1400 euro systeem


Kilian Bakker | 20 mei 2010 | Fotografie Kilian Bakker | Marantz

Wanneer het HiFi-virus heeft toegeslagen is er in principe geen weg meer terug naar de microset of PC-speakers. HiFi is en blijft een kwestie van het vinden van de juiste combinatie. Wanneer een stel individuele testwinnaars als set moeten samenwerken kan het resultaat teleurstellend zijn. De verschillende apparaten in een uitgewogen weergaveketen (met de nadruk op keten) vullen elkaar aan waardoor het resultaat de som der delen overtreft.

Wanneer HiFi `blind` van het internet wordt aangeschaft is het niet mogelijk om de combinatie van tevoren te beoordelen en zal men in de aankoop/verkoop-mallemolen blijven steken. Bij een goede dealer heeft men vaak de voorradige apparatuur reeds in verschillende configuraties beluisterd zodat naast de goede ook de foute combinaties met een bepaald apparaat bekend zullen zijn. Zo kan een gericht advies de klant zowel geld als de nodige frustratie besparen. In eerdere systeembesprekingen zijn een (ruim) 1000 Euro systeen, een 1500 Euro systeem en een 950 Euro systeem de revue gepasseerd. Deze keer wordt een fraai 1400 Euro systeem onder de loep genomen.


Het systeem

De Marantz CD6003 CD-speler en de PM6003 versterker vormen het tweede niveau van de Marantz The Range Series. De CD6003 is voorzien van de fameuze Cirrus Logics CS4398 DAC chip (de voorloper CS4397 werd eens bekroond tot beste DAC IC ooit). Het Sony loopwerk van de `001 series is vervangen door een Sanyo CD/VCD model, gevat in een Sony lademechanisme.

De CD5003 wist schrijver dezes reeds te verrassen met een tamelijk solide constructie maar de CD6003 gaat nog een stapje verder: de bodem van het chassis is verstevigd met een extra staalplaat waardoor de torsiestijfheid toeneemt en de gevoeligheid voor externe resonanties wordt gereduceerd. De CD6003 weegt dan ook beduidend meer dan de 5000 variant en heeft HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module) SA2 modules in de uitgang waarmee een frequentiebereik van 2 Hertz tot 20 kiloHertz wordt bereikt. Het lichtnetsnoer is niet alleen losneembaar; de lichtnetingang is nu geen `scheerapparaat` type meer maar een serieuze (ongeaarde) IEC inlet. Dank u, Marantz! De voedingprint bevat aardig wat regulatoren en op meerdere punten zijn Elna audiograde elco`s te vinden. Lang niet gek voor een 400 Euro speler. De analoge uitgang is 100 % discreet en gespiegeld opgebouwd, daar is aandacht aan besteed. Geheel naar hedendaagse norm is de CD6003 voorzien van een USB ingang, wat het heeft georven van de meer kostbare SA8003 (te gebruiken voor USB sticks of een iPod USB link). De CD 6003 kan behalve CD`s en CD-r/CD-r/w`s ook met MP3 en WMA files overweg. Het heeft net als de CD 5001 een pitch control met +/- 12 stappen. Niet echt iets voor audiofielen en gelukkig heeft de nieuwe speler een Audio-EX (-clusive) functie, waarmee de pitch control, de digitale uitgang en het display kunnen worden uitgeschakeld. Daar is goed over nagedacht. Voor de recensie werd de stand Audio-Ex 2 gekozen; alles uit.

