Fotoverslag fabrieksbezoek Jerry Harvey Audio, high-end in-ears

Door mijn hoge interesse in de markt voor high-end in-ears en het feit dat Hifi Solutions het merk ook voert, had ik in het verleden Jerry Harvey Audio eens een mail gestuurd over in-ears. Daaruit is een leuk contact ontstaan met Zac Penrod (Creative Director) en Shawn Bassett (Chief Operations Officer). Toen duidelijk werd dat Florida een van mijn favoriete vakantiebestemmingen is, kreeg ik al snel een uitnodiging om de fabriek te bezoeken wanneer ik in de buurt was. Dat hoef je tegen mij natuurlijk geen twee keer zeggen...

Tijdens mijn vakantie in Florida heb ik dus de mogelijkheid genomen om met eigen ogen te ervaren hoe de high-end IEM (in-ear monitors) in de fabriek van Jerry Harvey Audio geproduceerd worden. JH Audio is een producent van in-ears die gebruikt wordt door zeer grote artiesten, waaronder Madonna, John Mayer en de Rolling Stones. Het komt niet elke dag voor dat ik stap voor stap wordt meegenomen in het proces van het produceren van deze kleine units, dus ik nam mijn beste camera mee om het allemaal vast te leggen. Het team van Jerry Harvey gaf hierbij volledige toestemming, ze zijn namelijk erg trots op de manier waarop zij te werk gaan en delen dit graag met de wereld. 

De siliconen mal van een custom in-ear. Het overtollige silicone wordt zorgvuldig weggeknipt zodat alleen het essentiële materiaal over blijft.

De mal wordt met de hand geslepen zodat alle oneffenheden verwijderd worden. Vanaf het begin van het proces is al duidelijk dat ze bij het maken van een custom-in ear zeer precies en vakkundig te werk.

Je begint de eerste beginselen te zien van iets wat later een custom in-ear moet worden. Dit is de unieke afdruk waardoor deze als gegoten zit, bijna als een tweede huid. 

De afdruk wordt ook digitaal opgeslagen. Dat stelt Jerry Harvey in staat om snel een vervangende in-ear te maken (voor bijvoorbeeld een artiest) of om je te kunnen voorzien van een andere custom op maat.

Omdat oren blijven groeien, is deze afdruk slechts een aantal jaar 'houdbaar'. Daarna moet er voor het beste resultaat een nieuwe afdruk gemaakt worden. 

Iedere klant krijgt twee paar afdrukken. Op deze foto zie je dat het origineel wordt vergeleken met de set die als reserve gebruikt wordt. 

Dit is een in-ear die af is. De balanced armatures zijn hier al verwerkt in de afdruk, gelijmd en gedroogd. 

Een balanced armature is een driver voor een in-ear die ontzettend klein is. Het is een ontwikkeling die origineel gemaakt is voor gehoor apparaten en daar nog steeds voor gebruikt worden. Deze technologie is later toegepast op in-ears. In tegenstelling tot een dynamic driver, is een balanced armature zeer klein waardoor je meerdere drivers met elkaar kunt combineren in de kleine behuizing voor een prachtig geluid. 

Hier zie je de omgekeerde afdruk van een siliconen bad. Het siliconen wordt eruit gehaald, waardoor de afdruk over blijft die uiteindelijk gebruikt wordt voor het maken de afdruk.

Voila! Deze afdruk kan gebruikt worden om de custom-in ear mee te produceren. 

Hier wordt de afdruk in de mal gegoten en in een machine gedaan waardoor het materiaal solide wordt. 

Het lijkt misschien nog niet veel, maar dit dient als de essentiële basis voor de custom-in ear zoals de fundering van een huis. 

Hier worden de tubes verlijmd met de balanced armatures zodat deze in de in-ear geplaatst kunnen worden.

Een weerstand en een condensator worden aan elkaar gesoldeerd. 

Een medewerker luistert zelf naar muziek met een in-ear van Jerry Harvey Audio. De uitspraak "eat your own dog food" gaat hier dus zeker op. 

De balanced armatures worden hier zorgvuldig geprepareerd om in de behuizing van de in-ear geplaatst te worden. 

Het is bijzonder hoe klein balanced armatures zijn. Deze kleine wondertjes brengen muziek tot leven in je oor. Het is bijna nano-technologie. Het ziet er wellicht fragiel uit. Maar zodra ze goed in de behuizing geplaatst zijn, kunnen ze verrassend veel hebben.

