Totem Rainmaker


Rene Smit | 02 september 2004 | Totem Acoustic

Misschien is het u ook opgevallen maar het heeft de afgelopen weken vaker geregend dan normaal het geval is. Mogelijke oorzaak hiervan is de grote hoeveelheid luisteruurtjes die ik doorgebracht heb met de nieuwste loot aan de stam van het Canadese luidsprekermerk Totem Acoustic.

De door mij gebruikte luidspreker heet namelijk “Rainmaker”. Een naam die in ons kikkerlandje, waar toch al genoeg regen valt, misschien niet echt positieve associaties oproept maar wel goed past in de Totem lijn. Totem is een naam die zijn oorsprong vindt bij de indianen van Noord Amerika. Ziet u de indianen al rondom de totempaal dansen met een Rainmaker speaker in de handen…………..  Naast de set Rainmaker’s, een 2-weg monitor speaker van relatief bescheiden afmetingen, bracht Martijn Lavrijsen van importeur Joenit ook nog een set Partington Klout stands ter aanvulling. Het betreft een set prototypes in de kleur zilvergrijs, de definitieve versie zal iets afwijken van de exemplaren op de foto’s. De uiteindelijke versie heeft bovendien een iets betere verhouding tussen de zuilen en de boven en onderplaat. Martijn had een set bij zich in de kleur zwart en liet deze aan mijn vrouw zien ter vergelijk met de prototypes en zij twijfelde geen moment over haar voorkeur, de uiteindelijke versie won glansrijk. Nog diezelfde avond maakten mijn eigen speakers plaats voor de Rainmaker`s om in te spelen.


 

Rainmaker

De nieuwe Rainmaker is een monitor speaker die qua prijs aan de onderkant van het Totem assortiment geplaatst is. Met een vanaf prijs van 1149 euro per paar moet de Rainmaker alleen de Dreamcatcher en Mite onder zich dulden. Met een kastinhoud van 9 liter is de Rainmaker groter dan mijn eigen Spendor monitors en bovendien is de Rainmaker voorzien van een basreflexpoort aan de achterzijde. Alles bij elkaar zou dit in theorie moeten leiden tot een voller en dieper doorlopend laag ten opzichte van de Spendor speakers. Dat dit niet altijd opgaat, bewezen de eerder door mij geteste Meadowlark Swallow en Audio Spectrum Sirene, beide ook groter dan mijn eigen speakers. Bij Totem verwacht ik juist te worden verrast door diep en strak laag. In het verleden heb ik mij namelijk op diverse luistershows verbaasd over de grote hoeveelheid strak en diep laag wat ontwerper Vincent Bruzzese uit de verschillende Totem modellen weet te peuteren. Onderdeel van de Totem ontwerpfilosofie is een relatief lichte kast die intern verstevigd is met dwarsverbindingen en zwaluwstaartverbindingen. Ook wordt bij de Rainmaker en de duurdere Totem modellen gebruikt gemaakt van het bijzonder dure maar uiterst effectieve boronsilicaat als dempingmateriaal. Het totale gewicht van de Rainmaker komt op 5,8 kg wat gezien het formaat van 355x173x230 mm. inderdaad niet veel is. De ooit door mij gebruikte Monitor Audio Studio 2se speakers lieten ondanks hun veel kleinere afmetingen een dikke 10 kilo op de schaal noteren. Dat laat zien dat niet iedere luidsprekerfabrikant dezelfde weg bewandelt om tot een optimaal resultaat te komen, voor alle oplossingen is wat te zeggen. Standaard is de speaker uitgevoerd in mahonie of zwart fineer, tegen meerprijs behoren kersen en esdoorn te de mogelijkheden. De afwerking van de speakers is uitstekend, met mooi afgeronde kanten en stevige bi-wire aansluitklemmen aan de achterzijde. Het cross-over over punt tussen woofer en tweeter is 2,3kHz en het opgegeven frequentiebereik loopt van 42Hz tot 20kHz. Standaard zijn de speakers niet voorzien van fronten, deze zijn tegen meerprijs leverbaar. Prettig om te weten wanneer u, net als ik, nog in de kleine kinderen zit. Wel is de tweeter voorzien van een soort gaas beschermkapje om ongelukken te voorkomen. De speakers zijn magnetisch afgeschermd voor gebruik in hometheater toepassingen, dan liefst aangevuld met een center en subwoofer uit de Totem range.


