ARTIKELWilson Audio

Verslag: Wilson Audio Sasha DAW bij Reference Sounds

We schreven van de week dat je op Record Store Day (zaterdag 13 april) bij Chattelin in Den Haag terecht kunt om voor het eerst kennis te maken met de Wilson Audio Sasha DAW, maar vertelde daar niet bij dat we deze week zelf al bij importeur Reference Sounds welkom waren voor een eerste indruk. Dat willen we bij dezen alsnog doen, en daar hebben we ook wat beeld bij. 

Vandaag waren we bij Reference Sounds waar Michael Huigen weer een waanzinnige set getuned had. De luisterruimte in Amstelveen, die sowieso een bezoek verdient, stond volledig in het teken van de eerste kennismaking met de jongste telg van Wilson Audio, de Sasha DAW, die zijn kunsten mocht vertonen op een combinatie van Mark Levinson en Dan D'Agostino, bekabeld met Transparent Reference (inderdaad, hetzelfde Transparent als de interne bekabeling van de Wilson). Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen.

Wilson Audio Sasha DAW

Wat voor David Wilson ooit begon als een prestigieus project voor eigen gebruik, groeide uit tot een legendarische luidspreker; de Wilson Audio WATT. Na zijn commerciële introductie rond 1985 onderging de combinatie diverse kleine en grote transformaties, van full-range extensie dankzij de toevoeging van de Puppy tot de meest actuele variant in vorm van de Sasha Series 2. Nu, bijna vijf jaar na die laatste introductie, is er de grootste upgrade binnen het WATT/Puppy- en Sasha Platform ooit. De Wilson Audio Sasha 'DAW', in erkenning voor de man waarmee het allemaal begon: David Andrew Wilson.

Net als de Alexia Series 2, de Sabrina en de Yvette is de Sasha DAW volledig ontwikkeld door Daryl Wilson en zijn team. Werkelijk alles is herzien. Cosmetisch, maar vooral technisch. Twee compleet nieuw ontwikkelde bass drivers vinden hun plaats in een iets achterover neigende behuizing die intern ruim dertien procent in netto kastvolume toenam. Net als bij de Alexia Series 2 moet dat bijdragen aan verbeterde mid/laag timing en een accuratere weergave van de laagste frequenties.

Eerste indrukken

De nieuwe Wilsons stonden zoals gezegd te spelen op Dan D’Agostino met de Mark Levinson No519 streamer/cd-speler. De Dan D’Agostino Progression stereo eindversterker levert een indrukwekkende 1200 watt per kanaal bij 2ohm, dus daar konden we zeker mee vooruit. De filosofie van dit merk is om juist veel vermogen te leveren; waar anderen merken andersom werken, vanuit 8 en 4ohm naar beneden, maakt D'Agostino zijn versterkers daarom zo dat er een maximaal vermogen vanaf 2ohm beschikbaar is. Hierdoor geven Dan D’Agostino versterkers een zeer strak en heel diep laag, waar Wilson speakers uitstekend mee overweg kunnen. 

In de luistersessie met collega Ruud Jonker werden we getrakteerd op zijn eigen opnames, waarmee Michael het beste uit de combinatie kon halen. Het geheel klonk imposant en coherent, alles 'klopte'.

Intensieve interne verstevigingen houden de toch al extreem resonantievrije kast volledig stil en vormen de basis voor de fysiek instelbare ‘Upper Module’ die plaats biedt aan de nieuwe midrange en tweeter. Beide exemplaren zijn identiek aan de modellen die gebruikt worden in de Wilson Audio WAMM Master Chronosonic en vinden voor het eerst in ongewijzigde vorm hun plaats in een luidspreker van deze klasse. Ook het interne luchtvolume van de midrange behuizing nam verder toe. Gecombineerd met een compleet nieuw scheidingsfilter en verder verfijnd afstelmechanisme levert de Sasha DAW realisme en dynamische expressie.

Sinds de allereerste WATT was David gefocust op de optimalisatie in het tijdsdomein. Die filosofie ontleent elke Wilson Audio dynamiek, homogeniteit en klankechtheid. De Sasha DAW zet deze traditie voort en laat de tweeter/midrange-combinatie in de upper module en de bass drivers fijngevoelig afstemmen tot de luisterpositie. Die optimalisatie laat de afzonderlijke drivers van de Sasha DAW versmelten tot één klankbron, als een lens die in focus wordt gedraaid, ongeacht zitafstand en zithoogte.

Je zou kunnen stellen dat Wilson Audio met al deze wijzigingen eigenlijk veel meer dan een opvolger voor de Sasha Series 2 introduceert. Het is Daryl’s ultieme hommage aan zijn vader, David Andrew Wilson, en aan de schoonheid van muziek. De Sasha DAW is een geweldige speaker, wellicht de beste Wilson die het merk maakte, als je de jongste Alexia even wegdenkt. Midden en hoog waren perfect op elkaar afgestemd en het laag was indrukwekkend goed.

Introductieprijzen van de Wilson Audio Sasha DAW liggen op 49.990 euro voor de standaardversie en 51.490 voor een upgrade kleur. De luidspreker zelf beluisteren kan onder andere bij Chattelin op 13 april. Meer informatie of een luisterafspraak bij de importeur: www.referencesounds.nl.


EDITORS' CHOICE