C.E.C. CD3800


Kilian Bakker | 06 augustus 2009 | Fotografie Kilian Bakker |

Chuo Denki Co. Ltd., beter bekend als C.E.C. (Chuo Electronics Co.), werd in 1954 opgericht door Takada-San. Dit Japanse bedrijf specialiseerde zich enige tientallen jaren lang in het fabriceren van platenspelerloopwerken, ook voor de zogeheten OEM markt. C.E.C. genoot gedurende die jaren aanzien in de internationale analoge audiowereld maar uiteindelijk zou het des te meer faam verwerven door de ontwikkeling van innovatieve CD-loopwerken.

De langdurige samenwerking met laser-specialist Sanyo begon reeds eind jaren `70. In 1983 werd de eerste C.E.C. CD-speler geïntroduceerd, overigens nog niet voorzien van snaaraandrijving. Terwijl begin jaren `90 de productie van C.E.C. platenspelers werd beeindigd vond in 1991 de introductie van het eerste snaaraangedreven C.E.C. CD-loopwerk plaats. Dat was de inmiddels legendarische TL-1 die natuurlijk was voorzien van een Sanyo laserslede (te weten de SF-90). Sanyo was gedurende enkele jaren zelfs eigenaar van C.E.C. en alhoewel die situatie nu is veranderd bestaat er nog altijd een hecht samenwerkingsverband tussen de twee Japanse grootheden.

Men is bij C.E.C. uiterst consequent voor zover het loopwerken en electronica betreft maar dat kan helaas niet worden gezegd van het uiterlijk design. De ene keer lijkt een loopwerk op het audiospeeltje van Darth Vader (de originele TL1 in het zwart), de andere keer is een versterker voorzien van een volumeregelaar met de layout van een zonnewijzer (de inmiddels herziene AMP-3300). Het formaat van de behuizingen loopt uiteen, alsmede de kleurcoderingen van LED`s en displays. Smaken verschillen natuurlijk maar in tegenstelling tot de productlijnen van enkele Europese en Amerikaanse fabrikanten (denk aan Linn en Audio Research) zal het niet meevallen om oudere en nieuwe C.E.C. ontwerpen optisch te laten integreren. Aan de andere kant kan er worden gesteld dat men bij dit eigenzinnige Japanse bedrijf graag een zowel technologisch als optisch `statement` maakt en daar zijn ze dan zeker in geslaagd (je ziet C.E.C. producten niet gemakkelijk over het hoofd op een audiobeurs). Recentelijk heeft C.E.C. hun 3000 Series componenten ge-restyled naar een minder afwijkende vormgeving. Dat is ook te zien aan hun jongste telg, de CD3800.

CD 3800

De nieuwe CD3800 CD-speler heeft een meer tijdloos uiterlijk en een beduidend hogere aaibaarheidsfactor dan het model waarop het is gebaseerd; de CD3300R. Symmetrie speelt daarbij een belangrijke rol, alsmede het rechthoekige display en de vormgeving van de knoppen. Jammer dat de aan/uit toets wordt omgeven door een fel oplichtende, blauwe `halo`, dat hadden ze weg mogen laten (ach ja, de blauw mode). Het display met spiegelvenster (wat vast heel trendy zal zijn) is overdag slecht leesbaar.

De CD3800 is in meerdere opzichten een CD-speler van deze tijd, getuige de vier digitale ingangen. Behalve een Toslink optische poort (Sample Rate: 32-96kHz), een coaxiale 75 Ohms S/P-DIF ingang (32-96kHz) en een gebalanceerde 110 Ohms AES/EBU (XLR) bus (32-96kHz) is er ook een USB poort voorhanden (32-48kHz). Een Burr-Brown PCM1798 IC vormt het hart van de digitaal/analoog omzetter. Een tweetal ingegoten uitgangsmodule`s bevatten het gepatenteerde LEF (Load Effect Free) klasse A circuit (zie foto; het betreft de twee rode, vertikaal geplaatste module`s). Het AsaTech lademechanisme bevat naar C.E.C. traditie een Red Book loopwerk van Sanyo-Fischer. Onder het lademechanisme bevindt zich een 1 centimeter dik stalen montageblok wat voor massademping zorgt.

De algehele constructie is zowel robuust als goed doordacht. Het front en de achterzijde zijn op hun raakvlakken met de kap van enkele demp-patches voorzien en de kap heeft gedempte zijwanden. Desondanks laat de kap bij bekloppen een tamelijk hol geluid horen. Een bitumen dempplaat had dat beter in de kiem gesmoord dan de toegepaste schuimrubber stroken maar de huidige demping zou een bewuste keuze van de ontwerpers kunnen zijn. De voeding is een uit de kluiten gewassen SMPS type met een paar overmaats vermogensweerstanden, zware MKP blokken en legio ferrietkralen. Er zijn vele ontstoorcondensatoren ingezet over diode`s en het feit dat er gebruik wordt gemaakt van twee aardeniveau`s komt visueel naar voren in de her en der toegepaste (ont)koppelcondensatoren. Zoals gewoonlijk bij Japanse CD-spelers heeft de CD3800 een hoofdtelefoon uitgang. Deze heeft een eigen volumeregeling, wat actieve hoofdtelefoongebruikers zeker zullen waarderen.

