ARTIKEL

114e AES Pro Audio

René van Es | 26 maart 2003

114e AES convention Pro Audio in de Rai

114e AES Convention Pro Audio in de RaiEen van de oudste en meest belangrijke verenigingen op audio gebied is de Audio Engineering Society, die wereldwijd vele prominente en vooraanstaande leden telt en op regelmatige basis conventies organiseert. Soms aan de andere kant van de oceaan, soms hier in Europa. Voor de 114e conventie was Amsterdam aan de beurt in maart dit jaar. Een conventie die deels opgebouwd is rond lezingen en workshops en deels een tentoonstelling behelst. Dat voor velen van u de AES onbekend zal zijn, heeft veel te maken met het feit dat vele leden uit de professionele muziekwereld komen en zich daarom richten op pro-audio en veel minder op onze huiskamers. Toch is er een forse overlap, tenslotte komt alle muziek en ook alle film die wij ter beschikking hebben tot stand op pro-audio apparatuur. En bovendien sluiten de twee werelden deels op elkaar aan, doordat ontwikkelingen in de professionele sfeer ook voor een consument beschikbaar zijn. Een enkele keer werkt het andersom. Een bezoek aan de conventie bleek om meerdere redenen de moeite waard. Een kort verslag derhalve.  

114e AES Convention Pro Audio in de Rai

De beurs beslaat een enkele hal van de Rai, maar er staan niettemin de groten der aarde. Studer is prominent te vinden bij de ingang. Vol met opslagapparatuur voor studio’s. Daarachter staat Tascam, de professionele afdeling van het merk dat wij beter kennen als Teac. Ook Tascam zit in de opslagmedia. De eerste en belangrijkste microfoon fabrikant die ik ontwaar is Neumann. Het aantal opnames dat u in de kast heeft staan waar Neumann microfoons zijn gebruikt is waarschijnlijk niet te tellen. Sennheiser, uiteraard ook aanwezig, pakt het segment draadloze en reportage microfoons en is wat minder aanwezig in opname studio’s voor muziek. Veel andere kleinere microfoonbouwers hebben elders een plekje gevonden. Zoals AKG en Audio-Technica.


EDITORS' CHOICE