SUPRA Classic 4.0, Ply 3.4 & Combicon


Kilian Bakker | 04 december 2009 | Supra Cables

De huidige HiFimarkt wordt overspoeld door nieuwe kabelontwerpen waarvan vele tot de meer of zelfs zeer exotische varianten behoren. Dergelijke prestigeproducten dragen lange prijskaartjes en zijn daarom minder interessant voor de gemiddelde audiofiel die een goede kabel voor een redelijke prijs zoekt.

Luidsprekerkabels zijn wat dat betreft nog problematischer, gezien er vaak meerdere meters kabel nodig zijn om het traject van de versterker naar de weergevers af te leggen. Dus werd besloten om van een oudgediende twee kabelsetjes met een goede prijs/prestatieverhouding onder de loep te gaan nemen, te weten de Classic 4.0 en de Ply 3.4 kabels (met Combicon connectoren) van het Scandinavische Supra.

Supra introduceerde in 1976 hun Supra 2.5 luidsprekerkabel die volgens de Zweedse fabrikant de eerste audiofiele kabel ooit was. Monster maakt vergelijkbare claims, net als Goertz maar zeker is dat Supra er vroeg bij was. Tommy Jenving, de oprichter en hoofdontwerper van Supra heeft naast kabels voor HiFi toepassing ook vele professionele kabeltypen ontworpen waaronder verschillende hoogfrequentkabels. Nadat Supra jarenlang succes had behaald met hun 1.5, 2.5, 4.0 en 6.0 types werd een geheel nieuwe productlijn aangekondigd, genaamd Supra Ply. Naast een opvallende lay-out van de aderbundels worden de Ply kabels gekenmerkt door een geleider waarbij de OFC koperkern is voorzien van een tinnen `jasje`. Dat type geleider is uiteindelijk de norm geworden bij Supra. De hoofdgedachte achter de Supra Ply kabels is het zo laag mogelijk houden van inductie. Terwijl veel kabelfabrikanten in het verleden vooral bezig waren met het ontwikkelen van laag-capacitieve kabels, stond voor Tommy Jenving als een paal boven water dat laag-inductieve kabels betere resultaten zouden behalen. Men heeft bij Supra overigens meer eigen uitvindingen op hun naam staan zoals bijvoorbeeld de geweven Nylon (semi geleidende) afscherming, de Swift XLR pluggen (snelle montage en betrouwbaardere constructie, aldus Supra) en de Combicon luidsprekerconnectoren. Tommy Jenving is trots op zijn nationaliteit, vandaar dat de uitgebreide Supra catalogus enkele Zweedse uitvindingen meldt, zoals daar zijn: de propellor, de verstelbare steeksleutel maar ook wat meer tegengestelde ideen als de veiligheidsspeld en het Dynamiet.

Supra Classic 4.0 & PLY 3.4

De Supra 4.0 is al vrij lang op de markt maar na de introductie van de Ply serie kregen de oude kabels hun `Classic` status en nieuwe geleiderbundels die uit `Tin Plated 5-nines OFC` aders bestaan. Bij de 4.0 zijn dat er 511 met een doorsnede-oppervlak van 4 mm2. Volgens Supra vermindert het laagje tin het zo gevreesde skin-effect waarbij de stroom in zijn natuurlijke gedrag rechtdoor wil maar door de spiraalvormige opbouw van de geleiderbundels van ader naar ader gaat springen via de (kleine) contactvlakken tussen de aders. Door de hogere overgangsweerstand van het tin wordt het skin-effect verminderd wat de prestaties ten goede komt, aldus Supra.

Ook wilde men bij Supra de aantasting van de OFC geleiders voorkomen, waar het laagje tin gedeeltelijk bij helpt. De oorzaak van die mogelijke aantasting zit volgens Tommy Jenving in de chloride-ionen die door de PVC mantel worden afgegeven aan de geleiders, wat resulteert in koper-chloride op het oppervlak van het OFC. Daarom heeft men bij SUPRA een zogeheten Chloride-Ion Stabilized PVC gekozen, waarmee dat effect in feite bij de bron is aangepakt. De Classic 4.0 heeft een serie-weerstand van 4.3 Ohm per kilometer (niet dat dat ook maar iets zegt over de prestaties maar het is een behoorlijk lage waarde). De kabel voelt prettig aan, wat mede door de soepele PVC ommanteling komt. SUPRA houdt van slanke kabels en dus meet de omvang van de `Ice Blue` gekleurde Classic 4.0 slechts 9.6 bij 4.7 mm. De Ply 3.4 is niet meer het parade-paardje van SUPRA want die positie is overgenomen door de Sword. Toch blijft de Ply een interessant product door de unieke opbouw en de daaruit voortvloeiende eigenschappen. De naam Ply verwijst naar de twee zo plat mogelijk gevormde geleiderbundels die met de brede vlakken parallel aan elkaar liggen. Om de twee individueel geïsoleerde bundels is nog een buitenhuls aangebracht die het geheel bij elkaar houdt. De `3.4` aanduiding slaat op het doorsnede-oppervlak van 3.4 mm2 (Supra levert ook een afgeschermde uitvoering genaamd 3.4S - oftewel Shielded).

De Ply 3.4 heeft 192 "Tin Plated 5-nines OFC" aders van 0.15 mm2 per stuk. Voor de Ply heeft men het speciale PVC toegepast in twee dunnere isolatielagen. De in typische SUPRA kleur afgewerkte buitenmantel heeft een bescheiden omvang van 7 bij 7 mm. Beide typen SUPRA kabel werden afgeleverd in 3 meter lengte en waren geconfectioneerd met SUPRA`s nieuwe CombiCon banaanpluggen. Het CombiCon systeem heeft een geïsoleerde schroefton die zowel recht als haaks aan de kabel kan worden gemonteerd en losse vorkjes of banaancontactdelen die zijn voorzien van een schroefdraad. Hierdoor kan een CombiCon connector gemakkelijk van een ander type contactdeel worden voorzien of kunnen versleten contactdelen worden vervangen. Gezien sommige versterkers enkel banaanbussen of schroefknoppen bezitten kan de CombiCon ook erg handig zijn bij een versterkerwisseling.

