Dared MP-15 met Triangle


Eric de Boer | 24 januari 2008 | Fotografie Eric de Boer | Dared

Dat de Aziatische markt langzaam maar zeker in grote opmars is gekomen is al lang bekend. Alle takken die een economie rijk is voeren een ware inhaalslag op de gevestigde westerse leiders. Zo ook in de wereld van hifi. China staat al enige tijd bekend om zijn grote productie van onder andere hifi apparatuur, die tegen een relatief lage kostprijs vervaardigd kan worden.

Natuurlijk ging dit in het begin gepaard met een logische gewenning aan de westerse standaard van kwaliteit, duurzaamheid en logistiek, maar inmiddels mag je gerust zeggen dat de westerse consumenten en de importeurs een redelijk hoge standaard hebben gesteld, die door vele merken kan worden waargemaakt. Daarentegen is de “gevestigde” westerse hifimarkt zich bewuster geworden van de eisen van consumenten en stelt zichzelf dus ook hogere normen als het gaat om kwaliteit en prijsbewustheid. Inmiddels laten ook veel gerenommeerde merken hun producten bouwen in China.

Dit zie je dan ook terug in vele hifisets; er komt steeds meer een mix van in diverse werelddelen ontworpen en geproduceerde componenten en accessoires. Op het verzoek van hifi.nl bij importeur Hay-End Audio of we een paar Franse luidsprekers mochten testen kwam het voorstel om er een Chinese buizenversterker bij te testen. Natuurlijk was ik benieuwd en ging meteen akkoord.


Dared

Enige tijd later arriveert de importeur persoonlijk met een aantal dozen. Een enthousiaste Hay vertelt wat over de apparatuur en de keuzes die hij maakt voor het voeren van merken, de passie voor het vak is goed te voelen. Ook levert hij me een zelfgemaakte set luidsprekerkabels en interlinks, die ik dan ook tijdens de gehele recensie zal gaan gebruiken. De visie van een importeur met passie hoort de eindgebruiker van een product graag terug, nietwaar?

De versterker is een Dared MP-15 buizenversterker van Chinese makelij. Het sinds 1996 producerende versterkermerk heeft deze jongste telg uit hun programma uitgerust met een single-ended opbouw rond twee KT88 eindbuizen. De grote voeding en opbouw zorgen voor een 2 x 18 watt (klasse A) vermogen bij 8 of 4 Ohm. De versterker is voor het oog zeer netjes afgewerkt en heeft een verfijnd uiterlijk met zwarte pianolak en chroom. Voorzien van drie vergulde lijningangen, gescheiden 4- en 8 Ohm luidsprekerterminals geschikt voor zowel kabel als banaanstekkers, en een radiografisch bestuurde houten afstandsbediening voor het volume oogt het geheel absoluut niet Aziatisch maar westers. Een aparte aansluiting voor een geaard netsnoer is eveneens aanwezig.

Vermeldenswaardig is ook een kleine indicatorbuis die midden op de versterker huist, met twee groen oplichtende balkjes die het uitgegeven vermogen aangeven. Puristen of mensen die van al dat geflikker zenuwachtig kunnen worden hebben wel de mogelijkheid om deze buis –mits de versterker uitgeschakeld staat – te verwijderen en weg te laten. De MP-15 weegt zo’n 11 kilogram.

Triangle

De Genèse Trio luidsprekers van Triangle zijn, zoals eerder vermeld, van Franse herkomst. Het merk kan bogen op meer dan vijfentwintig jaren ervaring in het ontwerpen en maken van luidsprekerunits tot en met de kasten, en dat is te zien ook! De per stuk verpakte monitorspeakers zitten veilig in een mooie stoffen zak om beschadigingen tegen te gaan en wegen tien kilo per stuk. Een eerste blik geeft een tweeweg bass reflex speaker aan met een baspoort naar de voorzijde gericht. Een echt mahoniehouten gelakte kast die gewelfd naar de achterzijde toeloopt ter voorkoming van resonanties en reflecties, een zeer fraaie pianolak baffle die eveneens licht is afgebogen, en de voor een monitor luidspreker flinke hoogte van 46,5 centimeter maken de Trio chique en vrij imposant. Aan de achterzijde prijken nette vergulde luidsprekeraansluitingen met mogelijkheid tot bi-wiring.

