New Audio Frontiers


Jan de Jeu | 25 juni 2003 | New Audio Frontiers

New Audio Frontiers Reference Two MK2 - Fly like an eagle

Zoals u wellicht weet heb ik een zwak voor Italie en voor veel van de producten die uit dat land afkomstig zijn. Niet ver van Parma, de stad die voor altijd verbonden zal zijn aan de meest bekende ham van dit mooie mediterrane land, ligt de plaats Viadana. Daar bevindt zich het door Zanichelli Maurizio opgerichte bedrijf New Audio Frontiers. Een firma die een dergelijke pretentieuze naam kiest, en bovendien een logo hanteert waarin een trotse adelaar domineert, kan er vrijwel zeker van zijn dat zijn producten door de buitenwereld kritisch onder de loep genomen zullen worden. In dit geval betreft dat de monitor luidspreker uit de Reference serie, ter beschikking gesteld door de distributeur voor Nederland; importeur Music Matters uit Den Haag.

New Audio Frontiers

Van de internetsite www.newaudiofrontiers.com , dat zowel een Italiaans als een Engelstalig gedeelte kent, kom ik te weten dat de oprichtingsdatum in 1980 ligt. Producten varieren van op buizentechnologie gebaseerde voor-, geïntegreerde-, en eindversterkers via kabels tot luidsprekersystemen. De luidsprekers zijn te onderscheiden in twee series. Tot de Futura serie behoren de Futura vloerstaande luidsprekers van € 2700,- per paar en de HT1 center luidspreker van € 890,- De duurdere Reference serie begint met de hier geteste Reference Two monitorluidsprekers met een prijs, inclusief stands, van € 3300,- De daaropvolgende Reference Three vloerstaande luidsprekers hebben een prijskaartje van € 3950 per paar en voor het topmodel, de Reference Four vloerstaande luidsprekers, dient € 5700 neergeteld te worden.

Reference Two MK2

Het instapmodel van de Reference serie is, zoals de fabrikant in de bijgeleverde Engelstalige ‘user manual’ aangeeft, een tweeweg basreflex boekenplank luidspreker. Wat mij overigens wel benieuwd maakt naar de in zijn bedrijf gebruikte boekenplanken want met een breedte van 25 cm, een hoogte van 45 cm en een diepte van 35 cm ken ik maar weinig boekenplanken die in aanmerking komen om deze 18 kilo zware monitor luidspreker te dragen. En dan heb ik het nog niet over het feit dat de baspoort, die ruimte nodig heeft om te ademen, zich aan de achterzijde van de luidspreker bevindt. Boekenplankluidspreker lijkt als term dus minder gelukkig gekozen. Misschien moet het gezien worden als één van de voorbeelden waaruit blijkt dat de oorspronkelijk ongetwijfeld Italiaanse tekst van de, overigens voldoende informatie biedende, gebruiksaanwijzing niet altijd even perfect in het Engels vertaald is.

Het luidsprekersysteem wordt aangeleverd in drie kartonnen dozen die de inhoud op adequate wijze beschermen tegen de meest voorkomende gevaren waar luidsprekers gedurende hun transport aan bloot gesteld kunnen worden. Eén doos bevat de twee monitor luidsprekers terwijl in de beide anderen de bij de prijs inbegrepen stands zitten. Bij opening van de luidsprekerdoos kan ik een licht gevoel van teleurstelling niet onderdrukken. Gewend als ik ben aan Italiaans speakerdesign verwacht ik een luidspreker met een uiterlijk dat in de lijn ligt van Sonus Faber, Diapason of Chario, om er maar enkele te noemen. Wat zij met elkaar gemeen hebben is een vloeiend lijnenspel terwijl er uit deze doos twee, opvallend grote en met name hoge, rechthoekige ‘blokken’ komen die als enig bijzonder kenmerk aan de bovenhoeken van de voorkant een afvlakking kennen die me doen denken aan het Amerikaanse luidsprekermerk Avalon. Wat wel weer vertrouwen geeft is het relatief grote gewicht. Ook de matzwarte stand, waarvan de poot naar achteren helt, is opvallend hoekig en strak gelijnd. Bovenin het front van de monitor - de kast is uitgevoerd in netjes aangebracht kersen fineer maar kan desgewenst voor dezelfde prijs ook in walnoot of mahonie geleverd worden – bevindt zich een 28 mm silk dome tweeter met daaronder een gecoate woofer met een diameter van 20 cm die in het midden een grote faseplug heeft. De rubberrand wordt omgeven door een foamring. Bijgeleverd zijn twee met zwart luidsprekerdoek bespannen kappen die op de gebruikelijke wijze op de fronten geklikt kunnen worden. Aan de achterzijde bevindt zich bovenin een baspoort en daaronder de degelijke vergulde bi-wire aansluitpunten voor de luidsprekerkabels. Door gebruik te maken van de bijgevoegde vergulde koppelingsplaatjes wordt de luidspreker geschikt om single wired aan te sturen. De footprint van de monitor komt overeen met de oppervlaktematen van zowel de top- als de bodemplaat van de stand. Daardoor lijkt het van enige afstand alsof luidspreker en stand één geheel vormen en er aan de onderkant van de ‘kop’ van de luidspreker een zwarte band loopt. De stand rust op vier kleine rubber dopjes. 

