Veel nieuwe producten van Boston Acoustics, Denon en Marantz


Max Delissen | 14 juni 2012 | Fotografie Max Delissen | Boston Acoustics

D+M Group, de nieuwe naam waaronder de merken Denon, Marantz en Boston Acoustics zijn verenigd, organiseerde de eerste dagen van deze week een European Conference in Valencia. HiFi.nl was erbij.

Het bedrijf presenteert dit jaar, verdeeld over deze drie merken, maar liefst zeventig nieuwe producten. Een nieuwe naam en meer noviteiten dan ooit tevoren; voldoende reden om niet alleen diverse Europese dealers, maar ook de hifi-pers uit te nodigen voor tekst en uitleg tijdens de European Conference. Plaats van handeling: een enorm hotel in het zonovergoten Valencia, waar de zomer al lang begonnen is…

D+M Group (voorheen D&M Holdings) ontstond in 2002 toen Denon en Marantz fuseerden. Andere merken in het portfolio van het bedrijf zijn onder andere Escient (home-automation en video), McIntosh Laboratory (inderdaad, de versterkers met die grote, blauwe VU-meters) en het professionele audiomerk Allen & Heath.

Samen, maar toch een eigen strategie
De officiële presentatie voor de Nederlandse delegatie wordt geopend door Edwin Grote, General Manager van D+M Benelux. Hij legt kort uit met welke visie en strategie de genoemde merken de komende jaren de markt tegemoet gaan treden. Het overkoepelende thema van de Dealer Conference is ‘Tuning In For Growth’, wat in een notendop inhoudt dat wordt gezocht naar succesvolle manieren om de groei die de merken de afgelopen jaren doormaakten niet alleen te consolideren, maar ook te vergroten. Maar daar past per merk en productgroep wel een eigen insteek bij.

Nieuwe ontwikkelingen in de manier waarop consumenten (en met name de jongere generatie) met muziek omgaan bieden de mogelijkheid voor een subtiele maar duidelijke differentiatie tussen Denon en Marantz. Beide merken gaan voor een optimale beleving bij de consument, maar Denon zal zich wat meer als dynamisch en innovatief merk gaan profileren. Sleutelbegrippen zijn trendy design, concurrerende prijs, vooruitstrevendheid, feature-driven, desktop, wall-mount én portable gebruik, en een overweldigende geluidskwaliteit.

Marantz neemt nog meer dan voorheen de rol van Premium merk aan, waarbij de nadruk ligt op de beste in- en uitwendige kwaliteit, een elegant, hedendaags design waarbij allerlei handige features wat meer op de achtergrond aanwezig zijn, en buiten de huiskamer voornamelijk desktopgebruik. Denon is het merk met een wat jeugdiger aantrekkingskracht, Marantz is het merk waarnaar je verlangt. Boston wordt definitief als een attractief geprijsd en verrassend goed klinkend luidsprekermerk in de markt gezet, met een eenvoudig maar elegant design, een klankmatige afstemming naar Europese snit en een uiterst flexibele inzetbaarheid.

Op het eerste gezicht lijkt dit vooral een fraai in elkaar gezet stukje marketing, maar de nieuwe producten van de merken weerspiegelen perfect de hierboven beschreven visies. We zullen per merk een aantal highlights de revue laten passeren.

Denon

Denon brengt vanaf deze zomer maar liefst 36 nieuwe producten op de markt (waar ze onlangs al een deel van in de Eindhovense Effenaar presenteerden, red.). Naast zes AV-receivers, twee universele Blu-rayspelers, drie nieuwe cd-spelers en drie nieuwe geïntegreerde versterkers komen er vier nieuwe microsystemen, tien nieuwe hoofdtelefoons en - als echte primeur - twee nieuwe iDocks op de markt. Zes nieuwe Apps voor de bediening van alle nieuwe apparaten ronden het geheel op 36 af.

De Nederlandse presentatie van Denon in de Effenaar, april jl.

Bij de traditionele hifi van volledige breedte gaat Denon het UX Initiatieve hanteren. Dat is een mooie afko (afkorting) voor User eXperience. Door de vormgeving te vereenvoudigen en tegelijkertijd beter en handiger te maken, wil Denon de gebruikerservaring optimaliseren. De vereenvoudiging van het ontwerp uit zich in een kleiner aantal knoppen op de apparatuur (bediening meer via de App), en een betere plaatsing van bedieningselementen en displays. Door bijvoorbeeld het display van een cd-speler of microsysteem boven de lade te plaatsen kun je het ook met open lade goed aflezen.

