Dynaudio Contour S1.4


René van Es | 21 juni 2007 | Fotografie René van Es | Dynaudio

Intiem, intens, inwendig

De naam Dynaudio is niet weg te denken uit de audiowereld. Het merk is befaamd om de hoge kwaliteit, bestaande uit de meer dan uitstekende units die Dynaudio maakt plus de fraaie integratie van units, filter en kast. Dynaudio is onder muziekliefhebbers een begrip.

Een Dynaudio kenmerkt zich voornamelijk als een neutrale en rustige weergever die niet meer en niets minder probeert dan de aangeboden muziek of spraak zo natuurgetrouw mogelijk om te zetten van een elektrisch naar een akoestisch signaal. De vraag is of de Contour S 1.4 die aangeboden werd voor een recensie een waardige telg is uit de familie van de Deense fabrikant. Gelukkig maakt de 1.4 een belofte waar en dat  maakt dat leven met de Contour een aangenaam tijdverdrijf kan zijn. De Contour draait al een aantal jaren mee, dat maakt hem niet minder actueel zoals mij al snel bleek.


Inwendig

Beauty is more than a skin deep. Het ontwerpen van een luidspreker is misschien wel één van de moeilijkste dingen in de audio industrie. Overal waar een omzetting plaatsvindt van elektrische energie naar beweging treden problemen op. Een luidspreker is een extreem compromis. Simpel voorbeeld: een conus behoort zo licht mogelijk te zijn om snel te kunnen reageren. Moet bovendien extreem stijf zijn. Moet klein genoeg zijn om hoge frequenties weer te geven en groot genoeg om lucht in beweging te krijgen voor het weergeven van lage tonen. Omdat zulke dingen niet samen in één ontwerp te verwezenlijken zijn maken we tweeters en woofers. Die werken samen via scheidingsfilters en dat impliceert nieuwe problemen als verliezen, fasedraaiing en vervorming. Kortom wie serieus luidsprekers ontwerpt combineert creativiteit, techniek, vakmanschap, gouden oren en oneindig geduld om te experimenteren met materialen en kasten. In een proces van jaren gaat de ontwikkeling langzaam doch gestaag. Deze inleiding is nodig om te verklaren waarom een Dynaudio duurder is dan veel willekeurige aanbiedingen die volgens de laatste modegril in elkaar gestampt worden en “aanbieding” schreeuwen om de consument te lokken. Dynaudio is serieus met research, met materiaalkeuze, met ontwerp, met bouw en met afwerking. Maakt elk onderdeel zelf, de units, de filters, de kasten. Het verklaart waarom een merk als Dynaudio in heel veel studio’s te vinden is en waarom een groot deel van uw muziekcollectie zonder dat u zich daar bewust van bent op een Dynaudio is afgemixed. Het verklaart niet waarom Dynaudio daar zo bescheiden over doet naar buiten.

De tweeter uit de 1.4 kennen we onder de handelsnaam Esotec. Een gecoate 28 mm textiel dome verbergt een krachtig magneetsysteem. De luchtspleet is gevuld met magnetische olie (ferrofluid) die de aluminium vlakdraad spreekspoel omgeeft met een tweeledige functie: koeling en verbetering van de homogeniteit van het magnetische veld. De woofer heeft een 17 cm MSP conus (magnesium silicaat polymeer) met de voor Dynaudio kenmerkend grote en harde stofkap in het centrum. Achter de conus zitten sterke neodymium magneten in een aluminium korf.  De spreekspoel is gewikkeld met rechthoekig aluminium draad. Twee dingen vallen daarbij op: de spreekspoeldrager is van kapton en ten tweede is de spreekspoel diameter veel groter dan die van de concurrent. Dat zorgt ervoor dat warme sneller wordt afgevoerd en de aandrijving preciezer is. Hoge belastbaarheid, een groot frequentiebereik en lineariteit van de units is een vereiste bij Dynaudio omdat zij filteren met een steilheid van 6 dB/octaaf. Met een matige filtering zijn de fase problemen namelijk het kleinste.

