Hyperion HPS-906


Philip van Deijk | 10 maart 2005 | Hyperion

Economie was slechts een beperkt onderdeel van de opleiding die ik heb genoten en is dat misschien wel de reden dat ik me daar dan ook niet mee bezig houd. Behalve als ik hoor dat de Amerikaanse dollar weer eens is gedaald ten opzichte van de euro. Mijn interesse is dan direct gewekt. Dan wordt het namelijk weer interessant om audioapparatuur van de andere kant van de oceaan te kopen. Over het algemeen worden de producten door de dalende dollar voor ons relatief goedkoper en dat is nou precies wat we zoeken. Goede en degelijke spullen voor een betrekkelijk lage prijs. Bepaalde importeurs gaan zelfs mee met de speling van de wisselkoersen en verlagen de prijzen op termijn.


Hyperion HPS-906

Het luidsprekermerk dat zich dit keer waar mag maken zal voor de meesten onder ons onbekend zijn. Hyperion Sound Design zag een tiental jaar geleden het eerste levenslicht om de wensen van een groepje technici en zogenaamde audiofielen uit Amerika te verwezenlijken. Na langdurig onderzoek hebben zij twee nieuwe technieken ontwikkeld en die in een 6.5” carbon-fiber woofer gestopt. De ter recensie ontvangen HPS-906 is voorzien van een dergelijke woofer. De techniek is gebaseerd op “Synchro Vibrate Flattop” (S.V.F.) en “Magnetic Fluid Damping System” (M.F.D.S.). De combinatie is door Hyperion als dusdanig uniek ervaren dat er inmiddels een patent op is aangevraagd. De S.V.F. techniek is een vinding over hoe drivers aangestuurd moeten worden. In tegenstelling tot de normale stofkap, is de S.V.F. een echt geluid producerend onderdeel in de driver. Het zorgt ervoor dat het geluid enorm direct en puur weergegeven wordt met een minimale vervorming op hoge volumes. Dit kan door gebruik te maken van een minimale hoeveelheid onderdelen. In combinatie met “Magnetic Fluid Damping System” maakt S.V.F. de perfecte geluidsprestatie mogelijk, stelt Hyperion. Het “Magnetic Fluid Damping System” is een andere innovatieve toepassing voor Hyperion drivers.

Zoals te zien is op onderstaande foto heeft de `SVF` driver geen ‘spider’ zoals de meeste conventionele units. Een spider heeft als belangrijke taak de spoel op zijn plaats te houden en te stabiliseren, maar is een bron van ongewenste vibraties en kleuring. M.F.D.S. vervangt de spider volledig, waardoor de ongewenste bijwerkingen uitgesloten worden. Hyperion claimt een verhoogde snelheid van de driver waardoor een enorm pure weergave mogelijk is. Of dat ook daadwerkelijk zo is zal proefondervindelijk moeten blijken. Ook een fraaie tweeter in dit revolutionaire ontwerp ontbreekt niet en is er één van het 1” silk dome copper short horn type. Horn-types staan bekend om hun redelijk hoge rendement en zorgen ervoor dat de luidsprekers makkelijker aan te sturen zijn. De Hyperion range bestaat uit een viertal luidsprekertypes, beginnend bij de monitor HWS-585 tot aan het grote vloerstaande topmodel HPS-938. Allen maken gebruik van vergelijkbare techniek, alleen de tweeter bestaat bij de twee goedkoopste modellen uit een 1” silk dome. Naast luidsprekers heeft Hyperion onder andere versterkers, luidsprekerkabels en interlinks in het pakket zitten. Ze worden in Nederland vooralsnog niet gevoerd door de importeur.


Levering

Met de importeur was afgesproken dat ik voor recensie de HPS-906 geleverd zou krijgen. Nadat ik mij, via het internet, enigszins op de hoogte had gesteld over de producten van Hyperion bleek het, zo op het oog, te gaan om een normale vloerstaander. Hij mag zich het op één na duurste model noemen.
Toen Ronald Spaargaren, dealer van Hyperion en de grote drijfveer achter Sense of Music in Leiden, met twee relatief kleine dozen bij mij verscheen dacht ik: “oh shit, het zijn monitors”. Zelf heb ik geen stands en ook in de auto zag ik geen stands liggen. Maar ik hield nog even mijn mond en wachtte op wat komen ging. Tijdens het uitpakken van de speakers stak Ronald, zoals je van een goede dealer mag verwachten, zijn enthousiasme voor dit merk niet onder stoelen of banken. Maar zoals altijd gold mijn motto, eerst horen, dan geloven. Nadat alles uitgepakt was, was de verrassing groot toen er uit de doos een grote zwarte vierkante kunststof “emmer” te voorschijn kwam, waarin een monitor verstopt zat. De “emmer” werd, met de open zijde op een ring geplaatst die op zijn beurt weer met spikes op ringetjes stond om de vloer niet te beschadigen. Op de “emmer” werd de monitor gezet en zo werd de luidsprekercombinatie gecreeerd. Nadat alles op elkaar was gezet ontstond een fraai uitziende, in pianolak zwart gespoten, luidspreker.

