Focal Elektra 1007 Be


Kilian Bakker | 10 januari 2008 | Fotografie Kilian Bakker |

Focal (voorheen Focal JM-LAB) heeft de laatste generatie Elektra weergevers van hun nieuwste Berylium tweeter en `W` composiet mid/laag units voorzien. De 1007 Be is de junior uit de Elektra lijn maar aan de weergave is dat niet te merken.
   
Jarenlang leverde Focal hoogwaardige units aan vermaarde luidsprekerfabrikanten die dankzij de know-how van Jaques Mahul en zijn team betere weergevers konden produceren. Zijn eigen ontwerpen tellen onderhand ook tot de meest fameuze, waaronder de alom geroemde Grande Utopia. Onder de naam Focal blijven ze in Frankrijk werken aan het ontwikkelen van betere units en nieuwe productlijnen zoals de Elektra 1000 Be serie waarvan hier het meest compacte model wordt besproken.


Jaques en Dominic

Jaques Mahul schreef tussen 1977 en 1984 voor het Franse HiFi-blad L`Audiophile, en in die periode kwam hij dan ook met grote regelmaat in contact met bijzondere weergevers en hun ontwerpers. L`Audiophile werkte ook aan zelfbouwprojecten die vervolgens werden gepubliceerd. Of het al dan niet door de opkomst van de High End (uit de Verenigde Staten) kwam zal altijd onduidelijk blijven, maar het blad moest op een gegeven moment stoppen. Jaques Mahul had intussen al het plan gevat om hoogwaardige units te gaan vervaardigen en uiteindelijk werd het bedrijf in St. Etienne opgericht.

Tot 2003 was JM-Lab de merknaam voor de fabriek waar complete weergevers werden ontwikkeld en gefabriceerd. Focal was de naam van de zo geliefd geworden unit-fabriek waar men ook veel units maakte voor derden. Vanaf 2004 werden er geen units meer geleverd aan andere fabrikanten (behalve af en toe aan Audax, waar Mahul een oude en speciale relatie mee heeft). Enige tijd geleden is de naam van het bedrijf officieel omgedoopt tot Focal. Jaques Mahul is tegenwoordig niet langer actief in Focal, en dus was het ook beter om zijn initialen uit de naam te laten verdwijnen. De huidige hoofdontwerper is de relatief jonge Dominic Baker, die ooit begon bij het Britse blad HiFi World (waar men ook een zelfbouwkatern had), en daarna enige jaren bij Tannoy werkzaam was. De stap naar een Frans bedrijf lijkt groot voor een Brit, maar Dominic was zich terdege bewust van de faciliteiten die beschikbaar waren in St. Etienne en dus werd de oversteek naar Frankrijk gemaakt. Focal heeft een naam hoog te houden op het gebied van hoogwaardige hogetonen-units, en met de uit zuiver Berylium vervaardigde dome`s zijn ze weer een stap verder gekomen.

Elektra 1007 Be

De 1007 Be is weliswaar het kleinste model uit de Elektra lijn, maar met zijn afmetingen van 38,5 cm hoog bij 26,5 cm breed en 35 cm diep is het bepaald geen mini. Dat bleek ook wel toen de distributeur twee dozen achterliet die elk groot genoeg leken om twee stevige mini`s in te verpakken. De massa van deze jongens is ook indrukwekkend: maar liefst 15 kilogram per stuk.

De toevoeging `Be` slaat op het Berylium dat is gebruikt voor het vervaardigen van de geinverteerde dome van de hogetonen-unit. De mid/laag unit van de 1007 Be heeft een zogeheten "W" composiet sandwich conus met een diameter van 16,5 cm. Deze composiet-technologie komt voort uit het Grande Utopia onderzoek, en bestaat uit drie lagen voor de middelste en grootste mid/laag units en uit twee lagen voor het kleinste type. De zware klankkast is vervaardigd uit 5 cm dik MDF, en is aan de zijkanten voorzien van houten wangen die in een lichte of donkere hoogglanslak zijn te verkrijgen. De baffle is in een donkere gemetalliseerde glanslak afgewerkt, en de bovenkant lijkt van een zwarte glasplaat te zijn voorzien. Tel daarbij het lichtmetalen montageblok van de hogetonenunit op en het is duidelijk dat ze bij Focal een visueel statement willen maken.

De vormgeving en afwerking vallen in ieder geval op en zijn ongetwijfeld direct afgeleid van de Utopia lijn. Aan de achterzijde bevinden zich de rechthoekige basreflexpoort en een paar mooie single-wire aansluitingen. Heel prettig om steeds vaker hoogwaardig uitgevoerde single-wire filters te zien bij nieuwe weergevers. Deze aansluitingen zijn verbonden met het `OPC` wisselfilter, wat volgens de fabrikant het afstraalpatroon en fasegedrag optimaliseert. Het OPC filter maakt gebruik van een `rolloff` van 36 dB per octaaf bij het overnamepunt (wat op 2000 Hz ligt) tussen de twee units. In het uitgebreide survivalpakket dat bij de Focal`s wordt geleverd zitten enkele schuimrubber strippen die eventueel als extra demping voor de baspoort kunnen worden gebruikt. 

