Nanotec Intron Protect


Kilian Bakker | 19 april 2007 | Nanotec

Nanotec, de fabrikant van de Nespa 1 & Pro cd-verbeteraars heeft nu ook een cd-vloeistof op de markt gebracht. Op zich zijn er al veel cd-reinigings vloeistoffen te koop maar Nanotec belooft dat hun Intron Protect +ag8500 meer doet dan dat.

Het Japanse merk Nanotec heeft reeds faam verworven met hun Nespa #1 en Nespa Pro apparaten waarmee de aluminiumlaag en het polycarbonaat van cd’s door middel van een zeer hoge lichtintensiteit worden vrijgemaakt van minuscule lucht-`pockets` die tijdens de productie zijn ontstaan. Een interne behandeling van de cd dus maar nu heeft Nanotec ook een vloeistof op de markt gebracht waarmee de buitenkant van de polycarbonaat-schijf kan worden behandeld. Het uitgangspunt? Een meer egaal en helder oppervlak, zodat de laser als het ware een beter uitzicht heeft op de aluminiumlaag. Daarnaast zou Intron Protect ook helpen bij het verwijderen van vuil en de statische lading reduceren. Reden genoeg om dit High-Tech vloeistofje eens onder de loep te nemen.

De Nanotec Intron Protect +ag 8500 (die vanaf dit punt zal worden omschreven als: Intron Protect) heeft een luxe ogende papier-over-karton verpakking met een scharnierend deksel dat perfect sluit (typisch Japans). Het flesje met spraykop ligt in een schuimrubber blok en zelfs de handleiding is in een werkelijk perfect passende plastic `seal-bag` verpakt! Dat maakte nieuwsgierig zodat het keurig bedrukte infovel meteen uit het zakje werd gepeuterd. Ehhh... tja, één nadeeltje was snel gevonden: de instructies werden uitsluitend in het Japans gegeven. Wel een mooie schrift hoor, geen wonder dat kalligrafie zo hoog in het vaandel staat bij de Japanners, maar helaas niet voor iedereen leesbaar (incluis ondergetekende).

Dus Guy van Aspera Audio gebeld, die mij verzekerde dat de Intron Protect gewoonlijk met een  Engelstalige handleiding wordt geleverd en vervolgens de in`s en out`s aangaande de correcte werkwijze telefonisch doorgaf. Het aanbrengen van de Nanotec vloeistof gaat als volgt: nadat een schone, zachte en licht absorberende doek is gevonden kunnen de door de fabrikant aanbevolen drie spray-pufjes op de onderzijde van de cd worden aangebracht (liefst in driehoekpatroon), waarna de vloeistof in cirkelende bewegingen kan worden ingewreven. Dat inwrijven moet wel binnen 15 seconden klaar zijn, anders zou het middel wat strepen kunnen achterlaten want het droogt vrij snel (volgens de importeur zouden kleine strepen op zich geen bezwaar zijn maar wat betreft de helderheid van het polycarbonaat lijkt het mij juist wel van belang dat de vloeistof zo transparant mogelijk opdroogt). De blauwe Intron Protect vloeistof bevat (naast andere bestanddelen) zilver (ag 8500), wat volgens de fabrikant helpt bij het helderder en reflectiever maken van het polycarbonaat. Het gaat hier waarschijnlijk om zogeheten `colloïdaal zilver`, wat ook in de medische wereld wordt gebruikt. Overigens had Nanotec best een speciale applicatiedoek -of borstel bij dit product mogen meeleveren gezien het correct aanbrengen en inwrijven juist van belang is bij dit soort vloeistoffen.

Luisteren

Naast het beluisteren van individuele cd’s in onbehandelde en behandelde toestand werd er ook een titel gekozen, waarvan twee absoluut identieke (tot op de `productierun`) schijven beschikbaar moesten zijn, zodat er een steekhoudend "A-A-B-B" vergelijk kon worden gedaan.

Voor de meeste cd’s worden tijdens de productieperiode namelijk verschillende nieuwe etsmaskers gemaakt. En dan hebben we het dus over één en dezelfde fabriek, over de verschillende masteringmethodes van (internationale) fabrikanten kunnen hele boekwerken worden geschreven. De voor het A-A-B-B vergelijk gekozen cd was de bijzonder goed opgenomen en gemasterde Stockfisch titel `Roadhouses And Automobiles` van Chris Jones. De Stockfisch importeur (Synfonique) had van deze cd twee fabrieksnieuwe exemplaren ter beschikking gesteld die van dezelfde productie-run afkomstig waren. Nadat één van de twee Stockfisch cd`s was behandeld met Intron Protect kon er worden geluisterd naar de verschillen tussen de twee schijven, waarbij de keuze viel op de titeltrack. Bij het beluisteren van de behandelde cd bleek dat de akoestische gitaar wat meer driedimensionaal werd afgebeeld en dat de subtiliteiten van het snarenspel beter te volgen waren. Daarnaast kwamen de verschillende akkoorden met een iets vollere klankkleur naar voren. De stem van Chris Jones kreeg wat meer présence mee maar werd ook met een fractioneel scherpere focus afgebeeld. De achtergrondzang werd met een grotere plastische aanwezigheid afgebeeld waarbij de nagalm met meer definitie overkwam. Zelfs de verstaanbaarheid van de  achtergrondzang bleek vooruit te zijn gegaan, zonder een merkbaar toegevoegd `randje`. De twee (nogmaals; identieke) schijven werden verschillende malen omgewisseld maar het effect bleef hetzelfde: de focus, verstaanbaarheid en zelfs de klankkleur waren, al was het in geringe mate, onmiskenbaar vooruit gegaan.