Ik had in eerste instantie mijn bedenkingen bij het zien van de voet c.q. stand. In de audiowereld gelden immers heel andere wetten. Daarin moet alles zo zwaar en massief mogelijk zijn uitgevoerd, het liefst nog gevuld met zand en lood om de hele zaak zo dood en stabiel mogelijk te maken. Ik berustte in het feit dat de ontwerpers hier ongetwijfeld rekening mee hadden gehouden en dat deze holle stands geen afbreuk aan het geluidsbeeld zouden doen. De totale hoogte van monitor en voet komt op 105 cm waarmee de tweeter in mijn situatie vrijwel op oorhoogte zit. Met een rendement van 90 dB en een minimum impedantie van 3.8 Ohm is de 906 niet moeilijk aan te sturen. Er worden geen energieverslindende vermogens gevraagd waardoor ze met vrijwel iedere versterker bevredigend werken. Dat versterking op een kwalitatief hoogwaardig niveau moet gebeuren moge uiteraard duidelijk zijn. De HPS-906 is voorzien van een bi-wire aansluiting zodat men het laag en hoog apart aan kansturen.


Speelklaar maken

Nieuwe apparatuur in huis, zeker luidsprekers, staat synoniem voor plaats maken en slepen met je eigen luidsprekers. Mijn Avalons verdwenen en vonden een plaatsje achter in de kamer. Nirvana luidsprekerkabel bleef uiteraard verbonden met een Marsh A400s eindversterker. Als voorversterker deed een Audio Research LS25 MKII dienst. Een VPI Scout draaitafel mocht met hulp van Clearaudio de analoge sectie verzorgen. Een door Van Medevoort gemodificeerde Sony SA/DVD-speler nam de plaats in van mijn Teac. Onderling mochten Sign@Audio interlinks de boel met elkaar verbinden.


Optimaal

Omdat het ontwerp en de eigenschappen van niet één luidspreker hetzelfde zijn, is een exacte plaatsing bijna van levensbelang. Luidsprekers kunnen, mogen en moeten ook niet klakkeloos opgesteld worden. In principe ga ik altijd uit van de plaats waar mijn eigen Avalons staan. Vanuit die plaats beluister ik een aantal muziekfragmenten en kan het fine-tunen beginnen. Dat is een geduldig werkje waarbij de luidsprekers uiteindelijk centimeter voor centimeter naar voor, naar achter en van links naar rechts worden verschoven. Een combinatie van meer of minder toe-in maakt het hele gebeuren een tijdrovende bezigheid. Voordeel is wel dat men, nadat de optimale positie uiteindelijk bepaald is, getrakteerd wordt op een vrijwel perfecte tonale balans, focussering en spreiding. De luidspreker heeft aan de voorzijde bovenin een smalle poort over de gehele breedte van de kast. Dat maakt de HPS-906 met betrekking tot het plaatsen t.o.v. de achterwand flexibeler dan wanneer de poort aan de achterzijde zit. Wel zal men van een minder diep beeld genieten naarmate de luidsprekers dichter bij de achterwand staan. In mijn geval kwam de plaatsing uit op een kleine meter vanaf de achterwand, licht ingedraaid en 2.25 meter uit elkaar.

Eindelijk luisterplezier

Aangezien het paar HPS-906 rechtstreeks van de dealer afkomstig is en ze daar al geruime tijd, tot volle tevredenheid van hem zelf en de klanten, hadden gespeeld, was het “zogenaamde inspelen” niet meer van toepassing op dit paar. Meestal begin ik gemakshalve eerst met digitaal, op die manier kan ik nummers die ik niet wil horen gewoon skippen. Na enige cd’s valt het mij op dat de Hyperions de muziek met het grootste gemak weten weer te geven. Ik kan dit het best omschrijven als een soort gewichtloosheid in het geluid. Alles gaat zo eenvoudig en er is geen spoortje van stress of benauwdheid. Mogelijk is het onder invloed van de nieuw gebruikte techniek waarmee inderdaad geclaimd wordt dat de ongewenste vibraties en kleuringen uitgesloten worden. Genoemd gemak treedt in het bijzonder vanaf het middengebied op. Het laag gaat niet bijster diep wat ook niet van een monitor verwacht mag worden. Maar onderin is toch voldoende drive en autoriteit aanwezig zodat de aanschaf van een aparte subwoofer, in ieder geval in mijn luisterruimte, niet direct noodzakelijk is. De opname “Café Blue” van Patricia Barber, een cd die ik vaak gebruik voor recensies, bevat een overdreven hoeveelheid laag wat in veel systemen een bron van ellende is om weer te geven. De HPS-906 laat een evenwichtige hoeveelheid laag horen die nergens boemerig of bonkig is. Er wordt wel wat aan detail ingeleverd. Het belangrijkste is dat de combinatie zorg draagt voor een strakke laagweergave. Uiteraard draagt 2 x 200 Watt van de Marsh eindversterker er ook aan bij dat de Hyperions geen kant op kunnen en laat horen waartoe de luidsprekers in staat zijn.



