Avalanche Audiostone 6.5


Rene Smit | 07 juli 2003 | Avalanche

Hoewel ik in eerste instantie met de Nederlandse importeur van Avalanche speakers had afgesproken een set kleine monitor luidsprekers te testen, kreeg ik net voor aflevering een telefoontje of het een maatje groter mocht worden. René Bakker, de man achter Audio Control, had namelijk net de nieuwste versie van de Audiostone 6.5 speakers uit Finland ontvangen en was zeer benieuwd naar mijn bevindingen met de speaker. Omdat de Audiostone nog net als standluidspreker aangemerkt kan worden met zijn maten van 40x23x30cm was het wat mij betreft geen probleem. Speksteen, de steensoort waarvan Avalanche speakers gemaakt worden, legt een behoorlijk gewicht in de schaal. Dat is te merken als ik de speakers uit de auto haal en de woonkamer in sjouw. Ondanks de relatief bescheiden afmetingen weten de Audiostone 6.5`s het tot 24 kilo per stuk te brengen. Ik hoor mijn Target TR60 stands behoorlijk zuchten als ik de speakers er op plaats. Omdat de speakers door hun metaalconussen een relatief lange inspeeltijd nodig hebben schrijf ik eerst maar iets over de constructie en uitvoering van deze speakers.

Audiostone 6.5

Het Finse merk Avalanche gebruikt voor het vervaardigen van de luidsprekerkasten een materiaal dat afwijkt van wat de meeste andere speakerfabrikanten gebruiken. Avalanche benut speksteen, een natuurlijk gedolven steensoort die door onder extreme druk ontstaat. Voordeel van speksteen is dat het een niet resonerende steensoort is en bovendien een fraaie marmerachtige uitstraling heeft. De samenstelling van speksteen is circa 40-50% talcum, 40-50% magnesium en ongeveer 5-8% uit pennitite. Talcum zorgt ervoor dat de steensoort relatief gemakkelijk te bewerken is terwijl het magnesium er voor zorgt dat het speksteen hard en sterk is. Door het gebruik van speksteen heeft de speaker een hoog design gehalte. Door de grijswitte marmerstructuur past de speaker zowel in moderne als in klassiek ingerichte ruimtes. Vanwege het gewicht van de speaker door het afwijkende materiaal is het aan te raden te kiezen voor een set dedicated Avalanche stands om het geheel af te maken. De Audiostone 6.5 is een tweeweg systeem met een ongedempte basreflexpoort aan de achterzijde dat in combinatie met de metaal woofer moet resulteren in frequentiebereik van 53 tot 25.000hz. In de vernieuwde versie van de 6.5 wordt gebruik gemaakt van een metaldome tweeter in combinatie met betere scheidingsfilters. Een first order Buttersworth voor bassmidrange en een second order Buttersworth voor het hoog, hetgeen voor een transparanter geluid moet zorgen dan met de eerste versie mogelijk was. Om de tweeter zit een soort metalen hoorn van ongeveer dezelfde doorsnee als de woofer om een betere spreiding van het hoog te verzorgen. Achterop bevindt zich één set stevige schroefklemmen voor de luidsprekerkabels. Avalanche huldigt het principe van eenvoud. Zorg voor een hoogwaardige versterker en bron in combinatie met een goede single wire luidsprekerkabel om zo de beste prestaties aan de Audiostone 6.5 te ontlokken. De kwetsbare metaalconussen van het merk Visaton kunnen middels bijgeleverde losse fronten beschermd worden tegen prikgrage kindervingertjes. Deze fronten zijn gelijk ook een puntje van kritiek, ze passen slecht en zijn duidelijk niet gefabriceerd naar de hoge maatstaven waarmee de speakers zelf in elkaar gezet zijn. Wanneer de fronten net niet helemaal goed bevestigd zijn op de speakers rammelen ze vrolijk mee met de weergegeven muziek. Aan te raden is tijdens serieus luisteren de fronten te verwijderen.
 
