en dat zijn de twee cruciale woorden in dit verhaal - glimlach ik erom zoals ik glimlach om de vette vingers die mijn kleine dochtertje op de glasplaat van de salontafel maakt. Welke prijs dat dan wel is? Wat maakt het uit? Ik heb mijn besluit genomen; U zult deze recensie nooit onder ogen krijgen!
Prijzen
Korato KVP10PH voorversterker. Prijs: € 1775,00 KVP10 (zonder phono) € 1589,00
Korato KVP20 (pre-amp in één behuizing, zonder phono) € 999,00
Korato KTA100 eindversterker. Prijs: € 1999,00
Gebruikte apparatuur: CEC TL 5100 belt drive cd transport North Star model 3 24/96 DAC North Star model 4 24/96 upsampler / anti jitter device Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met Clearaudio OEM 300 ST arm en Clearaudio Sixstream interconnect Clearaudio Victory H MC element Clearaudio Basic phono voorversterker in MC stand Korato KVP10 dual mono valve preamplifier Korato KVP10 dual mono valve power supply Korato KTA100 dual mono power amplifier Sonus Faber Concerto luidsprekers Sonus Faber fixed stands Interlinks: Siltech G3: ST18, ST48, SQ80, StraightWire Encore Digitale interlink: Oehlbach, Audioprism Gebalanceerde digitale interlink: Gotham GAC-2 Speakerkabel: Straightwire Encore Accessoires: USM Haller audiorack, Standesign muurbeugel, Master Base 1, Harmonix tuning feet, rubber dempers, Audioprism Blacklight, Purist audio design system enhancer, Artspeak De Mat, Ortho Spectrum AV Harmonizer HM8, granieten platen, Master Wire Tweak, Gryphon Exorcist, AH! AC noise killer, Audio Agile Clear 2 lichtnetfilters, Schaffner filter, Lapp netkabels, van Medevoort polechecker, separate audiostroomgroep Gebruikte CD`s Gebruikte LP`s |