Heed Orbit 2


Jan de Jeu | 03 januari 2008 | Heed Audio

Stroomvoorziening is tegenwoordig ‘Big Business’. De audiofiele markt wordt overstroomd door artikelen die door de muziekliefhebber ingezet kunnen worden bij het optimaliseren van de kwaliteit van de voor zijn audioinstallatie van levensbelang zijnde stroom. Meestal gaat het dan om apparaten met een stevig prijskaartje. Een positieve uitzondering daarop wordt gevormd door de Heed Orbit 2.

Deze voeding, die gecombineerd kan worden met de synchroonmotoren die merken als Rega, Basis, Linn (LP12 Basic), Thorens (150 en 160) en VPI inzetten voor het aandrijven van hun draaitafels, gaat namelijk over de toonbank voor een bedrag van 389 euro.



Ik weet als geen ander hoe belangrijk het is om aandacht te besteden aan het optimaliseren van de stroomvoorziening voor de audio installatie. In mijn meterkast zijn vier stroomgroepen speciaal aangelegd voor audio. Van deze aan een separate aardepen gekoppelde groepen leveren er drie stroom aan mijn grote luisterruimte; één voor de (eind)versterking, één voor de analoge componenten en de laatste voor de digitale apparaten. Het enige belangrijke onderdeel van het weergavesysteem dat niet aangesloten is op een audiogroep is de motor van mijn draaitafel. Deze krijgt zijn stroom uit een ‘gewoon’ stopcontact. Toch wordt ook de spanning voor mijn draaitafelmotor gefilterd en zelfs opnieuw opgebouwd. Dat gebeurt in de Clearaudio Syncro. Toevoeging van deze voeding zorgde in het verleden voornamelijk voor een groter, transparanter en stabieler geluidsbeeld. Het gaat in deze test dus niet zozeer over de vraag of het zinvol is om een voeding aan een draaitafelmotor toe te voegen. De vraag is veeleer op welke wijze de Heed Orbit 2 voor een klankmatige verbetering zorgt.




Heed Audio Ltd

Het ontwerpteam van deze Hongaarse fabrikant wordt geleid door Zsolt Huszti. Hij startte in 1987 onder de naam Zsolt Audio met het importeren van Britse hifi merken. In 1991 introduceerde hij zijn eerste eigen ontwerp, een vloerstaande luidspreker. Het duurde echter tot 1993 voordat hij zijn eerste ontwerpen van eigen hand ging exporteren; een voor- en eindversterker combinatie die niet alleen in Hongarije, maar ook in Duitsland op de markt gezet werd. Een ontmoeting met Richard Hay - ontwerper van Nytech, en later van Ion Systems products – resulteerde in een samenwerkingsperiode van twee jaar die van grote invloed was voor de voortgang van het bedrijf. Toen Ion stopte werd binnen de nieuw gestarte onderneming Heed Audio Ltd een aantal ideeen van Hay nieuw leven ingeblazen in de vorm van de introductie van de Heed Obelisk Pro en de Heed Nexus versterkers. Een nieuwe fase in het bestaan van het bedrijf brak aan toen de Duitse importeur van de Heed producten in 2000 de eerste Orbit bestelde.

Heed Orbit

De Orbit is oorspronkelijk ontworpen als een power-supply kit voor Rega draaitafels en werd voor het eerst gepresenteerd in Zsolt’s DIY hi-fi magazine ‘Hang & Technika’ (Geluid & Technologie). Aan de huidige Orbit is dat DIY verleden niet af te zien. Het stevige metalen kastje van 9,5 cm breed, 28 cm diep en een hoogte van 7,5 cm heeft een antracietgrijze powdercoating en als enige luxe een zwart acrylaat frontje. Dit wordt onderbroken door een centraal geplaatste LED en een drukknop waarmee van toerental gewisseld kan worden.

Helemaal bovenaan staat de merknaam, helemaal onderaan de typeaanduiding. De uitstraling is degelijk en onopvallend. Bij 33,3 toeren licht de LED helderrood op terwijl deze kleur in groen verandert wanneer het toerental omgezet wordt naar 45. Beide toerentallen zijn kwarts gestabiliseerd waardoor de gevraagde snelheid snel bereikt wordt en er op beide snelheden sprake is van een absoluut gelijkmatig lopende motor.
Doordat de Orbit de binnenkomende netspanning eerst afbreekt alvorens het opnieuw op te bouwen is de stroom die uiteindelijk de motor bereikt vrij van alle onregelmatigheden en vormen van vervuiling die het huidige stroomnet kenmerken.

