Een mooie 1000 Euro set


Kilian Bakker | 18 januari 2007 | Fotografie Kilian Bakker | Cambridge Audio

De eerder op HiFI.nl besproken 1500 Euro set die werd samengesteld als voorbeeld van een gedegen weergaveketen met een bepaalde prijsgrens wordt deze week opgevolgd door een systeem waar de grens bij 1000 Euro is neergelegd.

Dat maakte de zoektocht naar geschikte kandidaten weer wat moeilijker en tegelijkertijd interessant. Uiteindelijk werd er gekozen voor de Cambridge 340 C CD-speler, de Cambridge 340 A versterker en de Wharfedale Diamond 9.1 weergevers. Als verbindingskabels werd er gekozen voor de QED Qunex 1 interconnect en de QED Original luidsprekerkabel. Een mooie Britse set dus.




Cambridge 340C

Deze speler is voorzien van een 24 bit / 96 KHz dac maar biedt nog meer `goodies` voor de audiofiel zoals een IEC lichtnet aansluiting, zodat er later een betere kabel kan worden aangesloten (de meeste spelers in deze prijsklasse hebben een vast snoer). Aan de achterzijde bevinden zich naast het IEC blok een set analoge Cinchbussen. Digitaal signaal is beschikbaar via een Cinchbus of een optische uitgang. Het front oogt overzichtelijk en strak, met 6 kleine ronde toetsen en een duidelijk leesbaar display. Het is alleen wat jammer dat het display uit het zicht verdwijnt wanneer de overigens zelfverzekerd lopende CD-lade open staat. De meegeleverde Azur afstandbediening is van een aluminium topplaat voorzien en heeft prettig werkende zachte toetsen. De 340C is compact met zijn afmetingen van 43 bij 32 bij 7 centimeter en weegt 4.6 kilo. Alle Cambridge Azur apparatuur is verkrijgbaar in zilver of zwart.




Cambridge 340A

Deze versterker maakte ook deel uit van het 1500 Euro systeem en werd weer gekozen om twee redenen: ten eerste is het een zeer betaalbaar maar geraffineerd product en ten tweede was er reeds gekozen voor de 340C als bron. De synergie van klank, uiterlijk én ergonomie (beide componenten werken met dezelfde Azur afstandsbediening) kon daarom niet worden genegeerd. Er bestaat ook een `SE` variant maar gezien deze natuurlijk meer kost bleef de keuze bij de standaard versie. De 340A kan 40 Watt (RMS) aan 8 Ohm en 50 Watt aan 4 Ohm leveren. Aan de achterzijde bevinden zich twee sets luidspreker uitgangen die handig kunnen zijn bij `bi-wiring` of multi-room gebruik. De 340A heeft 6 lijningangen en ook weer een IEC aansluiting. Zowel de toetsen als de draaiknoppen zijn goed uitgevoerd en voelen goed aan. Er is een uitschakelbare toonregeling waarbij de `Bass` regeling bij 80 Hertz tot +/- 7 dB regelt en de `Treble` bij 20 KiloHertz tot +/- 7 dB. Ondanks zijn bescheiden prijs is de 340A van een stevige ringkerntrafo voorzien en wordt hij standaard met de luxe Azur afstandbediening geleverd. De afmetingen tellen 43 bij 31 bij 7 centimeter en deze versterker weegt 6.2 kilo, schoon aan de haak.


Wharfedale Diamond 9.1

Deze weergever is het tweede model uit Wharfedale`s geprezen Diamond-lijn en hij meet 29,6 bij 19,4 bij 27.8 centimeter (H X B X D). De Diamond 9.1 is verkrijgbaar in vijf (vinyl) fineren, te weten: Rosewood, Cherry, Beech (beuken), Black Ash en Silver. Het recensiepaar was afgewerkt in Cherry en het moet gezegd dat het fineer uitstekend was afgewerkt. De kast van de Diamond 9.1 heeft (van boven bekeken) een zogeheten boegvorm wat staande golven in de klankkast moet verminderen. De klankkast is van binnen verder verstevigd met een rib (`brace`) die ongeveer halverwege de diepte van de kast is aangebracht. De baffle is voorzien van twee kleine baspoortjes die onder de mid/laag unit zijn aangebracht. Deze mid/laag unit heeft een 12,5 centimeter Kevlar conus en zijn chassis ligt gedeeltelijk over de frontplaat van de 2,5 centimeter silk-dome hoogfrequent unit om een meer homogeen afstraalgedrag te krijgen. Aan de achterzijde is een verticale connectorstrip met vergulde (en geïsoleerde) bi-wire connectoren aangebracht. De nominale impedantie is 6 Ohm en het rendement ligt op 86 dB.


QED Qunex 1

De "Pearl-Purple" gekleurde Qunex 1 interconnect is de junior uit de Qunex interconnect-lijn van QED maar is desondanks voorzien van twee 99.999% OFC kopergeleiderbundels die in een `Twisted Balanced Geometry` lopen. De signaalgeleiders zijn> geïsoleerd in Low Loss LDPE (Low Density Polyethylene). Het geheel is vervolgens afgeschermd door middel van een met aluminium opgedampte Mylar folie en van een PVC isolatie voorzien. De Cinchpluggen zijn keurig gesoldeerd en zorgen voor een strak en solide contact.




