Clarion DX-H2


Rob van Ginneken | 01 juni 2006 | Fotografie Rob van Ginneken | 47 Labs

Autoradio zoekt buizenversterker

De wervende kreten die we bij de lancering van de DX-H2 noteren, passen helemaal in het highend audiowereldje. Hij moet ons volgens zijn ontwerpteam ‘naar de sfeer van de opnamestudio terugvoeren’. Het grote genieten. Om dat werkelijkheid te maken, wordt de complete geluidstrukendoos opengetrokken.

De stroom komt via een speciale reinigingseenheid snaarstrak en schoon binnen, het signaal loopt via vergulde aansluitingen, samen met McIntosh werd een CD-eenheid ontwikkeld, een D/A converter zorgt tevens voor upsampling, het verkoperde chassis houdt ongewenst bezoek van storende invloeden buiten, er is een massief metalen frontplaat met uitschakelbaar display present en hoogwaardige printplaattechniek garandeert zo kort mogelijke signaalwegen. Zelfs de volumeregeling is hightech. Een Burr Brown chip zoals die in professionele apparatuur wordt toegepast. Wat zegt u? Klinkt dat naar een HiFi-rek vol heerlijkheden? Dan hebben we nieuws voor u: de DX-H2 hoort feitelijk in een autodashboard thuis. Maar zo’n toestel gun je toch een kans? Hoog tijd voor een unieke test onder het motto: ‘Autoradio zoekt buizenversterker.’ En denk nu niet dat we gek geworden zijn, want de resultaten zijn werkelijk verbluffend.


Clarion heeft zijn nieuwe HX-D2 overduidelijk ontwikkeld volgens de beproefde wegen van de highend audiowereld. Maar dan ‘op schaal’, om het zo maar eens te zeggen. Als je het compacte en onverwacht zware kastje in de hand hebt en door zijn technische informatie heen bladert, moet je bijna automatisch aan allerlei grote namen uit de HiFi wereld denken. Van de matte koperglans van Ken Ishiwata producten (Marantz), via Monster en McIntosh tot bijvoorbeeld Musical Fidelity met zijn X-dac.

Er borrelt zodoende als vanzelf een wild plan in ons op. Dat de HX-D2 in de auto een goudhaantje is, nemen we voetstoots aan, maar hoe zou hij het op onze luisterset thuis doen? Gewoon doen!
Een duidelijk geval van ‘autoradio zoekt buizenversterker’, want de Clarion moet zijn werk via een toevallig net door importeur Hihat opgefriste Lua 6060C geïntegreerde versterker gaan doen. Gekoppeld aan Dynaudio Contour luidsprekers. Een combinatie die al eerder heeft bewezen zelfs kleine veranderingen hoorbaar te maken.
De praktijk van deze fantasierijke test blijkt helaas ‘iets’ gecompliceerder dan we in ons enthousiasme hebben ingeschat. Vooral de stroomtoevoer vereist creativiteit en denkwerk. Uiteindelijk staat er achter de driezitsbank een combinatie van een kloeke motorfietsaccu en een gestabiliseerde 12 volt voeding. Tot niet geringe verbijstering van alle huisgenoten. En terecht.


Stilte

In eerste instantie wil de HX-D2 echter nog steeds niet merkbaar in actie komen. Tot we ontdekken dat onder andere het display via een aparte kabel gevoed wordt. Om storingen uit te bannen. Met diezelfde redenering krijgt de Clarion zijn power binnen via een elders in de auto te monteren geheel afgeschermde en trillingdempend gebouwde kast die de rol van DC/DC converter speelt. De 12 volt uit het boordnet van de auto wordt daarin omgezet in perfect ‘schone’ 12 volt voeding. Een fikse serie condensatoren in het kastje speelt zonder twijfel ook een rol als krachtbuffer.

Nu alles lijkt te werken is het tijd om de HX-D2 aan de audioinstallatie te koppelen. Dat kan op diverse manieren (er zit ook een optische digitale in- en uitgang op), maar de vier Burr Brown DAC’s en de ingebouwde 96 kHz ‘sampling D/A converter’ moeten hun kunsten vertonen, dus valt de keus op de analoge aansluitpunten. Maar welke? Achteruit de kast bungelt immers een hele tros fraai afgewerkte kabeltjes waarmee je ook in de auto de voor dit toestel benodigde externe versterkers kunt aansturen. Per frequentiegebied afzonderlijk als je dat wilt.
Dat opent trouwens ongekende mogelijkheden voor de liefhebbers van bi-amplifying. Of desnoods quad-amplifying, in dit geval. Want naast hoog, midden en laag is er ook een subwoofer aansluiting. Het blijkt uiteindelijk niet uit te maken welke kabeltjes we pakken.

Je kunt de Clarion via zijn menu zo ongeveer alles ‘vertellen’, dus ook dat hij recht toe recht aan in een stereo stand moet gaan werken. We plukken de Van den Hul Orchid interconnects dus achteruit onze installatie, sluiten de Clarion aan, schuiven vast voorgenietend de ‘2 meter sessies’ van Venice in de CD sleuf en gaan rustig koffie zetten om het hele spul even op te laten warmen. Vooral de buizenversterker bloeit daar merkbaar nóg verder van op namelijk.

