Densen B410 cd-speler


Bert Dekker | 14 juni 2007 | Fotografie Bert Dekker | Densen

Vakantietijd in zicht. De meesten van ons moeten nog even doorwerken. Alhoewel het vakantieseizoen al in aantocht is wegen de laatste loodjes zwaar. Maar dan wacht zand, zee, strand en bovenal … rust.

Voor de ene helft van vakantieminnend- en vierend Nederland van ons een prettig vooruitzicht, voor de andere helft is de gedachte hieraan een gruwel. Lekker actief zijn! Rugzak pakken, spanning en avontuur opzoeken, de eigen leefwereld vergroten! Gaan met de geit!

Ik zie u al met de wenkbrauwen fronsen maar een soortgelijk fenomeen is zeker ook van toepassing in de wereld van de betere audio. Het is een misverstand te veronderstellen dat iedere audio- en muziekliefhebber na een lange dag werken lekker onderuit in zijn luisterstoel wil hangen om passief muzikaal genot te ondergaan. Nee, genoeg liefhebbers vinden dat je muziek moet “doen”! Kom uit die stoel, pak de luchtgitaar en swing mee als een beest op dat podium. Twee totaal verschillende uitgangspunten die betrekking hebben op dezelfde materie. Het is maar waar de eigen voorkeur naar uitgaat. Lees met ons hoe de door ons geteste Densen B410 cd-speler in dit spectrum te plaatsen is.

Ondanks dat het Deense merk Densen al heel wat jaren aan de weg timmert is dit eigenzinnige merk met een duidelijk uitgesproken signatuur bij veel muziekliefhebbers in Nederland wat minder bekend. Onterecht, daar de eerste versterkerontwerpen van alweer meer dan 12 jaar geleden met recht revolutionair genoemd mochten worden. Korte signaalwegen, ruim bemeten voedingen en zeer breedbandig. Geen terugkoppeling in de signaalweg met daardoor een uitstekende transientweergave en een garantie voor een snelle en levendige weergave. Dit waren de typische kenmerken van de destijds vooruitstrevende DM-10 versterker die in 1994 het levenslicht zag. De succesvolle DM-20 voorversterker en de DM-30 eindversterker volgden kort daarop. Niet kort daarna volgde de Densen B-100 geïntegreerde versterker die een regelrechte hit is geworden. Deze spraakmakende versterker maakte topklasse HiFi betaalbaar en is daarom ook meer dan 10 jaar op de markt geweest.

Omdat de ontwikkelingen op de audiomarkt niet stil staan heeft men bij Densen onlangs besloten het hele gamma aan te vullen en deels te vernieuwen. Zo moest de legendarische B-100 met veel tegenzin plaats maken voor een nieuwe lijn geïntegreerde versterkers, te weten de B-110, de B-130 en de B-150. Ook werd vrijwel het hele gamma voor-, eindversterkers en cd-spelers aangevuld met nieuwe modellen of zelfs compleet vernieuwd. De door ons geteste Densen B-410 cd-speler komt in de plaats van de succesvolle B-400 + cd-speler die overigens wel, net als de duurderde B-400 XS, voorlopig nog op de markt zal blijven. Densen claimt op haar website dat de nieuwe B-410 cd-speler, ondanks dat deze goedkoper is, op alle vlakken een enorme verbetering is ten opzichte van zijn voorganger. Omdat deze cd-speler door ons niet is getest kunnen we dit natuurlijk niet controleren. We kunnen wél aangeven of de Densen in zijn prijsklasse presteert op niveau of zijn klasse overstijgt.

