Sehring S 700 PSE


Kilian Bakker | 04 januari 2007 | Fotografie Kilian Bakker | Sehring

Modulaire versterkersystemen waarbij men later grotere voedingen of modules kan toevoegen zijn alom bekend en vaak erg geliefd bij audiofielen. Luidsprekersystemen met een modulaire systeemopbouw zijn wat minder gemakkelijk te vinden maar een bijzonder bedrijf in Berlijn maakt al meer dan 15 jaar een aantal unieke en zeer hoogwaardige luidsprekerlijnen. De producten dragen trots de naam van hun geestelijk vader; Sehring.


In 1990 ging Sehrig Audio Systeme van start en Stefan Sehring stond al gauw met een modulair weergavesysteem op de High End Messe (toen nog in Hotel Kempinski te Frankfurt. Ah, the good old days...). Momenteel heeft Sehring vier hoofdlijnen, te weten het S 500 "W" (voor wandmontage) / "G" (vloerstaand) systeem bestaande uit "Flachlautsprechern" en de S 700 en S 700 SE (staat voor Selected Edition) systemen, die voortkomen uit de eerste Sehring weergevers.


Aaibaar 

Het onderwerp van deze recensie is de Selected Edition uitvoering van de S 700 P `mini-monitoren`. Deze werden door de importeur afgeleverd samen met de mooie Sehring ST 700 stands. Hier is in feite sprake van `s werelds eerste uni-pivot stand want de hoofdkolom staat met slechts één spike op de T-basis. Van gewiebel is echter geen sprake want spandraden houden het geheel in balans, wat de ST 700 een elegant maar ook interessant uiterijk geeft. De recensie S 700 PSE`s waren afgewerkt in het `midden-grijs` Nextel en een mat-zilver gespoten baffle.

Ook de stands waren in Nextel afgewerkt en aan de brede keuze aan Nextel-varianten kan men zien dat Stefan Sehring (terecht) van dit materiaal houdt. Nextel werd ooit ontwikkeld als anti-resonant en anti-reflectie afwerking voor vliegtuig-dashboards en is daarom uitstekend geschikt als afwerking van weergevers (Pink Triangle gebruikte Nextel vroeger om hun CD-lades en platenspeler subchassis mee af te werken) en het geeft ze een hoge `aaibaarheidsfactor`.


Oog Voor Detail

Bij de Selected Edition serie zijn de componenten geselecteerd op een tolerantie van 0.2 % in plaats van de 0.5 % van de standaard S 700 serie. Ook de twee drivers wijken van de standaard serie af, de hogetonen-unit heeft geen ferro-fluid en de mid/laag unit heeft geen fase-plug. De unieke units worden (bij SEAS) voor de `SE` versie nog accurater gefabriceerd en de aluminium dome van de hogetonen unit wordt overigens door Sehring zelf in Berlijn gemaakt. De mid/laag unit is door middel van een hard-kunststof ring ontkoppeld van de baffle en beide units zijn voorzien van vilt-ringen die om de rand van het membraan liggen. De hogetonen unit heeft zelfs een klein vilt-stipje op zijn grille meegekregen wat voor een nog rustiger afstraalgedrag zorgt.

De topplaat van de ST 700 stand neigt iets achterover om voor een specifieke tijdcorrectie van de twee units te zorgen. De S 700 PSE staat met drie uitsparingen op nokken met viltjes en wordt door middel van een imbusbout met de topplaat verbonden zodat er een uiterst stabiel geheel onstaat. De drie nokken geven de "variovent" baspoort (die zich aan de onderzijde van de klankkast bevindt) de ruimte om te kunnen ademen. Deze Variovent poort kan van schuimdempers worden voorzien wanneer men de weergave van het laag nog strakker wenst maar de totale output/druk in het laag neemt dan wel wat af. Deze optie was in de gebruikte ruimte niet nodig, zoals bleek tijdens de luistersessies. Sehring gaat echter nog verder in de aanpasbaarheid van hun weergevers en heeft het wisselfilter voorzien van twee paar schroef-terminals waaraan de verschillende instelweerstanden kunnen worden bevestigd.

