REVIEWDenon

Review: Denon DRA-800H AV-receiver voor stereofanaten

Wil je beter tv-geluid maar vind je een soundbar voor muziek niet de beste oplossing? Dan is de Denon DRA-800H een boeiend alternatief, ook omdat het veel streamingopties, multiroom en een DAB-tuner aan boord heeft. Met goede luidsprekers geniet je ook van een betere ervaring bij films en muziek.

PLUSPUNTEN

• Veel HDMI-ingangen
  • HEOS-streaming, Spotify Connect en AirPlay 2
  • Ook geschikt voor 2.1
  • Intuitive bediening
  • Twee zones

MINPUNTEN

• Lage resolutie tv-interface
  • Eerder geschikt voor makkelijk aan te sturen speakers
  • Tweede zone is niet apart aanstuurbaar via HEOS

Een typische AV-receiver is overkill als je slechts twee luidsprekers in je woonkamer wil plaatsen. Maar meerdere HDMI-bronnen aansluiten is dan wel weer handig. De DRA-800H van Denon is in dit geval een interessante optie: het biedt alle HDMI- en streamingopties van een AV-receiver, maar zonder de complexiteit van surround. Je ontdekt dan ook dat echte stereo films heel meeslepend maakt.

Denon DRA-800H

Als je dit toestel vergelijkt met het AV-receiveraanbod van Denon, blijkt de DRA-800H een echt buitenbeentje. Waar andere modellen als de AVR-X2600H of AVC-X8500H je zeven tot zelfs dertien luidsprekerkanalen bieden waarmee je een surroundopstelling kunt bouwen, houdt de DRA-800H het op een bescheiden twee stereokanalen. Dat is precies voldoende voor iedereen die in zijn woonkamer naar muziek wil luisteren Ă©n toch iets wil doen aan het povere geluid dat uit de televisie rolt. Want stereo afkomstig van twee aparte, goed gepositioneerde luidsprekers is toch nog iets anders dan de afgezwakte stereo-ervaring geboden door de kleine ingebouwde luidsprekers achteraan het tv-toestel of door de dicht bij elkaar geplaatste drivers in een slanke soundbar.

De laatste tijd duiken er wel meer hifi-toestellen met een HDMI-ARC-ingang op. Denk aan verschillende NAD’s, zoals de M10, de Naim Uniti-lijn of de toekomstige Arcam SA-30. De DRA-800H lijkt op afstand gelijkaardig aan die apparaten, maar er is een belangrijk onderscheid: de Denon is een afslankte AV-receiver, geen stereoversterker die een enkele HDMI-ingang cadeau kreeg. Qua functionaliteit en aansluitingen zorgt dat voor grote verschillen.

Helemaal mee qua HDMI

Werp een blik op de achterkant van de DRA-800H en je ziet meteen wat de Denon apart maakt. Vergeleken met een AV-receiver is het karig bedeeld qua luidsprekeraansluitingen, dat wel: 2 x twee paar luidsprekerterminals, plus een optioneel te gebruiken uitgang voor een actieve subwoofer. Qua ingangen is de DRA-800H echter even rijkelijk bedeeld als een volwaardige AV-receiver. Er zijn vijf HDMI-ingangen waarop je videobronnen zoals consoles, Blu-rayspelers en tv-decoders kunt aansluiten, en een enkele HDMI-ARC-uitgang voor de verbinding met de televisie.

De andere nieuwe Denon-receivers komen met eARC-compatibiliteit, maar dat is bij de tweekanaals DRA-800H niet relevant. Belangrijker is dat de HDMI-poorten volledig 4K- en HDR-passthrough-compatibel zijn, wat bevestigd wordt als we een Panasonic DP-UB820 aansluiten en die aangeeft dat alle beeldinstellingen van de Samsung-tv in de testruimte ondersteund worden.

Ook voor muziekbronnen zijn er heel wat ingangen, waaronder een aparte voor een platenspeler met MM-cartridge, twee optische ingangen en een coax-input. Dat lijkt wel voldoende, gegeven dat de DRA-800H zelf een ingebouwde radiotuner bezit en een zeer uitgebreid streaminggedeelte. Wat wel een pluspunt is, is dat de tuner zowel AM/FM aankan als DAB+. Digitale radiotuners zijn nog een zeldzaamheid bij AV-receivers, dus het is fijn dat deze Denon het wel bezit.

