McIntosh MHT200


Bjorn Mateijsen | 01 juli 2004 | McIntosh

Soms kom je componenten tegen waar je spontaan een warm gevoel van krijgt. Een gevoel dat niet makkelijk onder woorden te brengen valt. Deels is het misschien nieuwsgierigheid, een stukje betrokkenheid of gewoon pure verliefdheid. Schoonheid kan heel wat gevoelens teweeg brengen, maar het innerlijke telt natuurlijk des te meer. Mijn eerste kennismaking met het merk McIntosh staat in de vorige zinnen beschreven. In een niet nader te noemen hifi-winkel stond een groots uitziende versterker opgesteld, met prachtige blauw oplichtende VU-meters. In een groen oplichtende aura dook op bijna magische wijze de merknaam McIntosh op.

McIntosh mag wat mij betreft in de rij worden geplaatst van opmerkelijke producten uit het land van de onbegrensde mogelijkheden. Merknamen die we zo automatisch associeren met dit land; Coca Cola, McDonalds, maar voornamelijk de mechanisch robuust opgebouwde machines van merken als Harley Davidson, Chevrolet en Wurlitzer. De historie van McIntosh gaat alweer 60 jaar terug en in die vele jaren hebben ze een behoorlijke expertise en reputatie opgebouwd. Deze expertise heeft ook geleid tot de vervaardiging van de AV Tuner Controller MX-130 en de MC-7106 zeskanaals eindversterker in 1993. De filosofie en richtlijnen die worden gebruikt bij de fabricage van stereo-componenten is doorgetrokken in de home cinema lijn.

Inmiddels is McIntosh gekocht door de D(enon) & M(arantz) Holding en mede door deze alliantie staan verschillende interessante producten in de planning. Binnenkort (waarschijnlijk in het najaar) zal een hoogwaardige universele DVD-speler, met afspeelmogelijkheid voor DVD-Audio, SACD en DVD-video worden geintroduceerd. 

Eindelijk was er dan die mogelijkheid om een McIntosh component uitvoerig aan de tand te voelen en de MHT-200 geïntegreerde home cinema versterker mijn belangrijkste zintuigen te laten prikkelen.


Technische specificaties

Deze A/V versterker, of, zoals de fabrikant McIntosh hem noemt,  ‘System Controller’, heeft 7.1 processing aan boord. Op het gebied van versterking zijn zes 140 W (4 Ohm) ‘main room’ kanalen, en 2 ‘zone 2’ kanalen met 140 W (4 Ohm) beschikbaar. McIntosh biedt diverse additionele componenten, waaronder domotica producten, zodat in de ‘zone 2’ (een andere kamer in het huis) het centrale System Controller systeem bedient kan worden met bijvoorbeeld een HC1 Home Controller en keypad controllers. Via de RS232 poort is het tevens mogelijk met afstandbedieningsystemen van AMX, Creston of Vantage Control de MHT-200 te bedienen.

De MHT-200 biedt zowel een zeer imposante voor- als achterkant. De hardglazen plaat op de voorkant van deze McIntosh A/V versterker is volledig krasvrij en met de hand beschilderd. De achterkant van de MHT-200 biedt veel aansluitmogelijkheden:  naast een achtkanaals analoge input, vinden we tevens 6 digitale ingangen, waarvan drie RCA coaxiaal en drie toslink optisch. Wanneer we verder kijken, tellen we in totaal 7 analoge stereo-ingangen en is het tevens mogelijk om alle 8 kanalen te voorzien van een aparte eindversterker, natuurlijk liefst uit de McIntosh produktlijn…

De MHT-200 gebruikt 24 bit digitaal/analoog converters (DAC), waardoor DVD’s en met name DVD-Video discs met 24 bit/96 kHz tracks zonder downsampling kunnen worden weergegeven. Decoders voor alle bestaande surroundformaten, waaronder DTS-ES, Dolby Digital EX en Pro-Logic II zijn aanwezig.