Good looks

Dat kunnen we zeker zeggen van de Densen-ontwerpen. De B 410 vormt hier met zijn stevige kastconstructie van geborsteld aluminium geen uitzondering op. Handle with care, dat weer wel. Vlekken zijn snel gemaakt op het zwarte oppervlak en de kanten zijn nogal scherp. Pak deze jongeling dus met beleid aan en op. Om het ons makkelijk te maken treft men in de doos een set witte handschoenen aan die het vastpakken en plaatsen zeker vergemakkelijken. Hiermee wordt ook voorkomen dat het fraaie uiterlijk ontsierd wordt door lelijke vlekken. Hier is duidelijk over nagedacht. De afmetingen van de B410 zijn exact gelijk aan die van de overige systemen in de Densen-lijn. Dit maakt het combineren met andere Densen componenten eenvoudig en aantrekkelijk. Woorden die me ook direct invallen na het vastpakken van de B-410: stevig en solide. Op de onderkant na is nergens gebruik gemaakt van kunststof. De aluminium behuizing van enkele millimeters dik voelt stevig aan. Bijkomend voordeel: een rigide kast heeft veel minder de neiging om ongewenst mee te trillen dan een dunne aluminium afdekkap die we zelfs in deze prijsklasse nog te vaak tegenkomen.

Aan de voorkant is de stevige lade te zien, links en rechts geflankeerd met acht messing knoppen voor de bediening, aan weerszijden vier. Net als bij alle Densen componenten is ook hier geen aan/uitschakelaar te vinden aan de voorzijde, alleen een “Stand-by” knop. Het is dan ook, net als bij alle andere Densen componenten, niet de bedoeling om deze uit te schakelen als het apparaat niet in bedrijf is. Niet zonder reden blijkt tijdens onze luistersessies.

Ook de achterkant is typisch Densen. De aan/uitknop bevindt zich linksachter. Ook over nagedacht: een schakelaar waarmee de digitale uitgang kan worden uitgezet. De digitale uitgang van mijn Marantz CD-14 cd-speler heb ik voorzien van een afsluitweerstand van 75 Ohm om te voorkomen dat digitale stoorsignalen het muzieksignaal ongewenst beïnvloeden. Hier is dit niet nodig, indien de uitgang niet wordt gebruikt kan deze gewoon worden uitgezet. De B410 kent daarbij twee ongebalanceerde uitgangen en een eigen digitale uitgang. Hiermee kan men als men dat wenst de cd-speler voorzien van een externe digitaal - analoog omzetter (DAC). De Densen B410 kan dan als transport gebruikt worden.

De analoge uitgangen ogen, ook een typisch kenmerk van Densen apparatuur, wat iel en minder robuust dan je zou mogen verwachten. Dat maakt doelbewust deel uit van de Densen ontwerpfilosofie. Als er kosten bespaard moeten worden dan liever op die onderdelen die de minste kwaliteitsverlies geven dan op zaken die wellicht fraai en robuust ogen maar geen substantiële bijdrage aan de geluidskwaliteit leveren.

Kijkje in de keuken

Ook onder de kap zit het goed als ik de binnenkant nader aanschouw. Ook hier betrap ik me weer op mijn gedachte “typisch Densen”. Weer diezelfde consistentie die kenmerkend is voor Densen: korte signaalwegen en gebruik van SMD-technologie. Een zwaar bemeten voeding en een zeer ruim bemeten opslag in de vorm van vier condensatoren van elk 10.000 uF. De condensatoren worden overigens geheel naar specificatie van Densen gemaakt. De DAC is gescheiden van dat deel op de print waar de analoge signaalverwerking plaatsvindt. Deze kan vervangen worden met in het achterhoofd de upgrademogelijkheden die dit biedt. De speler kan in de toekomst eenvoudig worden ge-upgrade naar een B420 of B440 cd-speler.

De analoge uitgangstrap bestaat uit een klasse-a versterkertrap, opgebouwd uit discrete componenten. Veel fabrikanten kiezen omwille van kostenbesparing nog (te) vaak voor OpAmps, Densen duidelijk niet. En ook in deze trap wordt, hoe kan het ook anders, geen gebruik gemaakt van terugkoppeling.