Filters worden uitgevoerd met luchtspoelen en MKP condensatoren. Het filter zit onderin de kast op de voetplaat geschroefd. Om de invloed van de kast op het geluid te minimaliseren schroeft Dynaudio de units vast in een 5 mm dikke staalplaat die door middel van een dempende laag is gescheiden van de kast. Daarmee wordt de baffle meer dan 3 cm dik. De kast zelf is een toonbeeld van meubelmakerij. Extreem stijf, voorzien van een brace, met 5 mm bitumen bekleed, goed gedempt en vlekkeloos strak gefineerd. Op de staalplaat kan een frontdoek bevestigd worden dat met magneten op zijn plaats blijft. Zonder front blijven er geen storende gaatjes of schroefjes achter op het systeem (luisteren behoort te geschieden zonder front). Het is een detail maar geeft aan hoe doordacht een Dynaudio is.

De Contour serie omvat vloerstaanders, center, subwoofer en monitors. De Contour S 1.4 is de monitor van de familie. Bij voorkeur te plaatsen op de optionele stand die vastgeschroefd zit aan de luidspreker zelf. Kengetallen van de 1.4 zijn een belastbaarheid van 170 watt aan 4 Ohm. De gevoeligheid is laag met 85 dB bij 2,83 Volt. Het is een reflex systeem met een opgegeven frequentiebereik van 41 Hz tot 25 kHz. Dat bereik haalt Dynaudio uit een kastje van 188 x 400 x 340 mm (b x h x d). Standaard fineersoorten zijn esdoorn, kersen, palissander en zwart essen. Andere fineersoorten zijn op aanvraag leverbaar. De Stand4 is 65 cm hoog. Stands zijn zilver, chroom of zwart. De aansluiting van de Contour S 1.4 gaat via echte WBT aansluitingen. Bi-wiring is geen optie bij de 1.4. De Contour S 1.4 is waarlijk een schoonheid, van buiten, nog belangrijker ook van binnen. Schoonheid heeft een prijs en die is in dit geval 2600 euro per paar exclusief stands.

Intiem

Een hoogwaardige weergever verdient een hoogwaardige installatie. De bronnen werden in hoofdzaak gevormd door een Garrard 301 platenspeler met Pro-ject arm en Goldring element. Een Magnum Dynalab MD-90 tuner. Een Marantz DV7600 dvd speler en een Lua Cantilena SEL cd speler. Voor de versterking gebruikte ik een EAR 834P phono versterker, een EAR 834L voorversterker en een Ayon Audio 300B buizenversterker. De laatste aangesloten via zijn directe ingang. Behalve in de Ayon zijn alle origineel meegeleverde buisjes vervangen door types van Telefunken, Mullard en JJ Electronics. Als referentie gebruik ik Focal 937Be systemen die plaats maakten voor de Dynaudio Contour S 1.4. De stroomvoorziening is opgebouwd rond Kemp Elektroniks producten en Crystal Cable netsnoeren. Apparatuur is onderling verbonden met Crystal Cable waarvan ook de luidsprekers kabels deel uit maken.

De beide Contour’s zijn gemonteerd op stands van Dynaudio, speciaal ontworpen voor de 1.4. Twee opmerkingen: de stands kunnen wel gevuld worden maar waren dat niet en de laagweergave van de Contour is in mijn luisterruimte zo krachtig dat de reflexpoorten zijn afgesloten met schuimstof stoppers. De Contour’s zijn ongeveer een meter van de zijwanden afgehouden en een halve meter van de achterwand opgesteld. Niet in de lengte maar in de dwarsrichting van de luisterruimte. De speakers licht ingedraaid zodat de tweeters “langs de luisteraar heen kijken”. Frontdoekjes zijn steeds weggehaald voor het luisteren.


Intiem

Je hebt luidsprekers die zich zo uitgesproken gedragen dat je na 5 minuten weet wat je er aan hebt. Over het algemeen is de uitslag ronduit negatief. Je hebt ook luidsprekers die zich niet uitgesproken gedragen en die op een heel rustige en overtuigende manier bezit nemen van je luisterruimte, zich zonder enige opdringerigheid opstellen en je oren veroveren. Op een manier zoals je een schilderij bekijkt. Telkens ontdek je een nieuw stukje, een nieuw detail, een nieuw facet en langzaam maar zeker wordt je je bewust van de schoonheid die in de creatie schuilt. Een dergelijke luidspreker is de Contour S 1.4 van Dynaudio. Een serieuze werker die zijn opdracht vervuld zonder de aandacht te trekken, in rust en met volle concentratie. Dat is zelfs voor mij wennen en vraagt ruime tijd om te luisteren.

