Musical Fidelity V-Can


Rene Smit | 15 januari 2009 | Fotografie Rene Smit | Musical Fidelity

“Alles draait om de eenvoud”

Bovenstaande uitdrukking, een song van de jaren 80 groep Het Goede Doel, is het eerste wat in mij opkomt bij de introductie van de nieuwe Musical Fidelity V-serie. Een reeks producten van goede kwaliteit, die door economisch denken voor een grote groep Audio/muziekliefhebbers bereikbaar is.

De gebruikte techniek, voor een groot deel afkomstig uit de duurdere X-serie, is ontdaan van een mooi ogend jasje. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt van een eenvoudige, universele, zwarte, metalen behuizing zonder enige opsmuk. De producten zijn duidelijk bedoeld om de koper muzikaal tevreden te stellen, niet om indruk te maken op de buren.

De serie bestaat naast de V-Can hoofdtelefoonversterker uit zes andere producten, waaronder een DAC en Phono pre. De verpakking is aangepast op de prijs/kwaliteit verhouding, alle apparaten worden geleverd in een kunststof blister. Het lijkt wel alsof Musical Fidelity de kredietcrisis heeft zien aankomen…

V-Can

Met zijn formaat (ongeveer zo groot als twee pakjes sigaretten) kan een V-Can altijd wel ergens een plaatsje vinden. Aan de voorzijde bevindt zich een volumeregelaar en daarnaast is voorzien in twee hoofdtelefoon aansluitingen, een mini jack en een 6,3 mm jackplug aansluiting. Aan de achterzijde vinden we mooie vergulde cinch connectoren. Die zijn dubbel uitgevoerd en bovenop het kastje gemerkt: “input” en “output”. Hierdoor is het mogelijk dat, wanneer de V-Can aangesloten wordt op de tape-out van een (voor)versterker, het signaal nog steeds gestuurd kan worden naar een opname apparaat. Uiteraard dient u zelf te zorgen voor de benodigde interlinks.

Op de achterzijde is de aansluiting voor de losse meegeleverde voeding te vinden, met een minuscuul blauw lampje dat aangeeft of de V-Can aan staat. De losse voeding kan vervangen worden door een separaat leverbare V-PSU voeding, die maximaal drie apparaten uit de V-serie gelijktijdig van stroom kan voorzien. Aan de onderzijde heeft de V-Can twee viltstrips om krassen op de ondergrond te voorkomen en te zorgen dat het apparaatje op zijn plaats blijft staan. Met een gewicht van slechts 350 gram verschuift de V-Can namelijk nogal makkelijk. Musical Fidelity laat nauwelijks iets los over de gebruikte techniek. Wel geeft de fabrikant aan dat, in tegenstelling tot veel andere hoogwaardige hoofdtelefoonversterkers, de uitgangimpedantie maar 5 Ohm is. Hierdoor is het in theorie mogelijk nagenoeg elke hoofdtelefoon probleemloos aan te sturen. Volgens MF met als bijkomende voordelen: lage vervorming, een vlakke frequentie karakteristiek en volledige lineair

Aansluiten

De V-Can vindt gemakkelijk een plaatsje in het audiorack naast mijn vM MA240 versterker. Met een Sharkwire SSC-BMD1 verzilverde interlink wordt de aansluiting gemaakt tussen de V-Can en de tape-out van de versterker. Musical Fidelity geeft in de handleiding uitdrukkelijk aan gebruik te maken van een interlink van goede kwaliteit, hier voldoe ik aan. De voeding gaat in het Inakustik AC1506 stekkerblok, waar uitsluitend analoge componenten op aangesloten zijn. Al met al is de boel binnen tien minuten speelklaar.

Luisteren

Om een gedegen oordeel te vellen over de V-Can krijg ik van importeur Harman Consumer Holland de beschikking over een topklasse AKG K272HD hoofdtelefoon. Dit type wordt door vele studio’s gebruikt bij het mixen en afluisteren van opnames, wordt geroemd om het neutrale karakter. Nu aan alle randvoorwaarden is voldaan kan het luisteren een aanvang nemen. De eerste cd’s die beluisterd worden zijn slechts bedoeld om te wennen aan het fenomeen hoofdtelefoon en de klank van de AKG. Wat direct al opvalt, is het gemak waarmee een dergelijk minuscuul kastje als de V-Can muziek weet te maken.