De DRA-800 belooft 2 x 100 Watt te leveren aan 8-Ohm speakers. In tegenstelling tot de vermogens die Denon citeert bij AV-receivers is dit weldegelijk bij een volledige belasting over het volledige frequentiebereik op
de twee kanalen. De klasse AB-versterker belooft ook lagere impedantiewaarden aan te kunnen, wat onder meer nuttig is bij lastige kleine luidsprekers die bij diepe bassen naar heel lage waardes kunnen duiken. Je kunt het vermogen overigens verdelen over een A- en B-paar, of bundelen in een A+B-modus voor een veeleisendere luidsprekerset.

Eenvoudig in te stellen

Op vlak van streaming doet de DRA-800H niet onder voor zijn multikanaalbroers. Net zoals grote concurrenten – zie: Yamaha – biedt Denon enorm veel opties om muziek te streamen. Het enige wat echt ontbreekt is Chromecast, maar je krijgt zoveel alternatieven dat dit wellicht niet als een gebrek aanvoelt. Voor de meeste streamingfuncties moet de DRA-800H verbonden zijn met het netwerk, wat heel snel en eenvoudig gaat dankzij de Setup Assistent die je helpt om het toestel in te stellen. Dit is een echt sterk punt van Denon, want de stap-voor-stap-aanpak van deze visuele assistent die op je tv verschijnt maakt het heel eenvoudig om de DRA-800H juist in te stellen. Je krijgt zelfs te zien hoe je luidsprekerkabels moet strippen en verbinden. Heb je een helpende hand niet nodig? Dan sla je de assistent gewoon over en stel je alles via de instellingen in. Andere merken bieden ook gelijkaardige hulpjes aan, maar de pioniersrol die Denon op dit vlak speelde maakt dat hun tv-interface nog altijd de beste is.

Het is wel spijtig dat bij de DRA-800H de menu’s en informatie in een lage resolutie wordt getoond. Het is allemaal wel duidelijk en leesbaar, maar echt mooi is het niet op een groot 4K-scherm. Gelukkig is het stukje interface dat je ziet als je volume aanpast wel iets scherper. De DRA-800H-menu’s zijn in het Nederlands in te stellen. Het verbinden met het WiFi-netwerk is heel eenvoudig, vooral als je beschikt over een iPad of iPhone. Dan configureer je de Denon-receiver gewoon via de AirPlay-methode.

De DRA-800 lijkt aan de buitenkant bijna identiek aan de AVR-X3600H die we ook in de testruimte hebben staan, behalve dat het stereotoestel minder diepis. Het maakt de plaatsing in een compacter tv-meubel net iets makkelijker. De drie knoppen voor balans, bas en treble zijn dan weer een knipoog naar klassieke hifi-apparaten; ze werken echter enkel in de stereomodus, niet als je een direct-geluidsmodi kiest. Je kunt trouwens kiezen uit een zwarte of een zilverkleurige uitvoering.

HEOS en meer

Eens de DRA-800H online is via WiFi of ethernet, kun je het apparaat via verschillende wegen van muziek voorzien. De minst handige is via DLNA/uPnP, een interessante keuze voor het afspelen van eigen muziekbestanden die op een DLNA-share op een NAS staan. Dit kun je doen via elke DLNA-compatibele DLNA-speler-app; wij verkiezen BubbleUPnP op Android en Glider op iOS, maar er zijn vele anderen. Qua compatibiliteit met hi-resbestanden scoort de DRA-800H zeer goed. Uit onze formatentest blijkt de receiver in staat om hi-resbestanden in PCM-formaat tot 192 kHz / 24-bit en DSD tot 5,6 MHz af te spelen. AIFF-ondersteuning is er echter niet bij, en bij hi-res WAV-bestanden ervaarden we wel wat afspeelproblemen.

Gebruiksvriendelijker dan DLNA is de HEOS-app, zowel voor eigen bestanden, internetradio als streamingdiensten. HEOS is het streaming/multiroomplatform dat Denon en Marantz gebruiken, wat betekent dat je vanuit deze app niet enkel een DRA-800H kunt bedienen maar ook eventueel andere HEOS-apparaten die elders in het huis staan. Je kunt bijvoorbeeld het geluid van de tv of een videobron ook laten horen in de keuken, zolang het in PCM-formaat wordt aangeleverd bij de DRA-800H. Of je laat dezelfde playlist op Tidal zowel via de receiver en pakweg via een compact Marantz-systeem zoals de Melody X afspelen.