Luisteren naar de 1007 Be

Nadat de 1007 Be`s op een paar solide stands waren geplaatst en een optimale toe-in was gevonden, werd er naar de SACD Hell Or High water van Sara K. geluisterd. De kalimba die aan het begin van de track Something More is te horen werd op zangerige wijze en met een ronde en goed gedefinieerde tonaliteit weergegeven. Sara K.`s stem kwam beschaafd en gearticuleerd uit de verf, en haar gitaar werd op bijna-holografische wijze afgebeeld. De klavecimbel werd wat kleiner afgebeeld dan met de MA Studio 2SE`s, terwijl de klank mooi helder maar iets puntig was. Het laag werd groot afgebeeld in een breed en diep stereobeeld. Deze weergevers hebben in de lagere regionen simpelweg veel authoriteit.

De gitaar-CD Broken Silence van Dean McGraw (ter beschikking gesteld door Synfonique) liet met de track Mopti een plastische afbeelding van McGraw`s akoestische gitaar horen waarbij een stevige grip op het energieke spel en de ruimtelijke afbeelding duidelijk naar voren kwamen. De verschillen in klankkleur van de individuele snaren waren opmerkelijk goed hoorbaar en de dynamische sprongen kwamen goed uit de verf. Van Niamh Parson`s CD The Old Simplicity werd de track Ye Rambling Boys Of Pleasure gedraaid, waarbij haar stem op directe en levendige wijze werd neergezet. De weergave kwam bij deze track in het hoge midden wat `forward` over, maar dat ging tegelijkertijd gepaard met een verhoogde belichting van kleine details zoals haar ademhaling, en de akoestiek van de opnameruimte, waarvan niet alleen de achterwand goed hoorbaar was maar zelfs het plafond (!), dus me dunkt. Het rijke timbre van haar stem kwam ook als zodanig naar voren, gekoppeld aan een goede weergave van de microdynamiek in haar zang. De twee units van de Focal 1007 Be zijn duidelijk goed geïntegreerd want stemmen en middentonen-geörienteerde instrumenten werden op bijzonder coherente wijze weergegeven.

Bij Casandra Wilson`s versie van de blues-klassieker Come On In My Kitchen kwamen de korte snaarplukken en het timbre van de gitaar goed uit de verf. De nagalm was lang hoorbaar en werd groot afgebeeld. De kickdrum werd met opmerkelijk stevige en precieze stoten weergegeven, terwijl de bas strak en energiek uit de weergevers kwam. Miss Wilson`s stem kwam met een goede presence en minimale sibillance accentuering naar voren. De accordeon stond los van de rechter weergever, waarbij het karakteristieke uitpersen van lucht goed hoorbaar was. De rimshots klonken droog en snel, `Live` is het juiste woord voor deze weergave.

De Stockfisch CD Roadhouses And Automobiles van Chris Jones ging in de speler om de track No Sanctuary Here te beluisteren. De tamboerijn was puur van toon en had een glasheldere `zing` en goede impact. Het gitaarspel klonk verfijnd en helder, maar het was weer de laagweergave die werkelijk zeer indrukwekkend was. Deze werd op grote schaal afgebeeld en kreeg een `gewicht` mee wat zelden wordt gehoord bij een compacte weergever. De combinatie met de Exposure versterker was uitstekend, zodat de 1007 Be qua controle en impact optimaal uit de verf kwam. Maar het is uiteindelijk de weergever die het signaal moet vertalen naar akoestische informatie, en dat deden de Focal`s op indrukwekkende wijze. De zware achtergrondzang stond als een huis Chris Jones` stem werd met goede focus afgebeeld.

Conclusie

Focal heeft met het 1007 Be systeem gekozen voor een redelijk compacte weergever die bijna doet vergeten dat er nog grotere weergevers worden gemaakt in St. Etienne. Het is zoals gezegd geen minimonitor met de nadruk op `mini`, maar één waar de nadruk op `monitor` moet liggen. Deze weergevers hebben een stevige grip op de muziek maar scheppen er niet over op. De 1007 Be`s hebben behoefte aan een versterker die de een flinke stroomreserve heeft en tegelijkertijd een verfijnd karakter. Deze kranige Fransozen zijn uitermate geschikt voor huishoudens waar men wel van solide laag, maar niet van subwoofers houdt.


Leverancier

Heijmans Sound & Vision
Telefoon: 035-5247075
Internet: www.Focal-fr.com

Paarprijs Focal Elektra 1007 Be: 3000 Euro (`Classic` & `Signature` versies).
Focal levert bijpassende stands, die in `Black Satin` 700 Euro per paar kosten en 1000 Euro per paar in `Black Laquer`.


Gebruikte Hardware: 

Analoog:

Linn Sondek LP12 HEED Orbit 2 voeding Linn Akito arm  Ortofon MC 15 SuperII Phonotrap: Moth 30 Series RIAA

Digitaal:

Marantz CD 72 II / MicroDAC

Versterking:

Exposure Super XXV rc

Stroomvoorziening, kabels en accessoires:

Monster M1000 interlink QED Qunex 2 QED Profile 4X4 Lapp/Popp strip Belden IEC Kemp SNS Plug