Lua Sonata & Cantilena
Lua Sonata & Cantilena - De SEL edities
De Lua’s
De Lua Sonata is zoals aangegeven een buizenversterker. En een flinke jongen ook. Met zijn 29 kilo was het geen pretje om het ding naar drie hoog te sjouwen. Eenmaal op zijn plek heb ik heb lekker laten staan. Het uiterlijk is afgewerkt met veel chroom en de kast is gespoten met spetterlak. Vooral de wijze waarop de vermogensbuizen zijn afgeschermd is mooi. De stuurbuizen zijn ook verpakt in hulsjes, maar dat ziet er in mijn ogen veel minder fraai uit. De Sonata SEL is geen SE-triode maar een full blown power block dat in staat is twee maal 50 watt af te geven binnen vervormingsgrenzen van 0,5 % THD. Maximaal levert hij 60 watt per kanaal. Ruim voldoende om een huiskamer van geluid te voorzien. Om het vermogen te halen zijn vier 6550 buizen nodig. Aangestuurd door vier 12AT7 en twee 12AX7 buizen (bias met de hand instellen). Lua gaat niet in op de schakeling, behalve dat ze aangeven dat de SEL uitvoering is voorzien van met de hand geselecteerde buizen, slechts één enkele koppelcondensator in de signaalweg kent en dat veel overige condensatoren WIMA MKP types zijn.
De Sonata is heel compleet. Aan de achterzijde vier lijningangen, twee maal tape in-uit, een phono input en WBT terminals voor de luidsprekers (4 en 8 Ohm tap). De phono ingang is geheel instelbaar voor MM en MC. 0,4 mV is voldoende om de Lua Sonata geheel uit te sturen. Impedantie en capaciteit zijn in stelbaar tussen 100 Ohm en 47 kOhm en tussen 47 en 220 pF. Wie geen phono nodig heeft kan de ingang gebruiken als extra line-in. Een euro connector sluit de reeks af. Aan de voorzijde een opvallende volume regelaar met daarnaast drukknopjes om de ingangen te schakelen (via relais). Ik kreeg geen remote meegeleverd, maar die kan alle schakel en regiefuncties aan als u liever niet steeds opstaat. In de periode dat de versterker thuis stond werkt hij feilloos. Mocht dat bij u niet zo zijn, dan kunt u aanspraak maken op de garantie waarvan de termijn twee jaar bedraagt voor de eerste eigenaar. Als je kijkt hoe zorgvuldig de Lua is gebouwd, lijkt me dat niet nodig. De prijs tenslotte is 4300 euro voor dit beest.
Het uiterlijk van de Cantilena doet wat minder aan dan van de versterker. De frontplaat is dik en voorzien van chroom, de kast zelf bestaat uit dikke aluminium plaat, netjes afgewerkt maar niet gespoten. Optisch passen de twee apparaten perfect bij elkaar als je ze boven op elkaar zet of in een rek.Naast elkaar zou de Cantilena fraaier ogen als ook daar de zwarte spetterlak was toegepast. De afstandsbediening is zwaar en mooi. Diep zwart met verchroomde toetsen. En leesbare opschriften (een verademing). Wie net als ik de Sonata SEL combineert met de Cantilena SEL betaalt nog eens 2700 euro, daarmee de set prijs naar een niveau van 7000 euro tillend. Voor de liefhebber levert Lua ook interconnects vanaf 410 euro per set.
Opstelling
Een erg stille set, ook op de phono ingang. Zelfs daar geen brom. De phono trap voorzag ik van signaal met een Garrard loopwerk waarop een Pro-Ject carbon arm en een Benz Micro Glider L2 low output MC element. Als tegenhanger van de ingebouwde phono trap een Linn Linto externe MC voorversterker. De kabels komen alle uit de Classic serie van Siltech. SQ-88 interlinks, LS-110 luidsprekerkabels en SPX-30 netsnoeren. Zowel de versterker als de cd speler werken via een Kemp Elektroniks netfilter dat permanent deel uitmaakt van de set. De complete lijst met gebruikte apparatuur staat als gebruikelijk onder de recensie.
Praktijkoefiningen
Tenslotte sluit ik de vinyl sessie door Kari Bremnes op de Garrard te leggen. Kari bewijst dat de phono ingang van de Sonata erg goed is. Dit streeft een cd speler voorbij in drama en tastbaarheid. Als of een elektronische vorm van “ringing” is verdwenen. Lastig te omschrijven wat er nu precies gebeurt. Dat de cd achterblijft pleit voor de phonotrap en laat ook zien dat de Sonata ruim in staat is de verschillen die nu onder een loep liggen op natuurlijke wijze weer te geven. Verwacht geen dramatische verschillen op dit niveau van apparatuur. Tussen plaat en cd zittten vaak verschillen in “beleving” en “natuurlijkheid” waarbij de plaat dat typische fraaie analoge heeft dat vrijwel elke cd speler moet ontberen. Wat dan weer wordt ontkend door mensen die opgegroeid zijn met cd en niet anders kennen. Al met al een opmerkelijk goede klank waarbij de Sonata laat zien dat een goede buizenversterker de grip heeft op een luidspreker als ware het een transistor versterker. En een Sonata die weet dat een totaalbeeld belangrijker is dan een ultra perfect midden/hoog waarbij slechts een hoorn aangedreven kan worden. Al snel springt de klank van Audio Research buizen in gedachten en dat is een compliment op zich. Kracht, soepelheid en muziekplezier.
