Boston Acoustics RS260/RS334


Rene Smit | 30 december 2009 | Fotografie Rene Smit | Boston Acoustics

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik deze kennismaking met Boston Acoustics speakers niet geheel onbevooroordeeld in ging. Zelf had ik nog nooit goed naar speakers van dit merk geluisterd, maar om voor mij onduidelijke redenen wordt Boston Acoustics (onterecht?) nog niet als serieus luidspreker merk gezien. Natuurlijk probeer je als recensent elk product met een open vizier tegemoet te treden, iets wat je aan de lezers verplicht bent, maar in het onderbewustzijn spelen dit soort zaken natuurlijk wel mee. Met de komst van een set RS260 monitor speakers en een set RS334 vloerstaande luidsprekers in mijn luisterruimte ga ik voor u onderzoeken of Boston Acoustics zijn positie als underdog mag inwisselen voor een favorieten rol.

Zonder nog maar een seconde gespeeld te hebben nemen de speakers al de eerste pluspunten in ontvangst ten opzichte van de concurrentie. De luidsprekers zijn op een dusdanig goede en doordachte wijze verpakt, dat zelfs veel duurdere merken hier een voorbeeld aan dienen te nemen. Iedere speaker is individueel verpakt in een antistatische stoffen hoes en de speakers zelf zijn daarnaast voorzien van transparante afneembare folie, ter bescherming van de fraaie hoogglans lak. Schitterende afwerking inclusief uitstekende verpakking, hoezen, folie en meegeleverde handschoenen. Top in deze prijsklasse!


Foto: importeur Boston Acoustics Benelux

De RS260 boekenplankspeaker is een monitor speaker van gemiddelde grootte, 320x200x245 millimeter om precies te zijn. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 50Hz tot 26kHz. Er wordt gebruik gemaakt van een 25 millimeter EWB tweeter, waarbij de afkorting staat voor Extended Wide Bandwith. Grappig om te zien is het minuscule putje midden in de dome, het lijkt alsof deze bewerkt is met een eierprikker. Voor het laag wordt een 165 millimeter woofer ingezet. Om het laag nog wat kracht bij te zetten is de speaker aan de achterzijde voorzien van een reflexpoort. Daar is de set dubbel uitgevoerde aansluitterminals te vinden, stevig spul en in staat om zowel blanke draad, spades als banaanstekkers te accepteren.

De achterzijde van de kast is voorzien van uitsparingen om de speaker, wanneer hij ingezet wordt als surround luidspreker, aan de muur te kunnen bevestigen. De fronten zijn gemakkelijk afneembaar en voor de bevestiging worden magneetjes gebruikt. Dat zorgt ervoor dat wanneer u de speakers zonder fronten gebruikt er geen lelijke gaatjes in de baffle zitten. In de RS334 vloerstaander wordt dezelfde tweeter gebruikt, echter voor het midden en laag worden vier 10 centimeter woofertjes ingezet. Mede hierdoor en uiteraard vanwege de grotere kastinhoud loopt het laag wat dieper door. Het gebruik van units met een relatief kleine doorsnede zorgt er voor dat de kast smal kan blijven. De Boston Acoustics RS334 meet slechts 1076x215x235 millimeter en neemt heel weinig vloeroppervlak in beslag. De complete RS serie, inclusief center en subwoofer, zijn uitgevoerd in hoogglans zwarte pianolak.

Aansluiten

Zoals te doen gebruikelijk vinden de speakers een plaatsje in de woonkamer annex luisterruimte. De RS334 vloerstaanders zouden goed in staat moeten zijn de ruimte van circa veertig vierkante meter met muziek te vullen. De speakers komen min of meer op dezelfde plaats te staan als de normaal in gebruik zijnde Audiovector S3 Signature speakers. Omdat de speakers iets minder diep zijn is de afstand tot de achterwand een centimeter of tien meer, ongeveer zeventig centimeter. Aangezien de speakers een basreflexpoort hebben die naar de achterzijde afstraalt is dat een prettige bijkomstigheid, zo kun je de hoeveelheid laag nog enigszins beïnvloeden. De afstand tot de zijwanden bedraagt minimaal tachtig centimeter. Qua plaatsing in de ruimte geldt voor de RS260 monitor speakers hetzelfde. Die komen te staan op Sound Organisation stands van zestig centimeter hoog en gefixeerd met propjes Blu Tack.


