DSPeaker Anti-Mode 8033


René van Es | 10 juli 2008 | Fotografie René van Es | B&W

Hoog op de hitlijst van handige apparaatjes, die voor weinig geld een zinnige verbetering brengen, eindigt dit keer de DSPeaker Anti-Mode 8033. Een heel eenvoudig bedienbaar en instelbaar roomcorrectie systeem voor lage tonen, dat u helpt uw subwoofer optimaal te integreren in uw home cinema installatie of muzieksysteem. Afkomstig uit Finland en sinds kort op de markt gebracht via de dealers van importeur Viertron. Hifi.nl kon als eerste een paar weken spelen met het toen nog enige exemplaar in Nederland. Handig, leuk, niet duur en nuttig waren steekwoorden die de gehele test door het hoofd maalden.

De DSPeaker Anti-Mode 8033 (wie verzint zo’n naam vraag je je af) is een klein kastje van 12,5 x 3 x 8 cm, voorzien van een losse stekker netvoeding. Het aansluiten is erg simpel. Eén kabel gaat van de versterker naar de Anti-Mode, vanaf de Anti-Mode gaat de volgende kabel naar een subwoofer. De kabel naar de Anti-Mode kan aangesloten worden op een speciale subwoofer uitgang (5.1 of 2.1), op de pre-out aansluiting van een versterker, of zoals ik hem voornamelijk toepaste, via een netwerkje van weerstanden om aan de luidspreker uitgang het signaal te verzwakken tot lijn niveau.

Eenmaal klaar voor gebruik sluit u de meegeleverde meetmicrofoon aan en zet u de subwoofer op een voor de buren gezellig niveau. Het indrukken van twee toetsen tegelijk op het paneel van de Anti-Mode start het kalibreer programma. In meerdere cycli meet de Anti-Mode hoe de subwoofer zich gedraagt ten opzichte van de luisterruimte en past de frequentie karakteristiek zo aan, dat dips worden opgehaald en pieken gedempt in het lage tonen bereik. Door het automatisch herhalen van de meting past de Anti-Mode zich steeds een stapje verder aan. De meetmicrofoon zal zich bevinden op de luisterpositie. Het is uiteraard handig om te meten hoe de rest van de ruimte zich gedraagt. Daarvoor kan de Anti-Mode een soortgelijke meting herhalen met de meetmicrofoon op andere plaatsen, zonder de gegegevens van daarnet te verliezen. Er wordt een totaal correctie gemaakt. U kunt het systeem op die manier fijn bijsturen en de Anti-Mode kan steeds beter zijn werk doen.

Vier standen

De Anti-Mode kent vier standen. De “Bypass mode”, dan doet hij helemaal niets met het signaal. In de “Flat mode” werkt de Anti-Mode zoals hij is bedoeld, hij trekt de amplitude op de luisterpositie in het lage tonen bereik zoveel mogelijk glad. Dan resteren twee standen, de 25 Hz lift waarbij in het bereik tussen 15 en 25 Hz gelift wordt met maximaal 7 dB rond 20 Hz. De stand 35 Hz lift doet hetzelfde in het gebied van 25 tot 35 Hz en een lift van 7 dB op 30 Hz. Hier speelt mee hoe diep uw subwoofer kan gaan en welke lift helpt om de lage tonen een extra boost te geven (vooral bij films handig). Voor muziek weergave is de flat positie het meest aangewezen.

Om de Anti-Mode aan de tand te voelen sloot ik hem aan op een Dynaudio 250 subwoofer, via een weerstandnetwerkje dat achter een PrimaLuna PL2 hangt. De hoofdluidsprekers zijn Ruark Sabre III monitors. De luisterruimte is aan de kleine kant en dat levert staande golven op, met een grote dip in het laag net achter de luisterpositie. Kortom, een ongelukkige akoestiek en daardoor ideaal om de Anti-Mode te laten werken. Het meten van de ruimte met de meetmicrofoon gaat als een zonnetje. Binnen de kortste keren weet de Anti-Mode zich te gedragen als een echt roomcorrectie systeem in het klein. Tijdens het meten hoor je de pieken verdwijnen en het verschil in amplitude afnemen. Na een aantal meetposities vind ik het mooi geweest en schuif een cd in de lade.