Ik heb een voorkeur, maar met hetzelfde gemak liggen uw accenten net anders en keert uw voorkeur zich richting Lua. Ik ga proberen mij tot de dood te laten amuseren door Roger Waters. Track 8 kent u vast allemaal wel, daar waar die arrenslee voorbij komt in de huiskamer. In mijn Apogee test schreef ik over “het gat in het midden” en dat heeft de Cantilena ook een beetje. Wie heel goed luistert, hoort een klein sprongetje als de slee in het midden tussen de speakers komt. Je moet het weten en er speciaal op letten. Het ligt niet aan de versterker want met een andere versterker hoor ik exact hetzelfde, met de Apogee dac hoor ik het niet. Het Q-Sound effect laat zich met de Lua goed weergeven. Erg levensecht is bijvoorbeeld een telefoon die ergens in de ruimte rinkelt, mijn Pavlov geïnfecteerde geest doet me acuut opspringen. Om lachend weer te gaan zitten als ik besef dat Waters mij een kunstje flikt. Gelukkig leef ik nog, zelfs na deze cd en draai Patricia Kaas. Haar interpretatie van een ouderwetse piano bar laat een fraaie sfeertekening zien. De stemming van de bar, de schrale rooklucht, de geur van Richard, het komt voor je ogen tot leven. Jammer dat de producent van Kaas zoveel laag in de cd laat persen. Toch weet de Lua set hier een goed stuk muziek neer te zetten dat overtuigt. De zacht tingelende percussie staat mooi los en is helder zonder te overdrijven. De andere instrumenten omringen de stem van Kaas op een gevoelige manier. Haar stem, die voluit in dat open middengebied zit van de Lua’s komt geheel tot haar recht.
Uiteraard draai ik ook klassiek, mijn barok collectie komt uit de kast. Sta ik te swingen op Rachelle Ferrell, dans ik op muziek van de Nits, laat Barber haar piano beroeren en laat mij meevoeren door Clannad. Op geen enkele manier stelt de Sonata mij teleur. Net zo min als de Cantilena al maakt die wat minder indruk. De Cantilena is wat “gewoner” dan de Sonata in de zin dat ik de Sonata echt vind uitsteken boven de massa. Het is de eerste buizenversterker thuis die mij laat vergeten dat ik naar buizen luister en mij gewoon meevoert in de muziek. De pure kracht, gecombineerd met de subtiliteit en transparantie, hij vermaakt mij zoals ik graag vermaakt wil worden. Opwindend, meeslepend en met grip op mijn ziel. De Cantilena steunt daarin de Sonata en sluit aan bij het klankbeeld. Misschien is het de Crystal chip waar ik wel meer over val. Die heeft m.i. een klanksignatuur die het laag te soft te kan maken en het geheel wat rond. Daardoor verlies je in puntigheid al win je in romantiek. Een soort versluiering als een soft focus effect in de fotografie. Hou de Cantilena tegen het licht van de concurrent in dezelfde prijsklasse dan staat hij ruim zijn mannetje. In de opstelling met de Sonata zou ik zeggen zelfs 1,5 maal het mannetje.
Al met al
Uit de praktijk test zou u misschien de conclusie trekken dat ik de cd speler als minder beoordeel, maar dat is zeker niet waar. Ik beoordeel de Cantilena als een verzorgde speler waarin veel is gedaan om de essentie van muziek zo goed mogelijk weer te geven. Het valt Lua te prijzen dat de klanksignatuur zover in de richting van de versterker gaat. Het geeft aan dat het bedrijf een filosofie heeft en niet van product naar product zwabbert. Dat daar een prijskaartje aanhangt is een logisch verschijnsel en volkomen terecht. Ik resumeer met de woorden dat Lua een interessante aanvulling is op de leverbare merken in Nederland. Als u de kans heeft een Lua te beluisteren, dan moet u dat zeker doen. Lua levert ook in iets bescheidener prijsklassen en daar zou ook wel eens een aangename verrassing bij kunnen zitten. Op de Lua manier zijn buizen in mijn huis welkom.
Prijzen:
Lua Sonata SEL geïntegreerde buizen versterker met phono en AB: 4300 euro
Lua Cantilena SEL cd speler met AB: 2700 euro
Importeur:
Hi-Hat Audio
Telefoon 072 – 5647577
Fax 072 - 5624339
Web www.hihataudio.nl
E-mail info @hihataudio.nl
Gebruikte apparatuur Garrard 301 motor unit op DIY console met Pro-ject 9” carbon fiber armBenz-Micro Glider L2 low output MC element Linn Linto phono amp Teac VRDS-T1 CD loopwerk met Trichord Clock 2 Monarchy Audio DIP Mk 2 anti jitter box Assemblage D2D-1 sample rate converter Apogee Mini-Dac Lua Cantilena SEL cd speler Musical Fidelity Elektra E50 tuner Clearaudio Balance voorversterker Monarchy Audio SE-100 klasse A mono eindversterkers Lua Sonata SEL geïntegreerde buizen versterker JMlab Electra 926 luidsprekers JMlab Electra SW900 actieve subwoofer Interlinks analoog: Belden, Siltech Mxt Professional Series New York, Siltech SQ-88 Classic cinch en XLR Interlinks digital: Apogee Wide-Eye LS-kabels: Siltech LS-110 Classic Accessories: Kemp Elektroniks Power Source netfilter, ferriet clamps, Standesign Saturn 5 audio meubels, Target VW1 wandbeugel, Master Base Mbase/1 plaatjes, Kemp, Lapp, en rubber netsnoeren, Siltech SPX-30 Classic netsnoeren, Rothwell In-Line Attenuators, separate audiogroep |