Foto: importeur Boston Acoustics Benelux

Na wat fine tunen blijkt voor beide types te gelden dat licht indraaien het beste stereobeeld geeft. Beide types speakers zijn zoals vermeld uitgevoerd met bi-wire aansluitingen en kunnen daardoor bi-amped aangestuurd worden. Mijn vertrouwde vM combinatie bestaande uit een MA240 geïntegreerde versterker en PA535 eindversterker wordt ingezet. Bronnen zijn een gemodificeerde vM SA230 SACD-speler, Panasonic DMP-BD30 Blu Ray speler en een Funk Vector draaitafel met Shelter 301 element. Interlinks zijn van Sharkwire en Siltech, luidsprekerkabels zijn van Inakustik type LS1002. Er is voorzien in schone stroom door middel van een gescheiden audiogroep met AHP klankmodule in de meterkast. Twee Inakustik stekkerblokken zorgen voor een scheiding tussen de digitale en analoge apparatuur. Voor het bekijken van films wordt een Panasonic plasmascherm type TH42PV45 ingezet.

Luisteren

Beide sets luidsprekers zijn nagelnieuw en kunnen dus wel een paar dagen inspelen gebruiken. Zo uit de doos klinkt vooral het laag wat stijfjes. Dat verdwijnt na een flink aantal uurtjes spelen zodat alles lekker soepel is. De eerste luisterervaringen doe ik op met de RS334 vloerstaande speakers om na verloop van een aantal weken over te schakelen naar de RS260 monitors.

De Canadese zanger Michael Buble mag het spits afbijten. Zijn laatst verschenen album Crazy Love bevat naast diverse covers van bekende songs een aantal eigen nummers. Eerdere albums van hem zijn gemixt met een aangezet laag, Crazy Love is hierop helaas geen uitzondering. Al bij het beluisteren van het eerste nummer At This Moment, oorspronkelijk uitgevoerd door Billy Vera en eerder gecoverd door onze eigen Marco Borsato, is te constateren dat de RS334 de laagweergave niet extra aanzet. Sterker nog, de vier tien centimeter woofertjes laten een verrassend lichtvoetige lage tonen reproductie horen. Wanneer Michael samen met de formatie Naturally 7 het nummer Stardust ten gehore brengt wordt de `donkere dagen voor kerst sfeer` prima overgebracht. De individuele stemmen van de verschillende zangers blijven netjes van elkaar te onderscheiden. Het opgebouwde stereobeeld is lekker breed en plakt niet aan de speakers.

De totale 3D beleving blijft wat achter ten opzichte van de als referentie gebruikte Audiovector S3 Signature speakers, geen schande gezien het forse prijsverschil! Het beeld gaat niet heel erg de diepte in en wordt opgebouwd vanaf de baffle van de speakers. Voordeel is dat het geluid hierdoor niet al te veel up front is en dus bij minder geconcentreerd luisteren goed te genieten is. Een eigenschap die de gemiddelde luisteraar zeker zal waarderen. De hoogweergave is rustig, de tweeter schreeuwt zeker niet om aandacht. Luisterend naar Brothers in Arms van Dire Straits laat horen dat een rustige hoogweergave zeker niet synoniem is voor minder gedetailleerd of onnatuurlijk. De bekkens klinken lang uit en hebben de kenmerkende metalige gloed die bij het instrument hoort. Vele Cd’s en LP’s passeren de revue gedurende de gebruiksperiode en nooit stelde de speakers teleur.