Na de gewenningsperiode verdwijnt de soundtrack van de film City Of Angels in vM SA230 speler. Het hoogtepunt van deze soundtrack is voor mij Angel van Sarah McLaghlan. Nu, door het luisteren via een hoofdtelefoon, de invloed van de luisterruimte wegvalt, komt de stem van Sarah nog directer en intenser over. Een andere zangeres, die mij bijna altijd weet te raken, is Katie Melua. Haar laatste album Pictures bevat behoorlijk wat laag, zodanig veel dat het met mijn Audiovector S3 speakers bijna teveel de overhand krijgt. Luisterend naar de AGK K272HD in combinatie met de V-Can, laat ook een stevig laag horen, gelukkig net iets meer in balans met de rest van de muziek.

Dat de V-Can deels verantwoordelijk is voor de goede laagweergave, blijkt wanneer ik dezelfde muziek beluister via de ingebouwde hoofdtelefoonversterker van een Marantz SR5600 receiver. Nu klinkt de muziek kaal en krijgt het hoog een scherp randje, ook lijkt het minder dynamisch te worden. Direct aangesloten op een Marantz CD5400 Se cd-speler geeft een vergelijkbaar resultaat. Adele’s album 19 bevat een groot aantal nummers die meer dan de moeite waard zijn. Haar heel eigen stemgeluid blijft volledig overeind, waaruit blijkt dat de V-Can behoorlijk neutraal is en niets toevoegt of weglaat in de muziek. De tekst van de ballad Make You Feel My Love gaat zonder omwegen direct via de gehoorgang naar het hart.

Op het gebied van detailweergave is een hoofdtelefoon heer en meester. Dat is duidelijk te horen wanneer ik luister naar het laatste album van Rob de Nijs, dat louter vanuit het Frans vertaalde chansons bevat. Aan het einde van het nummer Parijs ontwaakt sterft het geluid langzaam uit. Het laatste wat je als luisteraar hoort zijn tom toms, echter met de V-Can/AKG combi blijkt het uitsterven van het geluid zeker 10 tot 15 seconden langer te duren dan via luidsprekers. Heel kleine details, zoals die te vinden zijn in de muziek van onder andere Dead can Dance, worden met groot gemak hoorbaar gemaakt. Het zorgt er voor dat ook het luisteren naar muziek die je als luisteraar door en door denkt te kennen een nieuwe ervaring wordt.

Conclusie

Na het beluisteren van de V-Can is mij duidelijk geworden, dat een combinatie van een hoogwaardige hoofdtelefoonversterker met een mooie hoofdtelefoon een waardevolle aanvulling kan zijn op een bestaande audioset. Ik betrapte mijzelf erop regelmatig (puur voor de lol) muziek te luisteren met de V-Can. In combinatie met een gesloten hoofdtelefoon kun je muziek luisteren zonder andere aanwezige tot last te zijn. Hierdoor is nog meer rendement te halen uit een mooie audioset. Een heel andere weg is te bewandelen door de V-Can te combineren met een goede cd-speler en hoofdtelefoon. Zo creëert u met een relatief bescheiden budget uw eigen personal high-end installatie.



Natuurlijk biedt de V-Can ook de mogelijkheid een hoofdtelefoon aan te sluiten op apparatuur waarop een hoofdtelefoonaansluiting ontbreekt, hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld een TV.
Bovendien is de kwaliteit van de V-Can op te waarderen met de al eerder genoemde speciale V-PSU voeding. Met het introduceren van de V-serie maakt Musical Fidelity kwaliteitsweergave betaalbaar voor een grote groep muziekliefhebbers. Klein maar zeer fijn deze V-Can!

Aanvullende informatie±


Prijs:

Musical Fidelity V-Can 175 euro


Importeur:
Viertron
Zuideinde 2
2991 LK Barendrecht
Tel. 0180-618355
Fax. 0180-619967
Internet: www.viertron.nl
Email: info@viertron.nl

Gebruikte Hardware:

vM MA240 geïntegreerde versterker vM PA535 eindversterker vM PHM3 phonotrap vM SA230vM SACD speler Funk Vector draaitafel met RB300 arm Shelter 301 element Panasonic DMP-BD30 Blu-Ray speler Audiovector S3 Signature speakers Audiovector K-C Signature centerspeaker Polk FX3i surroundspeakers Focal Chorus 705V speakers Panasonic TH42PV45 plasmascherm Marantz SR5600 surroundreceiver AKG K272HD hoofdtelefoon

Bekabeling en accessoires:

Siltech SQ88G5 Classic Sharkwire SC-L03 interlinks Inakustik Black&White LS1002 luidsprekerkabels Inakustik AC1502-6 stekkerblok Inakustik HDMI kabel Supra Lorad netsnoeren AHP klankmodule Quadraspire QX25 voetjes Alphason audiorack