QED Original

Dit is in feite de eerste QED kabel die is ontwikkeld op basis van het onderzoek dat tijdens het QED `Genesis Project` is gedaan. De Original is een slank (3.6 bij 7 millimeter doorsnee), parelkleurig kabeltje. De geleiders hebben een doorsnee oppervlak van 2,5 mm2 en zijn opgebouwd uit 99.999% pure OFC koperaders. De isolatie bestaat uit Low Density Polyethylene (LDPE). De Original kan door de importeur of een QED dealer worden voorzien van de QED Airloc banaanpluggen die dan direct om de aders worden gekrompen.

Luisteren

De CD Pop Pop van Rickie Lee Jones ging in de lade van de 340C om de track `Dat Dere` te beluisteren. De geplukte bas werd op soepele wijze en met een `full body` weergegeven waarbij de greepwisselingen goed waren te volgen. Het gorgelende kindergelach wat op deze track hoorbaar is klonk heel aanstekelijk door dit 1000 Euro systeem en Rickie Lee Jone`s stem werd mooi los afgebeeld en klonk lekker relaxed en rond.

De percussie werd gearticuleerd en ruimtelijk weergegeven. De saxofoon kwam op plastische en rollende wijze naar voren terwijl de gitaar op subtiele wijze maar met volle toon werd weergegeven. Het geheel klonk vloeiend en ontspannen en kreeg een iets donkere toonbalans mee maar dat vergrootte juist het praktisch smeuïge karakter van deze muziek.

Van de Windham Hill CD The Fine Art Of Music werd Philip Aaberg`s track `Dolphins` gedraaid. De bezetting van twee gitaren, een viool, een double bass en mandoline werd op harmonieuze wijze neergezet met een uitstekende verhouding tussen een rijk timbre en een goede gearticuleerdheid. Het laag werd met een rijke en iets warme klank neergezet. Tijdens de break kwam de baspartij zowel sonoor als soepel naar voren en werd de viool groot afgebeeld. De hese klank van de viool kwam goed uit de verf. Het geheel werd met een mooi ruimtelijk en coherent stereobeeld neergezet wat in de breedte meer ruimte bood dan in de diepte.

Van Luka Bloom`s CD Riverside werd de dynamische gitaar-plus-percussie track `Over The Moon` gedraaid om het systeem qua impulsiviteit aan de tand te voelen. De intro kwam meteen knallend over waarbij het gitaarspel van Luka Bloom (zijn echte naam is Barry Moore) elastisch en dynamisch naar voren kwam.

De trommelslagen werden met een goede focus maar wat compact afgebeeld. Op dit album zingt de heer Bloom met temperament en dat kan bij minder goede systemen te fel overkomen maar werd hier op heldere en vrij pittige wijze weergegeven, zonder een hard randje of nadruk op de `siblillance`. De weergave van deze track was vooral ritmisch gezien erg sterk, het kenmerk van een rasechte Britse set.

Om helemaal in de juiste sfeer te komen werd er daarna geluisterd naar de bijzondere track `I Believe In You` van de Engelse groep Talk Talk. De hi-hats werden met een mooie metaalruis weergegeven terwijl de rimshots heel ruimtelijk en solide werden afgebeeld. De piano klonk lekker `laidback` waarbij het subtiele toetsenspel goed gedefinieerd werd weergegeven. De dromerige en melancholieke stem van Mark Hollis werd met een sterke presence en duidelijke articulatie weergegeven zodat zelfs de bijna gemompelde woorden verstaanbaar bleven. Het orgel werd groot en breed afgebeeld en kwam soepel en met volle toon naar voren. Het koor werd met een beperkte diepte afgebeeld maar klonk opvallend vloeiend en coherent.

Van Kelly Joe Phelps` CD Lead Me On werd de akoestische blues-track `Marking Stone Blues` beluisterd. Het akoestische bottleneck gitaarspel werd groot afgebeeld waarbij de slide-uithalen met een pakkende `bite` werden weergegeven. De stompen op de klankkast werden met een goede impulsiviteit en `gebald` neergezet. Zijn hese stem werd op een open en directe wijze geprojecteerd en werd goed gearticuleerd weergegeven (wie dat album kent weet dat dat niet vanzelfsprekend is). Midden in deze track zijn een paar flink percussief gespeelde `bursts` hoorbaar die op levendige en plastische wijze overkwamen. Het unieke voortrollende gitaarspel van Kelly Joe Phelps kwam met zeggingskracht en gemak naar voren en zo hoort het.


Conclusie

Dit systeem wist steeds op een soepele wijze met het gedraaide muziekmateriaal om te gaan maar het meest opvallende pluspunt was toch wel de uitstekende tonale weergave en ritmische coherentie waarmee elke CD werd weergegeven. De weergave neeg naar een ronde en tonaal iets donkere presentatie maar dat versterkte tegelijkertijd de vloeiendheid waarmee het systeem muziek presenteerde en dat is toch zeker te prefereren boven een te felle of dunne klank. Dit systeem combineert een stijlvol uiterlijk en goede ergonomie met een zowel levendige als vanzelfsprekende weergave. Zelfs in hogere prijsklassen is dat een hele prestatie.


Importeurs
Importeur Cambridge Audio: Dimex / 070-4042647
Importeur Wharfedale: Transtec / 010-4147055
Importeur QED: Latham Audio / 013-5082411


Prijzen
Cambridge 340C: 365 Euro
Cambridge 340A: 365 Euro 
Wharfedale Diamond 9.1: 225 Euro (per paar)
QED Qunex 1 (1 meterset): 35 Euro
QED Original (per meter): 4,60 Euro
QED Airloc 4mm plug (per stuk): 7,26 Euro