Kijken

Naast het beluisteren van muziek zijn de speakers ingezet als frontweergevers in mijn surround opstelling. Een taak waar de speakers volgens fabrikant Boston Acoustics bij uitstek geschikt voor zouden zijn. Om een homogene 5.1 opstelling op te bouwen voorziet de fabrikant in een RS223C centerspeaker en een RPS1000 subwoofer. De centerspeaker is handig vormgegeven, vrij breed, maar heel laag en ondiep, 59,3x15x15 centimeter om precies te zijn. Zo kan de speaker makkelijk een plaatsje vinden onder een plat scherm. Met de meegeleverde voeten is de RS223C ook verticaal te gebruiken. Als surroundspeaker kan de RS260 monitor speakers ingezet worden.

Fast & Furious is een recente film met een matig maar zeer vermakelijk verhaal. Het beeld is fantastisch en laat ten volle zien waar Blu Ray als formaat toe in staat is. Hetzelfde kan gezegd worden van de soundtrack, lekker agressief en zeer dynamisch. De openingsscène grenst aan het onwaarschijnlijke, waarbij na een dolle rit door de bergen een complete tankwagen de lucht in gaat. Kortom alle ingrediënten zijn aanwezig om het een speaker erg moeilijk te maken! De RS334’s kwijten zich prima van hun taak, wel komt de lichtvoetigheid die de speakers bij muziek ten toon spreiden nu over als een klein gemis aan impact in het diepere laag. Bovendien zouden de speakers iets meer bite mogen hebben. Kleine details blijven prima te volgen en sneeuwen niet onder in de ontploffingen en het geluid van de brullende motoren. Het geheel maakt dat het eventuele gemis aan laag gecompenseerd wordt door een goede overall weergave. Bij het bekijken van The Incredible Hulk blijft deze conclusie overeind. Wanneer de grote groene man met allerhande militair materieel begint te gooien op de universiteit campus zijn de dreunen waarmee ze de grond raken wat minder doordringend. Gelukkig, niet dusdanig dat er direct aan de toevoeging van een subwoofer gedacht moet worden. Hoewel de rechtgeaarde filmliefhebber er in een ruimte gelijkwaardig aan mijn woonkamer wel voor zal kiezen. De openingsscène van mijn all time favourite Top Gun is een goede mix van loeiende straalmotoren en kleine details, zoals het aanhaken van kabels, geratel van kettingen en dergelijke. Het klinkt dusdanig goed dat ik in plaats van de eerste tien minuten van de film me toch weer laat verleiden tot een half uurtje kijk en luisterplezier.

Na de vloerstaande RS334’s mogen ook de RS260 monitors hun proeve van bekwaamheid afleggen. Wederom beluister ik At This Moment van Michael Bublé. Hoewel je op basis van kastinhoud en het aantal luidsprekerunits zou verwachten dat de RS260 monitor minder gewichtig klinkt dan zijn grote broer is bijna het tegendeel het geval. Het laag is duidelijk meer aanwezig dan bij de vloerstaanders en klinkt daardoor verhoudingsgewijs wat drukkend en minder soepel. Natuurlijk loopt het laag niet zo ver door als bij de RS334, maar de monitor weet deze indruk wel te wekken. Hierdoor is het evenwicht tussen de tweeter en de woofer iets minder in balans, de RS334 is gewoon beter gebalanceerd. Gevolg is dat de individuele stemmen van de groep Naturally 7 wat minder uit elkaar getrokken worden. Waar de monitors de punten pakken is op het gebied van ruimtelijkheid, het totale 3D beeld is groter en gaat duidelijk hoorbaar meer de diepte in. Afgezien van het wat minder gebalanceerde geluid is duidelijk de familieband te horen tussen beide speakertypes. Een belangrijk gegeven bij het samenstellen van een surround opstelling.