Hier worden alle balanced armatures bij elkaar gebracht om vervolgens in de behuizing te worden geplaatst.

Iedere balanced armature wordt getest op dit speciale apparaat voordat ze in de in-ear geplaatst worden. Op een monitor kunnen ze vervolgens zien of deze naar behoren werkt. 

Op de monitor kunnen ze de 'frequentie-respons' van de armature bekijken. Waar ze bij Jerry Harvey ook rekening houden is dat de respons van het linker en het rechter-kanaal vrijwel identiek aan elkaar zijn. 

Op deze foto worden de armatures en de tubes geïnstalleerd en gelijmd. Deze tubes dienen als het transport voor het geluid wat uit de balanced armatures komt. 

Het lijm wordt gedroogd onder UV licht. Er wordt zeer delicaat gewerkt. Dit is echt handwerk en het vergt een hoge mate van precisie. 

Het eindresultaat na het droogproces. 

De in-ear is zo goed als klaar. Hij moet alleen nog gesloten worden. Je kunt al goed zien dat het in zijn geheel een robuust product is geworden dat best een stootje kan hebben. Alhoewel we natuurlijk aanraden om er zorgvuldig mee om te springen. 

Hier wordt de 'faceplate' op de behuizing verlijmd om de in-ear af te sluiten.

Zodra de 'faceplate' is gemonteerd wordt deze gepolijst zodat het één geheel is. Uiteindelijk kun je niet meer zien dat het ooit open is geweest. 

Elke Jerry Harvey in-ear komt in een prachtige verpakking om ze overal veilig mee naartoe te nemen. Ook dit exemplaar is daar geen uitzondering in. Je ziet gelijk dat je iets bijzonders in handen hebt. 

Het zij-aanzicht van een custom in-ear gespoten in de lak. 

Wat een prachtig eindresultaat is het toch wanneer de in-ears helemaal afgewerkt zijn. Het lijken net kleine kunstwerkjes. Deze zouden niet misstaan op de salontafel. Maar ze zijn natuurlijk gemaakt om naar te luisteren, en daar stelt Jerry Harvey ook geen seconde teleur. 

De in-ear wordt gespoten met speciale lak.

Hier zie je een nog onbehandelde in-ear. Dat zal straks wel een fraai resultaat worden. 

Nog een zeer bijzonder exemplaar met een complex design. De aandacht en liefde die in de producten van Jerry Harvey worden gestoken zie je goed terug in het eindproduct.  

De Layla van Jerry Harvey met een design in dezelfde stijl als de verpakking. 

In de bakjes zie je de producten die op de dag van mijn bezoek gemaakt werden. De kleuren geven prioriteit aan. Wit is een reguliere bestelling, rood is topprioriteit welke dezelfde dag geleverd moet worden en zwart is een reparatie. De rode zijn vaak voor artiesten die hem dezelfde dag nog nodig hebben voor een concert. 

Wanneer artiesten op tour gaan, dan hebben zij ook een in-ear survival kit bij zich om de in-ears schoon en in uitmuntende kwaliteit te houden wanneer deze vaak en voor lange duur gebruikt worden. 

Ik mag nog een keer door het laboratorium lopen terwijl de meeste medewerkers aan het lunchen zijn. 

Het is open werkplaats waarin het eenvoudig is om met elkaar samen te werken. 

Ik krijg ook te zien hoe een 3D-print wordt gemaakt. 

Het resultaat van de tour: 8 sets in-ear klaar voor gebruik, helemaal naar wens van de klant. 

En ten slotte mocht ik zelf ook nog luisteren naar een aantal prachtige universal in-ears van Jerry Harvey. De Layla, Lola en de Roxanne. Ik had er stiekem al een beetje op gehoopt. Daarom had ik mijn eigen Ibasso DX200 meegenomen met de amp3 versterker. En ik kan je vertellen: dat was enorm genieten! 

Het was een leerzame en fascinerende ervaring om eens van zó dichtbij het hele proces te mogen meemaken. Ik realiseer mij dat dit een unieke kans was en ik hoop dat jij daar van hebt meegenoten.

Kijk voor meer informatie op de website van JH Audio


EDITORS' CHOICE