Boston Acoustics A360


Marc Brekelmans | 16 mei 2011 | Boston Acoustics

Het Amerikaanse Boston Acoustics is in Nederland een relatief onbekende grootheid. Het merk is met name bekend van haar tafelradio’s en carfi producten. Een paar jaar geleden bespraken we op HiFi.nl de TVee Two Soundbar, maar daarna werd het weer verdacht stil rondom Boston Acoustics. Totdat we een paar maanden geleden door de D&M Holding - de huidige eigenaar van Boston en o.a. Marantz en Denon - uitgenodigd werden voor de introductie van de nieuwe A-serie.

De naam A-serie is een verwijzing naar de luidsprekerserie die Boston in 1979 op de markt bracht en die de doorbraak van Boston als luidsprekerfabrikant betekende. De doelstelling van Boston voor de A-serie is dan ook niet gering: de A-serie moet nieuwe maatstaven zetten in zijn prijsklasse.



Tijdens de introductie van de A-series in Eindhoven raakte ik danig onder de indruk, en vroeg dus meteen de grootste vloerstaande luidspreker uit de lijn ter recensie. Maar het zou nog ruim twee maanden duren voordat deze vriendelijke reuzen thuis afgeleverd konden worden.

De A-serie van dichtbij

De A-serie begint met een boekenplank model van nog geen 100 euro per stuk (A23) en loopt door tot de hier besproken A360 vloerstaande luidspreker van net geen 400 euro per stuk. De afwerking en materiaalkeuze is voor deze prijsklasse van een hoog niveau. De bovenzijde en het front van de kast zijn bekleed met imitatieleer, maar dat het geen echt leer betreft wordt pas duidelijk als je er aan voelt. Op de achterzijde vind je een paar zware luidsprekerklemmen.



De echte verrassing komt bij het optillen van de kasten: deze blijken veel zwaarder te zijn dan verwacht. Een lijntekening van de dwarsdoorsnede van de luidspreker verduidelijkt het een en ander. De kast is intern versterkt met een aantal schotten (braces) en de middentoner zit in een cilindervormige interne behuizing. Om staande golven in de kast tegen te gaan hebben de vloerstaande modellen een diagonaal geplaatst paneel aan de onderzijde dat een gedeelte van de kast afsluit. Hierdoor wordt wel het interne volume van de luidsprekerkast verkleind, maar dat is een compromis dat de ontwerpers van de A-serie graag wilden maken om staande golven in de kast te kunnen elimineren.


Ook de drivers in de A-serie zijn van hoge kwaliteit. De woofers zijn gemaakt van met mica en glasvezel versterkt polypropyleen en de tweeter is een Kortec softdome. Het filter is opgebouwd met zorgvuldig geselecteerde componenten.


De A360

Veel luidspreker voor je geld: dat krijg je zeker bij de A360. Met zijn hoogte van ruim 1 meter (106cm) en een breedte van 34,5 cm is de A360 zowat van gelijke afmeting als mijn PMC FB1+ transmissielijnen. Als ze broederlijk naast elkaar in de huiskamer staan is voor een leek uitsluitend aan het kunststof fineer van de A360 te zien dat dit de goedkopere luidspreker moet zijn. Maar het is wel een goed uitgevoerd kunststof: de warm-rode gloed van het kersenhout en de fraaie tekening van de nerf geven een ‘rijke’ uitstraling. De A360 is ook in een krasbestendige hoogglans zwarte afwerking verkrijgbaar. Ondanks het ‘Europese’ design oogt de Boston A360 toch wel duidelijk Amerikaans.

De A360 is een echt drie-weg systeem met twee 6,5" woofers, een 3,5" DCD midrange en een 1" Kortec softdome tweeter. Het frequentiebereik loopt van 38Hz tot 25kHz met een impedantie van 8 ohm en een relatief hoog rendement van 90dB.



Het zwarte doek van de grille reikt tot net over de helft van het front. De grille is voorzien van kleine magneten die automatisch vastklikken aan de in de kast weggewerkte magneten, zelfs vanaf redelijke afstand. Het frame van de grilles is wel rijkelijk van kunststof voorzien en heeft een hoorbare invloed op het geluid; verwijderen voor het luisteren dus.

Luisteren

Ik heb de A360 op de grote set in de woonkamer en op de kleine set bij mij op zolder aangesloten. De versterking in de huiskamer bestaat uit een Audio Research LS2MkII voorversterker en een TacT SDA 2175 eindversterker. Bronnen zijn een gemodificeerde Rega P5 draaitafel met Lyra Dorian element en BlueNote Phono 1 phonotrap, en een Squeezebox Duet die via een NAIM DAC de digitale muziek verzorgt. 
Op zolder staat een Squeezebox Classic aangesloten op een NAD L40 cd-receiver.

Geprikkeld door de meer dan uitstekende demonstratie van Ken Ishiwata tijdens de persintroductie - ik was echt compleet overdonderd - besloot ik de Boston’s eerst maar eens aan de set in de huiskamer te hangen. Geen logische combi gezien het zeer bescheiden prijskaartje van de A360’s. De PMC FB1+ luidsprekers worden aan de kant gezet om plaats te maken voor de A360. Koud uit de doos klinken ze nog wat rauw in het midden, maar dat verdwijnt na een paar dagen inspelen volledig.



