EAT KT88 Diamond
In de wereld van de chique kleding en kostbare accessoires hebben ze er een zalvende uitdrukking voor: ‘Het kost wat, maar dan heb je ook wat!’ Als je het zo bekijkt, blazen de EAT KT88 buizen – of zoals men in Belgie zegt: lampen – letterlijk en figuurlijk een leuk deuntje mee. Ze krijgen niet voor niets de typeaanduiding ‘Diamond’ mee.
De filmkenners zullen bij het woord Diamond wellicht spontaan aan Marilyn Monroe’s ondeugend gekweelde lied ‘Diamonds are a girl’s best friend’ denken. Ik wel in elk geval. Ook al heb ik de film zelf geloof ik nooit gezien. ‘Gentlemen Prefer Blondes’ draaide uiteindelijk al voor mijn geboorte in de bioscoop. Toegegeven, we dwalen tamelijk af. Maar uiteindelijk vraagt het wel enige uitleg waarom een technisch onderwerp als de test van een matched set van vier versterkerbuizen onstuitbaar naar de kop ‘Diamonds are a boy’s best friend’ heeft geleid.
Na een kennismaking met de exclusieve EAT KT88 Diamond buizen zijn de logees na het veroorzaken van een gevoelige deuk in de bankrekening voor een langdurig verblijf in de Lua buizenversterker thuis uitgenodigd. Hoe bijzonder ze zijn, bleek al tijdens een eerste kennismaking met het huidige setje bij Technology Factory in Antwerpen, waar Francis Wijgaerds ‘de lampen’ ter controle in een PrimaLuna ProLogue plaatste en een langspeelplaat op de draaitafel legde. Binnen luttele minuten was duidelijk dat de standaard al behoorlijk plezierige versterker opeens naar een hogere divisie was gepromoveerd. Met als bijkomend voordeel dat de ‘lampen’ door de geraffineerde starttechniek en automatische afstelling in dit geval met zachte hand tot leven werden gewekt. Dat kon de levensduur wel eens ten goede komen.
Het klinkt als een wat rare combinatie om een set buizen van 960 euro in een versterker vast te klikken die compleet niet eens zo gek veel meer kost. Maar de korte kennismaking leverde niettemin dermate intrigerende resultaten op dat het een boeiende vraag is of zo’n gedurfde combinatie geen beter resultaat kan opleveren dan menig buizenversterker in een hoger prijssegment. Misschien een onderwerp voor een latere test? Alleen bij een buizenversterker kan zo’n vraag voorbij komen, natuurlijk.
Lua
In de Lua 6060C thuis bleek de stap vooruit eveneens allesbehalve subtiel. Mede omdat de standaard buizen er al de nodige kilometers op hadden zitten. Maar dat merkten we pas toen importeur HiHat Audio bij een opfrisbeurt van de versterker een vers setje Lua 6550 buizen plaatste. Het zusje van de KT88.
Op zich al een interessante vergelijking natuurlijk. Bovendien is het een wijze les: het levende bewijs dat dit type versterker zo nu en dan dient te worden verwend. Ook de nieuwe fabrieksbuizen brachten het geluid namelijk naar een merkbaar hoger niveau.
Toch bleef tijdens die periode het knagende gevoel hangen dat de EAT’s terug moesten. Je zou bijna op zijn Cruyffiaans zeggen: ‘Pas wanneer iets weg is, weet je wat je mist.’
Een hard oordeel uitspreken over buizen? Glad ijs, want de ene combinatie is de andere niet. Misschien bestaan er betere buizen op de wereld. Kenners weten altijd wel voorbeelden te bedenken van exotische ‘nieuw uit oude voorraad’ exemplaren waaraan schier magische eigenschappen zouden kleven. Het hoort allemaal een beetje bij de zwarte magie van de audiowereld.
Wie de filosofie huldigt dat de reis het mooiste deel van de vakantie is, wens ik dus veel pret bij zijn avontuurlijke zoektocht. In dat verband is het aardig te weten dat de makers van deze EAT buizen beweren dat ze verwant zijn aan fameuze klassiekers. Persoonlijk heb ik die nog nooit gehoord en de kans dat dat gaat gebeuren, lijkt me gering. Om de vakantie vergelijking nog maar eens te gebruiken: ik ben meer van het type ‘zo kort mogelijke vliegverbinding en zo veel mogelijk sterren naast de voordeur van het hotel’. Geen new old stock (NOS) en klassiek gedoe voor mij dus. Nou ja, even afgezien van de keuze voor een buizenversterker dan.
