Audiovector S-1 Signature


Kilian Bakker | 20 november 2008 | Audiovector

Het Deense merk Audiovector werd in 1979 opgericht door Ole Klifoth, de man die tot op heden de eigenaar en hoofdontwerper van zijn onderneming is. Een circa 30 jaar oude firma die nog altijd in handen van de oprichter is, dat zien we tegenwoordig helaas zelden.



De S-1 compact-monitor is verkrijgbaar in vier uitvoeringen, te weten: als S-1, S-1 Super, S-1 Signature en S-1 Avantgarde. Het standaard model tot en met de Signature zijn van dome-hoogfrequent units voorzien, de Avantagerde uitvoering heeft een Avantgarde Ultra SCC band-unit en een Avantgarde mid/laag unit.

Het hier besproken model betreft de Signature uitvoering die van een Evotech T 2008 hoogfrequent-unit is voorzien met SEC en LCC technologie (daar komen we zo op terug). De Avantgarde mid/laag unit heeft een 3-laags composiet (koolstof en glasvezel) conus en een aluminium chassis. De mid/laag unit wordt bij het fameuze ScanSpeak vervaardigd maar geheel naar Audiovector specificaties. De S-1 is een modern en strak ogende verschijning, wat mede te danken is aan de ranke klankkast met zijwanden die in het horizontale vlak zijn gebogen (iets wat men tegenwoordig ook wel `boegvorm` noemt). Die gebogen wanden verhogen de algehele rigiditeit en verkleinen de kans op staande golven in de klankkast.

Aan de achterzijde treffen we twee aparte poort-openingen en een stel robuuste bi-wire knoppen aan die op een geborstelde aluminium plaat zijn aangebracht. De twee poorten behoren overigens elk bij één van de twee weergave-units. Audiovector heeft namelijk een hoogfrequent-unit ontwikkeld met een open generator die is gebaseerd op hun eigen Low Compression Concept (LCC). Dat laatste zorgt voor een ongehinderd dynamisch gedrag, aldus de fabrikant. De eigen `kamer` en poort van de hoogfrequent-unit zijn gebaseerd op het Soundstage Enhancement Concept (SEC) wat zorgt voor een meer uniform afstraalgedrag waardoor men vrijer zal zijn in de keuze van de luisterpositie. Met deze unieke topologie heeft Audiovector in feite een quasi-dipool gedrag gecreeerd.



De in het oog springende aluminium montageplaat van de hoogfrequent-unit is mechanisch ontkoppeld van de gelamineerde baffle. Het ultra-minimalistische wisselfilter helpt bij een optimaal fasegedrag, openheid en snelheid, aldus Audiovector. De units zijn met speciale verchroomde bouten met (driepunts-koppen) bevestigd. Dat, en vele andere details geven een heel duidelijk signaal af: dit is geen doorsnee weergever. De S-1 is leverbaar in zwart essen, Afrikaans rosewood, Amerikaans kersen, Amerikaans maple en `silk-white`. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 44 Hertz tot 26 kiloHertz en het goed gekozen overnamepunt van het wisselfilter ligt op 3 kiloHertz. De gevoeligheid resulteert in een geluidsdruk van 87 dB (bij 1 Watt aansturing, gemeten op 1 meter afstand) en de nominale impedantie is 8 Ohm. Hij meet 37 bij 19 bij 28 centimeter (HXBXD) en legt een niet gering gewicht van 11 kilo in de schaal. Goede standaards zijn van groot belang voor de uiteindelijke prestaties en daarom hebben ze bij Audiovector hun eigen AVEC stands ontwikkeld.

Luisteren

TopHiFi had het recensiepaartje S-1 Signature`s reeds grondig ingespeeld maar ze kregen desondanks een paar dagen de tijd om los te komen. Ze werden naakt, oftewel zonder hun magnetisch bevestigde frontjes beluisterd omdat daardoor een meer vrije afbeelding ontstond. Acht bolletjes Blu-tack en twee solide stands (elk 28 kilogram) zorgden voor een stabiele ondergrond. Van de O Brother, Where Art Thou? CD werd de track Down To The River To Pray beluisterd. De voorzang van Alison Krauss werd op zeer directe en open wijze gecommuniceerd waarbij de stapsgewijs opbouwende samenzang schitterend werd uitgelicht. Met name de meest ver verwijderde (naar achteren geplaatste) zangstemmen werden bovengemiddeld goed uitgelicht en met een verbluffend duidelijke articulatie gepresenteerd (de verschillende stemmen konden zelfs vrij gemakkelijk worden geteld). De S-1 Signature`s wisten de essentie van deze muziek met een bijzonder hoge resolutie en natuurlijke ruimtelijkheid over te brengen.