Luisteren

Voor de goede orde: kabels klinken niet, ze kunnen de signaalverbinding tussen apparaten meer of minder in de weg staan. Het spreekt voor zich dat de juiste kabel voor een bepaalde verbinding het signaal en de elektrische inter-component aanpassing minder zal verstoren. De twee betaalbare Supra luidsprekerkabels werden in combinatie met laaggeprijsde en meer kostbare versterker-weergevercombo`s ingezet om een `broad-spectrum` indruk te krijgen. De Supra Classic 4.0 kabelset was prettig om te installeren, een gevolg van de hoge buigzaamheid van de kabel en de exacte pas van de CombiCon 4mm pluggen. De weergave met de Classic 4.0 kwam ontspannen, zelfs `gemakkelijk` over. Toegepast in verschillende versterker-weergevercombo`s was de toonbalans fractioneel aan de lichte kant (in direct vergelijk met de QED Original) maar tegelijkertijd goed gearticuleerd. Julie Murphy`s zang op haar CD Black Mountains Revisited werd stabiel afgebeeld en was vrij van toegevoegde hardheid. Wel was er bij meerdere opnames een lichte heesheid merkbaar in het hoge middengebied.

Wellicht het meest opmerkelijke aan de weergave met de Classic 4.0 was de prettige flow die voortkwam uit een combinatie van goede timing en een vanzelfsprekende rust. Het hogere midden en lagere hoog wordt met deze kabel enigszins overbelicht maar dat subtiele effect werd tijdens de luistersessies echter niet als storend ervaren. De plaatsing van instrumenten is behoorlijk goed te noemen voor een kabel uit de sub-10 Euro prijsklasse. De hoge tonen weergave komt rustig en verassend verfijnd over. De saxofoon in de track Catalina Estimada van Eric Bibb`s debuut op Opus 3 werd op ronde en losse wijze neergezet, zonder inkadering. De lagetonen weergave was aan de ingetogen kant, wat desondanks te preferen is boven een opgeblazen sound. De Classic 4.0 zal daarom vooral geschikt zijn voor grotere weergevers met een royale laagweergave. Ook de duurdere Ply 3.4 was prettig in het gebruik dankzij een minimale omvang en hoge buigzaamheid. Na de relatief ingetogen werkende Classic 4.0 sprong de Ply 3.4 wat meer in het oor met een impulsieve weergave waarbij vooral percussie uitstekend uit de verf kwam.

De algehele auditieve indruk was dat van een krachtigere weergave met meer presence. De laagweergave had meer soliditeit en gewicht, wat met name goed hoorbaar was toen de track I don`t Want To Know van de Fleetwood Mac LP Rumours werd afgetast. De ferme drumklap die volgt op de gitaar-intro kreeg meer impact mee dan met de Classic 4.0 en de diepgrommende elektrische bas had aan body gewonnen. In bepaalde opzichten hebben de hier besproken Supra kabels een behoorlijk vergelijkbaar tonaal karakter wat zich vooral uitte in het middengebied. De lichte heesheid die hoorbaar was met de Classic 4.0 was echter bij de Ply 3.4 nauwelijks aanwezig zodat de zangstem van Julie Murphy natuurlijker klonk maar ook uit een meer zwarte achtergrond leek te komen. Fleetwood mac`s strakke timing kwam nog duidelijker over met de PLy 3.4 en de ruimtelijke afbeelding van Eric Bibb`s Catalina Estimada was zowel overzichtelijker als royaler geworden.

Conclusie

Zweden is een land van extremen waardoor het volk erg neigt naar comfort en veiligheid, wat zich onder andere uit in hun automobiel industrie. De strenge eisen waaraan Supra kabels moeten voldoen en de zeer praktische uitvoering van alle Jenving producten bevestigen dat Supra een op en top Zweedse fabrikant is. De belangrijkste eigenschap van de twee voor deze productbesprekig beluisterde kabels is mischien wel het ontspannen karakter van de weergave die wordt verkregen met de Classic 4.0 en de Ply 3.4. Wanneer men daarbij de prima prijs/kwaliteitsverhouding telt wordt de slotsom duidelijk: deze Ice Blue gekleurde kabels zullen de meeste muziekliefhebbers niet koud laten. Aanbevolen.

Prijzen:

SUPRA Classic 4.0 per mono meter: 5,95 Euro
SUPRA Ply 3.4 per mono meter: 12,50 Euro
SUPRA CombiCon connector set (met 4 banaan contactdelen en 4 vorkjes): 50 Euro

Importeur: Viertron BV.
Contact: 0180 618355
Internet: www.Viertron.nl

Toegepaste apparatuur:

Analoge bron:

Heed Orbit 2  Linn Sondek LP12 Linn Akito Ortofon MC 15 SII

Digitale bron:

Marantz CD 72II Micromega Microdac

Phonotrappen:

Moth RIAA NAD PP-2

Versterkers:

Advance Acoustic MAP103 Exposure XXV

Weergevers:

Monitor Audio Studio 2SE Castle Richmond 3i

Kabels:

Monster M1000 QED Qunex 2 QED Original

Lichtnet:

Lapp/Popp strip Belden IEC Kemp SNS Plug (2X)