New Audio Frontiers
New Audio Frontiers Reference Two MK2 - Fly like an eagle
New Audio Frontiers
Van de internetsite www.newaudiofrontiers.com , dat zowel een Italiaans als een Engelstalig gedeelte kent, kom ik te weten dat de oprichtingsdatum in 1980 ligt. Producten varieren van op buizentechnologie gebaseerde voor-, geïntegreerde-, en eindversterkers via kabels tot luidsprekersystemen. De luidsprekers zijn te onderscheiden in twee series. Tot de Futura serie behoren de Futura vloerstaande luidsprekers van € 2700,- per paar en de HT1 center luidspreker van € 890,- De duurdere Reference serie begint met de hier geteste Reference Two monitorluidsprekers met een prijs, inclusief stands, van € 3300,- De daaropvolgende Reference Three vloerstaande luidsprekers hebben een prijskaartje van € 3950 per paar en voor het topmodel, de Reference Four vloerstaande luidsprekers, dient € 5700 neergeteld te worden.
Reference Two MK2
Het instapmodel van de Reference serie is, zoals de fabrikant in de bijgeleverde Engelstalige ‘user manual’ aangeeft, een tweeweg basreflex boekenplank luidspreker. Wat mij overigens wel benieuwd maakt naar de in zijn bedrijf gebruikte boekenplanken want met een breedte van 25 cm, een hoogte van 45 cm en een diepte van 35 cm ken ik maar weinig boekenplanken die in aanmerking komen om deze 18 kilo zware monitor luidspreker te dragen. En dan heb ik het nog niet over het feit dat de baspoort, die ruimte nodig heeft om te ademen, zich aan de achterzijde van de luidspreker bevindt. Boekenplankluidspreker lijkt als term dus minder gelukkig gekozen. Misschien moet het gezien worden als één van de voorbeelden waaruit blijkt dat de oorspronkelijk ongetwijfeld Italiaanse tekst van de, overigens voldoende informatie biedende, gebruiksaanwijzing niet altijd even perfect in het Engels vertaald is.
Het zal niemand verbazen dat de luidsprekers van deze Italiaanse fabrikant specificaties kennen die gerust versterker vriendelijk genoemd mogen worden. Tenslotte moeten ook de eigen single ended versterkers van het merk in staat zijn om deze weergevers aan te sturen. De impedantie is dan ook 8 ohm en de gevoeligheid 92 dB. Frequentiekarakteristiek 37 tot 20.000 Hz, woofer crossover 6 dB / octaaf, tweeter crossover 12 dB / octaaf.
New Audio Frontiers
Slepen en zeulen
Op uw plaatsen!
De testmodellen zijn afkomstig van een dealer waar zij regelmatig ingezet worden bij demo’s. Zij zijn derhalve reeds ingespeeld. Desalniettemin ben ik gewend om een nieuw onderdeel van mijn referentieset altijd ruimschoots de tijd te bieden om in het systeem te musiceren alvorens ik echt ga luisteren. Het duurt ditmaal ongeveer een week voordat ik me op de optimale luisterplek laat zakken en met behulp van de afstandsbediening – sinds de Densens vervangen zijn door de GamuTs ben ik snel gewend geraakt aan deze luxe – het volume opendraai. Gedurende de daaraan voorafgaande dagen heb ik de mate waarin de beide luidsprekers ingedraaid dienen te worden al enige malen aangepast en uiteindelijk gekozen voor een indraai met slechts enkele graden. Minder dan bij mijn eigen speakers het geval is.
Come fly with me…
Hoewel ik er van overtuigd ben dat verder schuiven niets zal kunnen verbeteren, ben ik nog steeds niet tevreden over het resultaat. De luidsprekers klinken, vanaf de optimale plek maximaal gericht, onvoldoende coherent; hoog, hoe fraai ook, overheerst het laag en er zit een gat in het midden. De pootjes die mijn zitbank dragen wil ik liever niet inkorten dus ik besluit om de speaker iets hoger te zetten. Dat kan door onder de stands granieten platen te plaatsen maar het alternatief, vier dunne Master Base 1 plaatjes tussen de monitor en de stand, spreekt me meer aan. Optisch misschien niet de meest fraaie oplossing maar wat voor mij tijdens deze test het zwaarst weegt is de geluidskwaliteit. De ophoging resulteert in het gewenste effect; het beeld vloeit tezamen tot één geheel en hoog, midden en laag komen in evenwicht. Ook merkbaar is een voor deze specifieke plaatjes kenmerkend effect; de energie van de units wordt beter afgeleid hetgeen zich vertaalt in een schonere weergave.