Hierna konden we het niet laten om de bekende track Man Of Constant Sorrow (de sessie in het kleine radiostation) op behoorlijk luid niveau te draaien. Bij deze track kan Dan Tyminski`s zang via sommige weergevers wat neuzelig en vlak over komen maar gelukkig was daar met de Signature monitoren geen sprake van; zijn stem kwam op natuurlijke en open wijze naar voren, zonder geknepenheid of versluiering. De akoestisch gitaar werd door veel lucht omringd en de arpeggio`s kwamen flink impulsief over. De S-1 Signature blinkt uit in low-level detail waardoor het uitsterven van galm maar ook het naklinken van snaarinstrumenten lang hoorbaar blijft. Men hoeft bij deze weergever overigens niet te gaan wachten op toegevoegde warmte want daar doet hij simpelweg niet aan. Dit is een resolutiemonitor van het zuiverste water.

Tijd voor vinyl, dus werd de schitterende Sonny Rolins LP Saxophone Colossus tevoorschijn gehaald om de track St. Thomas af te tasten. De intro, met door Max Roach op subtiele wijze bespeelde bekkens en trommelframes kwam op haast tastbare wijze naar voren waarbij de klakken en tikken met een opvallend directe en droge `snap` werden weergegeven. Het onmiskenbare expressieve blaasspel van Sonny Rollins kwam goed uit de verf. De Signature`s zorgden voor een wat overrompelende presence maar ook voor een overtuigend vibrato bij de lage noten. Tijdens de drumsolo was er sprake van een sterke `drive` en een kristalheldere weergave van de bekkens. De S-1 Signature scoort niet alleen hoog qua impulsweergave maar is ook goed in het ontrafelen van complexe en energieke passages. Daardoor ontstaat er een zowel levendige als overzichtelijke weergave. St. Thomas en andere uitdagende Jazzsessies bleken geen struikelblokken te vormen voor deze duidelijke Denen.

De Janis Ian LP Breaking Silence (Analogue Productions) werd op het Schotse vilt gelegd waarna de track All Roads To The River werd beluisterd. Haar zang werd met veel lucht en op vrijwel etherische wijze afgebeeld waardoor het sterk deed denken aan de stempresentatie van de Martin Logan CLS electrostaten. De melodielijn van de bas was goed te volgen en dit instrument kwam met name tijdens het intermezzo op gearticuleerde wijze naar voren. Bij de tom-tom tikken waren niet alleen de trommelvellen maar ook de trommelframes duidelijk hoorbaar. De harde stoten in het laag kregen iets minder `push` en gewicht mee dan met de Studio 2SE`s maar dat resulteerde niet in een te slanke laagweergave. De Signature`s gaan in hun laagste bereik te werk met een goede dosis grip en impulsiviteit.

Van de Crooked Still CD Shaken By A Low Sound werd de track Can`t You Hear Me Callin` optisch afgetast. Bij deze track leken de Signature`s te willen bewijzen dat ze raad weten met stevig laag want de staande bas rolde rijk ronkend uit de weergevers waarbij de snaarplukken de juiste elasticiteit meekregen. De woeste strijkbewegingen van de cellist kwamen met een open en energieke presentatie naar voren. Aoife `O Donovan`s sexy stemgeluid kwam ook als zodanig over waarbij er wat nadruk op de s-klanken lag. Het tokkelspel tijdens de banjosolo klonk bijzonder soepel en vrij.

Ook met minder goed opgenomen albums zoals de laatste Billy Bragg CD (Mr. Love & Justice) werd zang tonaal uitgewogen en vrij energiek weergegeven. De mandoline en basgitaar kwamen goed uit de verf en de grommende uithalen van de trombone zorgden voor een tevreden glimlach op het gezicht van schrijver dezes. Billy Bragg maakt eigenzinnige, semiakoestische singer-songwriter muziek met pit en inhoud en dat werd op uitstekende wijze overgebracht door de Audiovector`s. De muziek werd met een goede mix van stressvrijheid, articulatie, lucht en souplesse gepresenteerd wat resulteerde in lange en boeiende luistersessies.

Conclusie

De S-1 is een weergever die met een weergaveketen kan meegroeien want opwaarderen naar duurdere of zelfs actieve uitvoeringen behoren tot de mogelijkheden. De bewondering voor met name de hoogfrequentweergave bleef gedurende de luisterperiode toenemen en dat is een goed teken. De S-1 Signature heeft een luchtige en vloeiende presentatie maar het is geen bedeesde knuffelrock speaker; hij zegt waar het opstaat. In sommige opzichten zou het zelfs een ruimtebesparend alternatief kunnen zijn voor pittig klinkende elektrostatische weergevers. Dit hightech ontwerp heeft het in zich om een toekomstige klassieker te worden.



Importeur Audiovector: Top Hifi; www.tophifi.nl / www.tophifi.be
Paarprijs Audiovector S-1 Signature: 2499 euro.  



Toegepaste apparatuur:

Analoge Bron:

Platenspelervoeding: Heed Orbit 2 Regenerator Loopwerk: Linn Sondek LP12 Toonarm: Linn Akito Element: Ortofon MC 15 Super II

Digitale bron:            

Marantz CD 72II/MicroDAC

Versterkers:              

Exposure Super XXV rc, NVA AP-10

Weergevers:               

Monitor Audio Studio 2SE, Stirling Broadcast LS 3/5a-V2

Kabels:                   

QED Qunex 2, QED Profile 4X4

Lichtnet:                 

Lapp/Popp strip, Belden IEC, Kemp SNS Plug