ARTIKEL

CES en Digital Rights Management


Dr. Longbeard & Marja | 05 maart 2003

Tijdens ons recente bezoek aan de Consumer Electronic Show, CES, in Las Vegas waren er duidelijk een aantal trends te ontdekken. De eerste is Groot & Plat & Digitaal. Dat slaat dan op de almaar groter uitgevoerde beeldschermen. Plasma, LCD, LCOS, al de typen zijn vooral groot in doorsnede en uitermate plat. En heel veel schermen zijn geschikt voor HDTV. Gelukkig maken  de prijzen een forse daling door en komen ze daardoor binnen bereik. Een tweede trend is Digitaal. In de VS maakt Digital TV, DTV, een grote groei door. De integratie van nieuwe digitale media als DVD-Audio en SACD zet nu echt door en diverse merken komen nu met hun universele spelers op de markt. Gelukkig is de formaten oorlog op dit terrein zo goed als over.

 CES en DRM 2003

Een verdere digitalisering van ieders huis en dus leven, staat voor de deur. In het centrum staat een PC waar alle communicatie lijnen op binnenkomen. TV, radio en uiteraard Internet vormen de lijnen naar buiten. Binnen het huis is het vooral Wireless Ethernet, WiFi, dat de verschillende apparaten zowel onderling als wel met de centrale PC verbindt. Wat te denken van een fornuis dat gestuurd door de PC op tijd een pan verhit of de oven aan doet. Als je thuis komt staat het eten dus al klaar. Ben je verlaat, dan stuur je een berichtje met je mobiele telefoon naar je huiscomputer om het eten wat later op te zetten. En dit is nu al te koop!

Ook als gevolg van de verdere mate van digitalisering gaat heel binnenkort ons leven op audio en video gebied veranderen. Als eerste zal de goede oude videotape verdwijnen. In de VS zijn al veel videotheken bezig met het opruimen van videobanden en deze te vervangen door DVD versies. Dat scheelt, ruimte, tijd (terugspoelen) en geld. Dat laatste omdat DVD`s in principe langer meegaan. De verkoop van DVD recorders stijgt met de dag en steeds meer consumenten zien het gemak en de kwaliteit van dit soort apparaten. En het moet gezegd worden, deze ontwikkeling is voor een groot deel aan onze nationale trots Philips te danken.

Op audio gebied gaat ook snel een verandering plaatsvinden. De eigenlijk nog in de kinderschoenen staande DVD-A en SACD  en het nu net 20 jaar geworden CD formaat zullen plaatsmaken voor een virtueel formaat. Het zal niet lang duren voordat de meeste content zoals audio en video materiaal wordt genoemd, in digitale vorm via een kabel of door de lucht naar ons toe komt. Of je het nu leuk vindt of niet, het staat te gebeuren.

Waarom? Omdat de leveranciers van de content geen inkomstengroei kunnen realiseren met de huidige manier van werken. Ze hebben wel het fysieke medium veranderd en zijn daar digitaal gegaan, maar de rest van hun werkmethoden zijn nog steeds die van tientallen jaren geleden. Denk maar eens aan de distributie. Het maken van een CD/DVD/SACD kost relatief weinig. Studiokosten, een paar sessiemuzikanten, afmixen, masteren, persen, dat zijn allemaal kosten die niet substantieel zijn. De echte kosten komen pas later. De grootste post is reclame in welke vorm dan ook gevolgd door de distributie. Van de schijvenperserij moeten de glimmende plaatjes naar verdeelcentra en vandaar verder naar de detailhandel. En die eten allemaal ook nog eens flink mee. De belachelijke prijzen die wij als consument – zeker in Nederland – moeten betalen komen hier vandaan.

CES en DRM 2003En dan nog een paar cijfers. Laten we platenmaatschappijen nog even zo noemen – later zien we hoe we ze eigenlijke moeten betitelen. Wel, deze platenmaatschappijen maken honderden missers (flops) tegen 1 goed verkopende plaat. Van de totale omzet in de muziekindustrie komt slechts 12 procent op het conto van platenmaatschappijen. De bulk van de omzet zit in radio (!) en concerten. Het ligt dus voor de hand dat platenmaatschappijen meer naar Content Leverancier gaan neigen. Het succes van muziektelevisiezenders als MTV is sprekend. Hier wordt gericht muziek gepromoot op een bepaalde doelgroep. Houd je van muzieksoort A met als boegbeeld juffrouw S, dan houdt je ook van meneer W. Daarom worden beiden in hetzelfde uitzend blok gestopt. Het is bijna direct marketing.

En dan is er nog een ander fenomeen in de vorm van het ‘illegaal’copieren. Hier past een vraag tussendoor.
Wat is er nu illegaal aan het rippen van een opname naar MP3? Het kopieren zelf of het verminken van het origineel? Is de kopie niet totaal verschillend van het origineel? 
In ieder geval denkt de industrie dat het copieeren een negatieve invloed op hun verkoopcijfers heeft. En dit willen ze heel graag voorkomen.

 

EDITORS' CHOICE