De CD3800 is van twee royale draaischakelaars voorzien: de linker schakelaar zorgt voor bronkeuze (de vier digitale ingangen of het interne loopwerk) en de rechter knop is een zogeheten `jog-dial` (druk/draai) schakelaar waarmee de functies Search, Skip, Play en Pause kunnen worden gekozen. Aan de achterzijde bevinden zich de ongebalanceerde en gebalanceerde analoge uitgangen, een druktoets waarmee men het digitale filter kan omschakelen van `pulse` naar `flat` (daar komen we later op terug) en de eerder genoemde vier digitale ingangen. De digitale uitgang is van maar liefst drie verschillende aansluitingen voorzien: Toslink, S/P-DIF en AES/EBU (XLR). Een IEC lichtnetingang maakt het mogelijk om een lichtnetkabel naar wens in te zetten. De bij het recensie-exemplaar geleverde handleiding was zeer onleesbaar Japans maar een Nederlandstalige handleiding bevindt zich in de vorm van een PDF bestand op de Clofis website. De CD3800 meet 10,2 bij 43,5 bij 35,5 centimeter (HXBXD), weegt 6.8kg en is leverbaar in zilver of zwart.

Luisteren

Een vrij rudimentair cinchkabeltje behoort tot het standaard survival-pakket terwijl een 60 cm lange XLR kabel als optie los verkrijgbaar is. Beide typen werden geleverd bij het recensie onderwerp. Op zich handig maar gezien met name de cinchkabel geen hoogvlieger is en de Heed Obelisk SI versterker ongebalanceerde ingangen heeft, bleven ze in hun doos en werden de residentiële kabels ingezet. Nadat de juiste lichtnetfase was gekozen kon er naar de (reeds ingespeelde) complete C.E.C. speler -en later naar zijn DAC- worden geluisterd. Het AsaTech lademechanisme heeft ongebruikelijk veel haast, met name bij het intrekken van de lade maar dat betekent ook dat er snel van muziek kan worden genoten.

Eerst maar eens naar de twee filterstanden luisteren, die door hun makers respectievelijk Flat en Pulse zijn gedoopt. Daarvoor werd de huidige zang & gitaar favoriet van ondergetekende maar weer eens tevoorschijn gehaald; het Rory Block album Blues Walkin` Like A Man. In de filterstand Flat kwam de nagalm van de track My Black Mama op rijke en royale wijze naar voren. Rory Block`s zang kwam heel ontspannen over zonder aan zeggingskracht in te boeten. De slide-uithalen van haar gitaarspel werden opmerkelijk energiek en expressief weergegeven. Kortom, het was een genot om naar te luisteren. Ook op hoge afluisterniveau`s bleef de presentatie uiterst ontspannen en zelfverzekerd. Met het digitale filter in de Pulse stand kwam het snarenspel slanker en puntiger over terwijl de zang meer naar voren kwam en aan presence won. De stompen op de klankkast van haar gitaar kregen iets meer gewicht mee maar de slide-uithalen hadden duidelijk aan bloom en tonale expressie verloren. De flow en schaal waren met dit filter minder aanwezig waardoor de weergave weliswaar duidelijk en overzichtelijk was maar tegelijkertijd voor minder betrokkenheid zorgde. Zelfs de ruimtelijke afbeelding had te leiden van dit filter, dus werd er teruggeschakeld naar de Flat stand.

Ook bij andere schijven genoot Flat de voorkeur. Wellicht dat Pulse vooral van nut is voor het opkuisen en overzichtelijker maken van lage resolutie muziekbestanden. Hoogwaardige CD`s waren meer gebaat bij de tonale rijkdom, flow en ruimtelijke vrijheid van de Flat stand. De CD-laag van de hybride Linn SACD William Jackson & MacKenzie - Notes From A Hebridean Island werd uitvoerig beluisterd. Deze zeer ruimtelijke, luchtige en kristalheldere opname van Keltische folkmuziek kan met sommige spelers een wat lijzige indruk maken. Afgespeeld op de CD 3800 kwam het etherische karakter van de muziek mooi uit de verf terwijl de lichtvoetigheid werd gedragen door een goede dosis van drive en sonoriteit. Dat kwam vooral goed tot uiting bij passages waar meerdere instrumenten zoals fiddle, highland pipes en fluit samenspeelden. Vrouwelijke zang bleek een forte van deze speler want net als bij het Rory Block album kwam de zang van de drie zusters MacKenzie meer dan appeteitelijk over.