Hoe transparant Densen is in haar muzikale uitgangspunten, hoe terughoudend ze omgaat met technische informatie voor wat betreft de digitale signaalverwering in het hart van de B410. Meer informatie dan dat het hier een 24-bit DAC betreft en dat deze in een afgeschermd omhulsel is geplaatst om interferentie met de analoog sectie tegen te gaan vindt men niet. Men zal hier ongetwijfeld een goede reden voor hebben. Last but not least: met een druk op de knop kan de fase van het uitgangssignaal 180 graden worden gedraaid. Hiermee vallen in een oogwenk muziekstukken die in een verkeerde fase zijn opgenomen te corrigeren.


Air Guitar

Daar ik zelf al jaren in het bezit ben van Densen apparatuur heb ik wel een vermoeden van de klankindrukken die de B410 mij zal geven. Het levendige karakter en het gevoel fysiek deel uit te maken van de muzikale happening heeft me bij Densen altijd aangesproken. In die zin sluit de sound duidelijk aan bij de wijze waarop ik muziek ervaar als ik er naar luister. En me altijd weer doet beseffen dat ik eigenlijk helemaal niet iemand ben die langere tijd naar muziek kan luisteren zonder erdoor getriggerd te worden. Als dat eenmaal gebeurt wil ik iets “gaan doen”, niets liever dan opstaan uit mijn luisterstoel, de klep van mijn piano omhoog doen en meespelen. Wat natuurlijk niet altijd gaat, zo laat in de avond of zelfs begin van de nacht. Ik betrap me tijdens het luisteren er echter vaak op dat ik niet echt muziek beluister maar vaak in mijn hoofd meespeel met de muzikanten. En eigenlijk ook vaak niets liever wil dan meespelen met de muzikanten waar ik naar luister. Men heeft het bij Densen over de Air-Guitar factor en ik kan u verzekeren dat dat zeker ook zo voelt.

In die zin ben ik zeker benieuwd naar de indrukken die ik van de B410 zal gaan krijgen. Koud uit de doos klinkt ook deze telg net als ieder Densen component dat koud aan het lichtnet gekoppeld wordt: niet geprononceerd, hard en ongeïnteresseerd. U begrijpt nu wellicht de reden van het feit dat de aan/uit knop van alle Densen componenten aan de achterzijde is gemonteerd: het is de bedoeling dat na het inschakelen het apparaat gewoon AAN blijft staan om zodoende langzaam maar zeker op temperatuur te komen en optimaal te gaan klinken. Ook in het geval van de B410 verwacht ik dat de klank na het verstrijken van ongeveer een volle week zal ontdooien. Tot die tijd wordt alleen wat ingespeeld. Ik ben benieuwd of deze nukkige mooie jongedame zich dan gaat ontpoppen in een vurige volbloedige amazone. In ieder geval is het opmerkelijk te constateren dat het geluid dag na dag open bloeit, vriendelijker en opener wordt zonder aan levendigheid te verliezen. Na de Densen B410 bijna twee weken de ruimte en tijd te hebben gegeven om tot volle wasdom te komen is het tijd om kennis te maken met de muzikale kwaliteiten.

“Passie” is het eerste woord dat in me opkomt als ik luister naar de eerste klanken van Our Love op de cd Percussion Madness van Luisito Quintero uit Venezuela (Rapster, 2006). Deze zeer geslaagde mix tussen dance, Afrikaanse percussie, samba en bossanova laat zelfs de minst muzikale voeten niet onberoerd. Ondanks dat het nummer wat ingetogener is dan de rest van de cd is de spanning in Anane’s stem goed voelbaar. Zeggen dat haar stem mooi los komt van het geheel doet haar onrecht aan: ze stáát er gewoon. Alsof ze je hand wil vastpakken en je mee wil sleuren in het gevaarlijke avontuur waar ze je toe wil verleiden. Ook valt het zeer stevige laagfundament op dat voor een speler in deze prijsklasse buitengewoon lijkt. Desondanks wordt het laag, dat overigens - neem dat maar van me aan!- stevig wordt neergezet op deze swingende cd, nergens ongecontroleerd weergegeven. Welk nummer ik ook kies, telkens valt me het levendige karakter op. Het beeld komt daarbij eenvoudig los van de luidsprekers en wordt moeiteloos in de diepte en breedte geprojecteerd. Daarbij valt op dat het beeld meer naar voren wordt geprojecteerd dan naar achteren. Dat zal zeker bijdragen tot het levendige karakter.

