Mordaunt Short MS912


Rene Smit | 04 juli 2003 | Mordaunt-Short

Mordaunt Short MS912 - Veel voor weinig…

René Smit en René van Es

Toen collega René van Es mij vroeg of ik een set Mordaunt Short MS912 speakers wilde beluisteren en er daarna samen met hem een review over schrijven riep ik spontaan: Ja, natuurlijk. De spontane reactie kwam voort uit het bijzonder positieve verhaal, dat ik had gelezen over het kleine broertje van de MS912, de MS902. Na afloop van één van onze maandelijkse luisteravonden bleef er dan ook een grote kartonnen doos achter in de hal van huize Smit. Omdat het inmiddels rond de klok van 12 uur `s-avonds was moet de doos een nachtje naar de logeerkamer om er pas de volgende avond weer uit te komen. Na openen komen een paar fraai ogende, in kersenfineer uitgevoerde speakers te voorschijn. Geplaatst op mijn eigen Target TR60 stands ontstaat een fraai geheel met een mooie verhouding tussen de stand en de speaker. Gezien het formaat van de speakers zal in het gros van de gevallen beter gekozen kunnen worden voor een stand van 50cm, zodat de tweeter wat meer op oorhoogte zit. Dat is fine-tuning. Alvorens te gaan aansluiten eerst wat meer over de techniek van de speaker.
 
Techniek

De MS912 is een uitvloeisel van de eerder op hifi.nl beschreven MS902 en behoort ook tot de Declaration Series. Kenmerkend voor deze serie is de afwerking met afgeronde kanten en een met aluminium bekleed front. Een reeks van mini monitors, vloerstaanders, subwoofers en center speakers. De prijs voor een set MS912 bedraagt 378 euro. Ken Ishiwata tekende voor de tuning van deze luidspreker. Mordaunt Short laat zich namelijk distribueren via de Marantz organisatie. Zijn oren brachten de nodige verfijningen aan, waaronder een afwijkend filter. Wie de kastjes bekijkt mag zich nog altijd verbazen over de nagenoeg perfecte afwerking. De units bestaan uit een 165 mm woofer en een 25 mm dome tweeter. De woofer conus is volkomen glad (CPC continuous profile cones) aluminium en kleurt bij het front. De ophanging is van rubber. De net als de woofer in eigen huis ontwikkelde aluminium tweeter wordt beschermd door een metalen gaasje. Een ovale zacht glooiende vorm van het front paneel rond de tweeter helpt mee diffractie te voorkomen. Opvallend is dat de freesdiepte een stuk minder is bij de tweeter van de MS912 dan op de MS902. Ander verschil is de grotere woofer waarbij het effectieve oppervlak van de woofer 44 % groter is dan dat van de MS902. De grotere spreekspoel kan wat meer vermogen aan in de MS912. Een betere en diepere basweergave mag worden verwacht.

De kast heeft rondom wanden van minimaal 2 cm dik MDF. Stevig genoeg in verhouding tot de buitenafmeting. Om de zijwanden nog stijver te maken is er inwendig voorzien in een brace. Het filter is tegen de aansluitterminals geschroefd en werkt met hellingen van 12 dB/octaaf. De spoelen zijn voorzien van ferriet kernen. De condensatoren XPP types van Bennic. Zo te zien is een extra zuigkring op het filter aanwezig om ergens in het frequentie bereik te dempen. In de kast is een matige hoeveelheid demping aangebracht in de vorm van BAF. Op de achterzijde van de kast treffen we de bas reflexpoort aan. De toegepaste units zijn afgeschermd zodat AV toepassing geen probleem is. De aansluitingen zijn net als bij de MS902 zwaar uitgevoerd en kunnen spades, blank draad en banaanstekers aan.Tot slot een paar technische gegevens: afmetingen 300 x 205 x 355 mm (hxbxd), gewicht ca. 8 kg per stuk, rendement 89 dB. Nominale impedantie 4 tot 8 Ohm en een frequentiebereik van 55 Hz tot 20 kHz (zonder opgave binnen welke grenzen). Leverbaar in kersen en zwart.

Aansluiten

Geplaatst op de al eerder genoemde Target TR60 stands middels propjes Blue-Tak worden de speakers bi-wired aangesloten met de Cable-Talk 4.2 luidsprekerkabel. Er is voldoende ruimte tussen de aansluitterminals gehouden om de ietwat stugge kabel zonder problemen aan te sluiten. Wat opvalt tijdens het vastzetten van de kabels is de wat afwijkende vormgeving van het schroefgedeelte van de terminals, fraai gestileerd maar erg glad,  die er voor zorgt dat er onvoldoende houvast is om de schroeven echt stevig vast te kunnen draaien. Een klein puntje van kritiek. Als de speakers eigendom zijn kun je het vastzetten ook voorzichtig met een tang, steeksleutel of baco doen. Let hierbij wel op e.e.a. ook weer niet te strak aan te draaien. Om de recensie exemplaren niet te beschadigen heb ik er voor gekozen regelmatig te checken of de kabels nog vast zaten in plaats van een tangetje te gebruiken. De versterking wordt verzorgd de bi-amp Naim set. Overkill maar vaak met verbazingwekend resultaat. Dure speakers met een mindere versterker geven vaak een slechter resultaat. Als bron dienen de Clearaudio Champion draaitafel en de Philips DVD963SA sacd/dvd speler welke door een van Medevoort modificatie naar een hoger muzikaal plan getild is. Een aanrader deze modificatie en de prijs van 200 euro zeker waard.