Het zal niemand verbazen dat de luidsprekers van deze Italiaanse fabrikant specificaties kennen die gerust versterker vriendelijk genoemd mogen worden. Tenslotte moeten ook de eigen single ended versterkers van het merk in staat zijn om deze weergevers aan te sturen. De impedantie is dan ook 8 ohm en de gevoeligheid 92 dB. Frequentiekarakteristiek 37 tot 20.000 Hz, woofer crossover 6 dB / octaaf, tweeter crossover 12 dB / octaaf.

New Audio Frontiers

Slepen en zeulen

Mijn Sonus Faber Concerto’s, die plotseling minder lijken te wegen, ruimen tijdelijk het veld voor hun landgenoten die aan weerszijden van het USM Haller rack opgesteld worden. Door middel van vier soepele stukken Siltech Classic LS88 worden ze aangesloten op de GamuT D200. Deze zwaargewicht kan gelukkig op zijn eigen plek blijven staan. De componenten van het digitale frontend – CEC TL5100 CD drive, North Star Model 4 Upsampler en North Star Model 3 D/A Converter – hoeven evenmin van hun plek en blijven onderling verbonden met Siltech G3 HF9 gebalanceerde digitale interlinks. Hun signaal leveren ze aan de GamuT C2R voorversterker via een Siltech Classic SQ28 interlink. De beide Deense versterkers zijn onderling aan elkaar gekoppeld middels dezelfde interlink, ditmaal in gebalanceerde uitvoering. Analoog heeft zijn rotsvaste plek in mijn systeem en speelt een rol door inzet van de Clearaudio Champion Limited Edition met VPI JMW 9 toonarm en Clearaudio Victory H MC element. De bekabeling wordt nog steeds verzorgd middels Clearaudio Sixstream tot aan de Sphinx Project Phono Equaliser en met behulp van Siltech Classic SQ28 over het gedeelte van de phono pre-amp tot aan de C2R.

Op uw plaatsen!

De testmodellen zijn afkomstig van een dealer waar zij regelmatig ingezet worden bij demo’s. Zij zijn derhalve reeds ingespeeld. Desalniettemin ben ik gewend om een nieuw onderdeel van mijn referentieset altijd ruimschoots de tijd te bieden om in het systeem te musiceren alvorens ik echt ga luisteren. Het duurt ditmaal ongeveer een week voordat ik me op de optimale luisterplek laat zakken en met behulp van de afstandsbediening – sinds de Densens vervangen zijn door de GamuTs ben ik snel gewend geraakt aan deze luxe – het volume opendraai. Gedurende de daaraan voorafgaande dagen heb ik de mate waarin de beide luidsprekers ingedraaid dienen te worden al enige malen aangepast en uiteindelijk gekozen voor een indraai met slechts enkele graden. Minder dan bij mijn eigen speakers het geval is.