Tot verbazing van de importeur en mijzelf speelt de Contour S 1.4 uitstekend op een Ayon Audio 300B versterker. Met de aantekening dat de Ayon 2 x 20 Watt levert aan 8 Ohm en de Contour best veel meer mag verdragen. Het geheel speelt zuiver en strak, het gaat niet veel harder dan een gemiddeld huiskamer niveau. Iets dat mijn buren waarderen. Na een periode “leven” met de Contour schuift het aantekenblok naast me op de bank en Vienna Teng in de cd speler. Vienna Teng brengt haar lieve en intieme stem tonaal met een hoge zuiverheid naar buiten. De eerste track is donker aangezet, blijft echter strak. De tweede track is lichter van klank en vrolijker. Wat meer spektakel in de hoge tonen mag van mij. Dat is een kwestie van smaak. Het stereobeeld dat de Contour in de ruimte schept is stabiel, niet al te groot, heel fijn om naar te luisteren, vooral omdat het past bij een hoogwaardig, neutraal systeem.

Dat gegeven blijft zo bij Jacintha met haar cd “Lush life” op XRCD. Het systeem gaat redelijk diep, mist alleen de laagste regionen, wat inherent is aan de afmeting van de behuizing. Het lijkt net als bij Teng dat Jacintha alleen voor mij staat te zingen. Niet voor de andere kopers van haar cd. Losjes met een heerlijke accordeon achter haar, “lazy & sexy”. Pure, rauwe opwinding moet u niet via een Dynaudio zoeken, dit is vooral een harmonieus en foutloos systeem. De stem van Jacintha met regelmaat zwoel en tropisch klam. Cd, XRCD daarom ook een dame op lp? Jheena Lodwick geeft alle details vanaf de plaat bloot, vooral in de basweergave. Goede plaatsing, wat minder open dan andere systemen die meer de nadruk leggen op het middengebied. Zuiverheid troef. Klinkt wat traag, waarbij ik mij afvraag of de speaker “traag” is of dat de weergave zo goed is dat het ontbreken van enige vorm van irritatie een “trage indruk” wekt. Mogelijk is het vermogen van de versterker te laag, het volume moet behoorlijk ver open want de Contour S 1.4 vreet energie.

“Talking hands” van Deborah Henson-Conant is mijn snelheidscontrole. Het is waar, de Contour S 1.4 is eerder laidback dan een ADHD product. Levert daarbij een enorme verstaanbaarheid van de stem van een Franse minnaar van Deborah, wat heel vaak totaal anders is en rommelig. Veel details gekoppeld aan een diep stereobeeld laten de muziek leven en maken hem spannend. Heel ruimtelijk en zonder enig onnatuurlijk randje van scherpte. Voor ik aan klassiek begin snel een bij de cd geleverde promo dvd van Katie Melua in mijn dvd speler. Door de spreiding en het diepe stereobeeld herscheppen de twee Contour’s een beeld dat doet vermoeden dat een 5-kanaal systeem aan het werk is. Veel gevoel kan Katie in haar muziek leggen en dat komt uit deze twee kastjes. Dat het smoeltje van Katie leuk is om naar te kijken heeft niets te maken met het feit dat ik voor mijzelf bedenk dat de Contour S 1.4 in deze opstelling gerust mag blijven staan.

Dat laatste gevoel neemt toe bij de “Brandenburgsche concerten” van Bach, uitgevoerd op lp door The Academy of St. Martin-in-the-fields. Als een vis in het water zwemt de Dynaudio door het gehele werk. In een energieke weergave die elk deel boeiend maakt. En elk instrument, waaronder: fluit, viool, klavecimbel en cello. Levendig, legt niet de nadruk op het technische aspect van de weergave keten maar juist op de uitvoering van het werk, de stemming en hetgeen Bach mogelijk bedoelde met deze muziek. Precies datgene wat een goede audio installatie verheft boven een technisch perfecte installatie die muziek projecteert in een bloedeloze analyse. Dat het orkest breed wordt neergezet versterkt dat muzikale gevoel. Zonder een grote kast en grote woofers imiteer je in de huiskamer geen concertvleugel is mijn mening. Toch komt de Contour S 1.4 een heel eind. Met dank aan de krachtige woofer met zijn zware motor.