Mordaunt Short MS912

Luisteren

Koud uit de doos klinkt de speaker wat stijfjes maar na verloop van een aantal dagen begint de boel los te komen en wordt de weergave aangenamer om naar te luisteren. Na wat geschuif met de speakers blijkt voor serieus luisteren met een strakke basweergave een afstand van ongeveer 50 tot 60cm tot de achterwand ideaal. In mijn luistersituatie geeft de speaker dan voldoende laag zonder boemerig te worden. De Klipsch subwoofer wordt opnieuw ingeregeld omdat de MS912 een stuk dieper doorloopt in het laag dan mijn eigen Spendor minimonitors. Nu alle instellingen gedaan zijn en de speakers lekker los zijn kan het luisteren beginnen. Het eerste wat opvalt is dat de speaker gewoon lekker makkelijk en relaxt klinkt, geen scherpe “s en t” klanken. De stemweergave is wat nasaal maar niet overdreven. De recent aangeschafte sacd van Pink Floyd "Dark side of the Moon" wordt door de MS912`s met veel impact neergezet, een groot beeld in zowel breedte als diepte. Het geluid blijft niet aan de speakers hangen maar komt er echt los van en treedt ook links en rechts buiten de speakers.


De opbouw in de breedte gaat weliswaar niet zover als via mijn minimonitors van Spendor. Logisch omdat echt kleine speakers hier doorgaans heer en meester zijn en de MS912 ten opzichte van de Spendor S3 ongeveer anderhalf maal groter is. Wat ook in ogenschouw genomen moet worden is het prijsverschil, voor de prijs van een set MS912`s koop je nog niet eens één Spendor S3. Het nummer Money laat een kassa horen waarin munten gegooid worden. Je hoort deze muntjes stuk voor stuk in de kassalade vallen zonder dat andere kleine geluidjes overstemd worden. De hoogweergave is duidelijk transparanter dan ik verwachte. Bij het bekijken van films valt ook op dat de stemmen wat donkerder, nasaler, klinken dan ik gewend ben. Door het ontbreken van een centerspeaker in mijn set moeten ook de dialogen door de frontspeakers weergegeven worden. Een opgave waar de speakers zich met verve doorheen slaan. De plaatsing van de stemmen is goed in het midden van het stereobeeld en goed verstaanbaar. Diverse cd`s en lp`s passeren tijdens de gebruiksperiode de revue en telkenmale valt op hoe lekker de muziek wordt weergegeven. Niet eenmaal heb ik de dringende behoefte over te schakelen naar mijn eigen speakers. In combinatie met mijn Naim versterkers, welke bekend staan om hun hoge mate van timing, wordt een swingend geheel neergezet waarbij het moeilijk stilzitten is.

Second opinion

Voordat de MS912 naar collega René Smit verhuisde stonden zij in mijn luisterruimte. Daar waren de prestaties niet optimaal en daarom schakelde ik René in. Ruim vier weken luisterde hij naar de MS912 voor hij de nu ingespeelde luidsprekers retourneerde, waarna ze weer bij mij werden aangesloten. Het resultaat was een veel beter geluid dan eerst, reden genoeg om er voor te gaan zitten. Bovendien wilde ik wel een vergelijk aan met de kleine broertjes (MS902) en gaf het mij de mogelijkheid om een Musical Technology MT270 versterker met een NAD S500i aan te sluiten op monitors. De opstelling in het kort. Monarchy Audio SE-100 Delux 100 watt klasse A mono eindversterkers met een Clearaudio Balance voorversterker versus de MT270 geïntegreerde versterker, 2 x 70 watt eveneens pure klasse A. Gebruikte kabels de nieuwe Siltech LS-110 Classic tussen speakers en versterkers. Referentie speakers een set JMlab Electra 926, ditmaal zonder de gebruikelijke subwoofer. Gebruikte stands zijn Target HS40 met spikes aan de onderzijde en blue tak materiaal tussen stand en speaker. Bronnen zowel digitaal (cd en dvd) als analoog (platenspeler en tuner). Dus keuze te over om lekker te rommelen, te schuiven en te beoordelen.