Plaatsen en aansluiten

Zoals al aangeven in de inleiding heb ik de speakers geplaatst op mijn eigen Target TR60 stands die hier niet bijzonder gelukkig mee waren, zowel qua gewicht van de kasten als uit visueel oogpunt was dit niet de meest ideale combinatie. Wanneer u tot aanschaf van deze speakers denkt over te gaan reserveer dan ook een gedeelte van uw budget voor stevige stands, liefst ook van Avalanche om het visuele plaatje helemaal af te maken. Omdat de speakers alleen single-wire aangesloten kunnen worden mocht het eindversterker deel van mijn Naim Nait3 tijdelijk op non actief en werd uitsluitend de NAP90 eindversterker gebruikt om de speakers van stroom te voorzien via een set Cable Talk luidsprekerkabels. De Klipsch KSW10 subwoofer werd opnieuw ingeregeld waarbij een bovengrens op 50hz. het beste voldeed. Tijdens de luistersessies werden de speakers ongeveer 70 tot 80cm van de achterwand af geplaatst wat ongeveer het absolute minimum was om in mijn luisterruimte een mooie strakke basweergave te realiseren. Wanneer de speaker dichter bij de achterwand geplaatst werd ontstond een wat bonkerig laag. Houdt hier bij aankoop zeker rekening mee. In principe geldt dit eigenlijk voor elke speaker met een basreflexpoort aan de achterzijde, alleen de afstand tot de achterwand kan per speaker verschillen. Als bron diende de Clearaudio Champion draaitafel voor het analoge gedeelte en de Tjoeb SQ en NAD T562 voor het digitale werk, al dan niet in combinatie met de M-Audio superdac. De speakers werden zowel voor muziek als filmgeluid gebruikt.

Avalanche Audiostone 6.5

Luisteren

Volgens René Bakker hebben deze speakers een behoorlijk lange aanlooptijd nodig alvorens tot maximale prestaties te komen. Minimaal 100 uur is nodig om de metaalconussen lekker soepel te maken. Gelukkig klinken de speakers koud uit de doos al heel behoorlijk zodat het inspelen gewoon tijdens dagelijks gebruik kan plaatsvinden. Gezien het feit dat er bij ons thuis vrijwel altijd iemand aanwezig is staat hele dagen de tuner aan. Ook wordt er ook nog wel eens dvd gekeken met het geluid via de speakers van de audioset. Daardoor begonnen de speakers reeds na 2 tot 2,5 week losser te klinken zonder extra inspeelmaatregelen. Tijd dus om eens wat serieuzer te gaan luisteren. Zou deze speaker door de afwijkende materiaalkeuze ook nog specifieke eisen stellen aan de te beluisteren muziek of niet? Voor mijzelf had ik overdag al een lijstje gemaakt van de die avond te genieten muziek: The Rolling Stones, Sly and the Family Stone, ELO met ‘To turn to stone’, ‘Stone Temple Pilots’, ‘Pappa was a Rolling Stone’ van The Temptations en nog een hoop andere steengoede muziek. Gelukkig bleken de Audiostone`s 6.5 wat meer allround te zijn dan ik aanvankelijk dacht en kon ik gewoon door de platen en cd-kast wandelen zonder mijzelf en de Audiostone`s enige beperkingen op te leggen. Na enig geschuif met speakers en 2-zits bank om tot een optimale opstelling te komen verdwijnt de eerste cd in de lade van de TjoebSQ cd-speler. De keus is gevallen op een verzamel cd van de Carpenters met daarop diverse fraaie nummers. De cd blinkt absoluut niet uit in opnamekwaliteit maar nagenoeg elke keer wanneer ik de stem van Karen Carpenter hoor lopen de rillingen over mijn rug. Weergegeven via de Audiostone speakers is dit ook weer het geval. Het karakter van de stem blijft volledig gehandhaafd met als extra, ten opzichte van mijn eigen Spendor S3 speakers, een toename aan details in het hoog. Er zijn duidelijk meer tingeltjes, bekkentjes en belletjes aanwezig in de mix dan ik normaal via mijn eigen speakers te horen krijg. Ook is er een toename in ruimtelijkheid te bespeuren. Volgens Avalanche zou dit alles te maken met het ontbreken van kastkleuring door het gebruik van speksteen als bouwmateriaal. De kasten zijn inderdaad zo dood als een pier. De terecht omstreden kloptest om kastresonanties vast te stellen heeft bij deze speakers dan ook totaal geen zin.