Met een goede monitor, en die staat voor me, beleef je muziek op een hoog niveau waarbij de intensiteit van het spel het gebrek aan pure kracht en afdalen naar de laagste bassen aanvaardbaar maakt. Voor wie zich naar niet bij neer kan leggen, een grotere kamer heeft en meer budget levert Dynaudio vloerstaande Contour’s en diverse uitmuntende subwoofers. Die laatste opmerking baseer ik onder meer op de ervaring met mijn eigen Dynaudio Sub 250. Intussen is Vladimir Ashkenazy een heel eind verder met zijn vertolking van Beethoven’s “Appassionata Opus 57 in F-mineur”, uitgebracht door Decca op lp in 1973. Ik kan mij heel goed neerleggen bij de beperkingen van een monitor als hij speelt als een Contour S 1.4. Intense muziek op een intens betrokken weergever. Mooi langzaam uitstervende tonen, gekoppeld aan een dynamiek die slechts begrenst is door de capaciteit van de versterker voor de luidsprekers. Dit is geen muziek en geen weergave niveau dat je “even bij de borrel neemt”. Dit is een mini concert in eigen huis van een virtuoos, op een systeem dat eerlijk en oprecht probeert muziek te laten herleven vanaf zwarte en/of zilveren dragers.

Intens

Een Dynaudio Contour S 1.4 is in mijn oren een muziekweergever die niets uit zichzelf toevoegt en slechts weinig weglaat van het aangeboden muzieksignaal. Een zeer oprechte weergever die zich thuis voelt met elke soort muziek. Niet de meest snelle weergever, daardoor wel een systeem dat een lange luisteravond tot een mooie ervaring maakt. Beheerst, met een groot stereobeeld, veel diepte en in staat muziek op een spannende en boeiende manier over te brengen. Niet met de nadruk op techniek, wel met de nadruk op techniek in het spel van de muzikanten. In staat de boodschap achter de muziek over te brengen, gekoppeld aan de passie en emotie van componist en uitvoerenden. De afwerking en het uiterlijk van de Contour serie staat op eenzaam niveau. Inwendig zitten weergevers die behoren tot de top van de luidsprekerunit wereld. Dat alles maakt een Contour niet goedkoop, gelukkig evenmin onbereikbaar voor een groot publiek. Of kan ik beter zeggen: bereikbaar voor heel veel muziekliefhebbers die serieus een mooi audio systeem willen bouwen. Zeer aan te raden om eens intens te gaan beluisteren, thuis of in de winkel.


Prijs:
Dynaudio Contour S 1.4 in essen, kersen, palissander of zwart essen:  2.668 euro per paar
Stand4 zwart of zilver:  308 euro per paar
Stand4 chroom:  564 euro per paar

Importeur:
Dynaudio Nederland
Postbus 184
8070 AD  Nunspeet
Telefoon 0341-842877
Website www.dynaudio.nl
Mail info@dynaudio.nl.

 

Gebruikte Hardware: 

Analoog:

Garrard 301 motor unit (in DIY console) Transrotor puck The Funk Firm Achromat mat Pro-ject 9C pickup arm Goldring Eroica LX low output MC element

Digitaal:

Lua Cantilena SEL CD speler (Telefunken buizen) Marantz DV7600 DVD/SA-CD multikanaal speler

Radio

Magnum Dynalab MD-90 op Casema kabelnet

Versterking:

Ear 834P phono amp (JJ Electronic ECC803S buizen) Ear 834L voorversterker (Mullard  buizen) Atoll Electronique PR 5.1 surround processor Ayon Audio 300B versterker

Luidsprekers:

Focal-JMlab Electra 937 Be Dynaudio Contour S 1.4 Focal-JMlab Electra SW900 actieve subwoofer Dynaudio Sub 250 actieve subwoofer

Stroomvoorziening:

Netsnoeren: Kemp, Läpp (DIY), Crystal Cable Power Reference, Crystal Cable Power Ultra, Supra LoRad (DIY) Netspanning: Kemp Elektroniks Power Source netfilter, Kemp Elektroniks Balanced Isolator Source, gescheiden audiogroep, AHP glas + Neozed zekeringen

Kabels en accessoires:

Interlinks analoog: Crystal Cable Connect Ultra, Crystal Cable Connect Reference, Crystal Cable Connect, Crystal Cable Connect Piccolo Interlinks digital: Apogee Wide-Eye Interlink subwoofer: Sharkwire LS-kabels: Crystal Cable Speak Reference Meubel: Spectral Straight TV915 LS-stands: Dynaudio Stand4 Overig: Acoustic Analysing TVA dempers