Jaguar XF met B&W


Rob van Ginneken | 10 april 2008 | B&W Range

Begin 2007 lichtte B&W al een tipje van de sluier op rond hun samenwerking met het minstens even chique Britse automerk Jaguar. Tijdens de autoshow van Detroit werd in het Jaguar C-XF studiemodel destijds een blik vol audiofiele snuisterijen opengetrokken.

U leest er elders op deze site als geheugensteuntje alles over. Inmiddels is de tijd aangebroken om al die hightech praatplaatjes naar de ‘werkelijke wereld’ te vertalen. Het productiemodel heet XF en staat daadwerkelijk in de showroom. Een tikje minder gedurfd en exotisch dan zijn prototype natuurlijk.



En dat geldt zeker ook voor de Bowers & Wilkins techniek in zijn interieur. Het was ook te veel gevraagd om er bijvoorbeeld de hoogwaardige diamant-tweeters van het audiomerk in te bouwen. Dan was het prijskaartje wellicht iets hoger uitgevallen dan de bedragen tot drie en een half mille die we nu in de prijslijsten zien staan. Daarmee waardeer je de standaard installatie op naar Bowers & Wilkins 440 watt surround. Plus een in het dashboard geïntegreerde zes cd-wisselaar en een aansluiting voor portable geluidsdragers.

Maar goed, laten we eerst maar eens naar de verpakking kijken. Over de auto zelf verschillen de meningen namelijk. De vierdeurs coupé is een sportieve verschijning en begeeft zich – ook met zijn straffe prijskaartje vanaf 67 mille – absoluut op niveau. Dat neemt niet weg dat er ook kritische geluiden te horen zijn. Jaguar zou iets te diep zijn gebogen voor de Amerikaanse koper en wat te veel naar de succesmodellen op die markt hebben gekeken. Japanse modellen, om precies te zijn. Voor die stelling is – ook al klinkt het misschien wat oneerbiedig bij zo’n traditioneel automerk – inderdaad wat te zeggen.

Motorisch gesproken valt er weinig te klagen. De basis ligt bij een keuze uit de 2.7 liter V6 diesel en de 3.0 liter V6 benzinemotor. Mocht dat niet voldoende zijn, dan heeft Jaguar ook een dikke V8 in de aanbieding en als het helemaal met grote stappen moet gaan zelfs een V8 met compressor en een ‘voedzame’ 416 pk. Saillant detail voor de liefhebbers: zelfs de diesel loopt al tegen de 230 kilometer per uur.



Het interieur van de Brit is minstens zo goed tegen ongewenste geluiden – motor, banden en rijwind - geïsoleerd als je van een dergelijk chique merk verwacht. En dat komt in dit geval extra goed uit want de highend Bowers & Wilkins geluidsinstallatie is zo geraffineerd dat je ook de fijnste details wilt horen.

Zoals hun medewerking aan dat eerdere C-XF prototype al aangeeft, waren de gespecialiseerde technici van B&W echt vanaf ‘dag één’ bij het versmelten van auto en audio betrokken. Waarbij vooral de locatie en techniek van de luidsprekers hun onverdeelde aandacht heeft gehad. In tegenstelling tot veel andere auto’s zijn de audiocomponenten dus eens niet in overgebleven hoekjes terecht gekomen.

Integendeel, het maakte allemaal onderdeel uit van de computeranalyses en prototypetesten. B&W meldt droogjes dat het doel simpel was: de beste audioinstallatie ontwikkelen die ooit in een auto is gebouwd.

Daarvoor werden ook met de hardware geen halve maatregelen genomen. Het Jaguar Bowers & Wilkins systeem is om te beginnen heel plezierig te bedienen via toetsen op het stuurwiel en het menu op het aanraakbeeldscherm. Het geheel kent trouwens de nodige ongebruikelijke extra mogelijkheden, zoals een aansluitpunt voor een eigen geluidsdrager en de beschikbaarheid van DAB (digitale radio). In Engeland enorm populair.



Achter de headunit komt een set aanvullende versterkers – goed voor 440 watt – en Pro Logic II 7.1-kanaals surround technologie van Dolby Laboratories. Ook al en Brits bedrijf, trouwens. Samen leveren die met behulp van een digitale signaal processor aan alle speakers een maatwerk signaal af. Alleen op die manier, zo meldt B&W automobiel audio topman Martin Lindsay, kun je het best mogelijke resultaat bereiken. De omstandigheden varieren constant. Snelheid, aantal inzittenden, het weer, je moet dus continu bijregelen om de inzittenden zowel voor- als achterin zo goed mogelijk te bedienen.”

Daarbij is een hoofdrol weggelegd voor de absolute specialiteit van Bowers & Wilkins: de luidsprekers. In totaal veertien stuks in dit geval.