De microsystemen van Denon zien er goed uit, met als audiofiel hoogtepunt het DF-109 systeem, waar ook de DNP-F109 netwerkspeler in zit.

Denon DF-109

Ook het hoogglans witte CEOL systeem (foto) zal het goed doen op een desktop naast een Mac. Het CEOL Piccolo systeem heeft geen cd-speler meer aan boord, en werkt uitsluitend als streaming-device.

Denon CEOL-systeem

Het geïntegreerde AV-vlaggenschip van Denon, de AVR-4520, heeft negen kanalen, en is uitbreidbaar naar een 11.2 setup. Hij heeft een 32-bits DAC aan boord, en de krachtige versterkers zijn als monoblok uitgevoerd. De verbinding met een bijpassende Blu-ray speler vindt uiteraard plaats via de nieuwste versie van Denon-link, die nu via een beter afgeschermde coaxiale verbinding loopt, en de allernieuwste Audyssey software zorgt voor een optimale aanpassing aan de ruimte.

Denon AVR-4520

Hoofdtelefoons
Bij de hoofdtelefoons is een duidelijke indeling gemaakt in vier gebruikersgroepen die elk hun specifieke eisen aan een hoofdtelefoon stellen. Zo stelt de ‘Music Maniac’ vooral prijs op een geweldig geluid en een hoog draagcomfort, wil de ‘Urban Raver’ een krachtige laagweergave, een futuristisch design en kekke features, vraagt de ‘Globe Cruiser’ om goede isolatie van omgevingsgeluid (bijvoorbeeld voor in het vliegtuig) en draadloze connectiviteit via Bluetooth, en stelt de ‘Exercise Freak’ naast een goede weergave van het ritme extra prijs op een grote bestendigheid tegen zweet, draadloze connectiviteit en een lange gebruiksduur van de accu’s tijdens draadloos gebruik.

Denon AH-D7100

De AH-D7100 (gepland voor augustus, 1199 euro) is het absolute topmodel uit de Music Maniac range. Met een speciale nieuwe driver-technologie wordt ongewenste resonanties in de membranen gedempt, waardoor veel minder vervorming optreedt, en zelfs bij lagere volumes al een krachtige weergave wordt verkregen. Het snoer is eenvoudig afneembaar dor de mini-jack aansluitingen op de oorschelp. Het koppelen van een kortere kabel voor desktop- of mobiel gebruik is op deze manier een fluitje van een cent.

De AH-D400 uit de Urban Raver reeks (augustus, 299 euro) heeft een zogenaamde shuttleknop aan de zijkant van de rechter oorschep. Door er op te tikken kun je een telefoongesprek aannemen (afstandsbediening plus microfoon is in het snoer ingebouwd). Draaien bedient het volume. De knop is (uitschakelbaar) blauw verlicht. De ingebouwde accu ondersteunt de laagweergave, en wanneer de accu tijdens het gebruik leeg mocht gaan vervalt weliswaar de actieve modus, maar speelt de hoofdtelefoon wel gewoon door.

Denon AH-NCW500SR

De AH-NCW500SR is het meest luxe model in de Globe Cruiser serie. Hij heeft een uitstekende geluidsisolatie en werkt indien gewenst draadloos via bluetooth. Wel zo handig in een vliegtuigstoel als dat snoer eens een keer niet in de weg zit.

Denon AH-W150

De zweetbestendige AH-W150 zit comfortabel achter het oor. Op de behuizing zitten aan de binnenzijde twee luchtkussentjes om het contact met het hoofd te verminderen; handig bij lichamelijke inspanning waarbij het haar nat wordt van het zweet. De oorstukjes zijn flexibel en uitschuifbaar, zodat het in-ear gedeelte altijd stevig en uiterst comfortabel in de gehoorgang zit.

iDocks
Echt nieuw bij Denon zijn de twee iDock’s, de Cocoon en de Cocoon Portable. De laatste heeft een ingebouwde accu voor vele uren mobiel muziekplezier, en heeft de zeer prestigieuze Red Dot Design Award gewonnen. De ‘grote’ Cocoon is ontworpen in samenspraak met een grote groep beoogde gebruikers, die invloed op zowel de klank als de vormgeving als de functionaliteit hebben gehad. Dit is de eerste keer dat Denon een iDock op de markt brengt, en er wordt (gezien de uitstekende geluidskwaliteit ongetwijfeld terecht) veel van verwacht.

