Monitor Audio Studio 20 Heritage


Philip van Deijk | 30 september 2001 | Monitor Audio

Op een mooie en zeer warme dag in juni zat ik in een luie stoel in mijn tuin te genieten en weg te dommelen onder het nietsdoen. Totdat ik plotseling wild gestoord werd door het blaffen van mijn twee honden, al snel gevolgd door het luid rinkelen van de deurbel. Enigszins wazig en suf liep ik met de gedachte “waarom moet ik zo bruusk gestoord worden op deze mooie dag” naar de voordeur. Voor de deur zag ik een man van een pakketdienst staan. Meteen ben ik dan klaar wakker, want meestal betekent dat goed nieuws. Zo ook deze keer. De man vertelde twee pakketjes te hebben voor mij, liep vervolgens naar zijn auto en kwam terug met een steekkarretje waarop twee grote dozen lagen.

Hartelijk dank voor het bezorgen, dat wordt weer een leuke tijd. Op de dozen grote stickers met het logo van Monitor Audio. Direct was ik al mijn luiheid vergeten en pakte snel de twee dozen uit. Te voorschijn kwam een paar Monitor Audio Studio 20 Heritage speakers. En omdat ik door deze verrassing weer zo fit als een hoentje was, verruilde ik mijn luie tuinstoel voor een plek binnenshuis om daar de speakers aan te sluiten en op hun plek te zetten.

Het fraaie uiterlijk en wat techniek

De speakers zijn niet groot, ze zijn 91 cm hoog, 20 cm breed en 26 cm diep, al met al een vrij kleine ranke speaker. De speakers die bij mij werden afgeleverd zijn voorzien van een Natural Oak fineersoort. De Monitor Audio Studio 20 Heritage kunnen desgewenst geleverd worden in fineer van Black Oak, Rosewood, Piano Rosewood of Piano Zwart. De prijzen zijn voor de fineeruitvoeringen Fl.4899,= p/st en voor de Piano-uitvoeringen Fl.6399,= p/st. De afwerking van de speakers staat op een hoog niveau, dat kan men onder andere zien aan het fineer. Het ziet er strak uit en men fineert de speakers zo dat er paren ontstaan. Tevens fineert men bij Monitor Audio de binnenzijde van de speakers. Op deze manier voorkomt de fabrikant dat het materiaal in de loop der tijd door b.v. vocht ongelijk kan gaan reageren.

Aan de achterzijde van de speaker bevindt zich een luikje van ongeveer 8 x 8 cm. Na verwijdering van dit luikje kan men het onder compartiment vullen met materialen als droog en zuiver zand of lead shot. Deze speakers waren al voorzien van een lading zand, dus daar hoefde ik niets meer aan te doen. Het frequentiebereik van de Studio 20 Heritage loopt van 30Hz tot 30Khz +/- 3db. Dat ruime bereik is mede te danken aan de poort aan de achterzijde. De speaker heeft een gevoeligheid van 88db 1w/1m. De nominale impedantie is 8 ohm en hij zal daardoor voor de meeste versterkers vrij makkelijk aan te sturen zijn.

Monitor Audio is een speakermerk van Engelse komaf en bestaat al sinds 1972. De filosofie van Monitor Audio is vrij duidelijk “less is definitely more”. Monitor Audio gebruikt weinig componenten, maar de componenten die men gebruikt zijn van een hoge kwaliteit. De speaker is intern zilver bekabeld en de lengte van deze kabels is zo kort mogelijk gehouden. De klank van de Studio 20 Heritage laat zich volgens Monitor Audio omschrijven als transparant, ongedwongen en geeft een natuurlijke betrokkenheid bij de muziek.

