OLS Emotion EM-1 Reference


Max Delissen | 20 september 2011 | Fotografie Max Delissen | Kharma

Toen ik jaren geleden besloot om bij Kharma in Breda - toen nog OLS geheten - de verre voorouders van de huidige Kharma luidsprekers te kopen heb ik vrij lang getwijfeld of ik de juiste keuze maakte. De reden van mijn geestelijke tweestrijd was de OLS Emotion luidsprekerserie. Die boden voor een aanzienlijk lagere prijs namelijk bijna net zo veel muzikaliteit en luistergenot. Het werden uiteindelijk toch de Ceramique’s, maar het mag duidelijk zijn dat ik verheugd reageerde toen de hoofdredacteur van HiFi.nl mij onlangs vroeg om op de redactie te komen luisteren naar de huidige Emotion EM-1 Reference.

Vanwege de beperkte lengte die me ter beschikking staat van bij een productbespreking zal ik niet zo diep ingaan op de technische aspecten van deze luidspreker, maar vooral aandacht aan de klankmatige eigenschappen besteden. De Emotion EM-1 Reference ziet er uit zoals je mag verwachten van een OLS/Kharma product. Strak gelakte slanke kasten in fraai hoogglans aubergine, hoogwaardige luidsprekerunits met aluminium en magnesium drivers, en een kostbare enkele aansluit-terminal.


Foto: Max Delissen

Geen bi-wiring dus, want de Emotion EM-1 Reference bevat een zogenaamd subtractief filter. Bij zo’n filter worden geen aparte secties voor laag, midden en hoog gebruikt, maar vormt het gehele filter één netwerk waarin de luidsprekerunits een onderdeel van de schakeling zijn. Dit is lastiger te ontwerpen, maar leidt tot een aanzienlijk beter fasegedrag en dus tot een coherenter geluid. De plaatsing van de baspoort aan de achterzijde is naar mijn idee vooral een designkeuze.


Foto: Max Delissen

Hierdoor wordt de luidspreker liever niet te dicht met de rug tegen de muur geplaatst. Het positieve effect daarvan is trouwens wel dat er een dieper geluidsbeeld kan worden waargenomen.

Luisteren dan maar...

De huidige versie is al sinds 2006 op de markt en heeft sindsdien geen aanpassingen meer gehad. Het is een volledig uitontwikkeld concept, en dat hoor je terug in het geluid. Speciaal voor deze luistersessie heb ik een cd samengesteld met opnames uit mijn eigen collectie die veel onthullen over de kwaliteit van een luidspreker, maar die tegelijkertijd ook erg aangenaam zijn om naar te luisteren.

Het spits wordt afgebeten door Subheim, het muziekproject van Kostas Katsikas; een in Engeland wonende Griek die melancholieke, meervoudig gelaagde elektronische muziek maakt. De track Away kent een enorme ruimtelijkheid die op een goede installatie tot ver buiten de luidsprekers reikt. De Emotion EM-1 Reference slaagt daar zeer goed in. De NAD M2 versterker heeft een muurvaste grip op de laagweergave die diep en gecontroleerd is. De warme, repetitieve pianoaanslagen zweven mooi aanwijsbaar in de ruimte, net iets links van het midden en vrij ver naar achteren.


Foto: Max Delissen

Op het album Spacebox van het Franse bandje Bed vind je een mengeling van akoestische en elektronische instrumenten en de breekbare zang van Benoit Burello. Zijn enigszins aarzelende Engelse uitspraak is uiterst charmant, en de directe opname van zijn stem zorgt ervoor dat het lijkt alsof hij zijn diepste gevoelens in je oor fluistert. De akoestische gitaar is snel en kleurrijk, en de plaatsing van het ensemble met contrabas en accordeon is mooi klein, intiem zelfs.

Toen Duke Ellington en Count Basie hun ‘adellijke’ krachten bundelden voor het album The Count Meets The Duke leverde dat een heerlijk geheel op van spectaculaire Big Band swing. De heren zijn als pianist én als bandleider aan elkaar gewaagd, en de twee orkesten leveren een ware veldslag in het openingsnummer Battle Royal. Het is onmogelijk om stil te blijven zitten, werkelijk alles wordt uit de kast gehaald. Hier worden geen gevangenen gemaakt, het gaat er duidelijk om wie als overwinnaar uit de muzikale strijd komt. Virtuoze saxofoonsolo’s, een lekker metalig ‘muted’ trompetje en een bizarre finale met drumsolo’s maken het een feest om naar te luisteren. En de Emotion EM-1 Reference swingt mee, de timing van de luidspreker is zeer goed.


Foto: Max Delissen

Ik heb veel meer beluisterd, maar ik wilde tot slot het album ...And Poppies From Kandahar van Jan Bang er toch maar weer bijhalen. Met die opname heb ik immers mijn meest holografische muziekervaring ooit gehad. In de luisterruimte van Kharma, luisterend naar de Elegance DB7 luidspreker, hoorde ik zelfs geluid boven en achter me. De Emotion EM-1 Reference wordt geholpen door de gunstige opstelling op de redactie van HiFi.nl, en komt een aardig eind in de richting van de DB7. Dat had ik gezien de eerdere luisterervaringen ook wel een beetje verwacht. Natuurlijk is de DB7 vele malen beter, maar de huisstijl van Kharma klinkt ook in deze Emotion luidspreker door.

Conclusie

De Emotion EM-1 Reference levert voor de 5000 euro die de set kost erg veel luidspreker voor het geld. Hij zit technisch bijzonder fraai in elkaar en ziet er goed uit, maar het is vooral de weergave die hem in deze prijsklasse een zeer begeerlijke huisgenoot maakt. Snel, gedetailleerd, zeer ruimtelijk en een heel klein maar prettig beetje neigend naar warmte, zo zou ik het geluid van deze slanke schoonheden willen omschrijven. Ik snap achteraf gezien heel goed waarom ik er destijds zo verliefd op was.

Noot van de redactie: Wil je de OLS luidsprekers zelf ervaren? Op zaterdag 1 oktober van 10.00 tot en met 18.00 uur en zondag 2 oktober van 12.00 tot en met 16.00 uur zijn er de open dagen bij Kharma. Er zijn o.a. live concerten, je kunt een kijkje nemen achter de schermen én er zijn scherpe aanbiedingen rondom de OLS luidsprekers. Lees meer... Je kunt ook het interview lezen, dat HiFi.nl een tijdje geleden had met Charles van Oosterum van Kharma Loudspeakers.