McIntosh MHT200

Aansluiten

Deze MHT-200 System Controller van McIntosh Labs is stevig ingepakt en omdat ik toch wel verrast was over deze verpakkingsmethode, zal ik dit kort in de volgende paar zinnen omschrijven. Het begint met een grote kartonnen doos. Wanneer deze geopend wordt, bevindt zich tussen verschillende piepschuimbalken nogmaals een kartonnen doos. In deze kartonnen doos zit de uiteindelijke A/V versterker, stevig vastgeschroefd op een kartonnen/triplex constructie. Een prachtige manier om deze versterker te transporteren, zodat deze gegarandeerd onbeschadigd aankomt bij de toekomstig koper.

Na het uitpakken wordt de MHT-200 op een soundboard gezet, zoals deze ook in mijn DHZ clamprack is gebruikt, aangezien de MHT-200 met zijn afmetingen van 44.5 cm breed, 50.8 cm diep en 24.1 cm hoog niet makkelijk in het rek zelf kan worden gezet. De A/V versterker wordt aangesloten met een Van Den Hul 75 Ohm coaxiale interlink op een Denon DVD1500 dvd-speler en met 6 Eichmann Six Express interlinks op een Sony SCD-555 ES SACD-speler. Daarna worden mijn Boston Acoustics luidsprekers aangesloten op de MHT-200, waarbij de frontstage is bekabeld met Siltech LS 25 MXT en de surrounds met Oehlbach luidsprekerkabel. Het afmonteren van de luidsprekerkabels met banenen of spades is bij deze A/V versterker onontbeerlijk, aangezien de luidspreker terminals dichtbij elkaar zijn geplaatst. De MHT-200 wordt eerst met de bijgeleverde netkabel aangesloten tijdens de inspeelperiode, echter later wordt deze kabel ondermeer vervangen door een Kemp Hi-Power cord en een Van Den Hul Mainstream afgemonteerd met Furutech Shuko en Marinco stekkers.

Als referentie staat aangesloten een Meridian 586.2 v2 A/V processor aangesloten met Eichmann Express Six interlinks op een Tag McLaren 5 x 100R eindversterker. Beide componenten zijn bekabeld met Van Den Hul mainstreams met Furutech Shuko en Marinco stekkers. Deze componenten staan in het DHZ clamprack. Voor het beeld is de Denon DVD-speler middels een component-video kabel aangesloten op de Immersive Holo 3D scaler/de-interlacer met Faroudja DCDi. De scaler wordt middels een analoge 5x BNC verbinding aangesloten op de Barco Data 808s CRT projector.


Calibratie


De MHT-200 kan volledig automatisch gecalibreerd worden, met de instellingen in het menu. Voordat ik het systeem zelf de calibratie laat uitvoeren, stel ik eerst handmatig de afstanden van de luisteraar tot de verschillende luidsprekers in. Daarna start de audio-calibratie waarmee door middel van de HT-Tune Up DVD en een analoge DB-meter het luidsprekervolume per kanaal wordt ingesteld. Het bassmanagement voor mijn speakersetup wordt ingesteld  met alle luidsprekers op ‘small’ en de crossover voor de subwoofer op 70 Hz. De diverse functies van de MHT-200 zijn via het overzichtelijke on-screen menu makkelijk in te stellen.

Nadat het volume van iedere luidspreker op referentieniveau van 75 dB is ingesteld en zorgvuldig de afstanden van de luidspreker tot de ‘hotspot’ zijn opgegeven, wordt het tijd om de automatische calibratie aan de kaak te stellen. Bij de MHT-200 wordt een microfoon geleverd, die het beste op een statief op de luisterplek kan worden neergezet. Om deze automatische calibratie goed te laten verlopen, is het noodzakelijk dat er absolute stilte is; iedere vorm van bijgeluiden zal door de microfoon worden opgepikt en kan resulteren in een afwijkende instelling. Nadat de automatische calibratie gedaan was, werden de gegevens nogmaals gecheckt met de analoge dB meter. Enkel de waarde van de linker frontkanaal en rechter surroundspeaker zijn licht afwijkend met 0.5 dB ten opzichte van de handmatige calibratie, maar dat kan goed te maken hebben met het verschil in gebruikte meetapparatuur.

