Real Spectral `Straight`


René van Es | 11 februari 2004 |

Meer dan eens hebben we op deze site gewezen op het belang van een goed meubel om uw kostbare apparatuur een plekje te geven. En meer dan eens is er gewezen op het integreren van een geluidsinstallatie in een woonomgeving op een zodanige manier dat het woongenot er niet onder lijdt. Er over praten is één ding, het in de praktijk brengen is iets anders.

Toen importeur Real Spectral een meubel aanbood ter recensie heb ik afgesproken dat het meubel ca. twee maanden kan blijven staan. Want ik vind het een nare klus om de hele set uit een rek te halen, alles los te koppelen, alles weer te plaatsen, weer aan te sluiten en een tijdelijke plek in huis te reserveren om de eigen meubels op te slaan. Ik begon op zaterdagmorgen om half negen en om vier uur ging de spanning pas weer op de set. Maar het meubel staat en het ziet er gelikt uit. Nu de invloed op de set.

 

Spectral – Straight Serie

Binnen het programma van Spectral zijn een paar meubels "op maat" leverbaar. Daaronder valt de Straight serie die zowel voor audio- als video doeleinden geschikt is. Nu is leverbaar op maat bij Spectral een begrip dat niet slaat op een volledig naar eigen inzicht gemaakt meubel, maar op het indelen van een meubel met standaard glasplaten. Breedte en diepte per plaat is dus een gegeven, het aantal dragers en de hoogte tussen de glasplaten mag varieren. Of je kunt met het aantal glasplaten in de breedte spelen. Gegeven mijn woonsituatie en de hoeveelheid te plaatsen apparatuur ging ik voor 110 cm breed. Ik had verder de keuze uit 8 en 12 mm glas. Keuze uit buizen van aluminium, messing, hoogglans zwart of edelstaal. Voeten leverbaar in beuken, kersen, zwart of zilver en het glas is mat of helder. Tenslotte kun je een volkomen vlakke bovenplaat krijgen die in staat is 120 kilo te dragen. Het meubel is altijd 50 cm diep.

De door mij gekozen uitvoering bestaat uit een vlakke bovenplaat van 12 mm. Aan deze glasplaat zijn flenzen gelijmd waar een draadeind ingeschroefd wordt om het rek op te bouwen. Het lijmen gebeurt in de fabriek met UV licht en speciale lijm, dat een oersterke verbinding garandeert. Dan vier glasplaten van elk 8 mm dik. Tussenafstanden van boven naar beneden resp. 20, 16, 16 en 25 centimeter. De buizen aluminium en de MDF voeten zijn in zilver gespoten. De voeten kunnen op meegeleverde wielen worden gezet of vlak op de vloer staan. Spikes kan wel, maar dat moet u dan zelf doen. Zonder de wielen kunt u het meubel waterpas zetten met stelschroeven. Bij mij staat het meubel op vloerbedekking met dik ondertapijt. Geen spikes en geen wielen. De buizen worden met plastic doppen afgedekt zodat ze het glas niet raken en de draadeinden goed aangetrokken kunnen worden. Het vullen van de buizen is geen standaard aangeboden optie. Maar wie handig is kan daar mogelijk zelf iets op verzinnen. Doordat de buis het glas niet raakt is er al sprake van demping.

De vijf glasplaten, zestien stukken buis, vier draadeinden, twee voeten en zesendertig doppen zitten verpakt in twee loodzware dozen die met vele moeite naar boven gesleept worden. In de doos perfect geslepen glasplaten met aan de voorzijde een facet rand. De buizen zijn per vier exact even lang en allemaal hetzelfde geschuurd. Daarna gelakt met blanke lak tegen vingers en verkleuringen. Geen schroefje ontbreekt en het monteren is eenvoudig zelf te doen. Totaalgewicht van het meubel, als het nog leeg is, gaat de 60 kilo te boven. Een hulpje is dus geen overbodige luxe, glas is zwaar. Na het opstellen is het het beste om de glasplaten met speciale ontvetter éénmalig schoon te maken en vervolgens alleen af te nemen met een stofdoek of plumeau. Het inruimen kan beginnen.

 

Ingeruimd staat netjes

De rotste klus is het inruimen en aansluiten van de set. Ik probeer gelijk de kabels zo te laten lopen dat ze zo min mogelijk door elkaar vlechten. In mijn vorige rek heb ik goede resultaten behaald door onder het CD-loopwerk (een Teac VRDS T-1), Acoustic Analysing `TVA dempers` te zetten onder de Marsh Sound `Design` eindversterker en `Masterbase` te gebruiken. Jammer is dat `Masterbase` zo glad is en het daarom niet lekker zit onder de veel lichtere Marsh voorversterker. Die staat dus gewoon op de eigen pootjes, net als de rest van de apparatuur. Wegens plaatsgebrek naast het meubel, is ook mijn Kemp netfilter nu in het rek gezet. Heel fijn is de diepte van het rek, daardoor hangen de kabels in een mooie natuurlijke bocht naar beneden. Ook is een groot pluspunt dat er ruimte genoeg is voor 19 inch apparatuur. Een GamuT D200 laat zien dat 50 cm diep voldoende is, zelfs voor een dergelijke forse eindbak. Er is overwogen om, vanwege de kabelstrengen,  geheel of deels melkglas toe te passen in plaats van het fraaiere helder glas. Maar het valt mij alles mee wat ik aan kabels zie lopen. Ik had het veel erger verwacht. Nu heb ik bovendien een helder zicht welke aansluiting waar zit.