Come fly with me…

Hoewel ik er van overtuigd ben dat verder schuiven niets zal kunnen verbeteren, ben ik nog steeds niet tevreden over het resultaat. De luidsprekers klinken, vanaf de optimale plek maximaal gericht, onvoldoende coherent; hoog, hoe fraai ook, overheerst het laag en er zit een gat in het midden. De pootjes die mijn zitbank dragen wil ik liever niet inkorten dus ik besluit om de speaker iets hoger te zetten. Dat kan door onder de stands granieten platen te plaatsen maar het alternatief, vier dunne Master Base 1 plaatjes tussen de monitor en de stand, spreekt me meer aan. Optisch misschien niet de meest fraaie oplossing maar wat voor mij tijdens deze test het zwaarst weegt is de geluidskwaliteit. De ophoging resulteert in het gewenste effect; het beeld vloeit tezamen tot één geheel en hoog, midden en laag komen in evenwicht. Ook merkbaar is een voor deze specifieke plaatjes kenmerkend effect; de energie van de units wordt beter afgeleid hetgeen zich vertaalt in een schonere weergave.

Vanaf dat moment laten de beide monitoren zich van hun beste kant horen. Om de adelaars echt te laten vliegen is er veel ruimte nodig. Niet alleen breedte en diepte, maar vooral ook hoogte. Een CD die dat in overvloed te bieden heeft is de opname van Clark Terry met ‘Big Band Basie’. Het zesde nummer heet niet voor niets ‘Sixteen Men Swinging’. De heren musiceren dat het een lieve lust is en de plaatsing van het geheel is bij deze weergevers in goede handen. In vergelijking met mijn eigen Concerto’s klinken ze nog wat transparanter. De sax van Frank Wess, de trombone van Craig Sunkin en de flügelhorn van Clark Terry klinken levensecht en ook de dynamiek komt fraai tot expressie. Ook hierin lijken de Reference Two’s de Concerto’s achter zich te laten. De Concerto’s klinken daarentegen wat strakker. Gegeven het feit dat het hier monitoren met een enkele woofer betreft mag over het doorlopen van het laag niet geklaagd worden. Evenmin is de baspoort hinderlijk aanwezig. 

Een prachtige, verleidelijke vrouwenstem. Natuurlijk weten deze luidsprekers daar raad mee; het zijn Italianen! In de loop van de dagen waarin ik de gelegenheid heb om deze in kersen fineer geklede weergevers te beluisteren ontstaat er geleidelijk een  repertoire keus die een steeds groter percentage aan materiaal met vrouwenstemmen bevat. Keer op keer blijkt dat met name de menselijke stem in combinatie met akoestische instrumenten via deze monitoren hun volle emotionele zeggingskracht krijgen. Stacey Kent lijkt op een bepaald moment zelfs op mijn schoot heen en weer te wiegen. Wanneer ik me bedenk dat deze dame toch wel erg kleine billetjes heeft en ik vervolgens mijn ogen open doe blijkt het swingkontje toe te behoren aan mijn tweejarige dochter. ‘Shall We Dance’ van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein kan in 1951 gedurende de première van ‘The King and I’ niet meeslepender geklonken hebben. ‘Shall We Dance … Shall We Fly’ De piano van David Newton is een instrument met toetsen, snaren en hamertjes gevangen in hout. De bas van Simom Thorpe en de drums van Jasper Kviberg leggen daar, mooi onafhankelijk van elkaar, gezamenlijk  een strak ritme onder dat fraai los staat van piano en stem. In het nummer ‘Bewitched, Bothered and Bewildered’ wordt de saxofoon van Stacey’s echtgenoot Jim Tomlinson voor het voetlicht gehaald en ook dat instrument klinkt in al zijn volheid prachtig gedetailleerd en op meeslepende wijze scheurend. The Eagle flies!

Cassandra Wilson heeft een geheel andere, maar tegelijkertijd even prachtige, af en toe licht slissende stem in het door haar van woorden voorziene, door Miles Davis geschreven, eerste nummer ‘Run the Voodoo Down’ van haar dubbel LP ‘Traveling Miles’. Na de inleidende gitaartonen klinkt via de cornet van Olu Dara als uit het hiernamaals de echo van  Miles’ trompet. Prachtig geplaatst en griezelig echt. De akoestische bas van Dave Holland, de percussie van Jeffrey Haynes en de drums van Marcus Baylor maken het nummer tot een feest. Alles even fraai genuanceerd en los van elkaar in de ruimte staand.