Als laatste kunnen ook de time-delays (de afstand van de luidspreker tot de luisterplek) automatisch worden bepaald. Deze afstanden worden gemeten in feet, in plaats van meters, maar 1 foot is 30.54 cm, dus omrekenen is relatief eenvoudig. En gemak dient de mens, dus wordt de automatische time-delay functie ook aan een test onderworpen. Uiteindelijk is de afwijking in vergelijking met de handmatige afstelling slechts voor de center en rechter surroundspeaker 1 foot afwijkend. Een prima resultaat, wat een automatische audio-calibratie tot een prima startpunt maakt voor het instellen van de home-cinema. Toch raad ik iedereen aan de gegevens nogmaals te controleren met bijvoorbeeld een HT Tune Up DVD of Avia DVD en een analoge dB meter. Het functioneren op een hoog niveau van uw A/V componenten staat of valt immers bij een correcte opstelling en afstelling van alle home cinema componenten.

McIntosh MHT200

En dan luisteren en genieten….

Er gebeurde iets vreemds op mijn voor home cinema ingerichte zolder toen de McIntosh zijn intrede deed. Normaal wordt hier enkel naar films en concerten gekeken, maar de tweekanaals performance van deze McIntosh versterker liet mij tijdens de recensieperiode veel vaker CD’s uit de woonkamer pakken dan voorheen. Hieronder een impressie van een aantal CD’s, SACD’s en DVD’s die de MHT-200 voor zijn kiezen heeft gekregen.

’Born in the USA’, Bruce Springsteen
Het imposante Amerikaanse uiterlijk van deze McIntosh System Controller doet mij denken aan Bruce Springsteen, de SACD van Springsteen and the E-Street Band – Live at Madison Square Garden gaat in de Sony SCD 555 ES speler. Toepasselijker dan starten met ‘Born in the USA’ kan eigenlijk niet. Tijdens dit tournee is het nummer in een nieuw jasje gestoken en uitgekleed tot een prachtige solo-performance van Springsteen. Hoewel deze opname zowel meerkanaals als tweekanaals op deze SACD is gezet, heb ik een sterke voorkeur voor de tweekanaals versie. Deze laatste biedt een betere plaatsing, te meer omdat Springsteen in dit nummer met kracht wordt neergezet en het de emotionele beleving tot kippenvelniveau opdrijft.

De McIntosh MHT-200 zet in stereo het geluidsbeeld stevig neer, met imposante muzikale vormen. Opvallend is het gemak waarmee deze A/V versterker alles neerzet: alsof de versterker nog veel reserves over heeft. Deze Amerikaanse grootsheid brengt je naar de muziek en ik moet dan ook eerlijk bekennen dat kritisch luisteren iedere keer uitmondt in een paar woorden op mijn kladblok, waarna de pen onberoerd blijft en ik mij in rust laat meenemen naar die enorme sportzaal in het hart van New York, in dit geval gevuld met Jersey fans.

‘Let your Soul Glow’, Joss Stone
Een goede vriend vroeg mij enkele maanden geleden of ik, als ‘muziekliefhebber’, van Joss Stone had gehoord. Met schaamrood op de kaken moest ik bekennen dat de naam mij niets zei op dat moment. Met gepaste trots wist hij mij dan ook te vertellen dat ik deze dame van nog maar 17 jaar zeker moest gaan beluisteren, want ondanks haar jonge leeftijd heeft ze een stem zoals alleen de oudere, meer rijpere vrouwen in de muziekindustrie hebben. “En,” merkte hij nog even op, “ze is blank!”. Pas nadat ik de CD had aangeschaft, viel die laatste opmerking op zijn plaats. Zou je niet naar de hoes hebben gekeken en gewoon de muziek was gaan beluisteren, dan zou je hebben gezegd, dat deze zelfverzekerde stem, die de muziek laat spreken met een pure ‘soul’-klank, absoluut toebehoort aan een doorleefde donker gekleurde soulzangeres.

