Alesis Monitor One MkII


Philip van Deijk | 14 april 2005 | B&W

Wie regelmatig de site my.hifi.nl bekijkt ziet daar met regelmaat sets van jonge enthousiaste audioliefhebbers op staan. Evenzo op de internetforums blijkt een jonge groep enthousiastelingen zich met audio bezig te houden. Dit is een goed teken, want het audiowereldje bestaat voor een te groot gedeelte uit de gevestigde orde. Nieuwe aanwas is van groot belang voor het voortbestaan van de audiowereld. Om een goede set neer te zetten is over het algemeen een relatief groot geldbedrag nodig. Met een paar honderd euro redt men het tegenwoordig niet meer tenzij men zoekt op de 2e hands markt. Nieuw kopen is niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet voor de jonge generatie muziekliefhebbers. Maar soms kan door goed zoeken of dankzij tips van anderen met weinig geld een heel leuke set neergezet worden. Dit keer staat een luidspreker centraal voor mensen met een bescheiden beurs die toch op hoog niveau van muziek willen genieten.

De pro(fessionele) audio markt is een segment waar de gemiddelde hifi liefhebber niet direct zijn vleugels uitslaat voor de orientatie en eventuele aanschaf van een nieuw apparaat. Dit is vreemd want de geluidskwaliteit van pro audio producten staat over het algemeen op een zeer hoog niveau voor relatief weinig geld. De inrichting van een opnamestudio moet aan hoge eisen voldoen en het liefst betaalbaar. Kan de producent van apparatuur niet aan de voorwaarden voldoen dan ligt men er zo uit. Daar komt bij dat professionele audio apparatuur aan standaardwaardes moet voldoen voor bijvoorbeeld de impedantieverhouding of ingangsgevoeligheid. Een merk kan niet van standaardwaardes afwijken want dan is de kans groot dat het betreffende merk door de studio’s genegeerd en dus niet aangeschaft wordt. Er wordt veel belang gehecht aan eenvoud, functionaliteit en duurzaamheid. In tegenstelling tot huiskamer gebruik is robuustheid vereist en het mag niet defect kunnen raken. Principes die niet altijd in de consumentenelektronica toegepast worden. Mij een raadsel waarom niet? Gelukkig gaat de test hier niet over en beperk ik mij daarom tot de luidsprekers die in mijn luisterruimte staan.

Frank Speet, vaak technische vraagbaak binnen deHifi.nl gelederen, leverde een luidspreker van Alesis en gaf aan dat het iets heel bijzonders is. Al vanaf de jaren ‘80 is hij bekend met het merk, toen via hun professionele ADAT 8 sporen digitale recorder. Die recorder werkt met VHS tape wat in die tijd een revolutionaire ontwikkeling was. Tegenwoordig maakt Alesis veel studio-elektronica wat varieert van gitaarversterkers tot computer PCI card voor harddisk recording. Hoewel het merk destijds ook al luidsprekers maakte werd hij tijdens zijn zoektocht naar nieuwe speakers pas door een vriend geattendeerd op het toenmalige model Monitor One Mk I. Frank schafte een paar van deze luidsprekers aan en beleefde daar jarenlang veel luisterplezier aan. Tot het kriebelde en het tijd was om nieuwe luidsprekers aan te schaffen.

Alesis was inmiddels gestopt met de productie van de Mk I serie en leverde hiervoor in de plaats de Mk II versie. Het grote voordeel van de Mk II serie ten opzichte van de One Mk I bestaat uit een meer gedetailleerde weergave en een groter dynamisch bereik. Na er een poosje naar te hebben geluisterd bleek dat er toch nog wat aan de nieuwe luidsprekers kon worden verbeterd. Een kleine, door Frank Speet zelf uitgevoerde, modificatie aan de speakers liet niet lang op zich wachten. De bipolaire elektrolytische condensator in het filter voor de (ferrofluid gekoelde) tweeter is vervangen door een polypropyleen condensator van dezelfde waarde. Het resultaat vertaalt zich terug in een veel transparanter en doortekender hoog. Let op, de vervanging is niet af fabriek leverbaar en moet u dus zelf (laten) doen