De PM 6003 is gebaseerd op de PM 6002 en levert 2X 45 Watt (RMS) aan 8 Ohm (60 Watt aan 4 Ohm) en wordt gevoed uit een afgeschermde ringkerntrafo. Een zeer betaalbare versterker met een dergelijke trafo is al opmerkelijk maar Marantz is nog verder gegaan voor de derde incarnatie van hun 6000 versterker; er zijn meer hoogwaardige voedings-elco`s ingezet en daadkrachtige eindtransistoren, zodat de PM6003 een nog grotere `punch` uit kan delen dan zijn voorgangers. Die nieuwe transistoren zijn bevestigd aan een zwaarder uitgevoerd koellichaam van geextrudeerd aluminium, wat minder resonant is. Er zijn zes ingangen, twee lijnuitgangen en iets wat tegenwoordig een zeldzaamheid is: een interne Phonotrap. Aan de achterzijde treffen we acht vergulde luidsprekeraansluitingen (speaker A & B) aan die ondanks nieuwe volmetalen knoppen als kabelklemmen niet uitmuntend zijn maar wel van goed bruikbare 4mm (banaan) bussen zijn voorzien. De cinchbussen zijn bij de PM6003 verguld, in tegenstelling tot de PM5003 (voor de klank maakt dat niet zoveel uit, zolang de bussen schoon en corrosie-vrij blijven; daar kan een laagje goud bij helpen). We treffen tussen de toetsen een Loudness-knop aan. Een Mono functie zou voor veel muziekliefhebbers nuttiger zijn geweest. De toonregeling en balansregelaar werken prettig maar via de Source Direct functie kunnen de meeste bedieningsorganen worden omzeild en daar is dan ook dankbaar gebruik van gemaakt tijdens de luistersessies. De PM 6003 heeft het gepatenteerde `Current Feedback` circuit van de duurdere Marantz versterkermodellen georven en is gelukkig wel van een (ongeaarde) IEC lichtnetaansluiting voorzien zodat een betere of langere lichtnetkabel gemakkelijk kan worden aangesloten. De beide 6003 modellen hebben een frontpaneel wat zowel uit aluminium als uit glasvezel versterkte kunststof bestaat. De blauwe LEDs vielen erg mee; ze lichten bescheiden op (daar hielpen de zwarte fronten van de recensie-exemplaren ook bij want zilver accentueert de schittering van moderne LEDs). Daarnaast hebben de 6003 speler en versterker dezelfde afmetingen, te weten: 10.4 Bij 44 bij 36.9 centimeter (HXBXD). Ze zijn leverbaar in zwart of `zilver-goud`.

Aviano 2 Luidspreker

Mordaunt-Short is een oude en bekende naam uit het Britse luidsprekerrijk wat de laatste jaren flink aan de weg timmert met high-tech ontwerpen. Het meest opvallende aan de huidige MS modellen zijn de stofkaploze aluminium conussen en de fraai vormgegeven behuizingen die goed passen in een modern interieur. De Aviano lijn bestaat uit zeven modellen waarvan de Aviano 2 de één na kleinste is. Waneer men het meeste uit deze stoere mini`s wil halen, zal men ze op standaards moeten opstellen (zo`n 60 centimeter hoog), vrij van de achterwand. Bij de systeemprijs van 1400 Euro werd wel een 1 meter lange set QED interconnects en een aantal meters QED Original meegerekend maar geen standaards omdat montage aan muurbeugels en een opstelling bovenop een laag en breed AV-meubel in woonkamersituaties steeds vaker voorkomt. Tijdens de recensie werden de Aviano 2`s natuurlijk op een paar solide (zandgevulde) stands opgesteld. Openheid en vloeiendheid staan bij MS blijkbaar voorop, vergelijkbaar met de doelstellingen van Marantz. Het is daarom niet verbazingwekkend dat deze twee merken vaak worden gecombineerd.