De Jaguar B&W in de praktijk

Als gezegd, is de exotische techniek uit het C-XF studiemodel voor zo’n productiemodel veel te hoog gegrepen. Maar ook met meer alledaagse B&W snufjes is er met zo’n geluidsinstallatie natuurlijk weinig mis. Vier lichte metal dome tweeters verzorgen het hoog en spelen een hoofdrol bij het creëren van een goed geluidsbeeld voor alle inzittenden.

Daarnaast zijn er negen laag- en middenlaag luidsprekers met de karakteristieke gele Bowers & Wilkins Kevlar conus aan boord. Inclusief een unit centraal voor je neus en een surround effect duo achterin. Als gezegd allemaal gemaakt van het materiaal dat ook in kogelwerende vesten wordt gebruikt. De ene luidspreker die we dan nog missen – die de veertien compleet maakt - is de achterin weggewerkte woofer.



Overigens is het gebruik van Kevlar weefsel zeker niet zomaar een publicitaire gimmick, maar claimt men dat het materiaal zogenaamde staande geluidsgolven elimineert. In gewoon Nederlands: het geluid zou helderder, niet ‘gekleurd’ en met een live directheid zijn. Overigens gebruiken ze de lichtmetalen bolletjes op de tweeters ook niet bij toeval. Het materiaal heeft volgens de Britten een volle octaaf meer bereik klassieke tweeters en dat moet op zijn beurt een meer open en transparant geluid opleveren.

Blijft de vraag of dat in de praktijk allemaal inderdaad ‘lekker’ klinkt. Uiteindelijk gaat het daar om. Via het aanraakscherm zijn er de nodige keuze- en instelmogelijkheden, gelukkig met een redelijk intuïtief werkende menustructuur. Het eerste dat in elk geval opvalt, is de controle en rust in het geluid. Een goed teken, zowel in een woonkamerinstallatie als in de auto. 



We beoordeelden de B&W Jaguar installatie voornamelijk met eigen CD’s. Alleen dan weet je met welk ‘toegevoerd’ materiaal het systeem moet werken. In de surround stand wordt dan weliswaar een heel levendig geluidsbeeld neergezet, maar op een of andere manier zal de echte muziekliefhebber het resultaat van de opname op zijn CD of pakweg iPod in Pro Logic II toch als wat rommelig ervaren. Als we het wat oneerbiedig stellen. Wij kregen dat gevoel in elk geval wel. Toegegeven, dat kan iets te maken hebben met de ook in huis al behoorlijk sterke voorkeur voor gewoon stereo.

Eén stapje minder soundprocessing krijg je in de ‘3K’ stand van het systeem. Het virtuele voordeel is dat bijvoorbeeld stemmen nadrukkelijk in het midden worden geplaatst. En eerlijk gezegd, is dat meteen een detail waar we (in audiofiele termen gesproken) wat moeite mee hebben. Aan de andere kan: verreweg de meeste normale Jaguar kopers zullen juist wel voor de extra effecten vallen. Over smaak valt niet te twisten.

Als Jaguar het ons vraagt – en dat doen ze dus -  is de stereo stand van de installatie de meest plezierige om naar te luisteren. Met als opmerkelijke eigenschap dat je in tegenstelling tot ‘thuis’ zowel links als rechts voorin het gevoel hebt dat alles op jouw zitpositie is afgestemd. Geen idee hoe ze dat doen, maar het is absoluut knap. In die stereo stand worden stemmen en instrumenten keurig op hun plaats ‘neergezet’. Resonanties van bijvoorbeeld deurpanelen blijven uit, ook op een hoger volume. En ook bij toenemende snelheid blijft alles door automatische aanpassingen in het geluid goed werken.

We betrapten onszelf er wel op dat we de fader via het beeldscherm steeds wat verder naar voren instelden. De luidsprekers zetten een ingetogen en mooi breed geluidsbeeld neer, maar het virtuele ‘podium’ mag wat ons betreft wel wat verder weg boven de motorkap zweven dan nu het geval is.



Eén ander kritiekpuntje nog: de woofer zit achterin, maar op een of andere manier doen de lage tonen speakers onderin de deuren kennelijk nog veel van het werk, want soms leken lage tonen iets te veel hoorbaar van beneden te komen. Wellicht nog iets experimenteren met het (frequentie) punt van omschakelen?

Alles bij elkaar opgeteld, is de nieuwe B&W installatie prijstechnisch een middenklasser in de eredivisie van de auto audiosystemen, maar wordt het resultaat slechts door de allerbeste overtroefd. Dat zijn mooie troefkaarten. Dus mocht u dus in de running zijn voor een nieuwe ‘Jag’… reserveer dan ook een paar centen voor de muziek. Aangeraden!