De eerste stap is nu het afstellen van de kantelfrequentie van de subwoofer, opdat hij mooi aansluit op de hoofdluidsprekers. Het volume van de sub speelt daarbij uiteraard een voorname rol. U zult al snel merken dat de sub harder gezet kan worden als de Anti-Mode actief is, dan wanneer hij in de bypass stand staat. Dat komt omdat storende staande golven zo goed als verdwenen zijn. Jammer is dat de hoofdluidsprekers nog steeds het volledige signaal te verwerken krijgen, als die problemen geven in de lage regionen lost u ze hiermede niet op. Anders is dat in een home cinema systeem waar een kantelfrequentie gekozen kan worden van bijvoorbeeld 80 Hz. Mijn muziekstand op de Dynaudio 250 kwam het beste uit op 50 Hz. Eigenlijk te laag om van het volle voordeel te genieten. Niettemin is de werking van de Anti-Mode zeer goed te horen. Op cd’s van Carla Bruni, Diana Krall en Patricia Barber is het laag te prominent aanwezig. De Anti-Mode zorgt dat met name Barber veel lekkerder speelt. Weg is de nare boembas die veel te hard aanzet in de luisterruimte. Ervoor in de plaats ontstaat een strakkere weergave die de bas veel droger laat horen, op die manier snaren op de bas loshaalt van de kastklank. Dat effect werkt door in elk instrument wat krachtig laag kan weergeven. Dus ook een drumkit of een piano. Het fijne is, dat als de laagweergave evenwichtiger is, stemmen en andere instrumenten daarvan profiteren. Met als prettige bijeffecten dat de hotspot groter wordt en dat de buren u een stuk vriendelijker begroeten. U speelt harder en toch hoort men u minder in aangrenzende ruimtes.

Voor muziek en film

Vanwege de simpele aansluitmogelijkheden van de Anti-Mode is hij het meest op zijn plaats in een home cinema systeem met bas management. Goed te merken in dezelfde opstelling als boven, maar dan met een Atoll processor die ik op 80 Hz liet afkappen ingezet als voorversterker. De impact van de bas bij films neemt beslist niet af met de Anti-Mode in de signaalweg. In tegendeel, de bas wordt een stuk droger en korter, met als gevolg dat de effecten veel meer tot hun recht komen. De boost die te geven is via de 25 en 35 Hz schakelaars kan bij sommige films zorgen voor een extra mate van beleving. Voor mij hoeft dat niet echt, edoch ik ben meer een muziekliefhebber en hou van een zo recht mogelijk weergave zonder toonregelingen. Voor stereo weergave is het eigenlijk ideaal om te werken met twee kleinere subwoofers en twee Anti-Mode’s, die in tandem de hoofdluidsprekers ondersteunen. Als uw budget dat toelaat moet u daar beslist eens mee experimenteren.



De DSPeaker Anti-Mode 8033 is een handige manier om de laagweergave in uw ruimte te verbeteren als u gebruik maakt van een subwoofer, zonder al te diep in de buidel te hoeven tasten. Heel veel subwoofers zijn alleen instelbaar op volume, fase en kantelfrequentie. Dat is eigenlijk veel te weinig. In de woonkamer, waar het vrijwel onmogelijk is de akoestiek goed te krijgen zonder het woongenot aan te tasten, is roomcorrectie de enige manier om te genieten van strak laag. Daarvoor waren al veel kostbaarder systemen op de markt. Toegegeven, ook met meer mogelijkheden en meer gericht op high end toepassingen. Voor bezitters van een modale tot bovenmodale installatie, die merendeels ingezet wordt voor het weergeven van filmgeluid, aangestuurd met een processor en ingericht met een losse subwoofer, is de Anti-Mode een heerlijk hebbeding dat zijn nut ruimschoots zal bewijzen. Muziekliefhebbers die een sub gebruiker ter ondersteuning van de hoofdluidsprekers moeten iets voorzichtiger zijn. Zoals ik aangaf, problemen veroorzaakt door de kamer in combinatie met de hoofdluidsprekers zijn niet aan te pakken.. Toch kan ook daar een Anti-Mode op zijn plaats zijn en goed werk verrichten. Probeer dat vooral eerst thuis uit. Voor het geld hoeft u de Anti-Mode niet te laten liggen. Hij blijft net onder de 300 euro, waarbij de levering van een geijkte meetmicrofoon inbegrepen is.


Aanvullende informatie:
Importeur:
Viertron B.V.
Barendrecht