Goede besteding van het vakantiegeld

Het openingsnummer “Money in de Bag” op de cd `Boogie Angst` van het Nederlandse duo “Kraak & Smaak“ verdwijnt in de lade van de Densen. Ik heb de smaak te pakken na Luisito Quintero, heb geen zin om het rustiger aan te doen. Hoeft ook niet, de aanstekelijke electronische funk/dance/samples/breakbeats op deze bijzonder geslaagde cd zorgen ervoor dat mijn muzikale zinnen tot het maximale geprikkeld worden. In die zin is het inderdaad “Money in the bag”. Levendig, krachtig, energiek, dat zijn hier de kernwoorden die ik het beste kan gebruiken als ik probeer te omschrijven hoe de klankindrukken van de cd-speler op mij inwerken.

Ik besluit om nu mijn lijstje cd’s niet af te werken zoals ik deze van te voren had gekozen maar laat mijn muzikale gevoel besluiten welke cd’s ik uit de kast haal. Tubular Bells III van Mike Oldfield (Warner Bros, 1998) verdwijnt in de lade van de Densen. Ik kies voor het nummer ”Outcast”. Het stevig gitaarwerk stelt hoge eisen aan het audiosysteem en in die zin ben ik benieuwd of de snelle motor van de Densen niet oververhit raakt. Dit blijkt gelukkig niet het geval, ondanks dat ook hier weer de muziek bijzonder krachtig en levendig wordt weergegeven. Ook nu weer valt op dat de Densen de neiging heeft het beeld wat verder naar voren te projecteren, meer de kamer in zogezegd, dan ik normaal gewend ben te ervaren. Ook nu weer draagt dit bij tot de ervaring meer actief bij de muziek te zijn betrokken dan ik normaal gewend ben. Bescheiden is de speler niet, de elektrische gitaren worden onvervalst rauw geprojecteerd. Tijdens de apotheose heb je daadwerkelijk het gevoel derdegraads brandwonden op te lopen, zo rauw en vurig gaat het spel van Mike Oldfield er aan toe. Desondanks … controle. Nergens gaat de speler overboord tijdens dit moeilijke stuk. Het beeld blijft stabiel en iedere gitaar blijft zijn rotsvaste plek houden in de muzikale storm. Het stevige laag raakt nimmer uit het spoor, blijft strak en gecontroleerd en draagt als vanzelfsprekend het rauwe gitaarspel daarboven.


Gas terug

Ik besluit even wat gas terug te nemen. Ik kies het nummer “Desert of Rain” op de cd Eolian Minstrel (Columbia 1991) van Andreas Vollenweider. Ik ben benieuwd of de Densen speler het timide geluid van de cd wat meer leven in kan blazen. Ik word inderdaad niet teleurgesteld. Daar waar de stem van Eliza Gilkyson vlak en futloos kan klinken op ingetogener systemen valt de tragiek in haar stemgeluid nu goed waar te nemen. Ook nu wordt haar stem verder de kamer in geprojecteerd dan ik normaal gewend ben maar komen de enigszins matte en ingetogen laagregisters beter uit de verf dan ik gewend ben van een speler van om en nabij de 1500 euro.

