NIEUWS

Nederlandse muziekindustrie groeit door

Rob Nijman | 21 september 2017

De Nederlandse muziekindustrie groeit door. De omzet is in de eerste helft van 2017 met 8,5% gestegen, Spotify lijkt klaar voor een beursgang, Talpa en MediaMarkt starten streamingdienst Juke en Warner Music Group koopt het Nederlandse Spinnin‘ Records.

De in 2015 ingezette omzetgroei zet ook in 2017 door en vooral het succes van streaming en de revival van vinyl zijn de dragers van dit succes. De streaming omzet is ruim 30% gestegen en vinyl laat een stijging van 21% zien. 

Dat het beluisteren van muziek via streamingsdiensten verder toeneemt blijkt uit het aandeel van 65% in de totale marktomzet. Binnen de digitale markt is dat zelfs ruim 93% en daarmee verliest downloaden steeds meer terrein. De fysieke markt blijft dalen, ondanks dat vinyl nog steeds in de lift zit en nu een aandeel heeft van 35% binnen deze markt. De lp is definitief terug en een ware trend.

Deze positieve resultaten komen voort uit de topreleases van nationale- en internationale artiesten. Vooral de Nederlandse rappers deden het goed; Boef, Lil’Kleine en rapformatie SFB domineerden de hitlijsten met hun nummer-1-hits. Rapper Boef brak zelfs record na record met zijn debuutalbum Slaaptekort en zijn singles Salam en Habiba. Dance blijft een krachtig genre, waar Scared To Be Lonely van Martin Garrix & Dua Lipa een bewijs van is. Ook André Hazes jr. had succes met zijn eerste nummer-1-album Wijzer.

Despacito van Luis Fonsi werd dè ‘zomerhit’ van 2017 en tegelijk de meest gestreamde track allertijden. Het album ÷ Divide van de Britse singer-songwriter Ed Sheeran scoorde hoog in alle hitlijsten. Zo stond dit het eerste half jaar zeventien weken non-stop in de top 10 van de chart voor de vinylverkoop in Nederland, waarvan zeven weken op één.

NVPI Audio verwacht dat in het tweede halfjaar de groei aanhoudt. 


EDITORS' CHOICE