In het uitgebreide `survival-pakket` zitten 16 instel-weerstanden die vanuit een `0 dB` stand de `presence` in het midden met 0,5 dB stappen kan verhogen of verlagen (in Engeland noemt men dat `Attenuation` ). Daarnaast kan de S 700 PSE met de tweede set terminals worden aangepast aan de dempings-factor van de aangesloten versterker. De S 700 PSE`s werden afgeleverd met een `standaard` middentonen-attenuation van + 1 dB maar er werd uiteindelijk gekozen voor een + 0.5 dB instelling omdat de akoestiek en de Exposure versterker voor genoeg presence in het midden zorgden. De S 700 PSE heeft mono-wiring aansluitingen (waar deze schrijver geheel achter staat) die uit 4mm banaanbussen mét intern schroefdraad bestaan. Dat schroefdraad is voor de optionele RVS shroeven waarmee de in Amerika zo geliefde spades kunnen worden aangesloten. Achter het verwijderbare connectorpaneel bevindt zich een ruimte waar het wisselfilter huist. Het filter moet immers bereikbaar zijn voor eventuele aanpassingen en is opgebouwd uit hoogwaardige componenten. De bodem van de ondiepe filterruimte is van openingen voorzien zodat er zich daar geen onnodige luchtdruk kan opbouwen. De mooie Nederlandstalige handleiding is rijkelijk voorzien van schema`s en afbeeldingen die kunnen helpen bij het vinden van de juiste afregeling en opstelling van de S 700 PSE`s en de opbouw van de ST 700`s.

De S 700 PSE is meer dan een `junior`, wat meteen duidelijk wordt uit het frequentiebereik wat van 54 Hz tot 23 kHz loopt. Het rendement ligt op 86 dB en de nominale impedantie op 8 Ohm. De afmetingen tellen 33 bij 18 bij 29,5 centimeter (HXBXD) en de massa is maar liefst 10,5 kg per stuk. Sehring biedt een brede keus aan afwerkingen en standaard worden de S 700 PSE`s geleverd met de kast in Nextel middengrijs en het front in zilver of met het front in Nextel donkergrijs en de kast in zilver. Tegen meerprijs is de kast verkrijgbaar in licht- of donkergrijs Nextel en in elke gewenste RAL kleur en kan het front in pianolak RAL, standaard RAL en verschillende Nextel tinten worden geleverd. Vanaf Januari 2007 zal het front (tegen meerprijs) leverbaar zijn in massief Kersenhout of massief Canadees Esdoorn. Naast de ST 700 stands levert Sehring overigens ook de uit MDF vervaardigde LS 700 stands en de LSA 700 stands (met absorptievoet).

Modulair

De S 700 P(SE) kan worden uitgebouwd tot de S 701 met behulp van een set passieve basreflex kasten. Hiermee loopt het laag dan door tot maar liefst 46 Hertz. Bij het `2 1/2-weg` 702 systeem is de extra kast voorzien van een laag-unit zodat niet alleen het bereik weer verder is doorgetrokken (tot 42 Hertz) maar er ook een grotere controle over het laag ontstaat. De echte `zware jongens` uit de 700 serie zijn de 3-weg 703 en de 3 1/2-weg 704 systemen.

De 704 heeft twee laagunits die met de ruggen tegenover elkaar in de baffle en het achterpaneel zijn bevestigd. Door deze push-push opstelling heeft de 704 een nog betere controle over de lagere regionen en zijn opmerkelijke dynamische sprongen mogelijk. Dit principe is gebaseerd op de QB3 afstemming met Helmholzresonator, zo vertelde de importeur mij. De modulaire opbouw van de Sehring systemen maakt het mogelijk om een gegeven weergever later op te waarderen. Het is bijzonder dat er steeds van dezelfde hoogwaardige mini-monitor wordt uitgegaan, wat betekent dat Stefan Sehring van één hoofdprincipe uitgaat, in plaats van te grossieren in allerlei verschillende klankkarakters.


Luisteren

Nadat de juiste opstelling was gevonden (met een aftstand tot de achterwand van zo`n 70 centimeter) en de Sehring`s zich helemaal thuis voelden kon er serieus worden geluisterd. Van Ben Harper`s album Diamonds On The Inside werd de track `Picture Of Jesus` gedraaid. Ladysmith Black Mambazo kwam `full bodied` naar voren en werd in een brede stage geplaatst waarbij de buitenste zangers ook werkelijk buiten de weergevers werden afgebeeld. De rollende en ademende zangstijl van de leadzanger kwam zeer goed uit de verf terwijl de hese, droge stem van Ben Harper heel plastisch en geheel los voor de weergevers stond. De complexe harmoniering kwam extra sterk naar voren doordat de Sehring`s de stemmen met een ronde en volle toon wisten neer te zetten. De hypnotiserende eb-en-vloed cadans kreeg de juiste energie mee zodat het geheel erg aanstekelijk klonk en de basstemmen zelfs voelbaar werden.