Naarmate ik langer luister valt me een andere eigenschap van de speler op. Men zou kunnen zeggen dat de speler in al zijn vurigheid geen romantiek zou kennen. Langer luisteren laat echter duidelijk horen dat ook de warmere klanken in de muziek niet worden vergeten. Het is namelijk de warme gloed in de stem van Eliza die me zo raakt in dit nummer dat bijna emotioneel wordt weergegeven door de Densen speler. Ik besluit de hele cd af te luisteren en naarmate ik langer luister lijkt de speler in staat twee tegenstellingen goed met elkaar te kunnen verenigen. Het levendige karakter van de cd-speler doet nimmer geweld aan de weergave van de warme tonen van de muziek. Dit is goed te horen op het instrumentale nummer “The years in the forest”. De blaasinstrumenten verliezen hier nooit hun warme gloed hetgeen het fraaie spel de warmte geeft die het verdient.



Tot slot verdwijnt de “Fantastie voor fluit”van Gabriël Fauré (Argos, 1982) in de lade van de Densen. Ook hier weer dezelfde indrukken: in plaats van dat ik op één van de eerste rijen zit word ik nu als het ware uitgenodigd op het podium te komen, zo dichtbij worden losse instrumenten en instrumentgroepen in de kamer geprojecteerd. De dwarsfluit staat als het ware voor me, maar wat het stuk zo treffend maakt: de warme gloed van het mooie instrument maakt dat ik geboeid luister naar het fraaie stuk dat ik reeds zo vaak gedraaid heb en me zo bekend in de oren klonk. Totdat ik het draaide op deze cd-speler en me deed beseffen dat de emotie van de dwarsfluit nog veel intenser is dan tot ik voorheen heb kunnen beluisteren.


Conclusie.

Densen heeft met de B410 een cd-speler op de markt gezet waarvan de kwaliteiten wat mij betreft meer dan duidelijk zijn bewezen. Echte minpunten heb ik niet kunnen bekennen maar daar ben ik, zeker als een apparaat duidelijk laat zien dat het de beloften in de praktijk waarmaakt ook niet actief naar op zoek. Het enige dat opvalt in minder positieve zin is de hoge uitgangsspanning van de speler die maakt dat de volumeknop van de versterker met meer beleid gehanteerd dient te worden dan te doen gebruikelijk. Wat mij betreft mag de uitgangsspanning wel wat minder hoog zijn. Versterkers met een al te gevoelige ingangsimpedantie hoeven dan niet meteen de schrik om het lijf te krijgen! Voor het overige maakt de speler wat mij betreft zijn beloften waar. Duidelijk is dat men bij Densen inzet op een klankkarakter waarbij de accenten meer liggen op levendigheid dan op bezinning, meer op nabijheid dan op veilige afstand en meer tempo dan op rust. Een groot compliment is wat mij betreft op zijn plaats aan de ingenieurs van Densen als men, naarmate men de kwaliteiten van de speler beter leert kennen, ervaart dat men ook de warme texturen binnen het klanksprectrum alles behalve uit het oog heeft verloren. De ruwe bolster blijkt dan ook een zachte pit te hebben, een schaap in wolfskleren zogezegd …

In ieder geval staat de vakantieperiode weer voor de deur, u kunt natuurlijk altijd kiezen om het vakantiegeld te besteden aan een aangename zon-zee-strand vakantie. U kunt natuurlijk ook thuis blijven, het vakantiegeld spenderen aan deze fraaie speler en samen met deze speler uw eigen muzikale avonturen beleven!


Prijs:

Densen B410: 1450 euro


 

Gebruikte Hardware: 

Componenten:

Densen B-200 voorversterker 2xDensen B-300 eindversterker in Bi Amp configuratie ProAc Studio 150 luidsprekers

Netsnoeren:

Siltech SPX 30 Classic (3x) voor de versterkers Siltech Ruby Hill voor de cd-speler

Interlinks:

Siltech SQ-88 Harmonic Tech Pro Silway II Phantom Blue

Ls kabel:

MIT 2 BiAmp modificatie.

Overig:

Target Stand Vibrapod dempers