De Monitor One Mk II is, omdat hij hoofdzakelijk voor studiogebruik is ontworpen, absoluut geen mooie luidspreker om te zien. Ze zijn compact en handzaam en daardoor gemakkelijk te plaatsen op mengtafels in studio’s. Zelfs met de aansluitterminals is daar rekening mee gehouden, ze zijn aan de achterzijde dwars geplaatst zodat de kabels naar beneden hangen. In mijn geval moesten de kabels een hoekje maken om ze er goed in te kunnen steken. Als Alesis door de "normale consument" aangeschaft wordt zal dat niet vanwege het exotisch en revolutionair uitziende design zijn, maar puur om de klankmatige kwaliteiten. De Mk II is magnetisch afgeschermd zodat een plaatsing vlakbij het beeldscherm geen problemen oplevert. Dus ook geen problemen met plaatsing voor home-cinemagebruik in kleine studentenkamers of slaapkamers. Inclusief het gemak van handzame maten. De Monitor One Mk II heeft een 6.5" laagfrequent driver en een 1" silk- dome tweeter voor het hoog. Het frequentiebereik loopt van 45Hz tot 18kHz binnen ±3dB, hetgeen redelijk groot genoemd mag worden voor een luidspreker met deze omvang. Een aangepaste cross-over frequentie zorgt ervoor dat de weergavencurve vlakker is dan in de Mk I versie en tot slot zorgt de SuperPort™ technologie voor extra pit in de laagste regionen. De poort zit aan de achterzijde van de luidspreker. Afgeronde hoeken zorgen dat de geluidsgolven zo min mogelijk verstoord worden. Dat kan namelijk een onrustig beeld veroorzaken.

Het is van belang dat, zeker bij dit soort luidsprekers, de tweeter op oorhoogte zit. Is dit niet het geval dan haal je niet het uiterste uit deze luidsprekers. Een paar hoge en stevige stands is het devies. Mochten je stands te laag zijn dan kun je kiezen uit twee oplossingen. Of je verlaagt je favoriete luisterstoel of je verhoogt de combinatie luidspreker/stand. In mijn situatie stond de tweeter te laag. Ik heb, om problemen te verkomen, maar afgezien van het verlagen van mijn luisterplek. Een verhoging van de stands met twee stenen was voor mij de beste oplossing. De Monitors kijken het liefst met hun gezicht recht naar voren. Ik combineerde dit gegeven met een plaatsing van 95 cm vanaf de achterwand en iets meer dan 2 meter uit elkaar. Versterking kwam van een Marsh A400s eindversterker in combinatie met een Audio Research LS25Mk II voorversterker. Als bronnen dienden vooral mijn vertrouwde VPI/Clearaudio combinatie en een door Van Medevoort gemodificeerde Sony SACD/DVD-speler. Touwtjes onderling waren van Sign@Audio, als luidsprekerkabel deed Nirvana dienst.

Monitor en conclusie

Ik wist niet wat ik mocht verwachten van deze compacte Monitor. Vaak klinkt professionele apparatuur vrij klinisch en kil. Om dat te bepalen is er maar één optie: luisteren. Nirvana’s "MTV Unplugged" lijkt mij een uitstekende LP om mee te beginnen. Zodra de eerste tonen uit de luidsprekers vloeien verandert mijn luisterruimte langzaam in de studio waarin de LP is opgenomen. De stem staat in een ruimte, de galm is aanwezig en het aanwezige publiek maakt de intieme sfeer compleet. Het gitaarwerk van leadzanger Cobain kent een uiterste verfijnde precisie, evenals dat van zijn medemuzikanten. En al vrij snel valt het transparante en doortekende geluidsbeeld van de Alesis op.

Zonder daarbij kil of gevoelloos te klinken, wel snel en direct. Ik blijf nog even bij de MTV-collectie met Alanis Morisette. Deze zangeres heeft de fabelachtige gave haar stem van een ongekend venijnig en wreed randje te voorzien, iets dat via de Alesis perfect weergegeven wordt. Degene die de CD goed kent moet maar eens naar "You Oughta Know" luisteren. De woede in haar dendert, zeker op een hoger volume, de kamer in. We blijven in de wereld van de liefde steken maar maken de overstap naar een geheel andere orde van grootte. George Michael’s "Songs From The Last Century" verdwijnt in de CD-speler en al snel beland ik bij het dramatische en melancholieke "Roxanne". Een cover van The Police over de welbekende Roxanne, een vrouw die het oudste beroep van de wereld uitoefent. Het gaat mij tijdens dit nummer te ver om te zeggen dat Roxanne, gekleed in rode jurk zich voor mij zittend, in het schijnsel van glanzend "Rode Licht" posteert.