Conclusie

Vormgeving en kleur van een luidspreker zijn factoren die voor een recensent niet mee mogen spelen in de beoordeling van een product, daarvoor zijn beide te subjectief. Wat de één geweldig vindt kan iemand anders doen gruwelen. De weergavekwaliteit is wel te beoordelen, hoewel ook hier de factor smaak mee speelt. Slechts weinig luidsprekers kennen een honderd procent neutraal geluid waarbij bovendien de afhankelijkheid van de gebruikte elektronica een rol speelt. De totaalweergave is altijd een combinatie van factoren, thuis beluisteren met de eigen elektronica blijft een dringend devies. Spreekt de vormgeving van de Boston Acoustics RS-serie u aan dan loont het zeker de moeite de speakers te beluisteren. De afwerking en verpakking doen vermoeden met speakers te maken te hebben die (veel) duurder zijn. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de RS334 vloerstaande speakers omdat ze heel gemakkelijk en soepel muziek en filmgeluid weergeven. Het gebruik van vier kleine units voor midden en laag zorgt dat de kast relatief smal blijft en daardoor verhoudingsgewijs weinig vloeroppervlak in beslag neemt.

De zuilluidspreker klinkt rustig en afgewogen. De afstemming van de tweeter en de vier midden/laagunits is goed gekozen waardoor een mooi evenwichtig geluid wordt geproduceerd. De weergave is aan de kalme kant wat langdurig muziek luisteren of combineren met andere bezigheden prima toestaat. De RS260 boekenplank speaker klinkt in mijn oren wat minder evenwichtig. Het laag is minder soepel en de hoogweergave, ondanks het gebruik van eenzelfde tweeter, wat aan de fellere kant. Blijkbaar is de combinatie van de tweeter met de 16,5 centimeter woofer en misschien iets andere filtering hier debet aan. Ingezet als surroundspeaker in een surround opstelling zullen de speakers waarschijnlijk prima functioneren. De RS334 vormt een prima aanbieding in het sub duizend euro segment en is zonder meer het beluisteren waard. Als bonus is er dan nog de perfecte afwerking. De plus op het gebied van afwerking geldt tevens voor de kleinere broer RS260, qua geluidsweergave zijn er in de prijsklasse echter meer kapers op de kust. Mogelijk vormt de RS260 juist een uitstekende match met uw elektronica en doet dit mijn milde kritiek volledig teniet. Vooraf luisteren, blijft dan ook belangrijk. Mijn vooroordelen heb ik na de gebruiksperiode gelukkig aan de kant kunnen schuiven, met de Boston Acoustics RS-serie is helemaal niets mis.

De volgende films werden beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux:
The Incredible Hulk
Fast & Furious

Prijzen:

Boston Acoustics RS260 399 euro per stuk
Boston Acoustics RS334 799 euro per stuk
Boston Acoustics RS223C 399 euro
Boston Acoustics RS1000 899 euro

Distributeur:

Boston Acoustics Benelux
Beemdstraat 11
5653 MA Eindhoven
Tel. 040-2507800
www.bostona.eu

Gebruikte apparatuur: vM MA240 geïntegreerde versterker vM PA535 eindversterker vM PHM3 phonotrap vM SA230vM SACD speler Funk Vector draaitafel met RB300 arm Shelter 301 element Panasonic DMP-BD30 Blu-Ray speler Audiovector S3 Signature speakers Audiovector K-C Signature centerspeaker Polk FX3i surround speakers Focal Chorus 705V speakers Panasonic TH42PV45 plasmascherm Marantz SR5600 surround receiver Musical Fidelity V-Can AKG K272HD hoofdtelefoon

Bekabeling en accessories:

Siltech SQ88G5 Classic Sharkwire SC-L03 interlinks Inakustik Black&White LS1002 luidsprekerkabels Inakustik AC1502-6 stekkerblok Inakustik HDMI kabel Supra Lorad netsnoeren AHP klankmodule Quadraspire QX25 voetjes Quadraspire Q4L audiorack