Paradigm Atom v5 Monitor


Kilian Bakker | 18 september 2008 | Paradigm

De naam Atom is niet alleen leuk gevonden maar ook zeer toepasselijk gezien deze weergever de junior uit Paradigm`s Monitor Series is. De Atom is een betaalbare en compacte 2 weg stand-monitor met basreflex poort, op zich een vrij algemeen concept maar in dit geval hebben we met een wolf in schaapskleren te maken.



Beide weergave-units zijn binnenshuis ontwikkeld en opgebouwd uit hoogwaardige materialen. Geen ingekochte standaard OEM units dus en de productie vindt plaats in Canada. Er moet bij weergevers uit deze prijsklasse natuurlijk ergens geld worden bespaard en in dit geval heeft men dat gedaan door te kiezen voor kunststof fineer en een uiterst eenvoudige vormgeving. Toch is zelfs daar goed over nagedacht, wat blijkt uit het feit dat de Black Ash uitvoering aan de voorzijde van een muisgrijze inlay is voorien, ter contrast met het zwarte fineer. De met zes uit de kluiten gewassen imbusbouten bevestigde sub-baffle wordt daardoor mooi uitgelicht. De frontjes worden door middel van kleine magneten op hun plaats gehouden; geen ontsierende bevestigingsnoppen dus.

De hoogfrequent-unit heeft een 25 milimeter High Efficiency Pure Titanium Dome (H-PTD) koepelmembraan en is van een trechtervormige frontplaat (in feite een ondiepe hoorn) voorzien die zowel het aftraalgedrag als het akoestisch rendement verbetert, aldus Paradigm. De laagfrequent-unit heeft een 14 cm Minimum Mass Injection Moulded Co-polymer (M-ICP) conus met een relatief grote meebewegende faseplug en een beige rubberen roll-surround. We hebben hier te maken met een doorzichtige Polypropyleen-variant wat betekent dat het Glass Reinforced Injection Moulded Polymer (GRIP) chassis door de conus zichtbaar is. Dat bracht bij deze schrijver goede herinneringen boven aan de oude Rogers LS-Series (ah, the good old days...). GRIP, H-PTD, M-ICP... ze weten bij Paradigm wel termen te bedenken -net als bij Martin Logan, overigens.

De `motor` van de mid/laag unit bestaat uit een spreekspoel met een diameter van 25 milimeter en een circa 2 kilogram zware magneet met een vrijwel gelijke diameter aan die van de conus. Dat laatste onderstreept Paradigm`s insteek om zo min mogelijk te bezuinigen op de werkelijk belangrijke onderdelen. De baspoort bevindt zich aan de achterzijde en heeft een afgeronde opening (als een trompet-beker) ter vermindering van poortruis. Het wisselfilter heeft zijn overnamepunt bij 2,2 kiloHertz. De Atom v5 is van een enkel paar aansluitingen voorzien; een dubbele set aansluitingen (oftewel `bi-wiring`) zou op dit prijsniveau ook overdreven zijn geweest. De gevoeligheid van de Atom v5 resulteert in een geluidsdruk van 90 dB (bij 1 Watt aansturing, gemeten op 1 meter) en de nominale impedantie is 8 Ohm. De klankkast heeft een intern volume van 6,26 liter en meet 27,7 bij 16,5 bij 25,8 centimeter (HXBXD). Een paartje Atom v5 Monitors weegt 10,4 kilo en het vinyl-fineer is leverbaar in de uitvoeringen kersen, rosenut of zwart essen. De garantieperiode duurt maar liefst 5 jaar.


Luisteren

Nadat de Atoms met behulp van Blu-Tack (verkrijgbaar bij Highfidelity Discs) op 60 centimeter hoge, zandgevulde standaards waren bevestigd kregen ze eerst ruim de tijd om los te spelen. De Atoms verlangen vanwege hun aan de achterzijde gesitueerde baspoorten een redelijk vrije opstelling en de beste resulaten (de meest uitgewogen weergave) werden hier verkregen bij een 45 centimeter afstand tot de achterwand. Naakt -oftewel zonder doekjes- lieten de Atom v5`s zich van hun beste kant horen en dus mochten de robuuste frontjes gedurende de luistersessies in de doos blijven.