De A360‘s worden op een gevarieerd dieet van klassiek, pop, jazz, rock en elektronische muziek gezet. En ze lusten eigenlijk alles. 

Als ik Happiness Is Easy van Talk Talk draai valt meteen de attack van de kickdrum in positieve zin op. Ook de tamboerijn laat zich met droge, heldere tikken horen. De spreiding van het geluidsbeeld is erg goed. Toch moet ik de luidsprekers wat dichter bij elkaar zetten dan ik gewend ben om geen gat in het midden te krijgen. Als ik de Ken Ishiwata opstelling probeer - Ken draait de luidsprekers altijd enorm ver in om reflecties van de zijwanden te minimaliseren - krijg ik meer homogeniteit in het geluidsbeeld. Geluidjes zijn in deze opstelling tot ver buiten de luidsprekers te horen. Het kinderkoor in deze track lijkt wel wat verder weg te staan dan gebruikelijk. 

In het hoog is opvallend veel detail hoorbaar, wat ervoor zorgt dat je goed in de opname kunt luisteren. Als ik Charlie Darwin van The Low Anthem draai is de natuurlijk echo op de close-miked opgenomen stem van Ben Knox Miller duidelijk hoorbaar. Ook de meerstemmige stukken worden zeer fraai weggezet.

Het nieuwe album C’mon van Low is weer een pareltje, met het ruim 8 minuten durende nummer Nothing But Heart als hoogtepunt. De track opent met wat onduidelijk ‘geknetter’ op de achtergrond, waarna de vervormde gitaren als een soort wall-of-sound de huiskamer vullen. Om even plotseling plaats te maken voor de stem van Alan Sparhawk. Diep in het geluidsbeeld tikt Mimi Parker op de bekkens. Een voor een vallen nieuwe instrumenten in waardoor het nummer naar een climax toewerkt, om te eindigen in een soort post-orgastische rust. De A360 laat binnen deze kakofonie van geluid alle instrumenten los van elkaar horen, maar slaagt er wonderwel goed in om het toch als een geheel te laten klinken. 



Het wordt tijd om de grenzen van de A360 op te zoeken. Ik duik de virtuele platenkast in om op zoek te gaan naar een paar echte torture tracks. Een persoonlijke favoriet daarvoor is Spiral Snakeskin van Kalpataru Tree (Scattered Fragments of the Eternal Dream). Een uitstekende test voor de laagweergave, maar nog meer voor de kwaliteit daarvan. De A360 gaat bewonderenswaardig ver de diepte in - het laag is meer voelbaar dan hoorbaar - maar laat met deze track wel horen dat we te maken hebben met een luidspreker van nog geen 400 euro per stuk. De A360 verliest een beetje de controle waardoor subtiele verschillen in het laag verworden tot een ondefinieerbare brij. Een blik op de woofers leert dat deze in ieder geval fysiek niet buiten hun comfortzone treden. Ook de kast is verbazingwekkend trillingsvrij. 

Het filmische album Eulogy for Evolution van Òlafur Arnalds is gevuld met strijkers en vleugel. Sfeervol, melancholiek, gevoelig…prachtige muziek. Maar lastig om met het juiste gevoel weer te geven. De strijkers worden snel scherp en de vleugel schel. Het kunnen weergeven van een klankkast maakt of breekt deze plaat. De A360 wordt niet scherp of schel, maar slaagt er onvoldoende in om de klankkasten van de instrumenten weer te geven. Je luistert naar snaren en hamertjes, niet naar warmbloedige instrumenten met een eigen ziel.

Conclusie

Dan verhuizen de Boston’s naar een meer natuurlijk habitat. Op de zolder vinden ze een plekje op mijn kantoor, aangestuurd via een NAD L40 cd-receiver. Gezien de prijsklasse van de luidsprekers een logischer combinatie. Maar in deze combinatie verliest de A360 zijn magie. Er is absoluut niets aan te merken op de muziekweergave in deze opstelling, het laag is gecontroleerd en strak, het hoog helder en zacht, maar het is me al snel duidelijk dat de A360 een betere partner verdient. Ik zal jullie daarom niet vermoeien met een uitgebreide beschrijving van deze luistersessies. 




Conclusie

Met de A-serie maakt Boston een geweldige comeback in de hifi-wereld. De zorg waarmee deze serie is ontwikkeld, betaalt zich terug in prestaties die de prijsklasse ver overstijgen. Het zou me verbazen als Boston met de nieuwe A-serie niet een echte verkoophit in handen heeft.

Eigenlijk zijn er maar twee dingen die een overweldigend succes in de weg kunnen staan: audiofielen die - gelokt door overenthousiaste recensies - teleurgesteld worden omdat de Boston’s niet minstens even goed klinken als hun 1500 euro per stuk kostende luidsprekers, en ‘gemiddelde’ consumenten die door het combineren met een ondermaatse versterker nooit zullen ontdekken over welke uitzonderlijke kwaliteiten de A360 beschikt. Maar combineer de A360 met een versterker in de 1000/1500 euro prijsklasse, en je wordt beloond met een prijs/kwaliteit-verhouding die zijn gelijke niet kent.



Aanvullende info:
Merk: Boston Acoustics
Model: A360
Advies verkoopprijs: 399 euro per stuk
Importeur: Marantz Benelux