Maar relatief gezien komt ze een heel eind. De opvallende schelle "S"-klanken van de Griekse zanger die mij op veel systemen irriteren vallen gelukkig mee. De Alesis scoort hier in ieder geval goed mee. De CD is rijkelijk voorzien van diepe laagweergave die net als met CD’s van Patricia Barber menig systeem om zeep weet te helpen. Ik gebruik ze vaak als referentie om te zien wat de speakers in de laagste regionen doen. Geen probleem in deze set-up, de woofers geven geen krimp en in combinatie met de kleine poort aan de achterzijde wordt een verbluffend strak en diep laag weergegeven. Ook met gesproken zang van Laurie Anderson weet de Monitor raad. De stem staat in het niets, het laag dendert en dondert. De karakteristieke stem van Cassandra Wilson kent op hoog volume, tijdens harde uithalen, een rafelig randje. De plaatsing van instrumenten en stem zijn goed. De percussie wordt scherp van elkaar afgetekend neergezet. Ik keer terug naar het vinyl. Toto heeft het hoogste woord met "Rosanna". De dynamiek bij luid afspelen is van een ongekend hoog niveau voor de afmeting van de speaker. Dat zal mede te maken hebben met het feit dat de Monitor die speciaal voor studio’s is ontworpen tijdens de eindmix als afluisterspeaker diende. Om zo zelfs de kleinste details in de opname niet te missen is het van belang dat het geluidsbeeld en de dynamiek op hoge volumes stabiel blijven en niet geknepen worden. Gebeurt dat namelijk wel, dan gaat veel opgenomen informatie verloren. De klankkleur bij live-opnamen van bijvoorbeeld Pink Floyd en de Simple Minds is fenomenaal, maar helaas is het podium meters gekrompen. Zowel van links naar rechts als van voor naar achter. Het geluidsbeeld loopt naar achteren toe minder ver door dan wat ik normaal gewend ben. Ondanks dat het beeld niet gigantisch groot is blijft de spreiding van de instrumenten duidelijk waarneembaar. Het geluid treedt daarbij in beperkte mate buiten de luidsprekers.

Ik ben absoluut geen voorstander van muziek in welk surround-formaat ook en beschik (nog) niet over een surround-opstelling. Waarom zet ik het woordje ‘nog’ tussen haakjes? Ik kijk wel veel films en dat is voor mij de enige reden om eventueel een surround-systeem aan te schaffen. Ik heb gedurende de tijd dat ik de Monitors als luidsprekers gebruikte flink wat films gezien. En dat gaat echt heel erg goed ondanks dat de luidsprekers over een relatief smalle en ondiepe afbeelding beschikken. Het nadeel wordt ruimschoots gecompenseerd door de levendigheid en de speelsheid waarmee de speaker met de aangeboden informatie omgaat. Als ik niet veel geld tot mijn beschikking heb en toch wil genieten van een surround-opstelling van een behoorlijk hoog niveau dan is de keuze tot aanschaf van een aantal Monitors snel gemaakt. Dan hebt u bovendien meer geld over voor een goede decoder en dvd-speler. Plaats bij de Monitors een goede center en sub en u bent ervan verzekerd dat u voor een laag bedrag een ongekend hoog niveau in uw toekomstige Hometheater haalt.


Conclusie

De Alesis Monitor One Mk II is een luidspreker voor jong en oud. Hij biedt bijzonder veel luistergenot voor het geld, maar zal door het vrij analytische karakter niet ieders luidspreker zijn. Toch weet ik zeker dat ze een heel grote groep liefhebbers kunnen bekoren die de directheid, dynamiek, snelheid en oog voor detail waarderen. De luidsprekers hebben niet veel vermogen nodig om hun muzikale kunsten tot uiting te brengen. Dat de versterker van enig kwalitatief niveau moet zijn moge duidelijk zijn. Al hoeft dat echt geen vermogen te kosten. Let daarbij goed op dat de versterker een enigszins "warme klank" heeft anders zou het wel eens onbedoeld verkeerd uit kunnen pakken. Een heel mooie oplossing is, gezien het rendement en de makkelijke impedantie, een buis. En met een goede, niet al te grote, buizenversterker moeten hier zeker muzikale wonderen kunnen worden verricht. Toen ik voor de recensie de prijs van de luidsprekers vernam had ik mijn bedenkingen. Kan er voor zo’n laag bedrag tegenwoordig nog een fatsoenlijke luidspreker op de markt gezet worden? Eén ding is zeker: bij Alesis zijn ze daar met de Monitor One Mk II heel goed in geslaagd. Voor slechts 195 euro per paar en het verrichten van een kleine modificatie haalt u een stel gigantisch goede luidsprekers in huis waar u absoluut van kunt genieten. 



Prijs:
Alesis Monitor One Mk II 195 euro per paar

Importeur:
Electricsound
Radioweg 5
1324 KW Almere
Tel : 036-5460020
Fax : 036-5460029
Web: www.electricsound.com

Gebruikte Hardware: 

VPI Aries Scout draaitafel Clearaudio Victory H element Clearaudio Basic Symmetry phono versterker Sony SA5ES tuner Teac VRDS-7 CD speller met Peter van Willenswaard modificatie Sony DVP NS900V DVD/SACD speller met Van Medevoort modificatie Audio Research LS25Mk II voorversterker Marsh Sound Design P2000 voorversterker Marsh Sound Design A400s eindversterker Avalon Avatar luidsprekers Clearaudio en Sign-Audio Interlinks Nirvana luidsprekerkabels Sign-Audio netsnoer Creaktiv audio meubel