Mannenstemmen klinken al even fraai. Roy Orbison, begeleid door koor en orkest van Bob Moore bijvoorbeeld. Op een 200 gram Quiex S.V.P vinyl persing is in ‘Only the Lonely’ in de linkerspeaker de stem van Roy te horen, terwijl in de rechterspeaker het koor ‘dum dum dum dum de do wa’ en ‘o yeah yeah yeah ye haa’ over en om de solo heen zingt. Beat eveneens links en violen rechts. In deze zestiger jaren opname zijn , zoals te verwachten is, minder details gevangen dan in de Cassandra Wilson opname. Maar wat een aanwezigheid en expressie. Emotie ook in de stem van blues zanger Doug McLeod en die van zijn vrouwelijke partner Janiva Magness in het nummer ‘Norfolk County Line’. Gitaaraanslagen zijn fel en snel.

New Audio Frontiers

Back on the ground…

Waarschijnlijk is het overbodig om nog te zeggen dat ik, vanaf het moment dat de hoogte van de speakerunits optimaal aangepast was aan mijn luisterpositie, erg genoten heb van met name de grootte van het beeld, de transparantie, de plaatsing, dynamiek en het vermogen tot het overbrengen van emotie dat het geluid van deze luidsprekers kenmerkt. Ten opzichte van mijn eigen referentie klinken zij weliswaar wat transparanter en dynamischer, maar tegelijkertijd minder strak. Diegenen die op zoek zijn naar een muzikale monitor speaker met de genoemde kenmerken raad ik aan deze speaker met een mooie prijs / kwaliteit verhouding zeker bij hun keus te betrekken. 


Fabrikant:
New Audio Frontiers
Via Cavour, 42
46019 Viadana (Mn)
Italy
Tel. +39 (0)339 2558069
Internet: www.newaudiofrontiers.com
E-mail:   info@newaudiofrontiers.com


Importeur:
Music Matters
Stille Veerkade 22a
2512 BG Den Haag
Tel.  +31 (0)70 4279079
Fax. +31 (0)70 4279077
Internet: www.music-matters.org
E-mail:   info@music-matters.org

Gebruikte apparatuur

CEC TL 5100 belt drive cd transport
North Star model 3 24/96 DAC
North Star model 4 24/96 upsampler / anti jitter device
Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met VPI JMW 9 arm
Clearaudio Victory H MC element
Sphinx Project Phono Equaliser
GamuT C2R voorversterker
GamuT D200 eindversterker
New Audio Frontiers Reference Two mk II serienummers 1088 en 1089
Sonus Faber Concerto luidsprekers
Sonus Faber fixed stands
Phonokabel: Clearaudio sixstream
Interlinks: Siltech Classic SQ28. 
Gebalanceerde digitale interlink: Siltech G3 HF-9
Speakerkabel: Siltech Classic LS88 
Netkabels: Siltech Classic SPX-30
Accessoires: USM Haller audiorack, Standesign muurbeugel met Creaktiv resonantie absorberend plateau, Clearaudio Matrix platenwasmachine, Master Base 1, Purist audio design system enhancer, Ortho Spectrum AV Harmonizer HM8, granieten platen, Master Wire Tweak, Gryphon Exorcist, AH! AC noise killer, Schaffner filter, van Medevoort polechecker, separate audiostroomgroep en HMS wandcontactdoos.

Gebruikte LP`s

Cassandra Wilson. Traveling Miles. 2 LP’s.1999. Blue Note / Capitol Records. 7243 8 54123 1 8
Roy Orbison. Lonely & Blue. 1960. Monument Records. SM 14002. Re-issue Classic Records. 2002.

Gebruikte CD`s

Clark Terry, Frank Wess e.a. Big Band Basie. 1995. Reference Recordings HDCD. RR.63 CD.
Stacey Kent. In Love Again. 2002. Candid Records. CCD 79786.
Doug McLeod. Whose Truth, Whose Lies? 2000. Valley Entertainment Inc. Audioquest Music. AQ-CD 1054.