EAT Tsjechie |
EAT
Wat mij betreft mag je de EAT KT88 Diamonds inschalen als een recht toe recht aan oplossing. In alle beluisterde gevallen brachten ze een goed hoorbare en soms zelfs spectaculaire verbetering. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Francis Wijgaerds van Technology Distribution
De in standaardopstelling bepaald niet te onderschatten Lua klonk met EAT buizen alsof hij akoestische groeihormonen had geslikt. Vooral in vergelijking met het oorspronkelijke set Lua buizen was er opeens veel meer kracht en controle over het geluid aan boord. Ook al lijkt er niet echt meer vermogen uit te komen. Ook de opgefriste en opnieuw afgeregelde versterker met zijn nieuwe LUA 6550 buizen reikt zeker niet tot de hoogte die hetzelfde apparaat met de EAT’s haalt.
De conclusie dringt zich op dat je – als er voldoende geld in de kas zit – de stap blind kunt nemen op voorwaarde dat er een geschikte versterker in het wandrek staat. Tenzij die natuurlijk al op exotisch hoog niveau vertoeft. Klanktechnisch gesproken? Dan wordt het verhaal ingewikkelder. Gek genoeg is het resultaat van de overstap naar de Diamonds moeilijk te beschrijven, juist omdat er zoveel te melden valt. Subtiele verschillen kun je immers onder woorden proberen te brengen, maar deze ambachtelijk in Europa gemaakte buizen zullen menig versterker gewoon transformeren. Alsof je over een hoger in de prijslijst geplaatst model praat. Als we ter illustratie een paar notities over de test lezen, gaat het over ´meer kracht’, ‘een betere controle, vooral over het laag’ en ‘opvallend veel meer diepte en detail in het geluidsbeeld.´
Je kunt het ook gewoon kort houden natuurlijk: gewoon beter. Tenzij je bij uitstek houdt van een zacht, warm, klassiek buizengeluid. Voor zover dat al bestaat. Ik ben oorspronkelijk voor de Lua gevallen omdat hij juist voordelen van buizengeluid combineert met een karakter waar menigeen in eerste instantie helemaal geen buizenversterker in herkent. Misschien moet je het zo zeggen: met de EAT’s krijg je opeens méér van datzelfde karakter.
Kistje
De Diamonds zijn per stuk te koop, maar worden in principe in op elkaar afstemde sets van twee of vier afgeleverd. Keurig in beschermende doos met beschermend schuim en begeleid door een test meetrapport van alle buizen. Daarbij valt trouwens op dat een set van twee (450 euro) goedkoper is dan vier (960 euro). Dat geeft aan dat van die selectie serieus werk wordt gemaakt. In de autowereld is dat proces bekend als ‘blueprinten’. Door een motor uit optimaal op elkaar afgestemde onderdelen op te bouwen, kan zelfs een ogenschijnlijk volledig standaard gehouden krachtbron merkbaar betere prestaties leveren. In de luisterwereld zal het niet anders zijn.
Wie zichzelf extra wil verwennen, kan ze tegen meerprijs ook in een fraai houten kistje bestellen. Daarmee komt de prijs voor vier op een koele 1.040 euro. Wat die investering betreft, hadden we overigens een geruststellende ervaring. Een zekere mate van garantie – uniek bij een dergelijk product – zit er kennelijk ook op, want mijn complete eerste setje werd via Technology Factory vervangen door vier nieuwe toen na een klein half jaar een probleem optrad. Terwijl toch niet helemaal duidelijk was of de gesneuvelde buis in kwestie oorzaak of gevolg was. Het duurde weliswaar even voor Euro Audio Team een nieuwe serie had geproduceerd, maar toch. Netjes geregeld, op zijn zachtst gezegd. Ook na weken miste ik de EAT KT88 Diamonds nog steeds. Misschien zegt dat meer dan welke beoordeling dan ook.
EAT Cool Dampers Maar hoe worden ze solide om allerlei verschillende buisjes met enigszins verschillende omvang geplaatst? Het antwoord is te vinden in de zeshoekige afwerking van de binnenzijde. Daarbij zijn in elk vlakje telkens drie sleufjes met een verschillende diepte aangebracht. Daarin schuiven dunne stripjes van een koolstofvezel en teflon mengsel. Dempend en warmtegeleidend. Het is even puzzelen welke sleufjes de juiste zijn om de Cool Damper netjes strak te laten aansluiten, maar meer dan een paar minuten per buisje hoeft dat niet te vergen wanneer je eenmaal hebt ontdekt hoe het werkt. En – zoals ondergetekende – de in het tapijt verdwenen lossen stripjes weer hebt teruggevonden. |