Alhoewel er tijdens dergelijke recensievergelijken als het ware met een auditief vergrootglas wordt geluisterd moet het gezegd dat met deze (op zich al hoge resolutie) opname de verschillen zonder al te veel moeite konden worden opgemerkt. Vervolgens werden er meerdere cd’s gekozen (waarvan alleen enkele exemplaren in de collectie voorhanden waren) voor een zonder-en-met-Intron Protect luistervergelijk. De eerste cd was Cassandra Wilson’s Blue Light `Til Dawn, waarvan de track `Hellhound On My Trail` aandachtig werd beluisterd. Bij het levendige en staccato gespeelde gitaarspel kregen de aanzetten wat meer `bite` mee. Haar zang klonk helderder en er leek ook meer `lucht` om haar stem te hangen. Het meest opvallende was het feit dat er meer nadruk lag op de sibillance, met name de s-klanken. Of dat nu een voor- of nadeel is, hangt mede af van persoonlijke voorkeur, het werd in ieder geval niet direct als hinderlijk ervaren. De gedempte trompet kreeg een opener weergave mee en ook het stereobeeld zelf was wat overzichtelijker geworden. Om stemweergave verder te testen, werd de track `Fionghualla` van de Britse Folkgroep The Bothy Band (cd: Old Hag, You Have Killed Me; Green Linnet USA) beluisterd, ook weer in onbehandelde en behandelde staat. De voorzanger werd met fractioneel betere focus afgebeeld waarbij het dynamisch contrast in zijn zang duidelijker naar voren kwam. Verder werden de basstemmen van de groep met een betere scheiding gepresenteerd maar de verbeteringen waren bij deze cd door de boot genomen erg klein, bij minder geconcentreerd luisteren zouden de verschillen zelfs over het hoofd (oftewel het gehoor) kunnen worden gezien. De Nanotec vloeistof bleek duidelijk meer effect te hebben bij `audiofiele` opnames.

De cd van de Bothy Band en enkele andere standaard cd`s (met akoestische muziek) die werden geprobeerd leken minder baat te hebben bij de Intron Protect behandeling alhoewel er ook bij die schijven steeds een lichte verbetering hoorbaar was. Het uiteindelijke resultaat hangt natuurlijk ook af van de apparatuur en de wijze waarop een bepaald systeem de onvolkomenheden van een schijf benadrukt. Bij hoog(frequent)-kritische systemen zou het kunnen zijn dat de luisteraar na de behandeling wordt getrakteerd op beter uitgelichte uitschieters in dat frequentiegebied of bij de sibillance van de zangpartijen (met name bij `t` en `s` klanken).

Conclusie

Het ooit `perfect` gedoopte muziekmedium cd houdt klaarblijkelijk nog steeds aardig wat microdetail achter in zijn standaard af-fabriek vorm en dat is op zich niets nieuws. cd-verbeteraars zijn in allerlei vormen te verkrijgen, van ringstabilatoren tot viltstiften en van demagnetiseurs tot behandelingsvloeistoffen. De Nanotec Intron Protect +ag 8500 vloeistof is geen standaard reinigingsvloeistof. Wat de samenstelling van deze specifieke vloeistof, met zijn "nano-niveau zilverdeeltjes" exact doet blijft echter lastig te verklaren (zoals met wel meer High-End `tweaks` het geval is). In ieder geval kan worden geconcludeerd dat Nanotec de audiofiele wereld stof tot nadenken geeft en dat de Intron Protect +ag 8500 vloeistof kan worden aanbevolen, met name voor mensen met een behoorlijke collectie hoge resolutie-cd`s.

                                                                                              

Importeur Nanotec:

Aspera Audio, www.aspera-audio.com / (0032) 47 8929229

Verkoopprijs:
Nanotec Intron Protect +ag 8500: 69 Euro

 

Gebruikte Hardware: 

Digitale Bron

Marantz CD 72 II (gemodificeerd) & Micromega Microdac

Versterker

Exposure Super XXV rc

Weergevers

Monitor Audio Studio 2SE

Interconnects

Monster M1000

Luidsprekerkabels

QED Profile 4X4

Lichtnet

Lapp/Popp strip, Belden IEC kabels, Kemp SNS Plug