Denon Cocoon, ook gespot in München

Marantz

Omdat het zo mooi aansluit op het stuk over Denon begin ik bij Marantz met de grootste verrassing. Ik had hem op de High End in München al gezien en gehoord, en ik was toen ook danig onder de indruk van de Consolette, de bijzonder vormgegeven iDock van Marantz (exacte introductiedatum en prijs nog niet bekend).

De hooglans houten achterkant in combinatie met de in een echt metalen kastje-met-front ingebouwde elektronica levert optisch een love-it or hate-it design op, en Marantz zelf is de eerste om dat te onderkennen. Er is gezocht naar een spannende mix tussen traditie en innovatie. De naam Consolette is gekozen omdat de allereerste versterker van Marantz zo heette. En niet alleen de naam is overgenomen. De ‘versterker’ (zo zal ik hem maar even noemen) van de Consolette iDock heeft dezelfde drie knopjes aan de linkerkant van het front zitten als zijn illustere voorvader, en het centraal geplaatste ‘oog’ en het met de duim te bedienen gyro-wheel doen allemaal aan vroeger denken.

De inwendige techniek is echter helemaal 2012. De dubbel-mono luidsprekeropstelling heeft twee forse woofers voor een krachtig laag, en het midden en hoog wordt weergegeven door twee speciaal voor de Consolette ontwikkelde BMR paneelluidsprekertjes, die een zeer brede spreiding hebben. De sweetspot van de Consolette is dan ook zeer groot. Waar je ook zit of staat (ik stond er op een gegeven moment echt pal naast op een afstand van drie meter), je hebt overal een compleet, breedbandig én ruimtelijk geluid. Zowel voor Apple als Android als Windows is een App beschikbaar voor deze opmerkelijke iDock. Erg fraai…

AV en Hifi Stereo
Net als bij Denon zijn de Blu-ray spelers van Marantz in feite universele spelers die naast Blu-ray ook DVD, CD, SACD en DVD-Audio kunnen weergeven, alsmede diverse gecomprimeerde formaten als mp3. Het verschil met de UD-spelers uit de 50xx serie zit hem bij de duurdere 70xx serie onder meer in de hoogwaardige stereo-uitgang via RCA, de gebalanceerde audiouitgang, de dubbele HDMI-uitgang en de discreet opgebouwde HDAM versterkermodules in de signaalweg. Ook bij Marantz is het design vereenvoudigd en logioscher gemaakt, wat het gebruiksgemak verhoogt en het front er een stuk rustiger laat uitzien.

In de lijn AV/Receivers worden vijf nieuwe apparaten getoond, waarvan het grootste model, de indrukwekkende en tegelijkertijd subtiel vormgegeven SR7007, over multizone-HDMI beschikt. Wie echt het neusje van de zalm op thuisbioscoopgebied wil zijn er ook nog de losse voorversterker/processoren en bijbehorende meerkanaals eindversterkers van Marantz. De AV8801 en de MM8077 zijn voorzien van een volledig verkoperde binnenkast, HDAM modules, 32bit/192kHz D/A converters en 11.2-kanaals processing.

Marantz AV8801 en MM8077

De 11-serie is de nieuwe toplijn van Marantz op stereo-gebied nu de Reference Series er niet meer is. De geïntegreerde versterker PM11 is inmiddels aan zijn S3 versie toe, evenals de universele disc-speler SA-11, die nu ook voorzien is van digitale ingangen (ook USB). Nieuw in deze serie is de NA-11 netwerkspeler. Deze zeer luxe streamer is in feite een SA-11S3 zonder loopwerk, DLNA 1.5 gecertificeerd, met een eigen bedienings-app. Hij speelt WAV/FLAC én ALAC bestanden tot 24bit/192kHz af, en doet dat uiteraard gapless.

Marantz SA11S3 en NA11S1

Boston Acoustics

Boston Acoustics komt verhoudingsgewijs met het kleinste aantal noviteiten, maar daar zijn wel drie zeer interessante luxe tafelradio’s bij. De MC Series (Music Centre) is compact, modern en sierlijk van vorm en klinkt uitstekend. De MC200 Air is een streamer die zowel draadloos als via WiFi zijn werk kan doen. De MC300 heeft een DAB+ en FM radiomodule aan boord en de uittrekbare iPod dock en het asymmetrisch geplaatste grote display maken hem een echte beauty. Met de MC Plus One is er eenvoudig een multiroom systeem van te maken. Uiteraard is ook deze serie te bedienen via een eigen App voor alle mobiele platforms.

