Marantz CD 5003 & PM 5003


Kilian Bakker | 09 oktober 2008 | Marantz

Marantz heeft veel nieuws dit jaar, met name voor muziekliefhebbers met een bepekt budget, want de hier besproken modellen bieden meer dan een vriendelijk prijskaartje.

Deze twee nieuwe telgen maken beiden deel uit van de Marantz The Range Series. De CD 5003 volgt de CD 5001 op en is daarom voorzien van dezelfde Cirrus Logics CS4392 DAC chip. Het Sony KSM 213 CCM mechanisme van de 5001 is vervangen door een Sanyo loopwerk (een gerespecteerd model wat ook de basis vormt van enkele C.E.C. loopwerken), gevat in een populair Sony lademechanisme. Hij heeft HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module) SA2 modules in de uitgang waarmee een frequentiebereik van 2  Hertz tot 20 kiloHertz wordt bereikt. Het lichtnetsnoer is losneembaar maar het is jammer dat het een type scheerapparaat ingang betreft en geen IEC ingang.

Gelukkig kan de Kemp IEC adapter -verkrijgbaar bij High Fidelity Discs- worden ingezet voor toepassing van zwaardere en/of betere lichtnetkabels. Bij het bekloppen van de kast bleek deze niet `dood` (wat wil je ook, voor deze prijs) maar ook niet rammelig, dankzij minimale demping van de kap door middel van een klein schuimblokje wat zich tussen de loopwerk-brug en het plaatstaal bevindt. Simpel, maar effectief. De CD 5003 kan behalve CD`s en CD-r/CD-r/w`s ook met MP3 en WMA files overweg.

Hij heeft net als de CD 5001 een pitch control met +/- 12 stappen. Niet echt iets voor audiofielen en gelukkig heeft de nieuwe speler een Audio-EX (-clusive) functie, waarmee de pitch control, de digitale uitgang en het display kunnen worden uitgeschakeld. Daar is goed over nagedacht. Wanneer we een kijkje in zijn binnenste nemen, zijn we nog meer verrast: zes printplaten, alles degelijk uitgevoerd en netjes gemonteerd (zie foto). niet bepaald wat men zou verwachten van een sub-300 Euro CD-speler. 


PM 5003

De PM 5003 is gebaseerd op de PM 4001 en levert 2X 40 Watt (RMS) aan 8 Ohm (55 Watt aan 4 Ohm). Hij heeft zes ingangen, twee lijnuitgangen en iets wat tegenwoordig een zeldzaamheid is: een interne (MM) phonotrap. De 2.2 mV gevoelige en ruisarme (83 dB signaal/ruisafstand) phonotrap kon echter niet auditief aan de tand worden gevoeld aangezien er ten tijde van deze recensie geen MM aftaster voorhanden was. De PM 4001 had echter een vrij helder en gearticuleerd klinkende Phono-sectie en ook vroegere Marantz versterkers waren van gedegen phonotrappen voorzien dus mogen we aannemen dat die van de PM 5003 niet zal teleurstellen.

Aan de achterzijde treffen we acht luidsprekeraansluitingen (speaker A & B) aan die als kabelklemmen niet uitmuntend zijn maar wel van keurige en effectieve 4mm (banaan) bussen zijn voorzien. De cinchbussen zijn niet verguld. Dat is blijkbaar een Marantz traditie; hun meest betaalbare versterker heeft altijd niet-vergulde connectoren. De volumeknop voelt prettig aan terwijl de ingangsregelaar aardig wat speling heeft. We treffen tussen de toetsen een Loudness-knop aan... dat had echt niet gehoeven, Marantz. In het vervolg graag in plaats daarvan een Mono-functie (datzelfde geldt overigens voor alle versterkerfabrikanten).

De toonregeling en balansregelaar werken prettig maar via de Source Direct functie kunnen de meeste functies worden omzeild en daar hebben we dan ook gebruik van gemaakt tijdens de luistersessies. De PM 5003 heeft het gepatenteerde `Current Feedback` circuit van de duurdere Marantz versterkermodellen georven en is gelukkig wel van een (ongeaarde) IEC lichtnetaansluiting voorzien zodat een betere of langere lichtnetkabel gemakkelijk kan worden aangesloten.



Twee punten van kritiek: het ondiepe indicatie-kuiltje van de volumeknop was vanaf de luisterplek nimmer zichtbaar (althans, bij de zwarte uitvoering, bij de lichte uitvoering schijnt hij beter zichtbaar te zijn). Dat kan lastig worden wanneer men een luistersessie begint of van bron wisselt. Het tweede punt van kritiek heeft te maken met de te kleine hoek waaronder de IR-ontvangers van de 5003`s reageren op commando`s. Dat ligt niet aan de meegeleverde afstandbediening want die werkte probleemloos met onze Marantz CD 72II. De kritische ontvangst went maar het zorgt wel voor minder bedieningsgemak (bij de oude Marantz speler werken remotes zelfs van achter de rug).

Luisteren

De beide 5003 modellen hebben een meer solide geconstrueerde en moderner vormgegeven behuizing in vergelijk met hun voorgangers, met een frontpaneel wat zowel uit aluminium als glasvezel versterkte kunststof bestaat. Daarnaast hebben de speler en versterker nu dezelfde afmetingen, te weten: 10.4 Bij 44 bij 36.9 centimeter (HXBXD). Ze zijn leverbaar in zwart of "silver-gold". Het lijkt erop dat Marantz hun `roots` opzoekt en de warmer ogende afwerking die ooit champagne heette heeft teruggebracht (dat zagen we reeds bij de nieuwe toplijn). Het moet gezegd; het oogt goed in combinatie met de nieuwe, meer organische vormgeving. De 5003`s zijn stijlvol ogende verschijningen met een behoorlijk hoge aaibaarheidsfactor. Dat laatste is te danken aan de afgeronde randen en de in curves weglopende `wangen` van de frontpanelen. De 3`s worden geleverd met een nieuwe afstandbediening die zowel op het ergonomische vlak verder gaat als beter oogt dan de vroegere remote`s (die van de CD 5001 was bepaald geen schoonheid).




