Aurum Cantus Volla monitorluidspreker


Marnix Bosman | 18 februari 2010 | Fotografie Marnix Bosman | Aurum Cantus

Chinezen van niveau met een Italiaans tintje

De meeste westerse audiofabrikanten laten hun apparatuur tegenwoordig in China assembleren. Na Hong Kong, Japan en Korea is nu China het lage lonen land waar het gros van de audio- en videoapparatuur wordt gefabriceerd. Maar China bouwt niet alleen in dienst van het Westen. Er zijn ook echte originele Chinese audiofabrikanten.

De mededeling: “Made in China” prijkt steeds vaker op de achterzijde van een audioapparaat. Om aan te geven dat er toch een westers kantje aan het product zit, wordt er meestal ook vermeld dat het ontwerp nog steeds uit het Westen komt. Volledig Chinese producten zijn er natuurlijk ook maar tot voor kort beperkten die zich toch vooral tot goedkope low budget apparatuur. De laatste jaren verandert dat echter snel en komen er ook serieus ogende audioproducten op de markt. De grote hoeveelheid buizenapparatuur is daarbij opvallend. Chinese luidsprekers zie je relatief weinig en dat is ook niet zo gek.

Luidsprekers nemen een groot volume in tijdens het transport en dat zou het product veel duurder maken dan gewenst zou zijn. Bij de fabricage van luidsprekerunits is de situatie echter heel anders. Veel gerenommeerde Westerse fabrikanten laten hun luidsprekerchassis tegenwoordig namelijk in China produceren. De kennis voor het fabriceren van een kwaliteitsluidspreker is dus zeker aanwezig.

De Europese luidsprekermarkt is heel druk en dat maakt het niet makkelijk voor nieuwkomers, ongeacht waar ze vandaan komen. Desondanks was het slechts een kwestie van tijd voordat de eerste Chinese luidsprekers de kop op zouden gaan steken. Medio 2007 maakte ik voor het eerste kennis met het Chinese merk Aurum Cantus. Die eerste kennismaking was een succes en nu, drie jaar later, kreeg ik opnieuw de mogelijkheid een set te beluisteren. Die uitdaging nam ik uiteraard graag aan.

Weergevers

15 jaar ervaring

Het merk Aurum Cantus is ontstaan in 1994 en een oorspronkelijke Chinese fabrikant. Sinds 2001 is er echter een samenwerking ontstaan met de Italiaanse luidsprekerfabrikant ATD. De naam ‘Aurum Cantus’ komt uit het Latijn en betekent: ‘Gouden Lied’. De Italiaanse samenwerking heeft echter geen invloed gehad op de naamgeving. Beide ontwerpteams wisselen ideeën uit op het gebied van ontwikkeling en fabricagetechnieken. Veel van de machines in de Aurum Cantus fabriek zijn bijvoorbeeld afkomstig uit het westen. Aurum Cantus produceert voor de eigen ontwerpen maar levert ook units als OEM product aan derden. De catalogus bevat een uitgebreide reeks luidsprekerunits. Opvallend is daarbij het ruime assortiment bandtweeters. Dit luidsprekertype zie je namelijk maar zelden in luidsprekerontwerpen.

Dynamische weergevers

Als luidsprekerontwerper zijn er verschillende wegen te bewandelen op weg naar de beste weergave. In de basis zijn het elektrostatische en het dynamische principe het meest algemeen. In het gros van de gevallen kiezen ontwerpers voor het dynamische principe. Deze keuze is heel verklaarbaar. Een dynamische luidspreker is relatief eenvoudig te implementeren en stelt in principe geen bijzonder specifieke eisen aan de plaatsing of de versterker. Er is bovendien een gigantisch aanbod aan modellen en dat biedt een ontwerper een ruime keus.
Een dynamische weergever bestaat uit een membraan dat door middel van het elektromagnetische principe in beweging wordt gebracht.

Het membraan van de luidspreker is verbonden met een spoel die in een magnetisch veld is geplaatst. Zodra er een stroom door de spoel wordt gestuurd, gaat de spreekspoel en dus het hele membraan bewegen vergelijkbaar met de werking van een elektromotor. Dit principe bevindt zich in iedere dynamische luidspreker ongeacht of het een lage of hoge tonen weergever is. Voor een optimale weergave moet het membraan, in combinatie met de spreekspoel, een laag gewicht hebben. Een hoge massa zorgt voor trage bewegingen met als resultaat vervorming. Vooral bij tweeters is het gewicht heel belangrijk. Voor het weergeven van hoge frequenties moet het membraan super snel kunnen trillen. Een hoge massa heeft invloed op het frequentiebereik en de snelheid van het geluid. Dat is de reden waarom men bij tweeters tegenwoordig hele hoogwaardige en lichte materialen gebruikt zoals aluminium, titanium, Kevlar of combinaties van deze materialen.