Vanaf dat moment laten de beide monitoren zich van hun beste kant horen. Om de adelaars echt te laten vliegen is er veel ruimte nodig. Niet alleen breedte en diepte, maar vooral ook hoogte. Een CD die dat in overvloed te bieden heeft is de opname van Clark Terry met ‘Big Band Basie’. Het zesde nummer heet niet voor niets ‘Sixteen Men Swinging’. De heren musiceren dat het een lieve lust is en de plaatsing van het geheel is bij deze weergevers in goede handen. In vergelijking met mijn eigen Concerto’s klinken ze nog wat transparanter. De sax van Frank Wess, de trombone van Craig Sunkin en de flügelhorn van Clark Terry klinken levensecht en ook de dynamiek komt fraai tot expressie. Ook hierin lijken de Reference Two’s de Concerto’s achter zich te laten. De Concerto’s klinken daarentegen wat strakker. Gegeven het feit dat het hier monitoren met een enkele woofer betreft mag over het doorlopen van het laag niet geklaagd worden. Evenmin is de baspoort hinderlijk aanwezig.
Cassandra Wilson heeft een geheel andere, maar tegelijkertijd even prachtige, af en toe licht slissende stem in het door haar van woorden voorziene, door Miles Davis geschreven, eerste nummer ‘Run the Voodoo Down’ van haar dubbel LP ‘Traveling Miles’. Na de inleidende gitaartonen klinkt via de cornet van Olu Dara als uit het hiernamaals de echo van Miles’ trompet. Prachtig geplaatst en griezelig echt. De akoestische bas van Dave Holland, de percussie van Jeffrey Haynes en de drums van Marcus Baylor maken het nummer tot een feest. Alles even fraai genuanceerd en los van elkaar in de ruimte staand.
Mannenstemmen klinken al even fraai. Roy Orbison, begeleid door koor en orkest van Bob Moore bijvoorbeeld. Op een 200 gram Quiex S.V.P vinyl persing is in ‘Only the Lonely’ in de linkerspeaker de stem van Roy te horen, terwijl in de rechterspeaker het koor ‘dum dum dum dum de do wa’ en ‘o yeah yeah yeah ye haa’ over en om de solo heen zingt. Beat eveneens links en violen rechts. In deze zestiger jaren opname zijn , zoals te verwachten is, minder details gevangen dan in de Cassandra Wilson opname. Maar wat een aanwezigheid en expressie. Emotie ook in de stem van blues zanger Doug McLeod en die van zijn vrouwelijke partner Janiva Magness in het nummer ‘Norfolk County Line’. Gitaaraanslagen zijn fel en snel.
New Audio Frontiers
Back on the ground…
Fabrikant:
New Audio Frontiers
Via Cavour, 42
46019 Viadana (Mn)
Italy
Tel. +39 (0)339 2558069
Internet: www.newaudiofrontiers.com
E-mail: info@newaudiofrontiers.com
Importeur:
Music Matters
Stille Veerkade 22a
2512 BG Den Haag
Tel. +31 (0)70 4279079
Fax. +31 (0)70 4279077
Internet: www.music-matters.org
E-mail: info@music-matters.org
Gebruikte apparatuur CEC TL 5100 belt drive cd transportNorth Star model 3 24/96 DAC North Star model 4 24/96 upsampler / anti jitter device Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met VPI JMW 9 arm Clearaudio Victory H MC element Sphinx Project Phono Equaliser GamuT C2R voorversterker GamuT D200 eindversterker New Audio Frontiers Reference Two mk II serienummers 1088 en 1089 Sonus Faber Concerto luidsprekers Sonus Faber fixed stands Phonokabel: Clearaudio sixstream Interlinks: Siltech Classic SQ28. Gebalanceerde digitale interlink: Siltech G3 HF-9 Speakerkabel: Siltech Classic LS88 Netkabels: Siltech Classic SPX-30 Accessoires: USM Haller audiorack, Standesign muurbeugel met Creaktiv resonantie absorberend plateau, Clearaudio Matrix platenwasmachine, Master Base 1, Purist audio design system enhancer, Ortho Spectrum AV Harmonizer HM8, granieten platen, Master Wire Tweak, Gryphon Exorcist, AH! AC noise killer, Schaffner filter, van Medevoort polechecker, separate audiostroomgroep en HMS wandcontactdoos. |
Gebruikte LP`s Cassandra Wilson. Traveling Miles. 2 LP’s.1999. Blue Note / Capitol Records. 7243 8 54123 1 8Roy Orbison. Lonely & Blue. 1960. Monument Records. SM 14002. Re-issue Classic Records. 2002. |
Gebruikte CD`s Clark Terry, Frank Wess e.a. Big Band Basie. 1995. Reference Recordings HDCD. RR.63 CD.Stacey Kent. In Love Again. 2002. Candid Records. CCD 79786. Doug McLeod. Whose Truth, Whose Lies? 2000. Valley Entertainment Inc. Audioquest Music. AQ-CD 1054. |