ARTIKEL

High End 2002 (4 - Derde dag)

Jan de Jeu | 12 mei 2002

Am dritten Tag

Zaterdag 11 mei 2002 – 22:34 uur

Jeukende enkels. Daarmee word ik `s morgens wakker. Niet zo vreemd, want tussen de bedrijven door hebben we in de afgelopen dagen steeds in de tuin van het Kempinski wat zaken genuttigd teneinde de inwendige mens te versterken. En omdat er zich grenzend aan de tuin een grote, prachtige vijver ligt, plegen ook de muggen zich in die tuin in grote getale te verpozen. Mijn handen en armen, maar met name mijn enkels, zijn inmiddels tot rampgebied verklaard en ik vraag me dan ook af of ik een derde dag met aanslagen zal overleven. Met de opmerking "Niet krabbelen Jan, dan wordt het erger", doet Antoinette, die nergens last van heeft, ook nog een duit in het zakje. Ik grom wat. Alsof ik dat niet weet. U raadt het al, te laat naar bed en te vroeg weer op. Vanuit bed werp ik een blik naar buiten en ik zie dat het regent. Gelukkig, vandaag geen tuin en geen muggen. Mijn humeur wordt al beter. Snel douchen en naar de bakker. "Schönes Wochenende" roept de dame me bij het verlaten van de winkel na. Wochenende? Waar heeft het mens het over? Oja, het is al zaterdag vandaag. De beurs zit er al weer bijna op. Jammer.

Wanneer we later in de Alfa bij Neu Isenburg de 661 afdraaien staan we al snel in de file. Natuurlijk; traditioneel is zaterdag de drukste dag. De meeste consumenten met daaronder veel Nederlanders en Belgen. Lange rijen geparkeerde auto`s langs de kant van de weg. Zo te zien voor het merendeel toebehorend aan de laag in de maatschappij die men gewoonlijk betitelt met middenklasse. Bij Kempinski zelf staan de bolides van de upper ten. Maserati (inderdaad, daar stond twee dagen geleden mijn Alfa), Jaguar, bijzondere BMW`s en Mercedessen. Hier en daar een " platgeslagen kever" zoals mijn groenoogje oneerbiedig de ontwerpen van Porsche pleegt te betitelen. Voor de pers is wederom geen plek. Tegenover het Kempinski wordt een concours gehouden en iets verderop een autoshow. Geweldig, wat een coordinatie. De beroemde Deutsche Gründlichkeit? We worden geadviseerd om de borden " P High End" te volgen. Het moet gezegd worden, het is een mooie omgeving. Maar wanneer ik enkele kilometers rond wil rijden doe ik dat liever op een door mijzelf gepland tijdstip en middels een route die ik zelf uitzet. Uiteindelijk staan we op een bemodderd veldje waar een met smakkende mondbewegingen kauwend en pratend mannetje me vertelt dat er om het kwartier een bus vertrekt naar het Kempinski. En ja, "Auch für die Presse € 3,50." Fabelhaft!

Als we dan uiteindelijk het hotel binnenlopen hebben we behoefte aan een drankje. Terwijl Antoinette doorloopt naar de Wintergarten om een plekje te zoeken haal ik aan de bar een Apfelsaft en een Kaffee. Met mijn handen vol de grote serre overziend zie ik haar tenslotte zitten in een van de comfortabele fauteuils die in een groepje van vier rond een tafeltje gegroepeerd staan. Ze is aangeschoven bij twee mannen die in een gesprek over luidspreker designs aan het praten zijn. Wanneer ik aan kom lopen werpt een van hen een korte blik op mij waarna hij zijn gesprek vervolgt. Terwijl ik ga zitten hoor ik de andere man tegen hem zeggen, "You know Franco......." En op dat moment weet ik waarom het gezicht me bekend voorkwam. Dit is Franco Serblin, de ontwerper van mijn Sonus Faber Concerto`s. Even schiet er door me heen, een mooie gelegenheid om een interview af te nemen. Maar vrijwel meteen daarop volgend realiseer ik me dat dit ad hoc niet mogelijk zal zijn. Op dat moment staat signore Sonus Faber op en loopt hij naar een ander zitje waar hij naast iemand gaat zitten die ik herken als Ken Ishiwata, de man die zijn naam verbonden weet aan diverse ontwerpen van Marantz. Als ik mijn hoofd weer terugdraai zie ik dat recht tegenover me aan een ander tafeltje de sympathieke Deen zit waar ik op de afgelopen VAD show een gesprek mee gevoerd heb over de versterkers die hij ontworpen heeft en die op de markt gebracht worden onder de naam GamuT. Ontwerpersdag vandaag?

We moeten snel verder want we moeten vandaag nog veel zien. En horen natuurlijk, al komt daar eigenlijk nauwelijks iets van terecht. Het aanbod is te groot. Eerst nog maar even naar het stuk van de eerste etage dat we nog niet gezien hebben. Voigt Audiosysteme im Raum 232 presenteert een imposant uitziende Meishu Phono 300B single ended phono integrated amplifier die inmiddels ook al weer zijn tiende verjaardag viert. De D/A converter DAC 3.1x krijgt hier de wereldpremiere maar speelt niet op het moment dat we de ruimte betreden. Dit recht is voorbehouden aan de Audio Note TT2 draaitafel. Bij Audiodata tref ik de nieuwe luidspreker Partout aan. Hoewel deze v.a. € 1280,- per stuk kostende luidspreker op het eerste gezicht slechts een chassis lijkt te bezitten blijkt de hoge toon unit in het akoestische centrum van de lage tonen weergever te zitten. Ik ben zeer benieuwd naar het geluid omdat ik me herinner dat ik vorig jaar onder de indruk was van een andere luidspreker van deze firma, de ook nu on display staande Echelle. Ik verheug me dan ook op de test die we na de zomer uit zullen voeren met het iets grotere familielid van de Echelle, de Elance. In 254 loop ik tegen het zeer oorspronkelijk vormgegeven merk Chord aan. De Chord geintegreerde versterker CPM 3300 in combinatie met de Chord DAC, de Wadia cd speler en de Dynaudio luidsprekers geven op het moment dat we binnenstappen net de drumsolo uit het nummer "Take Five" van Dave Brubeck weer. De klappen klinken zeer realistisch maar we moeten verder. De AV processor Chord DSP 8000 AV die in combinatie met KEF speakers gebruikt wordt voor een 7.1 Surround Vorführung blijkt zich in salon 3 te bevinden. Waarschijnlijk zullen we er niet aan toekomen. Net zo min als we toekomen aan een bezoek bij Denon. Hun nieuwe topmodel AV versterker de AVC-A1SR schijnt in combinatie met hun DVD-Audio/Video Player DVD-A1 "neue maßstäbe zu ersetzen". We komen er echter niet in want de bezoekers verdringen zich voor de kamerdeur en we hebben geen zin in een worsteling.


EDITORS' CHOICE