Opstellen en aansluiten

Hoewel Martijn een set stands mee had genomen ben ik in eerste instantie begonnen met de speakers op mijn eigen 60 centimeter hoge Target TR60 stands te plaatsen, een relatief lichte en vrij goedkope stand. Op die manier zou ik later in de gelegenheid zijn het effect te noteren van de veel zwaardere en speciaal afgevulde Partington Klout stands, om te luisteren wat een mooie stand nog toe kan voegen aan de prestaties van de Rainmaker. Als bron diende de in een andere recensie besproken Marantz DV6400 en de door Audiomart gemodificeerde Marantz DV6400 multispelers en mijn Clearaudio Champion draaitafel. Voor de versterking zorgt de inmiddels genoegzaam bekende Naim set en de Clearaudio Basic phonotrap. Alle gebruikte interlinks zijn van Siltech uit de G3 serie, ook de bi-amp/bi-wire luidsprekerkabels zijn van Siltech, type New-York. In overleg met Martijn werden de speakers in eerste instantie op dezelfde plaats opgesteld als waar normaal gesproken mijn Spendor speakers staan. Ruim 2 meter uit elkaar, ongeveer 25 centimeter van de achterwand en ruim 80 centimeter van de zijmuren. De speakers werden niet ingedraaid maar straalden recht vooruit. Later is er nog wat geexperimenteerd met meer of minder indraaien en de afstand tot de achterwand maar daarover wat meer in het luister gedeelte.

Luisteren

Aangezien het geleverde paar al diverse demonstraties achter de rug had was intensief inspelen niet echt noodzakelijk. Toch heb ik de speakers een paar dagen rustig laten werken alvorens te gaan luisteren met het aantekenblok op schoot. Gelijk met de Totem speakers had ik ook de beschikking over een Marantz DV6400 in de standaard uitvoering en een door Audiomart gemodificeerde versie, leuk om eens te luisteren of de Totem speakers in staat zijn om de verschillen tussen beide spelers te laten horen. Diverse CD’s en SA-CD’s passeren de revue en telkens blijken de Rainmaker`s uitstekend in staat als doorgeefluik te fungeren om de verschillen tussen beide spelers aan te tonen. Lijkt de laagweergave in eerste instantie wat onrustig dan zorgt overschakelen naar de gemodificeerde speler ervoor dat het probleem kennelijk niet bij de speakers ligt, maar bij de speler.
Wanneer de gemodificeerde speler gebruikt wordt is het laag wel strak en rustig. De rest van de aantekeningen zijn dan ook gemaakt onder het beluisteren van de Marantz DV6400vM en de Clearaudio draaitafel. Hetzelfde geldt voor de gebruikte stands, alles werd opgetekend tijdens het gebruik van de meegeleverde Partington Klout stands. De stands hebben een duidelijke plus ten opzichte van mijn normaal gebruikte Target TR60 stands. Eenmaal geplaatst op de Partington werd de laagweergave strakker en verhoudingsgewijs minder “boemerig” en waren kleine details beter te volgen doordat er meer rust in het geluidsbeeld ontstond. Bovendien was de combinatie van Partington en Totem Rainmaker visueel ook aantrekkelijker. Vooraf had ik niet gedacht dat een stand zoveel verschil kon maken en dat dit zo gemakkelijk te constateren zou zijn.

