Sony SCD-XA777ES
Met SACD is er een nieuw medium op de markt gekomen dat een eigen plek nodig heeft. In het rijtje live, analoge master, PCM digitale master, LP, CD komt nu de toevoeging DSD master en SACD. Waarom een geheel eigen plek? Omdat SACD nu eenmaal anders klinkt dan de overigen. En hoe dat klinkt vertelt het volgende verslag van de Sony SCD-XA777ES.
Opvallend aan de bovenzijde zijn de twee schroeven die waarschijnlijk noodzakelijk zijn om de ombouw geheel ‘klopvast’ te maken. De kloptest laat niets horen, het geheel is erg goed gedempt. Het front is netjes en strak en mist de gebruikelijke hoeveelheid bedieningsknopjes. In plaats hiervan bevindt zich aan de linkerkant naast de hoofdschakelaar en de regelbare koptelefoon aansluiting een viertal verlichte schakelaartjes voor onder meer het schakelen tussen meer-kanaals weergave en stereo.
Aan de achterkant hebben we weer een rustige indeling. Geheel links de zes cinch uitgangen voor de zes kanalen, met daaronder de twee voor stereo uit. Iets naar het midden bevinden zich de digitale uitgangen. Een cinch en een Toslink. De digitale uitgangen zijn enkel operationeel bij het weergeven 16bits 44,1KHz uitvoeringen.
De eerste noten
De speler wil graag in zes-kanaals de SACD afspelen melden de lampjes aan de linkerkant. Maar dat gaat niet door en de keuze ‘stereo’ wordt gemaakt.
Een kleine vier dagen verder mag de 777 het nog eens proberen. En het is al een heel verschil. Het midden is al lekker los maar het laag wil nog niet erg. Omdat het nogal druk is, kan de speler nog gerust 100 uur extra inspelen voor de volgende luistertest.
Sony SCD-XA777ES
Echt luisteren
We luisteren dus naar geheel nieuwe opnamen in feite, maar wel van bekend werk. De XA777ES is uitgerust met een zestal Digital to Analogue Converters, DACs, die elk een van de zes kanalen voor haar rekening neemt. In stereo mode komen ze echter drie aan drie parallel in het geweer. En dat DACs enorm belangrijk zijn voor het uiteindelijke geluid weten we uit ervaring met onze eigen Audio Note DAC en de bijbehorende modificaties.
En dan het eerste stuk vanaf SACD. Het is Carel Kraayenhof met het deel ‘Presto’ uit het ‘Aconcagua’ concert voor bandeneon, strijkers en percussie geschreven door Astor Piazzolla. Een complex stuk dat door de heren van Polyhymnia schitterend is opgenomen voor PentaTone. In vergelijk met onze referentie met de 16bits 44,1KHz versie via de CEC CD speler, TacT RCS en AN DAC klinkt alles vloeiender, meer liquide. Vooral strijkers en de attack van de bandeneon hebben dit. Het lijkt alsof je meer naar achteren in de zaal zit. Het klinkt dus vooral anders. Mooi, heel mooi, maar anders. De klappen op de pauk die in het stuk voorkomen maken je niet aan het schrikken. De afbeelding van de pauk is er, alleen niet zo midden in je gezicht.
Dan Stevie Ray’s Texas Flood. De originele opname is niet best, maar heeft een hoog feestgehalte. Je hebt de neiging om door de kamer te gaan. Nu in de DSD bewerking mist Stevie dit. Blijven zitten en luisteren past nu meer. Alles klinkt weer mooi en mist de harde kantjes.
Experiment
Nu een experiment. We zetten Yo Yo Ma’s Appalachian Journey op. En wel de echte CD in de CEC en de SACD versie in de XA777ES. Met wat regelen kunnen beide versie gelijk lopen en met de TacT is het ingangsniveau naar de Meishu met –6dB aan te passen. Het is zo dus mogelijk een directe A-B vergelijking te maken tussen beide versies van de originele DSD opname. En wat blijkt? Er is verschil, maar heel weinig. En dat verbaast toch. Op de SACD versie staat geen 16bits versie dus een vergelijk van CD op CD is niet mogelijk. Het blijkt dus dat de DSD opname heel bepalend is.
Een paar dagen later doen we weer een luistersessie, nu enkel met de XA777ES. Zoals altijd maken we van te voren en keuze uit wat er gedraaid gaat worden. Meestal beslaat het een ‘concert’ van anderhalf uur, de lengte van een echt concert. Zo lang kun je geconcentreerd luisteren zonder dat de aandacht verslapt. En na zo’n sessie voel je toch een lichamelijke vermoeidheid, zeker bij wat zwaarder werk zoals Mahler, Zappa of Coltrane. Maar bij de 777 luistert het lichter en minder vermoeiend. Toch echt zoals hierboven al is opgemerkt alsof je meer naar achteren zit. Of dat er minder gebruik is gemaakt van close-miking. Het effect is dus dat er meer lucht in de weergave zit.
Dat de XA777ES ook een heel goede 16bits 44,1 KHz CD speler is dient ook te worden vermeld. Eigenlijk kan het best andersom. De XA777ES is een heel goede CD speler die als bonus ook nog een fraaie SACD speler is.
Conclusie?
De SCD-XA777ES is een heel bijzonder apparaat. Robuust gebouwd met uitstekende componenten en met veel mogelijkheden. SACD weergave in stereo is bijzonder aangenaam en met een goede opname als bijvoorbeeld die op het PentaTone label een fantastische ervaring. Weergave van gewone CDs maakt duidelijk dat de XA777ES een topspeler is. En dan de belangrijkste vraag. Zou de 777 mogen blijven? Het antwoord is ronduit ja, zonder mitsen of maren.
Gebruikte apparatuur Sony SCD-XA777ES cd-speler |