Gedurende de weken dat ik de Avalanche speakers heb kunnen beluisteren bleef de positieve indruk ten aanzien van detail en ruimtelijkheid bestaan. Nagenoeg iedere cd of lp gaf extra informatie prijs waarvan ik voordien geen weet had. De track ‘Yulonga’ van de Dead Can Dance cd ‘Into the Labyrinth’ laat percussie geluiden via de Audiostone 6.5 volledig uit het niets opdoemen in het geluidsbeeld, een heerlijke ervaring. Nadeel van deze min of meer compromisloze bouwwijze is het feit dat hoge eisen aan het bronmateriaal worden gesteld, mindere opnames klinken ook daadwerkelijk minder. Een op wat luider volume afgespeelde cd van Robbie Williams laat een wat scherpe klank horen die mij al snel doet besluiten het volume aan te passen. Dit is niet direct de speakers aan te rekenen maar eerder de opnametechnici en mixers van meestal pop cd`s. Er wordt kennelijk vanuit gegaan dat deze cd`s uitsluitend op gettoblasters en aanverwante producten beluisterd worden. Zaak is wel de speakers voor aankoop te beluisteren met de eigen versterker en bron of te vertrouwen op de kennis en ervaring van René Bakker die een passend advies kan geven. Audio Control importeert niet alleen de Avalanche speakers maar verkoopt ook diverse elektronica merken die uitstekend combineren met de speakers. Kan daarvoor een complete set bestaande uit speakers en elektronica leveren. De overige luistersessies gaven dezelfde uitkomsten. Is het bronmateriaal in orde dan word je getrakteerd op een supertransparant geluid met heel veel detail, ruimtelijkheid en veel diepte en breedte in het geluidsbeeld. De laagweergave is ook zonder subwoofer voldoende al geeft een sub wel extra ruimtelijkheid en wat meer body aan de stemmen. Is de opname minder van kwaliteit dan speelt de rest van de gebruikte set een rol van betekenis en kan een scherp klinkende bron of versterker roet in het eten gooien. Gedurende de periode dat de speakers bij mij in huis waren heb ik uitsluitend positieve reacties op het uiterlijk gekregen. De op marmer gelijkende uitstraling van speksteen past zowel in een modern als klassiek interieur en geeft in combinatie met de aluminium kleurige conussen een hoog design gehalte.

Avalanche Audiostone 6.5

Conclusie

Waarschijnlijk mede door het gebruik van speksteen als kastmateriaal weet Avalanche met de Audiostone 6.5 een speaker te bouwen welke bijzonder transparant en ongekleurd klinkt en een fraaie diepe en brede soundstage weet op te bouwen. Nadeel is echter, voor zover je hier van een nadeel kunt spreken, dat deze transparantie en het gebrek aan kleuring slechte opnames ongenadig door de mand laten vallen. Maar wanneer je als consument bereid bent zorgvuldig een bron en versterker met deze speakers te combineren zul je jarenlang met plezier naar muziek luisteren. Naast de voordelen ten aanzien van de geluidsweergave zorgt de speksteen kast ook nog eens voor een afwijkend uiterlijk met een rijke uitstraling. Om de boel echt af te maken zou Avalanche alleen nog even de bevestiging van de losse frontjes onder de loep moeten nemen.

Prijs:
Avalanche Audiostone 6.5 1099 euro per stuk

Importeur:
Audio Control
J. van Galenstraat 28
3115 JG  Schiedam
tel. 010-2460460
fax. 010-2469540
info@audiocontrol.nl
www.audiocontrol.nl