Na een aantal weken alleen maar digitale bronnen te hebben gebruikt voor recensiewerkzaamheden is het tijd om de draaitafel aan het werk te zetten. De eerste LP die op het plateau terecht komt is “So” van Peter Gabriel. Het nummer “Sledgehammer” laat, beluisterd via de Rainmaker’s, de stem van Peter recht uit het midden horen. De basweergave heeft veel gewicht en is lekker ritmisch, er is absoluut geen sprake van een logge of trage laagweergave. Het overbekende maar nog immer mooie duet “Don’t give up” met zangeres Kate Bush laat horen dat bij luid volume de stemmen een beetje scherpte krijgen op de ‘s en t’ klanken. Het opgebouwde beeld is mooi breed en vooral ook diep. De bekkens lijken los in de ruimte te zweven en het basloopje aan het eind van de track is goed te volgen, een speaker van mindere kwaliteit wil hier nog wel eens problemen mee hebben. Nieuwsgierig geworden vanwege de fraaie diepte in het geluidsbeeld zoek ik in de platenkast naar een mooie live opname. Deze is snel gevonden, “In concert” van de Italiaanse zanger Eros Ramazotti. Het geheel klinkt super ruimtelijk en de ambiance van het stadion is bijna voelbaar. Wanneer het applaus losbarst heb ik het idee tussen het duizendkoppige publiek te staan. Het ruim elf minuten durende en overbekende “Musica E” luister ik ademloos uit om vervolgens de naald uit de uitloopgroef te tillen en het nummer nogmaals te draaien. Nog diverse LP’s passeren die avond de revue en telkens met eenzelfde resultaat. Een brede en diepe soundstage met een strak en diep doorlopend laag.

In een volgende luistersessie ga ik toch even terug naar digitaal met de CD “Into the labyrinth” van Dead can Dance. De CD is opgenomen in een kerkje en dat is duidelijk te horen, rondom de stem van zangeres Lisa Gerrard is heel veel lucht en je hoort de stem galmen en wegsterven in de ruimte. Wanneer ik dezelfde track later via de Spendor speakers beluister is de ruimte duidelijk minder goed te horen. Wel klinkt dan de stem wat warmer en een fractie minder scherp. De spookachtige sfeer blijkt bij beluistering via de Rainmaker’s door de grote ruimtelijkheid nog een extra dimensie te krijgen. Ook de diverse percussie instrumenten zijn allemaal individueel te volgen en lijken in het geluidsbeeld te zweven. Experimenteren met de plaatsing van de speakers geeft nog wat kleine verschillen. Verder van de achterwand resulteert in een wat slanker laag maar een toename aan ruimtelijkheid. Licht indraaien van de speakers maakt dat stemmen en instrumenten nog iets meer hun eigen plek krijgen maar in mijn luistersituatie is de verandering minimaal.

Conclusie

Na enkele weken met de Totem Rainmaker in huis te leven en vele CD’s en LP’s later is het mij wel duidelijk wat de sterke en zwakke punten van deze speakers zijn. Ze zijn in staat een krachtig en diepdoorlopend laag te produceren, uiteraard wel het formaat van de speaker in ogenschouw nemend. Het geproduceerde laag is bovendien strak en droog en loopt volledig in de pas met mijn als ritmisch bekend staande Naim versterkers. Het hoog is fraai transparant maar het is wel zaak de speakers te beluisteren in combinatie met de versterker en kabels die in de uiteindelijke set gebruikt gaan worden. Soms kan het hoog namelijk een klein scherp randje laten horen op stemmen. Een combinatie met de Rega apparatuur van dezelfde importeur en de eigen betaalbare Tress kabels gaat goed samen, maar andere combi’s zijn ook mogelijk. Het beeld wat de speaker kan opbouwen is groot, zowel in de diepte als in de breedte, zeker groter dan je op grond van de fysieke afmetingen mag verwachten. De speaker kan goed overweg met diverse soorten muziek en is daarmee een echte allrounder. Met een paarprijs van 1149 euro in de standaard uitvoering is de Rainmaker een geduchte concurrent in deze fel bevochten prijsklasse en zeker de moeite van het beluisteren waard. Vergeet niet direct te investeren in een paar goede stands om de speakers maximaal te laten presteren, uit ervaring weet ik inmiddels dat het zeer de moeite waard is.

 

Importeur
Joenit
Brusselsesteenweg 283
2800 Mechelen
België
Tel 0032 15 285585
E-mail Info@joenit.com
Web www.joenit.com

 

Gebruikte Hardware: 

Marantz DV6400 CD/SA-CD/DVD speler Marantz DV6400vM CD/SA-CD/DVD speler Clearaudio Champion platenspeler met Benz Micro MC20e element Clearaudio Basic phono versterker Naim Nait3 voor-eind versterker Naim Nap90 eindversterker Naim Flatcap voeding voor Nait3 Spendor S3 luidsprekers Totem Rainmaker luidsprekers Klipsch KSW10 subwoofer Target TR60 en Partington Klout stands Accessories: Siltech ST48G3 interlinks en Siltech New-York luidsprekerkabels