Born at the right time

Bij het beluisteren van de Paul Simon track Born At The Right Time vielen de tonale rijkdom en de ontspannen presentatie op. De ironische onderlaag van Paul Simon`s kenmerkende casual voordracht werd op zeer directe wijze gecommuniceerd waardoor de diepere betekenis van de tekst goed tot zijn recht kwam. Dat is wellicht het meest interessante aspect van deze speler; het zorgt ervoor dat de luisteraar zich meer wil -en kan- verdiepen in de eigenlijke musical message. Oppervlakkig luisteren zal vast wel lukken (voor wie dat wil) maar waarom zou men, als communicatie en luistercomfort op een presenteerblaadje worden aangereikt?

De CD 3800 werd ook als externe DAC ingezet, eerst voor het residentiële Marantz CD72II-MPA100 loopwerk. Ook in DAC mode bleek het Flat filter hier voor de meest natuurlijke weergave te zorgen. De Marantz/3800 DAC combo gaf een stevige, geaarde laagweergave ten beste met een sterke ritmische timing. De presentatie van H.P. Lange`s Blues album The Delta Connection (verweerde zangstem, National Steelguitar en pittige percussie) kwam desondanks iets minder overtuigend naar voren dan met de Marantz CD72II/Cambridge DacMagic combo. Datzelfde gold echter ook voor de complete CD 3800 speler. Met het interne loopwerk van de C.E.C. als optische aftaster viel alles prachtig op zijn plaats. Het loopwerk en de D/A omzetter van de CD 3800 zijn ongetwijfeld erg goed op elkaar afgestemd. Dat neemt overigens niet weg dat de DAC met zijn vier ingangen een ruimhartige en energieke weergave biedt.

Dat laatste werd nogmaals onderstreept toen de media library van de Toshiba Satellite Pro laptop werd opgestart om muziekbestanden via de USB poort af te spelen. De Richard Thompson track Dry My Tears And Move On (een lossless rip van CD) kwam met een stabiel en groot stereobeeld naar voren. De emotionele lading achter het droeve stemgeluid van Richard Thompson werd goed overgebracht - iets wat sommige USB DAC`s over het digitale hoofd zien. Dat is van belang omdat zijn zang zonder die expressie beduidend minder boeiend is om naar te luisteren. De double bass van meesterbassist Danny Thompson knorde er lekker elastisch op los en de blazersectie had de juiste verhouding tussen gloed en `bite`. Het meest belangrijke van de weergave van deze en andere CD-rips was de krachtige en vanzelfsprekende voortstuwing waarmee ritmesecties werden gepresenteerd, wat vooral goed tot uiting kwam bij Chill Out van John Lee Hooker.

Conclusie

Alhoewel de C.E.C. CD 3800 een tradtionele CD-speler is die niets moet hebben van SACD`s, DVD`s en BD`s, is het qua ingangen een veelzijdig apparaat wat als digitaal hart van een weergaveketen kan dienen. Minder hoogwaardige DVD en/of BD spelers kunnen dankzij de digitale ingangen van de CD 3800 op een hoger plan worden getild en hetzelfde geldt voor een PC of een streaming device. Zoals gewoonlijk bij dit merk doen een aantal visuele aspecten zoals de blauwe ring rond de aan/uit toets in zekere zin afbreuk aan het uitgekiende geheel maar dat is iets wat men voor lief moet nemen want de bekende eclectische styling zullen ze waarschijnlijk nooit loslaten bij Chuo Electronics Company. Het weergavekarakter van de CD 3800 doet vriendelijk, soms zelfs smeuïg aan maar het komt niet als de tegenpool van energiek over. De nadruk ligt simpelweg meer op muzikale beweeglijkheid dan impact. De D/A omzetter gaat recht op zijn doel af, zonder enige temporale aarzeling. PRaT (pace, rhythm & time) fans met muziekbestanden zullen daarom veel plezier beleven aan de uitstekende USB ingang.

Aanvullende informatie:

Importeur C.E.C.:
Clofis Nederland;
Telefoon: 079-3631293
Internet: www.clofis.nl

C.E.C. CD 3800: 999,- Euro.

Gebruikte hardware:

Digitale bronnen:

Marantz CD 72-II/MPA-100 Cambridge Audio DacMagic

Versterker:

Heed Audio Obelisk SI

Weergevers:

Monitor Audio Studio 2SE

Kabels:

QED Qunex 2 Monster M1000 QED Profile 4X4

Lichtnet:

Lapp/Popp strip Belden IEC Kemp SNS Plug