Ook QED kabels worden gekenmerkt door een open en luchtig karakter (oftewel ze hebben overwegend dat effect in menig weergaveketen). Er kan dus worden gesteld dat dit systeem alles behalve versluierd of gesloten zal overkomen. Beide weergave-units van de Aviano 2 zijn vervaardigd uit aluminium en uitgevoerd in een bronskleurige anodisering. Het opgegeven frequentiebereik is voor wat betreft het laag wat aan de optimistische kant (45 Hertz) maar het moet gezegd dat dergelijke rigide metaalconus-units zeer daadkrachtig te werk kunnen gaan (getuige de goud geanodiseerde lichtmetaal conussen van de residentiële Monitor Audio Studio 2SE). Dankzij een effectieve magnetische afscherming kunnen de Aviano 2`s goed in een compacte AV installatie worden ingezet. De bescheiden afmetingen van 32 bij 20,5 bij 29,8 centimeter (HXBXD) helpen daar ook bij. De Aviano serie is leverbaar in klassiek getinte vinyl afwerkingen: zwart, donker noten en rozehout. Het recensiepaar was afgewerkt in Dark Walnut en het moet gezegd dat de poging om hout te imiteren in kunststof niet geheel is geslaagd. Maar het is weer eens wat anders dan kersen-look. Dat de fabrikant zich bovenal heeft gericht op de kwaliteit van de aluminium drivers, is uiteindelijk van groter belang voor de muziekliefhebber.


Kabels

De QED Original luidsprekerkabel was de eerste kabel die voortkwam uit het QED Genesis Project -een gedetailleerde studie naar de effecten van materialen en kabelgeomterie-, vandaar de naam. Geleiders van 99.999% OFC (koperdraad) worden geïsoleerd door een LDP oftewel Low Density Polyethylene mantel. Deze betaalbare hightech kabel heeft een zeer lage eigen impedantie en een geometrie die geoptimaliseerd is voor een lage inductie en minimale dissipatie. De zeer lage eigen impedantie maakt hem geschikt voor toepassing in grote lengtes. De effectieve doorsnede-oppervlakte van de aderbunels is per fase 2.5 mm2 en de parelwitte Original heeft een totale doorsnede van 3.6 bij 7 mm.

De Performance Audio 2 is de meest hoogwaardige analoge interconnect uit de tweede productlijn van QED. Dit model treedt in de voetsporen van de populaire QED Qunex 2. Ook hier zijn 99.999% OFC geleiderbundels ingezet, in een symmetrische `twisted pair` geometrie. De Audio 2 heeft een dubbel uitgevoerde elektrische afscherming plus een enkel (elektro-) magnetisch scherm. Niet gek voor zo`n betaalbare interconnect. Deze Performance kabel is van 24 karaat vergulde cinchpluggen met een integraal rubberen gripvlak voorzien. De crimson-rode Audio 2 is verkrijgbaar als stereo-paar van 0.5 meter, 1 meter en 3 meter lengte.

Luisteren

De reeds ingespeelde Marantz apparatuur (met correct gepoolde lichtnetkabels) en de Mordaunt-Shorts kregen eerst ruim de tijd om aan hun nieuwe omgeving te wennen. Ze voelden zich blijkbaar goed thuis want al de tweede dag was de weergave opvallend vanzelfsprekend, ontspannen en krachtig. Dat bleek toen voor de derde keer in één etmaal de kippevel-schijf Blues Walkin` Like A Man van Rory Block werd afgespeeld. Haar onmiskenbare bottleneck gitaarspel kwam meteen met een royale sound naar voren. De term `smeuig` is hier van toepassing. De stompen tegen de klankkast kwamen zowel gebald als luchtig over terwijl haar zang wat laidback overkwam, met behoud van de benodigde schaal (haar stem klonk zeker niet iel). Het nasale nazingen van de slide-uithalen kwam op expressieve wijze naar voren. Muziek kreeg wat extra presence mee in het hoge midden waardoor de weergave bij veel tracks opzwepend werkte. Deze weergaveketen is geen muurbloempje maar wel vriendelijk, zelfs vrolijk. Er is sprake van een zekere comfort-afstemming, met name bij de weergevers die gericht zullen zijn op spaars gemeubileerde interieurs. In de residentiële akoestiek van ondergetekende resulteerde dat af en toe in overcomfort maar het ging gelukkig nooit ten koste van het muzikaal drama of de ruimtelijke schaal. Een muzikaal aanstekelijk systeem dus, maar niet zonder tekortkomingen (wie had anders verwacht?). Focus, articulatie en microdetail staan op een lager plan dan ritmische expressie, tonale rijkdom en vloeiendheid. Betekent dat, dat ze niet kunnen rocken? Toch wel.