Qua focussering zit het goed. Zowel bij The Weavers als bij Harry Bellafonte “Live in The Carnergie Hall” op analoog klinken scherp gestoken stemmen. Makkelijke muziek bij een laag volume, maar stemmen die nogal eens in de stress schieten en scherp en hard worden zodra de knop wat meer naar rechts gaat. Doordat de stress volledig ontbreekt bij de HPS-906 merk je het niet op. Dit systeem concurreert hiermee op hoog niveau met veel duurdere speakers. Naarmate ik meer LP’s wissel op de draaitafel begin ik ongemerkt steeds harder te draaien. Totdat ik een gesprek met een medeluisteraar aanga en die ander me vragend aankijkt omdat: “ie me niet hoort”. Nu zou je kunnen zeggen dat de ander doof is, maar nee, de muziek heeft een volume bereikt waarbij stemverheffing noodzaak is.
Niet alleen de geluidsdruk neemt toe maar ook het gevoel van “being there”. Luider spelen betekent leven in de brouwerij, terwijl ik het volume niet eens zo ver open heb gedraaid. Wanneer ik de knop een zwaai naar de andere kant geef en er slechts op de achtergrond muziek speelt weten de luidsprekers toch nog een mooi en stabiel beeld neer te zetten. Dit in tegenstelling tot luistersessies met andere luidsprekers waarbij alles als een pudding die niet lang genoeg de tijd heeft gehad om te stijven instortte. Draai ik “Amused to Death” van Roger Waters dan hoor ik waar de grenzen van de HPS-906 beginnen. De in Q-sound opgenomen CD laat via Hyperions een minder breed en diep gestoken beeld horen. De stem van de nieuwslezer komt dan net een fractie minder de kamer in, evenals de arrenslee. Dat valt op temeer omdat de rest van de klankmatige eigenschappen zo fantastisch is.

Laura Anderson kan mij altijd bekoren en ik bewonder haar stem die in het niets voor mij hangt met achter haar een dreigend langzaam aanzwellend laag. Betoverend en meeslepend. Roger Waters ben ik al lang vergeten. Wat kan CD toch mooi klinken. Dynamisch en energiek klinkend op analoog in “Warm Breeze” van Count Basie. De HPS-906 geeft geen krimp als Basie’s big band de vrije hand krijgt. Drums vol en strak, zelfs de vaak zo moeilijke blaasinstrumenten worden melancholiek weergegeven. Aan detail tussen al dat geweld ontbreekt het ook niet, het pianospel is goed te volgen en loopt vloeiend tussen de andere instrumenten door. Terwijl het buiten koud en guur is doet de HPS-906 je dat vergeten met de Families Gilberto/Getz op de draaitafel. De gordijnen dicht en de kachel aan, ik waan mij in het Zuid-Amerikaanse en de warme soepele klanken vloeien de kamer in. Astrud links, Jaoa rechts en in het midden de zwoele klanken van sax. Detail kennen de luidsprekers ook, luchtige percussie en tikkende kleppen maken dit tot een waar luistergenot. De achtergrond diep en zwart, wat willen we nog meer …


Conclusie

Ik heb genoten van de Hyperion HPS-906, het één na duurste model uit de reeks. Het topmodel, de HPS-938 is voorzien van twee 8 inch woofers en zal dus het laag een forse extra duw in de rug geven. Ik heb de laagweergave in ieder geval niet gemist, die gaat redelijk diep en blijft fijn strak. Het midden en hoog is transparant, vloeiend en homogeen zonder enige vorm van stress of agressie. De set kan de concurrentie met veel duurdere systemen dan ook moeiteloos aan. De luidsprekers zijn makkelijk aan te sturen en het gros van de versterkers zal er geen moeite mee hebben.

Nog even over de prijs; om deze set in uw bezit te krijgen moet u 2995 euro aan de dealer overhandigen. Dat lijkt misschien veel, maar is het gezien de prestaties beslist niet. Ik weet in ieder geval dat u met de HPS-906 heel veel luistergenot in huis haalt en raad u dan ook aan deze luidsprekers beslist mee te nemen in uw overweging voor de aanschaf van een set nieuwe luidsprekers.

 

Prijs:
Hyperion HPS906:  2995 euro per paar

Importeur:
Multitrade Belgium
Internet: www.multitradebelgium.com
E-mail: info@multitradebelgium.com
Tel: 0032 3 3150737 of  0032 4 74525355

Gebruikte Hardware: 

VPI Aries Scout draaitafel Clearaudio Victory H element Clearaudio Basic Symmetry phono versterker Sony SA5ES tuner Teac VRDS-7 transport met Peter van Willenswaard modificatie Sony DVP NS900V DVD/SACD speller met Van Medevoort modificatie Audio Research LS25 MKII voorversterker Marsh Sound Design P2000 voorversterker Marsh Sound Design A400s eindversterker Avalon Avatar luidsprekers Hyperion HPS-906 luidsprekers Monster / MIT / Supra / Clearaudio / Sign-Audio Interlinks Nirvana luidsprekerkabels Sign-Audio netsnoer Creaktiv audio meubel