Bandtweeters, niet alleen voordelen

Luidsprekerontwerpers hadden al heel vroeg in de gaten dat het gewicht van de spreekspoel vooral bij een tweeter tot problemen kan leiden. Op zoek naar een oplossing kwam men daarom met een andere benadering die men een band- of ribbonluidspreker is gaan noemen. Bij een bandluidspreker wordt gebruik gemaakt van een hele dunne metaalfolie als membraan. Deze metaalfolie wordt in een magnetisch veld gehangen. In plaats dat er nu een spreekspoel met de folie wordt verbonden wordt het stuursignaal direct op de folie aangesloten. De folie is dus tegelijkertijd de spreekspoel en het membraan. Het zal duidelijk zijn dat deze constructie vele malen lichter is in vergelijking met de hiervoor beschreven dome met spreekspoel. Zodra er een stroom door de folie gestuurd wordt gaat de folie weer bewegen, vergelijkbaar met de normale benadering. Het grote voordeel van een bandtweeter is het super lage gewicht van het membraan. De bandluidspreker is daarom bijzonder geschikt als hoge tonen luidspreker.

Niet alleen maar voordelen

Maar bandluidsprekers hebben ook nadelen want anders zou je ze wel vaker tegenkomen. De folie in een bandtweeter is heel dun en daardoor ook vrij kwetsbaar. Vooral eerste generatie bandtweeters was heel gevoelig voor mechanische trillingen. Ook de elektrische robuustheid is een item. Eerste generatie bandtweeters waren makkelijk op te blazen.

Daarnaast is er nog het punt van de aansturing. De dunne folie functioneert tegelijkertijd als spreekspoel en bepaalt dus de impedantie. Impedantiewaarden in de orde van 1 Ohm of lager zijn heel gangbaar bij bandtweeters. Zo’n lage waarde is nauwelijks aan te sturen door een normale versterker en daarom wordt er doorgaans gebruik gemaakt van een impedantietrafo om een gangbare waarde van 4 tot 8 Ohm te creëren. Dat maakt het principe echter weer een stuk complexer en dus ook duurder. Tenslotte is er nog het rendement. Mede vanwege de impedantieproblematiek was het rendement in het verleden vaak heel beperkt.



Door de jaren heen is er echter veel veranderd. Vooral op het gebied van rendement, gevoeligheid en robuustheid zijn er gigantische stappen voorwaarts gemaakt. Tegenwoordig worden er zelfs ribbonluidsprekers in hoogvermogen PA-luidsprekers gebruikt en dat zegt denk ik genoeg. De mechanische constructie blijft echter iets voor specialisten en dat is waarschijnlijk één van de redenen waarom bandtweeters vrij zeldzaam zijn.

Opbouw van de Volla

Het programma van Aurum Cantus telt een heleboel modellen maar de Nederlandse importeur beperkt zich heel verstandig tot de echte krenten uit de spreekwoordelijke pap. De Volla is de high-end monitor van het merk en valt direct op vanwege zijn geweldige afwerking. De luidspreker is leverbaar in verschillende hoogwaardige fineer soorten. De kast wordt vervolgens voorzien van maar liefst 14 lagen pianolak die tenslotte helemaal wordt gepolijst. Mijn testexemplaar werd geleverd met een bijpassende luidsprekerstand die een vergelijkbare behandeling ondergaat. Het resultaat is werkelijk een plaatje om te zien.


 
De Volla is vrij compact (460×245×385 mm) maar weegt desondanks zo’n 21 kilo. Dat gewicht wordt niet alleen veroorzaakt door de zware luidsprekerunits maar vooral ook door de constructie van de kast. De kast heeft super dikke MDF wanden (22mm) en de baffle (het front) is bovendien nog eens dubbel uitgevoerd. In het midden bevindt zich ook nog eens een dikke dwarsbalkconstructie. De kast loopt taps toe aan de achterzijde zodat staande golven minder kans krijgen. Het interne traject naar de basreflexpoort aan de achterzijde wordt zwaar gedempt met noppenschuim op de wanden en een dikke laag watten in de rest van de kast. Al deze factoren dragen bij aan een super stevige en akoestisch dood klinkende behuizing.