Nadat de optimale lichtnetfase voor beide apparaten was vastgesteld werden ze eerst afzonderlijk beluisterd. De CD 5003 bleek een vriendelijke presentatie en een opvallend goede stemweergave te bieden terwijl de PM 5003 het hoge laag en hoog meer benadrukt waardoor hij pittig overkomt. Als combo blijken ze onverwacht goed te presteren, met een ruimtelijke, tonaal rijke en `ademende` presentatie (dankzij een duidelijke uitlichting van `bloom` en cadans). De CD 5003 is de meest uitgewogen van de twee en daardoor breder inzetbaar. Een fijne, stressvrije vertolker net als zijn voorganger (de 5001) maar meer verfijnd. Waar de CD 5001 soms simplistisch kan overkomen, weet de nieuwe `3` de fijnere nuances uit te diepen zonder overanalitisch te worden. De 5003`s zijn knap uitgedokterd want met dit duo krijgt men meer dan de som der delen (altijd een goed teken).

De `drive` van de versterker in combinatie met de flow van de cd-speler werkt aanstekelijk. Dat kwam duidelijk naar voren met de Steve Tilston CD Life By Misadventure. Bij deze mooie singer-songwriter muziek kwam het (akoestisch) gitaarspel op natuurlijke, open en ontspannen wijze naar voren. Steve Tilston`s stem werd behoorlijk vrij afgebeeld (zelfs beter dan met de CD 72II) en de verschillende, lichte percussiegeluiden kregen een goede dieptestaffeling mee. De staande bas was tonaal goed te volgen en het stevige plukspel kwam met een mooie elasticiteit naar voren. Het uptempo flamenco-stijl gitaarspel klonk zowel watersoepel als expressief. Echt verrassend, hoe dit bescheiden geprijsde setje ons dusdanig muzikaal wist te boeien.

Van de CD The Folkscene Collection (een Amerikaanse collega van 2 Meter Sessies) werd Maura O` Connels` track Hit The Ground Running beluisterd. Het close-miked opgenomen, pittige akoestische gitaarspel klonk fabelachtig goed voor een budget-set; het snarenspel kreeg een duidelijke ritmische punctuering mee en het naklinken van de gitaarbody kwam goed uit de verf. De zang kreeg wat nadruk mee op de `s` klanken maar klonk helder en transparant. De akoestische bas kwam wat soft maar tonaal prettig over en ook bij dit instrument was het uitsterven van de tonen lang hoorbaar (een teken dat de 5003`s voor weinig maskering van low-level detail zorgen).



Alhoewel de weergave van deze track niet als foutloos kan worden bestempeld, stonden de twee Marantzen de flow van de muziek niet in de weg waardoor het enthousiasme van Maura en haar band goed overkwam. De Ben Harper CD The Will To Live verdween in de CD-lade zodat de track I Want To Be Ready optisch kon worden afgetast. De intro kwam met een opvallend luchtige en losse presentatie naar voren terwijl Ben Harper`s stem met een goede presence werd weergegeven. De rimshots misten net wat aan `snap` ten opzichte van de Marantz CD 5001/Advance Acoustic MAP103 combo (die uitblinkt op drumklappen) maar de 5003`s presenteerden de snaredrum weer op meer natuurlijke wijze.

Het geheel werd gepresenteerd met een zelfverzekerdheid en rust die men eerder van een 1500 Euro CD-speler/versterker set zou verwachten. De in stappen toenemende geluidsdruk tegen het einde van deze track werd met een duidelijk dynamisch contrast en een goede grip weergegeven. Deze jongens laten zich niet gemakkelijk van hun stuk brengen en de weergave blijft daardoor ook bij luide afluisterniveau`s prettig op het gehoor. De 5003`s werden beluisterd met verhoudingsgewijs kostbare weergevers. Daar werd voor gekozen omdat de prestaties van deze apparaten daarmee beter werden uitgelicht. Deze budget Marantz-combo klonk nimmer krampachtig of benepen maar ging juist met een royale en losse presentatie te werk, ongeacht het bronmateriaal.

Conclusie

In tegenstelling tot computers of GPS-electronica moet audioapparatuur meer zijn dan efficiƫnt of `acuraat`. Het moet de luisteraar kunnen betrekken bij de weergave en dan liefst zonder auditieve stress. De nieuwe 5003`s weten de goede naam van Marantz hoog -en de aandacht van hun publiek vast- te houden. Met name de CD 5003 biedt een bijzonder hoge waarde voor zijn geld. Marantz is altijd sterk geweest in het ontwerpen van tegelijkertijd ontspannen en spannend klinkende CD-spelers en met deze combo hebben ze een instap-set gecreƫrd die naar meer smaakt. Zeer geslaagd dus en het lijkt erop dat Marantz een hele tijd vooruit zal kunnen met deze dijken van instapmodellen.



Marantz Benelux: www.Marantz.com / 040-2507800
Marantz CD 5003: 269,- Euro
Marantz PM 5003: 299,- Euro



Toegepaste apparatuur:

Bronnen:       

Marantz CD 72II, Marantz CD 5001

Versterkers:   

Advance Acoustic MAP 103, Exposure Super XXV

Weergevers:    

Monitor Audio Studio 2SE

Kabels:        

Audio Quest Jade, QED Original

Lichtnet:      

Lapp/Popp strip, Kemp SNS Plug