Real Spectral `Straight`

Uiteindelijk staat alles op zijn plaats, gaat de netspanning erop en is het wachten tot de volgende dag om de apparatuur, die normaal altijd aanstaat, te laten opwarmen. Zondagmorgen volgt het uur van de waarheid. Zal een Spectral meubel mijn met zorg opgebouwde HiFi-set te kort doen, of is de Spectral Straight een verbetering ten opzichte van de, tot nu toe gebruikte, twee Standesign `Saturn 5` meubels. De eerste winst is minder mechanische trafobrom. Sommige apparaten van USA herkomst hebben de nare eigenschap mechanisch te brommen. En een glasplaat kan dan heerlijk resoneren en het geluid versterken. De dikte en de wijze van bevestigen van de Spectral-platen voorkomt dat. Vier buizen houden de plaat in zijn grip, waar dat normaal vier rubber dopjes zijn bij Standesign. Daarom is er geen geluidje te horen uit de kast zelf. Vol verwachting gaat de eerste CD in de speler en weerklinken de eerst tonen. Het zou overdreven zijn om aan te komen met dramatische verschillen, maar subtiele verschillen zijn er wel ten opzichte van mijn Standesign-rek. In de eerste plaats valt op dat het laag strakker is, beter gedefinieerd en met minder druk op de verkeerde plaatsen. Dat was ook te verwachten omdat het rek op een plaats staat waar staande golven energie op laten hopen, en dit Spectral rek is veel stabieler en zwaarder dan de Standesign. Dus zal de invloed van luchtdruk kleiner zijn en is de bas schoner. Winstpakker nummer één.

In het hoog win ik ook. Het is helderder en transparanter geworden. Te danken aan de verminderde basinvloed maar ook op CD’s waar slechts een solo-instrument of zang te horen is, neemt de transparantie toe. De puntigheid van mijn JMLab tweeters kan dat goed aan. De bezwaren tegen glas zijn altijd een te heldere sound veroorzaakt door resonanties, maar kennelijk maakt gewicht en bevestiging veel goed. Winstpakker twee.

Veel meer kan ik niet ontdekken. Het stereobeeld is niet anders geworden, de hoogte-afbeelding niet, de diepte niet, het staat als een huis. Vanaf de platenspeler merk ik niet veel anders dan eerder beschreven. De platenspeler staat boven het rek op een eigen Target beugel en daarom zou alleen een klankverschil in de versterker het geluid kunnen veranderen, en dan nog wat afgezwakt door de toepassing van Masterbase onder de eindtrap. De totaalindruk die ik overhoud aan de verandering van Saturn 5 naar Spectral Straight is een betere weergave, die zich uit in een sneller en puntiger geluid met een helderder detaillering. Ook bemerk ik een opgeschoonde bas zonder fundamentverlies. Alles is goed merkbaar met mijn eigen JMLab Electra 926 speakers, Marsh versterker en met de, voor een recensie aanwezige set, Magnepan 1.6 QR SE luidsprekers.


Samenvattend

Het Spectral Straight meubel doet veel goed voor mij. Het belangrijkste aspect is uiteraard de verbeterde kwaliteit van de weergave, ookal is het Spectral Straight meubel geen ontwerp dat zich in eerste instantie richt op audiofiele eigenschappen. Niet dramatisch, maar voldoende om als echte winst te noteren, vooral in de lagere regionen. Daarbij komt nog dat het rek, ondanks dat het minder breed is, toch meer ruimte biedt dan twee naast elkaar staande Saturn 5 meubels. De hoogte is nagenoeg gelijk, in de diepte heb ik vijf centimeter winst. Mijn overdreven eisen dat ik: 1. mijn stereo set volledig in het rek wil hebben zonder apparatuur te stapelen, 2. een surround receiver kwijt moet kunnen, 3. de bovenplank vrij wil houden voor recensie apparatuur en 4. mijn netfilter in de kast wil plaatsen, heeft de prijs opgedreven. Zoals het rek er nu staat, kost het 1239 euro. Dat is een hoop geld maar niet onrealistisch. Als ik dan bedenk dat het rek aan al mijn eisen voldoet, deels op maat is gemaakt, minder ruimte in neemt en er schitterend en perfect afgewerkt uitziet, dan bereik ik wat in de aanhef stelde; "De integratie van apparatuur in een woonomgeving zonder het leefgenot aan te tasten." Om de prijs te kunnen vergelijken met andere fabrikaten heb ik de laatste tijd winkels bezocht en daarbij gelet op prijs, kwaliteit en flexibiliteit van het gebodene. Ik moet zeggen, Spectral steekt gunstig af. Samen met de geboekte winst in geluidskwaliteit en het design van het meubel, dat veel bezoekers bij mij thuis aanspreekt, heb ik zo maar winstpakker nummer drie omschreven. Ik moet er alleen niet aan denken om het meubel, te zijner tijd, weer leeg te moeten halen.

Prijs en afmeting:
Hoog 85 cm x breed 110 cm x diep 50 cm
Compleet als op de foto’s met vijf glasplaten 1239 euro
Straight: Model TV915 leverbaar vanaf 599 euro

Importeur:
Real Spectral – Audio / TV –Design Meubelen (www.spectral.nl)

Gebruikte apparatuur

Linn Linto phono amp
Teac VRDS-T1 CD loopwerk met Trichord Clock 2
Monarchy Audio DIP Mk 2 anti jitter box
Assemblage D2D-1 sample rate converter
Apogee Mini-Dac d/a converter
Musical Fidelity Elektra E50 tuner
Marsh Sound Design MSD P2000b voorversterker
Marsh Sound Design MSD A200s eindversterker
Marantz SR4300 receiver
Kemp Elektroniks Power Source netfilter
Accessories: Master Base Mbase/1 plaatjes, Acoustic Analysing TVA dempers