Bij de Orbit wordt een afneembaar standaard netsnoer geleverd alsmede een korte netkabel waarop de netstekker van de draaitafelmotor aangesloten kan worden. Beide netsnoeren vinden een aansluiting aan de achterzijde van de Orbit. Daar bevindt zich ook de aan/uit schakelaar.




Het gezelschap

De Orbit vervangt de Syncro bij het aansturen van de motor van de Clearaudio draaitafel die uitgerust is met een VPI JMW 9 arm en een Jan Allaerts MC 1 ECO S element waarvan de signalen versterkt worden door een Bluenote Phono One mk III phono voorversterker en een DK Design VS-1 Reference mk III geïntegreerde versterker die uiteindelijk de MC Systems M3 luidsprekers aanstuurt. Onderling zijn de componenten verbonden met Synergistic Research terwijl de luidsprekerkabels afkomstig zijn van JK Acoustics en de netsnoeren van AH!


Draaien

Eén van de grote voordelen van een voeding als de Orbit 2 is dat hij de mogelijkheid biedt om met één druk op de knop van snelheid te wisselen. Het voorkomt het gehannes met het omleggen van de snaar om de poelie of om een aandrijfwiel onder het draaitafelplateau zoals dat bij veel moderne draaitafels onvermijdelijk is. Ik kan mij zelfs voorstellen dat dit voor sommige bezitters de eerste aanleiding is om de aankoop van een voeding als de Orbit of de Syncro te overwegen. Wetende wat de klankmatige winst van een voeding is beschouw ik dat snelle wisselen van snelheid persoonlijk eerder als een welkome bonus, zeker nu er tegenwoordig weer zoveel nieuw 45 rpm vinyl uitgebracht wordt.

Zodra de Orbit met de motor van de Clearaudio zwarte vinylplakken draaier verbonden is zet ik de power schakelaar aan. Meteen begint het plateau te draaien. Logisch, zult u zeggen. Nou, dat is niet helemaal waar. Het betekent alleen dat de schakelaar op het frontje ingesteld staat op 33,3 toeren. Dit is namelijk – net als bij mijn eigen Syncro het geval is - de enige snelheid waarop hij opgestart kan worden. Dit hangt samen met de ontwerpfilosofie van Heed om de motor maar net voldoende stroom te leveren. De Orbit levert genoeg power aan de motor om het plateau snel op 33,3 toeren te krijgen. Om vanuit stilstand snel op 45 toeren te komen is die hoeveelheid echter niet voldoende. Pas wanneer het plateau op 33,3 toeren draait kan overgeschakeld worden naar 45. Dit idee is niet helemaal nieuw. Linn gebruikt hetzelfde principe op iets andere wijze. Daar levert de voeding kortstondig extra stroom om op te starten maar wanneer de motor eenmaal op toeren is wordt eveneens teruggeschakeld naar een minimale stroomtoevoer. Bij de draaitafels van Nottingham Analogue is dat idee nog wat verder doorgevoerd. Daar moet het plateau eerst met de hand in beweging gezet worden alvorens de motor het aandrijven overneemt.

Na het opstarten raak ik gedurende de rest van de testperiode de powerknop niet meer aan. Net als alle andere audio apparatuur blijft de Orbit zolang hij bij mij logeert continu aan het stroomnet hangen. Geplaatst naast de Syncro is het erg eenvoudig om door middel van het omzetten van een contrastekker afwisselend de Syncro en de Orbit de stroomtoevoer naar de motor van de draaitafel te laten verzorgen. Eerst wissel ik regelmatig tussen het zilveren Clearaudio kastje en het zwarte Heed apparaat waarbij ik aanvankelijk af en toe wat subtiele verschillen waar meen te nemen in de mate van rust in het beeld. Wanneer ik vervolgens de variabele arbeidsfrequentie van de Syncro instel op de vaste waarde van de Orbit (50 Hz) ben ik niet langer in staat om verschillen aan te geven.