De CD ‘The Soul Sessions’ van Joss Stone gaat in de SACD speler en het eerste nummer ‘The Chokin’ Kind’ rolt met souplesse en rust mijn hometheater in. Wederom valt die kracht op in het geluidsbeeld. Je voelt de MHT-200 Joss Stone bij wijze van spreken rustig naar voren duwen, om haar dan in volle glorie te laten staan en de luisteraar te laten genieten. De muziekstijl van Joss Stone is te definieren als soul, met een lichte crossover naar new world jazz en wanneer blijkt dat Joss zelf een groot liefhebber is van de oude soulhits, dan valt ook de keuze voor de covers op ‘The Soul Sessions’ volledig op zijn plaats.


Kill Bill
Wanneer een versterker met imposante proporties ter recensie staat, kan ik het niet nalaten om niet alleen het postuur te onderzoeken middels een krachtige DVD, maar ook de films uit het rek te pakken met een subtiele soundtrack, maar groots emotioneel effect. Bij het zien van de laatste DVD van Quentin Tarantino viel ik letterlijk en figuurlijk van mijn stoel. En dan bedoel ik ook letterlijk, want toen ik naar de afstandbediening greep, was ik plots vergeten dat de bioscoopstoelen die ik heb staan terugklappen. Na deze opzienbarende bekentenis terug naar Kill Bill Vol. 1, een film die mijn zintuigen op alle mogelijke wijzen prikkelde. Als filmliefhebber is de crossover van Aziatische cinema, gecombineerd met spaghetti westerns, anime en vele andere invloeden, een lust van herkenning. Combineer deze elementen met de typische Tarantineske regisseurstijl en de grote invloed van muziekhits uit de jaren ‘70 en ik zit op het puntje van mijn stoel.

De soundtrack van Kill Bill Vol. 1 wordt gepresenteerd in DTS 5.1 en biedt in de verschillende actiescènes die deze film kent veel details in het totale geluidsbeeld, zonder dat de effecten elkaar overstemmen en verbloemen. De MHT-200 laat de massale aanval van 88 aanhangers van O-Ren Ishi op The Bride, gespeeld door Uma Thurman, met veel precisie  horen en overdondert door de focus en details, waarbij de samoerai-zwaarden je om de oren heen snijden. De tonaliteit en klankkleuring is licht aan de warme kant van het spectrum en geeft een gevoel van betrokkenheid en muzikaliteit. Het wordt wel duidelijk, tijdens deze delen van de film, dat in een volledige zeskanaals opstelling het vermogen van de MHT-200 terug loopt. De stabiliteit en souplesse in het fundament die in een stereo-opstelling mij volledig grijpt, moet in een homecinema opstelling iets gas terugnemen.

25th Hour
Een film die mijn interesse en volledige aandacht direct vanaf de eerste minuten greep, is de laatste film van Spike Lee. Zijn eerdere films als ‘Do The Right Thing’, ‘Clockers’ en ‘Malcom X’ toonden een sterke rebellie, open bewustzijn en politieke mening ten opzichte van de maatschappij als geheel en de soms harde realiteit.

Een trechter aan onderwerpen wordt in ‘25th Hour’ behandeld en deze loopt van de Amerikaanse droom, de 9-11 ramp, misdaad tot de multi-culti samenleving waarin we leven. Regisseur Spike Lee manipuleert ons wederom niet, maar brengt het zoals de realiteit is: Monty is een drugsdealer en verdient zijn straf. Maar hij probeert dit wel in een kader te plaatsen: we leren hem wel als mens kennen, die gewoon de verkeerde keuzes heeft gemaakt. `25th Hour` is een stijlvol drama, die intiem en meeslepend een krachtige stempel drukt. Absoluut een film om nog even over na te praten met een glas wijn....