Monitor Audio Studio 20 Heritage

Testopstelling

Mijn eigen versterker moest in verband met een test van de Lavardin IS versterker, een geïntegreerde 2 x 35 watt transistorversterker, tijdelijk het veld ruimen. Daarom heb ik in eerste instantie de Monitor Audio speakers aangesloten op die Lavardin versterker. Het aansluiten van de speakers op mijn MIT kabels, voorzien van spades, was een ramp. De connectoren van de speakers zitten mooi afgewerkt en verzonken in de speakerkast. Maar de zo geschapen ruimte is zo klein dat het mij een hoop zweetdruppels heeft gekost om de spades fatsoenlijk te bevestigen. Tip voor Monitor Audio, maak wat meer plek dan kan een ieder met dikkere en stuggere kabels ook uit de voeten. Maar eind goed al goed, de speakers waren aangesloten en de test om de optimale plaats voor de speakers te bepalen kon beginnen. Voor het beste weergave ben ik uiteindelijk geëindigd op ongeveer 1 meter uit de achterwand, ruim van de zijwanden en een lichte toe-in. Er deed zich wel iets merkwaardigs voor met de combinatie speaker - versterker maar daarover later meer.

Ophouden met de theorie over de luidspreker. Het belangrijkste deel, hoe klinkt deze luidspreker of hoe onthoudt het product zich van een eigen klank en benadert hij de werkelijkheid. Zoals gewoonlijk heb ik een groot aantal cd’s als test-cd’s gebruikt, zowel audiofiele als gewone opnames. Veel muziek is nu eenmaal niet op audiofiele labels verkrijgbaar en iedere doorsnee luisteraar wordt maar al te vaak geconfronteerd met slechte opnames. Toch draait men die puur vanwege de muziek of in geval van klassieke muziek, de uitvoering en/of de interpretatie. Zoveel mogelijk wordt beschreven en genoemd welke tracks ik van de cd’s heb gebruikt.

Op zijn plek en dan lekker spelen

Al bij de eerste tonen, van nummer 9 van mijn favoriete cd Talking Timbuktu (Ry Cooder met Ali Farka on Tour) viel het gelijk op dat de verbintenis Lavardin/ MIT/Monitor Audio geen gelukkig huwelijk is. Speaker en versterker “begrepen” elkaar niet. Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik nog een aantal voor mij zeer bekende cd’s beluisterd, doch ik kwam alsmaar tot hetzelfde resultaat. De vonk tussen de twee sloeg niet over. Er zat dus niets anders op dan de Lavardin versterker naar elders op mijn rek te verhuizen, mijn eigen versterker te installeren en weer aan te sluiten. Voor dat u nu denkt dat een Lavardin een slechte versterker is, moet ik even kwijt dat deze versterker op mijn eigen luidsprekers fenomenaal klinkt. Maar daarover in een volgende test, die geheel aan de Lavardin is geweid, meer.

Met de Audio Research CA-50 aangesloten was ik wel benieuwd hoe het nu gaat klinken? Mijn versterker, een 100% buizenbak, heeft ongeveer een half uur nodig om op temperatuur te komen en daarna optimaal te presteren. Dus na dat half uur wederom Talking Timbuktu in de cd-speler en oefff wat een verbetering, het tonale klankbeeld, plaatsing en betrokkenheid was al bij de eerste tonen zoals je mag verwachten van een speaker in deze prijsklasse. De drums mooi strak achterin geplaatst en een vrij ver naar beneden doorlopend laag, zeker gerelateerd aan de afmetingen van de speaker.

Hetzelfde bemerkte ik bij de cd van Holly Cole met de overbekende Trainsong. Een dosis laag waar je u tegen zegt en daarbij hoor je, als je set niet goed op elkaar afgesteld en getuned is, het laag hopeloos de mist ingaan. Gelukkig niet met de Studio 20 Heritage. Die kan het aan. Wat me wel opviel tijdens het draaien van deze cd, is dat de breedte van het beeld niet zo wordt afgebeeld als ik eigenlijk gewend ben. Ik ben dit nader gaan onderzoeken met Amused To Death van Roger Waters. Deze cd is in Q-sound opgenomen en geeft een goed beeld van wat een speaker allemaal in de breedte en diepte kan doen. De diepte was zoals het hoort, goed naar achteren en met nog duidelijk waarneembaar detail. Dan de breedte, met name het fragment met de paarden en de Ferrari, die hoorde ik niet zover links en rechts van de speakers beginnen en eindigen als met de eigen referentie. Ik heb nog geschoven met de speakers maar dat mocht niet baten.

