Beirut - March Of The Zapotec/Holland
Het derde album dat Zach Condron onder de naam Beirut uitbrengt is een behoorlijk gespleten geval. Er is gekozen voor een vorm die dat feit onderstreept: twee korte schijfjes in plaats van één van gebruikelijke lengte. Twee totaal verschillende EP’s dus. Eentje van Beirut met een Mexicaans begrafenisorkest en een met thuisopnamen, onder de oude artiestennaam Realpeople.
De interesse voor de Mexicaanse muziek ontstond door een opdracht een soundtrack te maken bij een film uit dat land. Hoewel de film niet doorging waren de contacten gelegd. Een vlucht naar Oaxaca leidde tot sessies met de 19-koppige Jimenez Band, gespecialiseerd in onstuimige blaasmuziek bij uitvaarten. Geen Balkan, maar net zo driest en temperamentvol. Het resultaat staat niet mijlenver van de eerdere Beirut albums. De sfeer is iets somberder, er wordt na een korte intro met veldopnamen gedurende vijf tracks lekker getetterd op de songs met vertrouwde zanglijnen.
De naam Realpeople gaat verder terug in de tijd dan Beirut. Op 15-jarige leeftijd maakte Condon thuis al een nooit uitgebracht album onder die naam. Keyboards en elektronica domineren in deze experimenten, de trompet komt slechts af en toe uit de koffer en alleen de zang, meestal via multitracking tot koortjes opgeblazen, is vertrouwd. Er zitten sterke tracks bij, zoals My Night with a Prostitute from Marseilles. Venice doet in de lange instrumentale intro sterk denken aan de ambient klanken van Boards of Canada, en het instrumentale slotstuk No Dice klinkt als een instrumentale jaren 80 elektropop remix van een Beirut nummer van een vorig album.
Hoe aangenaam beide EP’s ook wegluisteren, de indruk van twee tussendoortjes blijft hangen. Ze geven een mooi beeld van de contrastrerende werkwijzen die Condron naast elkaar hanteert, en zijn een verslag van wat hij na de verwarrende tourneeperiode vastlegde. Hij heeft er niet voor gekozen het materiaal te laten rijpen en uit te werken tot volwaardige albums. Daar is weinig op tegen, maar het is wel te hopen dat de terugkeer naar de podia niet voorkomt dat de tussendoortjes gevolgd worden door volwaardig en voldragen nieuw werk dat iets toevoegt aan de schitterende eerdere Beirut albums.
Aanvullende informatie:
11 tracks, totale speelduur 34:47
Label: Pompeii
Distributie: de Konkurrent www.konkurrent.nl
Website: www.beirutband.com