Rega Brio 3 versterker


Guido de Kanter | 05 juli 2007 | Rega

Rega, de hifismid uit het niet al te schilderachtige Southend-on-Sea, Essex, is de laatste jaren flink aan het stunten geweest. Niet zozeer met dumping of prijsverlagingen, al zou je dat wel zo kunnen zien als je kijkt naar de kwaliteitsverhogingen die Rega`s nieuwste generatie Cd-spelers met zich mee bracht. Nu komen de Engelsen met een verjongde versie van hun instapversterker, die in deze incarnatie luistert naar de naam Brio 3. Leveren de mannen uit Essex weer een klapper af?

Toonregeling, EQ-in/out, bronselectie voor tape, koptelefoonuitgang, tweede luidsprekeruitgangen, schakelbare MM- en MC-voortrappen, en, last but not least, een afstandsbediening. Zo maar wat niet al te bijzondere extra`s waarmee de Rega Brio 3 niet is uitgerust. Bij de Brio 3 is alles wat niet strikt noodzakelijk is, ten prooi gevallen aan de rode pen. Al het boven genoemde ontbreekt, het front en de draaiknoppen zijn van kunststof. (De kast is van aluminium.) Ik heb niets kunnen ontdekken dat niet persé noodzakelijk is op een geïntegreerde versterker, of het moet de MM phonotrap zijn. Maar dat zo`n voorziening zou ontbreken op een versterker van phonospecialist Rega, is eigenlijk bijna niet voor te stellen.

Wat er wel op zit, is van zo goed mogelijke kwaliteit. Zo zijn bron- en volumeregelaars hoogwaardige zuurstofvrije uitvoeringen van ALPS. Eindtrappen zijn zogenoemde 150w Darlington-exemplaren van het Japanse Sanken, die van stroom worden voorzien door een royalere voeding dan die in voorganger Brio 2 zat. (Volgens opgave van Rega zit dáár het voornaamste verschil tussen de versies 2 en 3.) Het uitgangsvermogen steeg daardoor van 38 watt naar 49 watt continu aan 8 ohm.

De klank

Ook al ken ik de Brio 2 niet, het toegenomen vermogen lijkt te worden weerspiegeld in de stoere, levendige manier van doen van de `3. Het geluid wordt geserveerd met veel dynamiek, en heerlijke spelvreugde, hoewel hij het ook weer niet overdrijft. De Brio 3 speelt het kunststukje klaar om in de eerste maten van een vers-opgezette Cd al bijzonder uitnodigend uit te leveren, zonder op den duur op de zenuwen te werken. De Rega is zeer geschikt voor lange zittingen.

Verder ontwikkelt de Brio 3 een enorm groot en luchtig klankbeeld, met goede stabiliteit en precisie. Opvallend is verder de enorme detaillering waarmee de muziek tot de luisteraar komt, en dat geldt in het bijzonder voor de tekening van ritmische elementen. Niet alleen klinkt percussie bijzonder `puntig`, ook het aanslaan van snaren, bijvoorbeeld op een akoestische gitaar, brengt de Rega scherp omrand en overtuigend.

Tonaal laat de Brio 3 geen steken vallen: van storende verkleuringen is geen sprake. Het klankkarakter zou ik wel een fractie naar het warme neigend willen noemen. Wellicht is dat de reden waarom de Rega stemmen véél leven en uitdrukkingskracht inblaast. Niet strikt een kwestie van neutraliteit, maar iets om toch rekening mee te houden, is het trekje van de Brio om veel aandacht te besteden aan transiënten, wat in frisse omgevingen (bronnen en/of speakers met veel hoog) irritant zou kunnen worden.

De enige aspecten waar de Brio 3 serieus achterblijft bij versterkers van 2.000 euro en meer, is waar het gaat om autoriteit, rust en slagkracht met name bij hogere volumes. De dappere kleine Rega speelt met een rijk en gecontroleerd laag, en verliest ook bij hogere geluidssterktes bijna nooit het overzicht. Pas als er bij écht hoge volumes veel complexiteit of dynamiek wordt aangeboden, komen de beperkingen aan het licht. De Rega wordt dan wat schreeuwerig, en het klankbeeld slinkt in afbeeldingsgrootte. In grote ruimtes, en/of aan speakers met een slecht rendement, en/of voor muziekvrienden die het niet luid genoeg kan – is de Brio 3 dan ook op zijn best tweede keus.

Prijs en prestatie vergeleken

Ondanks de beperkingen ken ik onder de 1.300 euro niets dat gehoormatig met de Brio 3 kan wedijveren. Onder enigszins realistische omstandigheden toegepast, klinkt de Brio 3 niet minder dan uitstekend. En versterkers die kwalitatief duidelijk beter zijn, zijn zelfs nog wel wat duurder dan genoemde 1.300 euro.

De geweldige gehoormatige prestaties, vergeleken met de prijs, vragen wel bepaalde opofferingen. Het ontbreken van een afstandsbediening, al was het alleen maar voor de volumeregeling, is iets waar ik echt aan moest wennen. (Misschien een iets duurder variantje bouwen `met`, Rega?) Ook maakt de afwezigheid van alles wat niet strikt nodig is, de versterker niet voor iedereen bruikbaar.

Goed om te weten, ten slotte, is dat de Brio 3 pas na een kleine twee maanden op zijn best was. Het geluid van een kakelverse Brio is al snel acceptabel, maar het apparaat heeft langer dan gebruikelijk de tijd nodig om op zijn beste niveau te komen.


Conclusie

Wie met de beperkingen van de Rega Brio 3 kan leven is spekkoper. Hij levert onwaarschijnlijk goed geluid gemeten aan de prijs waarvoor hij geleverd wordt. Wie met een beperkt budget hoge ambities waar wil maken, mag de eenvoudige Engelsman niet negeren.