Qua techniek heeft de Magelllan SW2-lijn model gestaan voor de Genèse familie. De middentoner in de Trio is direct afgeleid van de Magallan. Zo is de conus van cellulose, behandeld met latex en exponentieel van vorm. De faseplug is van polypropyleen, gedempt met latex en gemonteerd op de poolkern. Het voordeel van deze constructie is het bredere frequentiebereik en een opener geluidsbeeld, aldus de fabrikant. De tweeter is deels buiten de kast geplaatst, in een eigen behuizing. Voorzien van onder andere een dieper liggende exponentiele hoorn, een tweevoudige pyramidevormige resonantiekamer en een 50 mm Neodymium magneet voorziet deze in alle hoge tonen en de plaatsing bovenop de speakerkast staat een vrijer geluidsbeeld toe. Intern is de Trio ook nog extra verstevigd om kritische resonanties uit te sluiten. De bijgeleverde frontjes zijn sterk en netjes afgewerkt en sluiten mooi aan bij de kast, de tweeter altijd vrijlatend. Het front wordt onzichtbaar aan de kast geklikt. De gevoeligheid ligt op 90 dB, het opgegeven frequentiebereik loopt van 45 tot 20.000 Hz (+/- 3 dB).


De importeur heeft twee stands bijgeleverd en aangezien mijn huiskamer al redelijk vol staat besluit ik de set in mijn tweede luisterruimte op te stellen. Deze wat kleinere ruimte zal goed aansluiten bij de set. Ik verhuis mijn Bluenote Piccolo platenspeler en Bluenote Phono One naar deze ruimte, tezamen met een gemodificeerd Denon DCD-725 cd-loopwerk. De laatste wordt met de Dared MP-15 verbonden middels de door Hay bijgeleverde S-HEA Coulourless cinch kabel, de phonovoortrap verbind ik met een AudioSelectief L100MJ interlink. De losse speakerkabels zijn met gemak te bevestigen, ondanks hun rigiditeit. Na de fase te hebben gecheckt zet ik de set aan, een felle blauwe LED straalt me tegemoet. Ik laat de set enkele weken regelmatig spelen alvorens hem goed te beluisteren en kies een druilerige middag en de nodige software uit voor de test. De speakers zijn door de baspoort aan de voorkant erg makkelijk te plaatsen en behoeven bij mij weinig tot geen “toe-in”, ze staan dus recht naar voren geplaatst.

Betrokken

Al enige tijd spelen met de set heeft me het voordeel gegeven dat ik vrij snel doorhad waarvan deze combinatie het moet hebben. Ondanks dat de speakers op 8 Ohm worden aanbevolen, geeft de 4 Ohms aansluiting nét dat beetje meer kracht en “bite” in de sound. Ik trap af met de cd …Nothing Like The Sun van Sting. Overbekend, maar oh zo mooi is het nummer Fragile, wat met gemak over de set worden weergegeven. De Dared MP-15 heeft de prettige eigenschap om een sausje van betrokkenheid over de muziek te gieten en het wordt de luisteraar moeilijk gemaakt de aandacht te laten afdwalen. Ik ervaar veel detail in het geluid, maar zonder dat de Triangles het hoog teveel aansturen of schel klinken. Er is overduidelijk gekozen om het scheidingsfilter bij de Trio vanaf 2500 Hz in te zetten, de grotere broers van de Genèse serie doen dit al vanaf 2300 Hz. Met als gevolg dat middenhoog meer body krijgt, wat de plaatsing van onder andere de stem van Sting bij dit nummer meer afstand doet nemen van de rest van het weergegeven stuk. De percussie staat los en is plaatsbaar, gitaren zweven in een lichtwarme gloed.



Het leuke van het kopen van bepaalde vakbladen is dat je er af en toe een prima sampler bij krijgt. Zo had het Duitse Audio afgelopen maand de cd Pure Music vol. 5 meegestuurd, met een door het Berliner Rundfunk-Sinfonieorchester prachtig uitgevoerd stuk van Beethoven (Sinfonie Nr.4 B-Dur op.60, o.l.v. Marek Janowski). De plaatsing in het stuk wordt over de Trio’s redelijk goed bereikt, hoewel de herkenbaarheid van de verschillende instrumenten meer in de diepte ligt dan in de breedte. Er is een vrij natuurlijk timbre, de set klinkt vol waar fortissimo wordt gespeeld en verfijnd bij pianissimo gespeelde passages. En weer die lichte warme gloed over het geheel, die je als luisteraar juist betrekt bij de bedoelde emoties in een muziekstuk. Het luistert lekker weg.

Over op iets heel anders, een mix van klassiek, jazz en folkmuziek. Marcelo Zarvos vertolkt zijn kunsten met vele andere muzikanten in een New Yorkse kerk, audiofiel samengevoegd op de cd Music Journal. De track Gallop wordt goed gespreid mijn luisterruimte ingespeeld. De piano zweeft ergens achter de muziek rond, de snaaraanhalen op de dubbele bas zijn losjes hoorbaar en de overdracht van ritmiek werkt aanstekelijk. Heel af en toe lijkt het alsof de woofer van de Trio (die dus eigenlijk als middentoner dient in de hele Genèse line-up) net iets teveel laag voor zijn kiezen krijgt. Dit kan echter ook veroorzaakt worden door de beperkte dempingsfactor van de MP15.