De mooie CD Shaken By A Low Sound van de folk-formatie Crooked Still (ter beschikking gesteld door Synfonique) werd tevoorschijn gehaald om de track Can`t You Hear Me Callin te beluisteren. Aoife O` Donovan`s sexy stem kreeg een verrassend ontspannen presentatie mee waarbij haar ademhaling duidelijk te volgen was. De met grommende uithalen gespeelde cello kwam expressief over terwijl het levendige snarenspel van de bassist met een goed impulsgedrag werd weergegeven. De typische metalige klank van het banjo-spel werd zowel goed gearticuleerd als ritmisch duidelijk overgebracht waardoor er sprake was van een meeslepende weergave. Ook bij andere albums met opnames van zowel akoestische als elektrische bassen bleek de laagweergave van de Atom v5 gecontroleerd en goed gedempt te zijn, in sommige opzichten zelfs wat overgedempt. Dat zorgde enerzijds voor een bovengemiddeld accurate ritmische weergave, anderzijds miste de weergave soms iets aan tonale rijkdom (`bloom`) in het hoge laag. Paradigm heeft de globale afstemming echter knap uitgedokterd en behalve het expressieve en levendige karakter van de laagweergave weten deze mini`s een stevige grip op hun onderste bereik houden, iets wat men toch niet direct zou verwachten van zo`n compacte en betaalbare weergever.

Luisteren vervolg

Naast een hoge mate van expressiviteit bleken de Atoms ook op het punt van muzikale zeggingskracht goed te scoren zoals bleek met de track I Can`t Stand The Rain van de Sara K.`s XRCD Hell Or High Water. De intro, met prachtig gespeelde gitaar-slides kwam met een tamelijk plastische en aanstekelijke presentatie naar voren waarbij de greepwisselingen telkens een scherpe accentuering meekregen en de bassnaren met een prettige elasticiteit werden weergegeven. Ook de broeiende ondertoon van Sara K`s zang werd goed vertolkt door de junior Paradigms terwijl de voettikken op de vloer van de opnameruimte duidelijk te volgen waren en zelfs behoorlijk solide klonken. Sara K. zet in deze track ongetwijfeld één van de meest indrukwekkende vertolkingen van deze Blues-klassieker neer en de Atoms wisten de spanning van deze muziek, samen met het bijna dreigend klinkende gitaarspel op overtuigende wijze te presenteren.


De track Red Rain van Peter Gabriel`s album So kreeg een onverwacht grootschalige en zelfverzekerde presentatie mee. Wes Philips (Stereophile) schreef ooit over de Monitor Audio Studio 2SE: "Never underestimate a loudspeaker that overestimates itself". De weergavekwaliteit van de Atom v5 bevindt zich weliswaar op een lager niveau dan dat van de Studio 2SE maar in bepaalde opzichten is die uitspraak toch van toepassing op deze betaalbare Canadese uk. Peter Gabriel`s latere albums hebben behalve een sterke emotionele lading ook een uitdagende `drive`. De Atoms wisten zowel het drama als de energie van So op knappe wijze te vertolken.

De nieuwe Blue Note CD Beauty & Crime van Suzanne Vega werd in de CD-lade gelegd om de track Frank And Ava optisch af te tasten. De open en heldere weergave van Suzanne Vega`s kenmerkende zang greep meteen de aandacht en hield dat ook vast terwijl haar akoestische ritme-gitaarspel lekker soepel naar voren kwam. De krachtig bespeelde drums werden op pittige wijze gepresenteerd waarbij de rijke, resonante klank van de grote trommelvellen goed uit de verf kwam. De bekkens klonken wat droog maar kwamen tegelijkertijd met een luchtige metaalruis naar voren. De energieke presentatie van percussie ging steeds gepaard met een meeslepende ritmische weergave waarmee de kleine Atoms als het ware lieten weten dat ze er van houden om flink aan het werk te worden gezet.


Conclusie

Men mag van sub-300 euro weergevers natuurlijk geen wonderen verwachten maar er is sprake van vakmanschap wanneer bescheiden geprijsde luidsprekers de luisteraar weten te boeien en dat is wat Paradigm heeft bewerkstelligd met de laatste incarnatie van hun junior. Alhoewel de Atom v5 Monitor geen wulpse vormgeving of bling-bling uiterlijk van zijn makers heeft meegekregen is er blijkbaar des te meer aandacht besteed aan de essentiële componenten. Een verstandige keuze, zeker op dit prijsniveau want voor de muziekliefhebber zal de weergavekwaliteit de doorslaggevende factor zijn. De alles behalve verlegen klinkene Atoms zullen met name liefhebbers van rock en levendige singer-songwritermuziek positief verrassen. Met een zelfverzekerde weergave en een paarprijs van nog geen driehonderd Euro bieden deze compacte Canadezen veel muzikaal waar voor hun geld.

Paarprijs Paradigm Atom v5 Monitor: 298 euro.

Importeur Paradigm: Acson; 0297-284695

Apparatuur:

Bronnen:         

Marantz CD 5001 & Marantz CD 72-II

Versterkers:

Advance Acoustic MAP 103 & NVA AP-10

Kabels:          

QED Qunex 2 & QED Profile 4X4

Lichtnet:        

Lapp/Popp strip, Belden IEC, Kemp SNS Plug