De Wijde Wereld - Als de maand ooit ergens landt...


Jean-Pierre Joos | 03 september 2009

Lang, lang geleden ontstond De Wijde Wereld toen Jorn Bruining (1975) in Nijmegen ongemerkt en spontaan een aantal liedjes bij elkaar schreef met nederlandstalige teksten. Dat was in 2002. Samen met enkele muziekvrienden werden de nummers in de jaren die volgden in verschillende huiskamer-sessies gepolijst.

Daar bleef het bij. De liedjes kwamen op de plank te liggen en verstoften. Tot in de zomer van 2007 vriend en drummer Bart Waalen begon te vragen naar die liedjes. En erg enthousiast werd. Ook Bram Snijder wilde meedoen als bassist. Beide heren spelen in het dagelijks leven harde metal in Lomax (voorheen Skirl), maar bleken even makkelijk over te schakelen op de rustige singer-songwriter liedjes van Bruining. Dit resulteerde uiteindelijk in de Pizza Sessions en daarna de Snow Sessions bij Studio Casa Cassette in Eindhoven in 2008.

Op zaterdag 29 augustus werd uiteindelijk in een intiem concert in het oude Zwijsenpand in Tilburg de volledige plaat geïntroduceerd tijdens het voor De Wijde Wereld’s eerste en enige live optreden ooit.

Voorafgaand aan dit optreden ontving ik het enige recensie-exemplaar. Na 9 keer beluisteren stuurde ik enthousiast de volgende e-mail:

“Beste Jorn, wat een Prachtplaat!
Als singer-songwriter-liefhebber waardeer ik juist ook de Nederlandstalige muziek en teksten van Huub van der Lubbe, Frank Boeyen, Robert Long, Spinvis, Alex Roeka, Bram Vermeulen en noem alle andere groten der lage landen maar op.
In deze categorie plaats ik De Wijde Wereld nu ook. Eén van de lekkerste nederlandstalige singer-songwriter platen die ik ken.”


De CD

De nummers op De Wijde Wereld zijn goed geschreven, afwisselend en boeien écht. Ze gaan over thema’s die ons allemaal bezighouden. Er wordt gezongen over grote en kleine overpeinzingen, over de mensen om ons heen, over wat ons motiveert in het leven.
De teksten vloeien en zullen voor velen herkenbaar zijn. De stem van Bruining is sympathiek en rustig. Dit geeft extra veel lading aan de zorgvuldig opgetekende, oprechte zinnen. Het ingetogen gitaar-, toetsen- en drumspel ondersteunt en maakt het geheel relaxed en vertrouwd.

Mijn absolute favorieten zijn Onvoltooid Verleden Tijd (voor alle ex-en) en Schaken & Schuilen (een ode aan de uiteindelijk gevonden ware liefde). Twee nummers die zich voorgoed in je rechter hersenhelft nestelen en die je wel mee moet zingen als je ze hoort - uit volle borst en met de ramen wijd op:

“maar de dag zal altijd komen dat je niet meer weet, wat je wil en wat je moet”!

Het titelnummer, ook afsluiter, is Alles gaat voorbij:

"Zoals de zon ooit is opgebrand en de maan ooit ergens landt,
zo is dat ook voor jou en mij... alles gaat voorbij."

Een dergelijke zin maakt misschien niet vrolijk, maar het biedt broodnodige troost; in het einde van alles zit de relevantie van het hier en nu.

De Wijde Wereld heeft een plaat gemaakt die, zonder meer tot mijn leukste luisterplaten behoort. Een must-have als je:

houdt van de eerlijkheid van een LoFi-opname die op een HiFi-systeem heerlijk direct klinkt graag luistert naar eerder genoemde singer-songwriters net als ondergetekende, kippevel krijgt van Allemaal door jou (Bart Peters), Rode Wijn (Bram Vermeulen) of Morgen komt ze terug (Holland America Lijn)

Als de maand ooit ergens landt is een eenmalig project, bezweert Bruining me tot drie keer toe. Dat is jammer, héél jammer, want het smaakt naar veel meer.


Aanvullende informatie:
Tijdsduur: 40:55, 11 tracks
Tekst en muziek: Jorn Bruining
Muzikanten: Bart Waalen, Bram Snijder, Arno Landsbergen, Frank Hendriks en Hermann Blaupunkt.

Hebben?

Een e-mail naar dewijdewereld@yahoo.com is genoeg om een exemplaar te bestellen (10 euro + verzendkosten).

 

Luisteren?
Een liedje horen zegt meer dan 1.000 reviews, klik daarom voor de downloads in 256 kb, resp. 8 en 4 mb)
Onvoltooid Verleden Tijd
SchakenSchuilen

Opname van de Wijde Wereld

Door Hermann Blaupunkt van Studio Casa Cassette

Vooraf leek deze klus een zware te worden. Jorn Bruining alias De Wijde Wereld had nog nooit in een bandje gezeten, nog nooit opgetreden en pas onlangs wat gerepeteerd met drummer Bart en bassist Bram. Laat staan dat hij ooit een studio van binnen had gezien. Dat wordt zenuwen, vloeken en aanklooien, vreesde ik. Niks van dat alles! Zowel Jorn als de muzikale gasten die hij uitnodigde knalden hun partijtjes in een paar takes op de band…ahum cassette, want ik neem op met een 8 sporen-cassetterecorder -de tascam 688- in mijn studio.
 
Voor de Als de maan ooit ergens landt heb ik weinig effecten en zogenaamde outboard-apparaten gebruikt (nauwelijks compressie en nauwelijks extra galm). Drums met hooguit drie microfoons en misschien een losse microfoon in de ruimte (zogenaamde room microfoon). Het doel was dan ook om een droog en warm plaatje te maken met als middelpunt de relaxte vocalen van Jorn. Alle electrische gitaar- en orgelpartijen werden uitversterkt met oude buizenversterkers met een vintage microfoon ervoor en de galm die ik gebruikt heb is een analoge verengalm.
 
Als je goed luistert hoor je ongetwijfeld kleine tokkelfoutjes, licht overslaande stembanden en een gitaar die misschien niet altijd 100% gestemd staat. Die heb ik -zoals altijd overigens- gewoon laten zitten. Het gebrek aan computers in mijn 100% analoge studio zorgt ervoor dat de opnames in eerste instantie gewoon goed moeten zijn. Fix it in the mix is er dus niet bij. En kleine ‘foutjes’, die zijn naar mijn mening charmant en zorgen ervoor dat de opnames gaan leven. Dus niet alleen less is more maar ook perfect is boring. 
 
Het is vooral erg knap van Jorn, dat hij met nauwelijks ervaring een superfijn akoestisch plaatje heeft gemaakt. Met hulp van Bart, Bram, schoonvader Frans en toetsenist Arno natuurlijk. En zelf mocht ik ook nog een solootje inspelen. Toll!

Neem ook eens een kijkje op de MySpace van Casa Cassette