NIEUWS

Metamorfose HiFi.nl - wat vindt u ervan?

Redactie HiFi.nl | 01 april 2008

Negen jaar geleden is HiFi.nl van start gegaan. Het was 1999 en de eerste versie van de site was simpelweg een verzameling van linkjes, een soort startpagina als het ware. In de daaropvolgende negen jaar evolueerde de website naar het grootste onafhankelijke webmagazine – meer een tijdschrift dan een website - over Audio en Video van de Benelux.

Dagelijks plaatst HiFi.nl het laatste nieuws en wekelijks verzorgen we recensies en achtergrondartikelen. Met ongeveer 185.000 unieke bezoekers per maand is HiFi.nl voor zeer veel particulieren en professionals die zich bezig houden met geluidsapparatuur, beeld en muziek de eerste keuze in informatievoorziening.

Na een lange periode van marktonderzoek en het inventariseren van ervaringen van gebruikers, zoals de door ruim 2.000 lezers ingevulde enquête, is per 1 april 2008 een totaal vernieuwde vormgeving gelanceerd. De nadruk ligt meer dan ooit op gebruiksgemak. Omdat HiFi.nl de afgelopen jaren flink is uitgebreid, was het tijd om de enorme hoeveelheid eigen content op een nieuwe manier te gaan ontsluiten.

Zo is de interne zoekmachine sterk verbeterd, waardoor artikelen, recensies en nieuwsberichten gemakkelijker en sneller te vinden zijn. Alle publicaties sinds de start in 1999 zijn beschikbaar, en het was een flinke uitdaging om dat enorme archief eenvoudig toegankelijk te maken. Ook ziet u dat als u zoekt op een "merk", u vanuit de zoekmachine direct kunt doorklikken naar de importeur, verkoopspunten, productenoverzicht en - indien actief - online brochures.

De navigatie op de website is aangepakt om de lezer sneller op de plaats van bestemming te krijgen, en in samenwerking met grafisch vormgevers en webdesigners (waarvoor dank aan webdesign bureau Aceview) is gekeken naar de algemene leesbaarheid.

Eén van de gevolgen daarvan is dat er minder advertentieposities op de site zijn en de advertenties zullen rustiger en fraaier van opmaak worden. Voor de adverteerder ook leuk: de advertenties die er staan vallen dus meer op. Ook de kleurstelling van de site en het lettertype zijn volgens de modernste inzichten verbeterd. De lezer kan nu bijvoorbeeld zelf heel eenvoudig de grootte van het lettertype aanpassen.

In 2005 zijn we van start gegaan met de cockpit voor vaste HiFi.nl lezers. Deze week mochten we de 10.000ste cockpit (geregistreerde) gebruiker verwelkomen. Door gebruik te maken van uw eigen cockpit – door in te loggen in de topnavigatie – krijgt u een aantal extra mogelijkheden op HiFi.nl. Zo kunt u onder andere uw eigen set plaatsen in de rubriek My.Hifi, eenvoudig 2ehands advertenties plaatsen op de site en krijgt u toegang tot een handige concertagenda.

Ook inhoudelijk zijn er een paar wijzigingen. Uniek is de online bladerbare brochure, die ook als PDF bestand te downloaden en te printen is. Op dit moment hebben acht vooraanstaande hifimerken hun brochure al geplaatst, dit zullen er snel meer zijn.

In de productendatabase, waarin inmiddels meer dan 6.000 apparaten en accessoires staan, is informatie te vinden over verkooppunten, adviesprijzen, testuitslagen uit Nederlandse en buitenlandse bladen, recensies en productbesprekingen. En van hieruit klikt u direct naar de officiële verkoopspunten.

Waar gehakt wordt vallen spaanders. Zo komt de pollvraag te vervallen binnen de nieuwe vormgeving.

Wat blijft is de objectieve en onafhankelijke berichtgeving over alles wat met de hoogwaardige weergave van muziek en film te maken heeft, en de voortdurende inspanning om het voor u, de lezer, beter, leuker en interessanter te houden. Met specials, recensies, achtergrondartikelen, prijsvragen, winkelbezoeken, acties & prijsvragen, de 2e handsrubriek, My.HiFi.nl en... een heleboel andere leuke content.

Voor de geïnteresseerden in de geschiedenis en filosofie van HiFi.nl hebben we ons laten interviewen door Dieter van den Bergh. We weten het: het is vreemd om een interview met jezelf te plaatsen op je eigen site. Maar toch denken we dat het interview met Dieter ons heeft gedwongen anders te reageren dan dat we gedaan zouden hebben in een zelf geschreven artikel met als titel “HiFi.nl over HiFi.nl, de geschiedenis en filosofie van een website”. Laten we het erop houden dat het nu een stuk aangenamer leesvoer is geworden. ;-)

Al met al zijn we heel benieuwd naar uw reactie en kritieken, u kunt ons deze mailen via redactie@hifi.nl of... u reageert onder aan dit artikel.


Namens iedereen die aan HiFi.nl 5.0 heeft meegewerkt wensen wij u veel leesplezier!


Gelijk grijpen we dit moment aan om iedereen te bedanken :-) die de afgelopen maanden heeft meegewerkt aan de nieuwe vormgeving van HiFi.nl.

In willekeurige volgorde: alle vaste Xingo-medewerkers en HiFi.nl- auteurs, Aceview webdesign (Bas van der Schoot maakte het ontwerp), Freshheads (voor de input op de usability), Patrick Houtman (voor de vele, vele programmeer uren), Erik Jansen (klankborden), Mart Tebbens (meedenken huisstijl), Jiri Büller en Paul Vermeulen voor de foto`s en natuurlijk alle lezers die de afgelopen jaren en - recentelijk via de enquete - hun kritieken kenbaar aan ons maakten!


EDITORS' CHOICE