De HEOS-app zelf oogt wat sober, bijvoorbeeld als je door muziek zoekt op Tidal, maar is wel helder in gebruik. Alles is georganiseerd in drie grote schermen die je via een tab onderaan het scherm selecteert: Ruimtes, Muziek en Playing Now. Via het eerste kies je welk HEOS-toestel je wil bedienen en kun je apparaten koppelen. De DRA-800H verschijnt hier als Ă©Ă©n toestel met twee zones (luidsprekerparen A en B) die je afzonderlijk kunt in- en uitschakelen, maar niet elk van een aparte muziekstream voorzien. Dat is een beetje spijtig, vooral als je dat tweede paar gebruikt om een set luidsprekers in een andere kamer aan te sturen.

Bij de Muziek-tab vind je niet enkel snelkoppelingen naar streamingdiensten (Tidal en Deezer, een wat karige selectie) en eigen bestanden op bestandsserver, maar kun je ook de fysieke ingangen en de radiotuner op de DRA-800H selecteren. Handig is bovendien dat je een USB-stick met bestanden op een HEOS-apparaat in huis kunt insteken en meteen via de HEOS-app die bestanden op elk HEOS-toestel kunt afspelen. De app is dus echt een controlecentrum, die op uitstekende wijze wordt aangevuld door de Denon AVR 2016-app die de fysieke remote naar een aanraakscherm brengt.

Ben je een Spotify-gebruiker of bezit je een iOS-toestel, dan ben je helemaal niet verplicht om met HEOS te werken. De DRA-800H kun je direct vanuit de Spotify-app van muziek voorzien, incluis volumeregeling. Omdat de Denon-receiver ook volledig AirPlay 2-compatibel is, is het streamen van muziek van elke dienst ook heel eenvoudig vanaf een iPad of iPhone. Een bijkomend voordeel van AirPlay 2 is dat je de DRA-800H ook kunt koppelen met andere AirPlay 2-toestellen – ja, zelfs van andere merken.

Mochten al die opties je niets zeggen of er is geen netwerk, dan blijft er nog altijd de optie Bluetooth over. Net zoals de meeste receiverbouwers, ondersteunt Denon spijtig genoeg geen hoogstaande Bluetooth-codecs, zoals aptX of LDAC. Wel interessant: in lijn met de nieuwe Denon AV-receivers krijgt de DRA-800H later dit jaar een firmware-update zodat het toestel audio naar een Bluetooth-koptelefoon kan sturen. Een handige optie als je ’s avonds laat naar tv wil kijken.

Verrassend meeslepend

Wat kun je verwachten van een AV-receiver met ‘slechts’ twee kanalen? Om te beginnen is, de gebruikservaring bij de DRA-800H heel gelijkaardig als bij de AVR-lijn van Denon. Het is wel iets eenvoudiger omdat de vele instellingen die met surround te maken hebben wegvallen. Dat versterkt het gevoel dat dit toestel een afgeslankte AV-receiver is en niet een klassiek hifi-apparaat waar HDMI-switching aan toegevoegd is. Een klein pluspunt daarbij is dat de DRA-800 gewoon een bitstream-output van een Blu-rayspeler kan verwerken. Bij het afspelen heb je echter maar drie geluidsmodi (Stereo, Pure en Pure Diract) in plaats van een tiental bij een meerkanaals-Denon, wat logisch is.

We sluiten de DRA-800H aan op de twee Dali Rubicon LCR-muurspeakers die deel zijn van onze vaste surroundopstelling. Voor muziek is dat prima, maar als we onze batterij test-filmfragmenten afwerken missen we toch het wow-gevoel bij actiescùnes. Daarom voegen we de Monitor Audio Silver W12-subwoofer aan de opstelling toe, een stap die we zeker kunnen aanraden aan iedereen die geniet van machtige SFX’s en/of als je kleine stereospeakers gebruikt. Het hoeft niet per se een grotere sub te zijn. Bezit je twee degelijke vloerstaanders dan is 2.0 wellicht voldoende.