Boston MC-Serie

Boston heeft ongeveer twee jaar geleden de fantastisch klinkende en tegelijkertijd spotgoedkope A-Series op de markt gebracht. Deze door het Duitse akoestische ingenieursbureau van Karl-Heinz Fink ontworpen luidsprekerserie was de eerste telg binnen het merk die specifiek op de Europese muziek- en klanksmaak was getuned. Het forse succes deed Boston besluiten een nieuwe serie te ontwikkelen die in het midprice segment de concurrentie aan moet kunnen met gevestigde Europese merknamen. De Surround- en Centerluidspreker uit deze serie zijn voorzien van een BMR paneeltje voor het mid/hoog. De zeer brede spreiding van deze unit maakt een veel ruimtelijkere weergave mogelijk dan met conventionele tweeters.

Boston M-Serie Surround BMR

De nieuwe M-Series draagt ook het klankmatige stempel van Ken Ishiwata, die al jaren verantwoordelijk is voor de door velen als zeer prettig ervaren Marantz sound. Hij is het dan ook die op dinsdagmorgen de demonstratie van de grote vloerstaanders uit de M-Series verzorgt. Na een korte technische uitleg over de manier waarop er voor gezorgd is dat er zo min mogelijk ongewenste resonanties optreden (een gelamineerde MDF kast met een geheime dempingslaag ertussen, en wat wonderlijk ogende nieuwe luidsprekerunits waarbij vooral de plaatselijk gedempte middentoner opvalt. De luidsprekers waar we naar luisteren zijn opvallend klein en slank. De met leer overtrokken baffle en bovenkant en de houten zijpanelen geven hem een chique uiterlijk, en omdat er gekozen is voor vier kleine woofers in plaats van één 20-inch exemplaar is er bij een zeer beperkte breedte wel de druk in het laag van een grote conus, maar dan met een snelheid en lichtvoetigheid van een veel kleiner en lichter exemplaars.

Boston M-Serie en Ken Ishiwata

Terwijl Ken het eerste schijfje in de speler legt keuvelt het Nederlands/Belgische journalistengezelschap nog wat over de vormgeving, maar zodra de eerste tonen weerklinken wordt het muisstil rond de luisterstoelen. Wat hier uit deze luidsprekers van om en nabij de 2600 euro per paar komt is werkelijk fenomenaal. Als ze eens zo duur waren geweest hadden we het ook prima gevonden, zo werd na gefluisterd spoedoverleg tussen twee tracks in besloten. Er is een diepte in de laagweergave die je bij dit formaat niet zou verwachten, en het blijft dan ook nog eens uiterst beweeglijk en snel. Snelheid is sowieso een eigenschap die deze luidspreker in ruime mate bezit, maar ook een heel licht naar warm neigende neutraliteit, een zeer goede temporele coherentie en een fantastische ruimtelijke plaatsing.

Natuurlijk niet de beste luidspreker aller tijden, maar wel een kleine grote verrassing waar ook na de demonstratie nog over wordt nagepraat. Een grote toekomst lijkt me voor deze serie wel weggelegd ja…

De Boston M-Serie in München

Conclusie
De D+M Group herdefinieert zichzelf hier op niet mis te verstane wijze. Er is duidelijk een nieuwe eenheid in marketing en visie tussen de onderlinge merken waar te nemen. Een zorgvuldige positionering waar goed over is nagedacht en die uitstekend wordt ondersteund door de nieuwe producten. Beste voorbeelden wat mij betreft: Denon scoort hoog op de wow-schaal met de organisch vormgegeven Cocoon, terwijl Marantz met de Consolette haar rijke historie eer aandoet. En Boston is ondertussen echt een luidsprekerbouwer geworden om rekening mee te houden.

Of het nu alleen door de producten of ook door het prachtige zomerweer en het meer dan voortreffelijke gastheerschap van D+M Group komt weet ik niet, maar de waardering die ik al had voor de mensen en de merken van D+M Benelux is tijdens deze conferentie alleen maar gegroeid.

Kijk ook eens op de Special Pages van Denon, Marantz en Boston Acoustics