Terug naar af

Nu duidelijk is dat de klankmatige effecten van de beide voedingen elkaar nauwelijks ontlopen wordt het tijd om de twee apparaten af te koppelen en terug te gaan naar de basis. LP’s draaien op een draaitafel waarvan de motor zijn stroom rechtstreeks van het net krijgt. Dat is lang geleden en ik ben dan ook zeer benieuwd wat dit op gaat leveren. De rij zwarte schijven van 180 gram die ik gebruikt heb voor het vergelijk van de Orbit en de Syncro staan nog naast het audiomeubel en ik besluit om bij het hernieuwd afspelen de twee eerst gedraaide LP’s te gebruiken.

Nu komt er weer zo’n standaard aanhef maar het is nu eenmaal niet anders; al bij de eerste tonen van Diana Krall’s Day In Day Out - van haar op wit vinyl geperste, door Classic Records tot 500 exemplaren gelimiteerde album ‘From This Moment On’ (Verve 0007323-01) - is weer duidelijk waarom ik destijds zonder aarzeling besloot om tot aanschaf van de voeding over te gaan. Het stereobeeld van deze in de Capitol Studios in Hollywood opgenomen sessie is zonder voeding minder groot en minder transparant. Er is minder rust, minder lucht en ook de ambiance is minder duidelijk gedefinieerd.

Ik moet me dan ook bedwingen om niet meteen weer één van de beide klankverbeteraars aan te sluiten en zet snel de tweede LP van het rijtje op. Ook deze schijf – ‘An Evening with Eleonora’ op het Nederlandse Kharma Akash label (KAR LP10001) - maakt het verschil pijnlijk duidelijk.

Zonder voeding is het karakteristieke verschil tussen de beide damesstemmen veel minder uitgesproken.
Met inzet van een voeding klinkt Krall meer relaxt en losser terwijl de voeding bij Eleonora’s versie van Burt Bacharach’s ‘The Look of Love’ sterker benadrukt dat het eerder de techniek dan de emotie is die de aandacht trekt in haar zang.
Hetzelfde geldt ten aanzien van de beide begeleidende bands; respectievelijk ‘The Clayton/Hamilton Jazz Orchestra’ en ‘Eleonora’s Holiday’.

Dat de klank van het koper op de schijf van de Nederlandse zangeres wat softer en romantischer klinkt dan op die van haar Canadese collega komt beter tot uitdrukking wanneer er een voeding ingezet wordt.



Conclusie

Gewend als ik ben om LP’s te draaien op een draaitafel waarvan de stroomtoevoer van de motor verzorgd wordt door een voeding was ik eigenlijk alweer vergeten hoe groot het verschil is dat de inzet van zo’n voeding maakt. Het spelen met – en zonder – de Orbit 2 heeft mij in die zin weer eens flink met mijn neus op de feiten gedrukt. Toevoeging van de Orbit 2 of van de – op een arbeidsfrequentie van 50 Hz ingestelde - Syncro maakt het stereobeeld niet alleen groter maar ook transparanter, terwijl het tegelijkertijd gekenmerkt wordt door meer rust en meer lucht. De timing verbetert en als geheel komt de boodschap van de muziek sterker over. Als bonus is er nog de mogelijkheid om door middel van een simpele druk op de knop van snelheid te wisselen. De Orbit 2 doet dat alles voor een bedrag van 389 euro en heeft daarmee een niet te kloppen prijs/kwaliteitverhouding. Een absolute aanrader.

Importeur:

Synfonique: tel. 0529-451616

Verkrijgbaarheid:

Behalve bij een aantal geselecteerde dealers is de Heed Orbit 2 ook verkrijgbaar bij High Fidelity Discs.

Gebruikte Hardware: 

Analoog

Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met Clearaudio Syncro voeding. VPI JMW 9 toonarm met twee armbuizen met respectievelijk een Clearaudio Discovery MC element en een Jan Allaerts MC 1 Eco S MC element.

Versterking

Acoustech Electronics PH-1 Premium stereo phono amplifier Bluenote Phono One mk III phono amplifier DK Design VS-1 Reference mk III geïntegreerde versterker

Stroomvoorziening

Netsnoeren: AH! TriAC. Netspanning: drie gescheiden audiogroepen met Siemens smeltzekeringen aangesloten op een separate aardepen, HMS contactdoos en Kemp powerstrips.

Kabels en accessoires

Phono interlink: Synergistic Research X series Looking Glass Phase II. Analoge interlinks: Synergistic Research X series Designers Reference Luidsprekerkabels: JK Acoustics Type III Meubels: Creaktiv anti resonantie platform en gemodificeerde Creaktiv racks