Het midden en hoog klinkt erg schoon op de Monitor Audio’s. Dat komt met name naar voren bij de cd’s van Patricia Barber en de HDCD sampler van Reference Recording. De stem van Patricia is vaak een ramp voor speakers. Patricia kan met haar stem zo hoog gaan, dat mindere speakers het al gauw opgeven en dan is het niet meer om aan te horen. Zo niet bij de Monitor Audio’s, met het grootste gemak wordt het zanggedeelte weergegeven. Dan de Reference Recording cd. Op deze cd staat een aantal nummers van het bekende Turtle Creek Chorale. Schitterend gewoon. De stemmen hoor je ieder afzonderlijk en het koor wordt mooi naar achteren neergezet. Tevens kent deze cd een waanzinnige dynamiek waar de Monitor Audio’s ook raad mee weten. Het laag is daarbij voor een open systeem strak en snel, maar wel wat langzamer dan een goed geheel gesloten systeem.

Het smaakte naar meer. Snel een volgende cd in de speler. Ditmaal greep ik naar Hotel California van de live cd van de The Eagles. De ambiance en het gevoel van “erbij zijn” dat naar boven komt tijdens het nummer, geeft mij een goede indruk waar deze speaker allemaal toe in staat is. Tijdens het beluisteren van mijn favoriete cd’s, die ik vaak gebruik bij het testen, viel het mij op dat de definitie van het laag opvallend goed is, zeker gezien de afmeting van het woofertje, dat ook het middengebied voor z’n rekening moet nemen. Het laag wordt keurig gesteund door een poortje aan de achterzijde zonder zuchten of boemen.

Wonderlijk is dat bij met name kleine bezettingen het geluidsbeeld een stuk groter wordt weergegeven dan normaal. En dat de instrumenten wat meer naar voren worden geplaatst. Ik bemerkte dat o.a. bij de eerder genoemde cd Cafe Blue van Patricia Barber. Het is niet storend maar wel zeer duidelijk hoorbaar. Tenslotte Rendez Vous van Cassandra Wilson in de speler en wederom is het genieten. De percussie-instrumenten mooi op de achtergrond, Cassandra zelf in het midden vooraan. De piano van Jacky Terrasson, duidelijk naast Cassandra geplaatst, ondersteund door zacht geneurie van Jacky. Dat is trouwens alleen bij de betere luidsprekers duidelijk waarneembaar.

Monitor Audio Studio 20 Heritage

Conclusie

De Monitor Audio Studio 20 Heritage is een luidspreker die veel waar biedt voor het neer te tellen bedrag. Maar zorg dat voor de aankoop de luidsprekers eerst uitvoerig beluisterd worden binnen het eigen systeem, mede gezien de ervaring met de Lavardin. Het geniet trouwens altijd sterk de voorkeur om nieuw aan te schaffen apparatuur een aantal dagen in je eigen vertrouwde omgeving te beluisteren. Heb je de goede match gevonden dan is de Studio 20 Heritage een luidspreker tegen een aantrekkelijke prijs waar een topsysteem omheen gebouwd kan worden. De Studio 20 Heritage sleept je mee in de muziek en laat je van iedere cd opnieuw genieten. De muzikaliteit staat op een dermate hoog niveau, dat je er niet makkelijk omheen kunt. Het is een wijs besluit geweest van Monitor Audio om de beroemde Studio modellen te blijven voeren naast de nieuwe series.

Gebruikte apparatuur

Teac VRDS-7 transport met Peter van Willenswaard modificatie
Audio Alchemy DDE 32+ jitter reductie/upsampling
Audio Alchemy DDE V3.0 dac
Audio Research CA-50 geintegreerde buizen versterker
Lavardin IS versterker
Monitor Audio Studio 20 Heritage luidsprekers
Avalon Avatar speakers
Interlinks: Monster, MIT
LS-kabels: MIT
Accessoires: Eigenbouw netfilter, Standesign audio meubel