Door de 902 en de 912 direct na elkaar te gebruiken vallen de grote verschillen op. Zowel in klank als in frequentie bereik. Laten we het eerst eens over de klank hebben. De 902 is een vreselijk fijn spreakertje voor de prijs. En wat mij betreft tot ver daarboven. Swingend, helder, goed uitgewogen en redelijk neutraal. Zodra je die ruilt voor de 912 valt op dat de 912 “neuzig” klinkt. Stemmen maken een totaal andere indruk. Het is wennen aan het karakter van de MS912. Het verschijnsel had ik al opgemerkt voor de speakers naar René Smit vertrokken en is gelukkig een heel stuk minder nu ze ingespeeld zijn. Ik wissel van versterker en cd speler (MT270 met NAD S500i naar Monarchy/Teac) en de Monarchy/Teac klinkt lekkerder. Dat komt omdat de NAD speler nog iets sterker de nadruk legt op het middengebied en zo de “neusklank” enigszins aanzet. Een goed teken dat de speaker transparant genoeg is om de verschillen duidelijk weer te geven, voor een potentiële koper reden om zorgvuldig de set op te bouwen met apparaten die elkaar sterke kanten aanvullen. En elkaars zwakke plekken compenseren. Langer luisteren naar de MS912 deed steeds meer recht aan de kwaliteit van de MS912 en als je hem gewoon als enige speaker hebt staan. Dan kun je regelrecht van muziek genieten tegen een alleszins aanvaardbare prijs.

In tegenstelling tot het bovenstaande, waar ik de 902 in het middengebied prefereer boven de 912, is de totaal indruk die de MS912 achterlaat. Het verschil bezien in het licht van uitbreiding van het frequentiebereik, het los neerzetten van de muziek in de ruimte, snelheid, fundament en opbouw van stereobeeld is veel en veel beter dan met de MS902. Zoveel beter dat de meerprijs van 60 euro per kast een koopje lijkt. Ineens is er fundament in de bas. Niet te sterk of overdreven, maar met kracht staat een bas of een drum in de ruimte. Ook in het hogere spectrum beluister je dat. De veelvuldig gebruikte sax op de laatste cd van Stacey Kent toetert er lustig op los. Net achter haar stem geplaatst. Het swingt en je houdt je voeten echt niet langer stil. Het stereobeeld dat met de MS912 tussen de speakers zit, gaat nu naar beide kanten tot minstens een meter naast de kasten door. Alsof je schuifdeuren verder open doet. Meestal heeft een wat grotere speaker moeite om ruimtelijkheid te bewaren ten opzichte van kleinere types, de MS912 is een schoolvoorbeeld dat zoiets lang niet altijd het geval hoeft te zijn. Waarbij mijn totaalindruk uitkomt op een positief oordeel. Veel waar voor het geld, een gelikt uiterlijk, redelijk neutraal en met de juiste versterker tot meer prestatie in staat dan de prijs doet vermoeden. Ken Ishiwata moet alleen naar mijn persoonlijke smaak nog iets tunen aan de “verkoudheid” die de MS912 hindert. Mijn enige beperking om de MS912 ronduit aan te bevelen. Maar met hetzelfde gemak denkt u daar geheel anders over.

Mordaunt Short MS912

Conclusie

Duidelijk is dat Mordaunt Short middels de wet van de grote getallen, zij zijn één van de grootste luidspreker producenten van Groot-Brittanië en exporteren naar meer dan 40 landen, in staat is voor een relatief bescheiden prijs een fraai product neer te zetten. De afwerking van de Declaration serie, waartoe de MS912 behoort, is van uitzonderlijk niveau en naar mijn idee ongekend in deze prijsklasse. Zowel met, maar vooral zonder frontdoek, is de speaker een sieraad voor het interieur.
De weergave prestaties zijn prima in orde. Zelfs met de gedachte aan de door collega René van Es zo treffend getypeerde lichte verkoudheid, waar ik me bij aan wil sluiten, is deze speaker ook voor mij zonder meer een aanrader in zijn prijsklasse.

Importeur :
Marantz Holland B.V.
Postbus 8744
5605 LS Eindhoven
Telefoon 040 2507800
Fax 040 2507802
Web site www.marantz.com en www.mordaunt-short.co.uk 
E-mail product@marantzholland.com

Gebruikte apparatuur

Garrard 301 motor unit op DIY console met Pro-ject 9” carbon fiber arm
Benz-Micro Glider L2 low output MC element
Linn Linto phono amp
Clearaudio Champion draaitafel
Rega RB300 arm met Quint bekabeling
Clearaudio Classic element
Clearaudio Basic phono voorversterker
Teac VRDS-T1 CD loopwerk met Trichord Clock 2
Monarchy Audio DIP Mk 2 anti jitter box
M-Audio Superdac 2496 D/A converter
NAD S500i cd speler
Philips DVD963SA sacd speler met Van Medevoort modificatie
Marantz DV6200 dvd speler
Clearaudio Balance voorversterker
Monarchy Audio SE-100 klasse A mono eindversterkers
Naim Nait3 versterker voor hoog
Naim Flatcap voor Nait3 voorversterker deel
Naim Nap90 eindversterker voor laag
Spendor S3 luidsprekers
Klipsch KSW-10 actieve subwoofer
JMlab Electra 926 luidsprekers
Mordaunt-Short MS902 luidsprekers
Mordaunt-Short MS912 luidsprekers
LS-kabels: Siltech LS-110 Classic, Cable Talk Concert bi-wire
Accessories: Target HS40 en TR60 speaker stands