De G1 tweeter heeft een lengte van maar liefst 14 cm en heeft een hoog rendement en een breed gespecificeerd frequentiebereik van 900Hz tot 40kHz. Deze magnetisch afgeschermde tweeter weegt bijna 4 kilo. Ook de woofer komt uit eigen keuken en is voorzien van een carbonvezel membraan. In het cross-over filter worden kwaliteitscomponenten gebruikt zoals bijvoorbeeld Duitse Mundorf condensatoren.

Luisteren

Van monitorluidsprekers wordt vaak gezegd dat ze een beperkte lage tonen weergave hebben. In sommige gevallen is dat zeker zo, maar bij deze luidspreker hoor je dat niet direct terug. De Volla’s hebben, hoe toepasselijk, een hele volle klank. In mijn luisterstudio staat altijd een subwoofer paraat maar bij deze luistersessie had ik die niet perse nodig. Het laag van deze luidspreker is een gespreksonderwerp maar zeker niet de belangrijkste kant van dit ontwerp. De grote kracht van de Volla is de midhoog en hoge tonen weergave. Je hoort direct waar de kwaliteiten van een bandtweeter liggen. Het geluidsbeeld is open en transparant met rust, ruimte en lucht rond de instrumenten en effecten. De snelheid en transparantie in het geluid zijn de grote kwaliteit van een bandtweeter en ook bij deze G1 tweeter van Aurum Cantus hoor je dat terug.



In vergelijking met andere tweeters hebben bandtweeters vooral een spreiding in het horizontale vlak en dat is duidelijk te horen. Het is daardoor belangrijk dat de luidspreker goed op oorhoogte staat. De G1 tweeter is echter vrij lang (14cm) en gedraagt zich daardoor een beetje als een lijnbron. De hoogte is daarom bij de Volla iets minder kritisch in vergelijking met een andere (kleinere) ribbontweeters. Het voordeel van de goede breedte spreiding hoor je terug in het brede en diepe stereobeeld. Het geluid komt mooi los van de speakers en treedt er ook makkelijk buiten.

De Volla is geen bijzonder kritische luidspreker maar een goede aansturing is toch van belang. Met de RB-1070 creëer je een goed beeld maar de luidspreker komt duidelijk beter tot leven in combinatie met een krachtpatser als de Bryston 4B. Vooral de controle en definitie in het laag wordt een stuk beter en past daardoor beter bij het midden en hoog. Een kleine buizenversterker lijkt me daarom geen ideale keuze.

Conclusie

Met deze Volla monitor laat Aurum Cantus denk ik het beste van haar kunnen horen. Het klankbeeld in het midlaag en diepste laag kan ietwat wollig worden bij te weinig controle maar dat is op te lossen met een goede aansturing. Een versterker met wat vermogensreserve maar vooral een goede dempingsfactor zijn daarbij van belang. De grootste kwaliteiten van de Volla’s zitten zoals gezegd echter in het midden en hoge tonen bereik. De transparantie en definitie is geweldig en het geluid komt mooi los van de speakers. Deze eigenschappen zijn duidelijk toe te schrijven aan de bandtweeters want die presteren in deze luidspreker echt op het hoogste niveau. De Volla is een luidspreker die je niet zo maar voorbij moet lopen omdat hij uit China komt.

Adviesprijs bijpassende stands: 
395 euro per paar (incl. Spikes)

Aanvullende informatie:
Importeur: Boelsz Audio
Volendam
Tel. 0299-367 009

Websites: 
www.boelszaudio.com
www.aurumcantus.com
www.haihuang-audio.com/english/

Gebruikte apparatuur:

Aurum Cantus Volla luidsprekers
Aurum Cantus luidsprekerstands
Logitech Squeezebox Duet
Audio Innovations 1000 passieve regelaar
VTL Deluxe voorversterker
Rotel RB-1070 eindversterker (stereo)
Bryston 4B eindversterker (stereo)
Langevin UltraAnalog DAC
REL Q200 actieve subwoofer
Elac Sub2080D subwoofer
Tara Labs RSC Prime luidsprekerkabel
Isotek Sirius aansluitblok