Nu al weer tien jaar geleden bracht Arjen Anthony Lucassen zijn tweede Ayreon project uit. Nog steeds is dit één van mijn favorieten, niet in de laatste plaats omdat onder andere Fish (Marillion) zijn vocalen aan dit stuk leende. Into The Electric Castle- A Space Opera ligt in de lade van mijn cd-speler en de track Isis and Osiris wordt gepresenteerd. De stem van Fish is onmiskenbaar en zoals Arjen ook bedoeld heeft spreidt de verhalende muziek zich om en over mij heen. Het chorusgedeelte van Sharon den Adel en Anneke van Giersbergen wil op een mindere speaker nogal eens hard en schel overkomen, hetgeen gelukkig nu niet het geval is. Als later in de track een hammondorgel wordt ingezet en ik het volume iets hoger draai, krijgt de Dared het wel wat moeilijker. Ik wijt dit aan het vermogen, maar het laag wordt wat rommelig en verliest body, de spreiding van eerst blijft achterwege. Te hard met deze muziekstijl is dus geen optie, maar met zoveel decibel speel ik nauwelijks…

Over op het zwarte goud mag Pearl Jam met het mooie Black hun kunsten vertonen. Deze track van hun veelverkochte album Ten blijft gewoon mooi. Zanger Eddy’s stem komt duidelijk naar voren terwijl de gitaren en drums om hem heen zweven. Er is genoeg druk in het geluid om menig rockliefhebber de luchtgitaar te laten pakken en de warme, volle bassen die de MP-15 vrij ver door laat lopen zijn vol en krachtig.

Over op een verzamelaar van de Dire Straits (the best of) tast mijn Goldring element het nummer Brothers In Arms af. Het intro met onweer wordt mooi afgebeeld door de set, Mark Knopflers stem is vol rust en het geheel wordt vol maar met een zweem “smoothness” weergegeven. Hoewel iets gekleurd en met minder “attack” dan ik gewend ben, maakt de combinatie MP-15 en Trio een makkelijke en erg prettige luisterervaring mogelijk.

Conclusie

De tijd dat deze set bij mij thuis stond was een erg aangename. Ik heb vele uren doorgebracht met gewoon lekker luisteren, en die uren vlogen om! Dat is voor mij een teken dat een set emoties kan overdragen. De HEA Colourless interlinks en speakerkabels doen hun werk zoals hun naam doet vermoeden: zonder iets aan de muziek te veranderen. De Dared MP-15 buizenversterker heeft ondanks zijn lage vermogen veel in zijn mars, de afwerking is gewoon prima en een ieder die niet van een te strak en analytisch geluid houdt zal verrukt zijn van het geluid. Het ogenschijnlijke gemak waarmee de versterker muziek weergeeft is groot. Zorg wel dat uw luidsprekers makkelijk aan te sturen zijn, of kijk anders naar een versterker met meer vermogen.


De Triangle Genèse Trio monitor speakers hebben op mij een zeer goede indruk achtergelaten. Alleen al het uiterlijk is aanlokkelijk, de gebruikte technieken zijn goed en werken. Vooral liefhebbers van klassiek, akoestische muziek en jazz zullen met dit geluid tevreden zijn. Deze weergevers zullen ongetwijfeld bij kostbaarder versterkers navenant nog sterker naar voren komen. Dat Triangle niet voor niets het tweede Franse luidsprekermerk is (zelfs het eerste in de Franse export markt) verbaast me niets en ik ben benieuwd hoe de vloerstaande modellen klinken. Als set zijn de speakers een prima match met de Dared versterker, mits u geen heel erg grote ruimte wilt voorzien van geluid of erg hard wil spelen. Behandelt u de volumetoets met verfijning, dan zal de combinatie u op hetzelfde trakteren.


Aanvullende informatie:
Voor informatie: www.hayendaudio.nl

Prijzen:

Dared MP-15 vacuüm tube integrated amplifier:
via Hay End Audio website 779 euro
winkelprijs 999 euro.

Triangle Genèse Trio: 785 euro/ stuk

Gebruikte Hardware: 

Analoog

Bluenote Piccolo mkII Bluenote B5 mkII Titanium arm Goldring Eroica LX Moving Coil element

Digitaal

Denon DCD725 cd-loopwerk

Versterker

Dared MP-15

Luidsprekers

Triangle Genèse Trio

Stroom, kabels en accessoires

DIY gefilterd stekkerblok Audio Selectief L100MJ en HEA Colourless Interlinks HEA Colourless en Qed luidsprekerkabels De Mat van ArtSpeak, Quadraspire QX25 DIY “Vlechtsneek” stroomkabel Empire meubel HEA stands