Waar deze film echter een groot deel van zijn kracht vandaan haalt, is de prachtige, intrigerende soundtrack van Terence Blanchard die het verhaal brengt met klemtoon op de gemoedsrust van de personages. De surroundmixage van deze film biedt een symphonie van subtiliteiten die door de MHT-200 op bijna magische wijze wordt gedirigeerd. De zintuigen krijgen veel emoties voor hun kiezen, want hoewel de harde realiteit zichtbaar wordt weergeven, voert sympathie voor de daden van Monty de boventoon. De dreiging van het einde wordt bijna ondragelijk voortgeduwd door de soundtrack om te eindigen in het onvermijdelijke, of toch niet?! Het gemis van feilloze transparantie in de plaatsing van het geluidsbeeld is hier afwezig, de intensiteit wordt prachtig gevoed door de MHT-200.

McIntosh MHT200

Conclusie

‘Pride of Ownership’ is een waarde die door veel McIntosh eigenaren in de armen gesloten wordt. Eenmaal gevallen voor de kwaliteiten van McIntosh componenten, is afscheid nemen ook uitermate lastig. Een gevoel dat ook mij parten speelde toen deze MHT-200 System Controller weer opgehaald werd door de importeur. Tijdens de periode dat deze A/V versterker mij heeft vergezeld, is er buitengewoon veel genoten van tweekanaals en meerkanaals muziek op zowel SACD als CD. De prestaties op stereogebied hebben ook een bijzonder sterke indruk achtergelaten: muzikaal en stabiel, op een stevig fundament zonder een overdreven technisch analytische performance neer te zetten. Logischerwijs ligt de nadruk op de muziek zoals je gewoon zou mogen verwachten, maar voor veel versterkers en dan met name in de hometheater lijnen, ligt dit niet zo voor de hand.

De MHT-200 System Controller zet als geïntegreerde A/V versterker hier de absolute referentie neer. Deze McIntosh telg staat in een ‘league of its own’, zoals het in mooi Engels wordt uitgedrukt. Een hoge performance van een prachtig Amerikaans product. Deze MHT-200 biedt genoeg mogelijkheden om de performance van een McIntosh systeem naar grote hoogten te brengen en biedt een fundament om vele jaren plezier van te hebben. Ik kan het niet nalaten om de enigszins hoge aanschafprijs te noemen als punt van de aandacht. Voor die aanschafprijs krijgt u dan echter ook een prachtig opgebouwde versterker van hoge kwaliteit en betrouwbaarheid. Een component om jarenlang op voort te kunnen borduren met uitbreiding van bijvoorbeeld de zware eindversterkers van dit op en top Amerikaans product.


Prijzen:

McIntosh MHT-200 System Controller – 9500 Euro
Optionele Tunermodule TMA1 – 875 Euro

Importeur:
Transtec BV
Brugwachter 19
3034 KD Rotterdam
Tel.: 010 - 414 70 55
Fax: 010 - 411 35 80
Website: www.transtec.nl
www.mcintoshlabs.com

Gebruikte Software: 

Joss Stone – Soul Sessions - CD
Bruce Springsteen and The E Street Band - Live in New York SACD – Sony Music
Kill Bill Vol. 1 – NTSC R1 DVD - Miramax
25th Hour – PAL R2 DVD – Buena Vista Home Entertainment


Gebruikte apparatuur: 

Analoge interlinks Eichmann Six (beschikbaar gesteld door ITC Hometheater) Projector: Barco 808s Data Scaler: Goliath Scaler met Immersive Holo3D Projectiescherm: DHZ projectiescherm, 1.1 gain projectiedoek AV Processor: Meridian 568.2 v2 Vijfkanaals eindversterker: Tag Mclaren 5x100R DVD speler: Denon DVD1500 Speakers: Boston Acoustics VR975 fronts, VR920 center en VRS Pro surrounds Kabels: Siltech LS25 MXT luidsprekerkabel op de frontspeakers, voor de achterspeakers Oehlbach 4 mm. DVD speler is coaxiaal aangesloten met een digitale kabel van Van den Hul 75 ohm met WBT pluggen DVD speler is component aangesloten met een DHZ component kabel op de scaler, vanuit de scaler met analoog naar de CRT projector met 5 BNC kabels Kemp Electronics netsnoer en Van Den Hul Maintream netsnoeren