Luisteren

Maar dan is het toch eindelijk tijd om eens serieus te gaan luisteren. De eerste indruk is… teleurstellend. Het klinkt dun. Zouden we dan toch iets verkeerd hebben gedaan? Ja dus. Even met de afstandbediening door het menu bladerend, valt alles opeens op zijn plek. We schakelen om naar de direct mode en alles valt op zijn plek. Er ontbrak een compleet geluidsgebied. Foutje.

Als dat eenmaal is opgelost, zitten we vervolgens met stijgende verbazing te luisteren. Wat als een speels idee begon, ontwikkelt zich razendsnel tot een serieus verhaal. Het klinkt, tja, eigenlijk klinkt het gewoon verbluffend aardig. Een tikje overrompeld, gaan de Orchids ter vergelijking terug in de achterkant van de normale CD-speler. Een toch redelijk verdienstelijk te noemen combinatie van een Rotel CD-transport en een MSB Linkdac. De eerste conclusie is meteen een verrassende: het is een echte wedstrijd!



Ondanks het feit dat de radio zonder af te veel ceremonieel simpelweg op de rugleuning van de driezitsbank ligt. Je vraagt je af hoeveel er nog te halen valt, wanneer je het geheel netjes in een afgeschermde behuizing bouwt.
Verschillen in geluid zijn er natuurlijk. De Rotel klinkt iets meer relaxed en lijkt een wat breder ‘geluidsbeeld’ neer te zetten. De Clarion doet levendiger en gedetailleerde aan en lijkt er nog een haartje beter in te slagen om de muzikanten te ‘plaatsen’. Vooral in de diepte. Een wat ander karakter kortom. Als liefhebber van ‘analoog’ – langspeelplaten en buizen – geven we de bestaande installatie een neuslengte voorsprong. Maar dat is in feite vooral een kwestie van smaak. We zouden ons goed kunnen voorstellen in het vervolg met de HX-D2 als speler te leven.


Upsampling

Daarbij blijft de upsampling op 96 kHz ingeschakeld, omdat het gewoon iets verfijnder klinkt. Ook de live muziek van de Venice CD komt puik tot zijn recht en dat is veelzeggend. In theorie bieden de equalizer en andere correctietechnieken in de Clarion de mogelijkheid om het geluid op de eigenschappen van de luisterruimte af te stemmen. Inclusief tijdcorrectie per afzonderlijk kanaal. In de zogenaamde ‘direct’ mode ademt het geluid echter meer leven. Afblijven dus.

Alles bij elkaar opgeteld, levert de test intrigerende ervaringen en verrassende mogelijkheden op. Een prijskaartje van zo’n 1.500 euro is voor een autoradio zonder versterkers bepaald geen peulenschil. Er zijn duurdere, maar noem het de Mercedes E-klasse van de autoradio’s. Hij doet in de auto dan ook prachtige dingen. Maar wie onorthodox durft te zijn (want réken maar dat je er in de woonkamer de aandacht mee trekt), mag de HX-D2 zeker ook serieus overwegen voor de luisterruimte thuis. Het staat als een paal boven water dat zijn kwaliteiten dan ver boven modaal zijn. Als geluidsbron zelfs zo goed dat hij niet in een highend installatie misstaat.
Bij onze testprimeur van de HX-D2 signaleren we dus eigenlijk twéé primeurs: het topmodel van Clarion is de eerste autoradio die we met een gerust hart zowel in Hifi.nl als Carfi.nl kunnen bekijken.
Gek geworden? Het is maar hoe je het bekijkt, in een wereld waar soms zelfs luidsprekerkabels op pootjes door de luisterruimte lopen. Laten we het maar op prettig gestoord houden. Door de audiofiele bril bekeken, is de HX-D2 in elk geval het koopje van de week.

Je spreekt immers over een pakket met een hoogwaardige CD-speler, een uitstekende radio, 24-bit D/A converter met upsampling, een voorversterker met geavanceerde instelmogelijkheden, equalizer, alle mogelijke aansluitingen (inclusief iPod voorbereiding), hoogwaardige kabels (verzilverd extreem puur koper), vergulde aansluitpunten en zelfs een afstandsbediening. Dat alles in een technische kwaliteit die is voorbereid op een leven van extreme temperaturen en schokken, zoals je in een auto nu eenmaal moet verwachten.



En je hoeft eigenlijk alleen nog maar een kastje te laten maken – vier plankjes – om er een front end voor je woonkamer van te maken. Tip: een passende voeding vind je bijvoorbeeld bij een winkel voor zendamateurs. Ook die apparatuur werkt immers nog wel eens op 12 volt. Gewoon in je auto bouwen, mag natuurlijk ook. Voor de zakelijke rijders levert dat nog een fiscale aftrekpost op ook.
De Clarion HX-D2 wordt voor 1.499 euro geleverd en is vanwege zijn exclusieve karakter in relatief kleine aantallen beschikbaar. Levering via geselecteerde autohifi- en automaterialenspecialisten en soms ook grote elektronicawarenhuizen.