De DRA-800H komt weliswaar zonder de Audyssey-software die je kunt verwachten bij de Denon AV-receivers, wat betekent dat je zelf de integratie met de subwoofer moet regelen. Concreet wil dat zeggen dat je onder meer handmatig de crossover instelt – 80 Hz is de THX-keuze, maar bij kleine speakers selecteer je een hogere waarde – en de afstanden van je sofa naar de twee stereospeakers en de subwoofer moet ingeven.

De Ultra HD Blu-ray van ‘Avengers: Infinity War’ bekijken met de AVR-X3600H op een 5.1.4-opstelling dompelt je veel meer onder in de actie, daar moeten we niet flauw om doen. Maar we weten allemaal dat zo’n opstelling met meerdere luidsprekers door weinigen in hun woonkamer wordt neergezet. Voor hen brengt de DRA-800 goed nieuws. Het verrassende is immers dat een minimalistische stereo-opstelling met discrete luidsprekers die juist zijn opgesteld ook een verrassend upgrade vormt voor de tv-geluid. Veel soundeffecten bevinden zich in de voorste kanalen, wat betekent dat de DRA-800H via zijn twee speakers toch veel bewegende geluidseffecten kan overbrengen.

De een-op-een gevechten tijdens de eindstrijd in Infinity War bijvoorbeeld, komen bijvoorbeeld nog behoorlijk dynamisch en flitsend over. Bij scĂšnes als wanneer de helikopters door de storm rond Kong Island breken, hoor je ze van links naar rechts van het scherm bewegen. Het is meteen heel wat grootser dan bij vele middenklasse-soundbars.

Op andere momenten leveren twee speakers niet helemaal de diepte vooraan die je met een centerspeaker erbij wél krijgt. Dialogen (die bij een surroundopstelling meestal in het centerkanaal vertoeven) worden doorgaans wel goed gepresenteerd door de DRA-800H, maar het was wel mooi geweest als Denon de opstap van 2.1 naar 3.1 mogelijk had gemaakt. Dat had de receiver wat complexer gemaakt, maar net iets flexibeler. Langs de andere kant: wie richting dat scenario denkt, kan grijpen naar de AVR-X2600H en die in 3.1-modus gebruiken. Wat we trouwens ook merkten met de 2.1-opstelling: als we weer eens nieuwe content (muziek, game of film) bekeken, grepen we vaak naar de instellingen om het sub-volumeniveau aan te passen. Er zijn nu eenmaal grote verschillen in hoe films, games en muziek worden gemixet. Bij een AV-receiver heb je bijvoorbeeld functies die dergelijke dynamische verschillen automatisch wegwerken, bij dit toestel moet je het zelf aanpassen.

Op vlak van muziekweergave heeft de DRA-800H het vermogen en de flexibiliteit om heel wat speakers aan te sturen. Dat merken we ook als we overschakelen naar de betaalbare maar toch iets uitdagendere Bowers & Wilkins 606-speakers (in Pure Direct-modus, zonder subwoofer). De Denon komt dan niet echt in de problemen. Het versterkingsgedeelte is kwiek genoeg om de percussie van Tools ‘Stinkfist’ – recent heruitgebracht – strak en correct neer te zetten. Er mist naar ons gevoel bij het luisteren naar deze combinatie een tikje body in het laag en diepte bij de tracks van ‘Anima’, Thom Yorke’s nieuwste worp, maar het staat niet echt het luisterplezier in de weg. ‘Last I heard (
he was circling the drain)’ in het bijzonder overtuigt echt, met een openheid die plaats geeft aan de kleine microdetail en het groter geluidsbeeld in deze track knap weergeeft.

De totaalprijs van receiver plus speakers gaat je wellicht wel dicht in de buurt van 1.000 euro brengen, wat meer is dan de meeste mensen aan een soundbar willen uitgeven. De keerzijde is wel dat de DRA-800H een grotere flexibiliteit biedt. Een platenspeler aan een soundbar verbinden bijvoorbeeld, is niet zo evident. De kracht van de DRA-800H zit hem in het competent doen van vele dingen. Zoek je niet de mogelijkheid om met een tv te verbinden, dan is een traditioneler stereoversterker uit dezelfde prijsklasse wellicht een betere keuze.

Denon DRA-800H
Beoordeling 4 op 5