Van KT Tunstall`s LP Eye To The Telescope werd de track `Big Black Horse And The Cherry Tree` beluisterd. Het snarenspel op de akoestische gitaar klonk elastisch waarbij de volle resonante klank van het instrument goed uit de verf kwam. De kickdrum werd op droge en solide wijze neergezet en KT`s zang werd goed gearticuleerd weergegeven. De achtergrondzang (in feite haar `double`s`) klonken los en ademend terwijl de rimshot`s met een goede hout-klank naar voren kwamen. Het geheel liep als een trein en zo zou het eigenlijk ook moeten. Op zich had de weergave nog wat levendiger gemogen maar dat werd meer dan goed gemaakt door de goede controle en ruimtelijke afbeelding.

Tori Amos` LP Little Earthquakes mocht vervolgens op het draaiplateau om de track `The Happy Phantom` met de diamanten tip af te tasten. De stevig geplukte bas kwam met veel zeggingskracht naar voren en qua impulsiviteit klonk het spel praktisch percussief. Bij het pianospel werden de linker- en rechterhandpartijen goed gedifferentieerd neergezet waarbij de lagere registers stevig en tonaal goed uit de verf kwamen. Haar stem werd met de nodige presence weergegeven maar klonk tegelijkertijd vloeiend waardoor de uitdagende kant van miss Amos nog beter naar voren kwam. De debuut LP van Keb`Mo werd op het vilt gelegd om de track `Every Morning` te kunnen beluisteren. De vibrato van de gitaarsnaren werd met een rijk timbre neergezet en zijn stem werd mooi los afgbeeld. De metalige `slide` uithalen kwamen heel direct en moeiteloos naar voren en het stereobeeld werd met een goede diepteafbeelding neergezet. In plaats van de bekende vlak-voor-de-conus afbeelding van veel weergevers werd Keb` Mo hier juist net achter de lijn van de weergevers afgebeeld, wat natuurlijker overkwam.

Van Tim van Eyken`s CD Stiffs Lovers And Holymen Thieves werd de unieke track `Twelve Joys Of Mary` gedraaid. Deze eigen uitvoering van een oeroude Folktune wordt op dit album vanuit stilte langzaam opgebouwd met een aangroeiende bezetting van trommels, gelach en gepraat, een accordeon, bellen en zelfs een tuba. Het aanzwellende geluid van de grote trom werd door de Sehings op plastische wijze weergegeven en de `cowbells` en cimbals kwamen zowel tonaal als qua impulsiviteit heel natuurlijk naar voren. De acordeon werd groot en met volle toon afgebeeld en klonk zó `lush` dat er meteen sprake was van kippevel. Tim van Eyken zelf werd zeer direct weergegeven waarbij de glasheldere opname van zijn stem op soepele wijze naar voren kwam. De tuba werd mooi los afgebeeld waardoor de sonore klank en de aanblaas-ruis goed uit de verf kwamen. De trompet werd op energieke wijze en zonder hardheid neergezet. Het geheel werd zowel met een uitstekende coherentie en detaillering als een goede balans tussen rust en impulsiviteit weergegeven.


Conclusie

Er zijn tegenwoordig heel wat compacte en hoogwaardige monitor-weergevers verkrijgbaar waardoor het soms moeilijk wordt om de meer doordachte en innovatieve ontwerpen direct te herkennen. Met de S 700 PSE heeft Stefan Sehring een zowel vernieuwend als veelzijdig concept uitgevoerd als een uiterst muzikale en praktische weergever. Daarnaast heeft men bij Sehring Audio Systeme GmbH duidelijk veel aandacht besteed aan de afwerking en vormgeving van hun producten. De instelbaarheid maakt het mogelijk om deze weergever op een specifiek systeem of een bepaalde akoestiek af te stemmen. Al deze kwaliteiten maken de Sehring S 700 PSE tot een heel bijzonder product wat niet mag ontbreken op een `2500 Euro luidspreker-verlanglijst`.




Aanvullende informatie:
Importeur: RA-Vision, 0164-615583
Verkoop paarprijs Sehring S 700 PSE: 2055 Euro (voor standaard uitvoering met kast in Nextel middengrijs en front in zilver)