Van Ben Harpers Fight For Your Mind werd de gelijknamige track beluisterd (zeer goed opgenomen folk/funk-rock). Dat swingde de pan uit. De PRaT-factor (pace, rhythm & timing) is weliswaar niet van Naim niveau maar de tonale contrasten tussen de grommende bas en het snappy drumspel werd goed onderstreept waardoor het hoekige metrum erg aanstekelijk overkwam. Percussie kwam bij de meeste muziek zeer goed uit de verf terwijl zang soms iets aan focus en urgentie miste. Bij Fight For Your Mind was het dan ook voornamelijk de uitstekend weergegeven ritmesectie, die de spanning in stand hield. Deze set blinkt uit in de weergave van ritmesecties, met name percussie en specifiek Jazz-percussie. Bij het beluisteren van verschillende Jazz albums kwam dat telkens duidelijk naar voren. Daarnaast weet dit systeem goed raad met krachtig geplukte double-bass (staande, fretloze bas) en dat zegt wat, zeker met het oog en oor op het bescheiden formaat van de weergevers.

Jazz liefhebbers met een 1500 Euro budget, take notice: deze combo mag niet ontbreken op de wens- oftewel luisterlijst. Dit Marantz/Mordaunt-Short/QED systeem is vrijgevig; nooit is de weergave ingehouden of benepen en de royale presentatie is dan ook de fundering van de aanstekelijke wijze waarop ze muziek vertolken. Met de bronkeuze selector op USB werd een USB Stick ingestoken met daarin opgeslagen Dali demo-tracks (geript met Exact Audio Copy bij een bit-rate van 320kb/s, de MP3 codering werd gedaan met LAME 9.37). Bij de instrumentale interpretatie van Walking On The Moon kwamen de snaredrum en de rimshots respectievelijk rijk resonant en met opmerkelijk natuurlijke, `houten` klakken naar voren. De sax klonk fluweelzacht bij zacht spel, schoon tijdens luide passages maar het miste nog wat aan directheid. Al met al een uitstekende USB omzetting, zeker gezien het een extra ingang van een betaalbare CD-speler betreft. De weergave van de geripte en in stick opgeslagen muziek lag goed in lijn met de weergave van de originele schijf, zij het op een iets lager niveau qua flow en ritmische drive. In beide gevallen werd voor de zoveelste keer duidelijk, dat deze weergaveketen iets heeft met percussie en Jazz in het bijzonder.

Conclusie

De aanstekelijke middentonenweergave in combinatie met een vrije presentatie zonder scherpte maken dat deze set blijvend luistergenot en comfort biedt. Ongepland late luistersessies zijn het resultaat. Qua muzikale communicatie maken deze componenten hun prijs meer dan waar maar wie pittigheid in de vorm van een tanige en explosieve weergave wenst, zal elders moeten zoeken. De geboden kwaliteit en degelijkheid van de QED kabels is bovengemiddeld goed; daar kan lang mee worden gewerkt. De elektronica biedt meer uitgewogen en complete prestaties dan de aimabele weergevers waardoor de Marantz combo een gedegen basis voor latere luidspreker-upgrades kan vormen. Een goed uitgerust systeem voor langdurig luisterplezier.


Aanvullende informatie:
Importeur Marantz & Mordaunt-Short: Marantz Europe
Internet: www.marantz.com
Telefoon: 040-2507800

Importeur QED: Latham Audio
Internet: www.latham.nl
Telefoon: 013-5082411

Marantz CD6003: 399 euro
Marantz PM6003: 399 euro
Mordaunt-Short Aviano 2: 229 euro p/st.
QED Original (per mono meter): 6 euro
QED Performance Audio 2 (1 meter set): 60 euro

Randapparatuur:
Lichtnet: Lapp/Popp strip, Kemp SNS Plug
Meubels: Ikea Klubbo
Stands: SolidSteel