ARTIKEL

Interview Hartmann


Guido de Kanter | 23 februari 2006

In een industrie die graag oorlogjes uitvecht is samenwerking een opmerkelijk verschijnsel. Min of meer bekende merken als Barco, Daewoo, Epson, Fujitsu, Hitachi, Sanyo, Sony en ViewSonic hebben ingezien dat de technologie waar ze hun beamers en projectieschermen op baseren gezamenlijke promotie verdient.

Ze delen de benaming voor de techniek –de goed gekozen term 3LCD– en een logo. Op de ISE spraken we met de Duitser Stefan Hartmann (34), leider van de displaydivisie bij Epson Europa, en woordvoerder op de stand van 3LCD op de ISE 2006.

3LCD

Waarom dit initiatief?

Het is een promotiekwestie. Enkele jaren geleden zag Epson in dat de 3LCD-techniek zeer goede prestaties biedt voor redelijke prijzen, maar dat we de consument daarover ook moesten inlichten. Er zijn twee bedrijven die de LCD-panelen maken die het hart zijn van 3LCD-apparatuur: Epson en Sony, maar we deden te weinig aan promotie voor onze technologie. Daar zijn we januari 2005 mee begonnen. Met ons 3LCD-logo willen we het de consument makkelijker maken om 3LCD-apparatuur te herkennen.


Hoe werkt de technologie?


Als we beginnen met de lamp, volgen daarna twee spiegels, die spiegelend zijn voor één kleur, en de rest van het licht doorlaten. De derde en laatste spiegel is een doodgewoon exemplaar, er hoeft immers niet meer gefilterd te worden. Daarna volgt bij elke kleur een monochroom LCD-paneel, met een grootte variërend van net onder de 3 tot iets meer dan 1 centimeter (!). De pixels zijn 8 tot 10 micron groot, en daarom kunnen ook de kleinste LCD-panelen een 1080-resolutie hebben. De lichtkanalen worden samengevoegd in een prisma, en dan uitgestuurd.

De LCD-panelen zijn het moeilijkst te maken. Er zijn maar twee fabrikanten van: Epson en Sony. Epson levert zijn panelen ook aan OEMs: bedrijven die er ofwel zelf een complete beamer mee maken, of een spiegel/prisma-unit, en die weer doorverkopen.

Waarom zou ik kiezen voor een 3LCD-apparaat?

Omdat je een zeer stabiel, rijk beeld krijgt, dat beter is dan bij enkel-DLP en vergelijkbaar met 3-DLP apparaten maar voor een veel lagere prijs. 3LCD werkt over het algemeen met lampen met een lager wattage dan de concurrentie bij een gelijke lichtopbrengst, wat het milieu spaart; de kleuren zijn rijk en hebben een diepte van 36-bits; en het “regenboogeffect” ontbreekt volledig.


Hoe zit de alliantie in elkaar?


Het handelsmerk is eigendom van Epson, maar is gratis te gebruiken voor iedereen die van de technologie gebruikmaakt. Sommige leden zijn neutraal. Barco is daar een goed voorbeeld van: zij maken behalve 3LCD ook projectoren met DLP en zelfs nog met buizen. Anderen pushen de technologie agressiever. Epson, Sony en ook Sanyo zijn daar goede voorbeelden van.


Wat is uw verwachting van de markt?


Nou, we zijn inmiddels marktleider. Maar ik vind het moeilijk om iets te zeggen over de toekomst. De markt is groeiende, en op zijn minst willen we dat 3LCD meegroeit met de markt. Dat gaat wel lukken denk ik. Wie een enkel-LDP apparaat vergelijkt met een vergelijkbaar geprijsd 3LCD-exemplaar, zal in bijna alle gevallen tot de ontdekking komen dat de 3LCD het mooiste beeld geeft. Ja, eigenlijk zijn we vol vertrouwen. Maar goed, ik ben natuurlijk promotor van 3LCD, dus geef vooral je eigen ogen de kost. Maar ik denk echt dat de DLP-technologie een probleem heeft. (Lacht.) Ik ben blij dat ik niet aan hun kant sta.


Wat voor innovaties zitten er in de pijplijn?


Wat dat betreft kan ik alleen voor Epson spreken... We zijn constant bezig de LCD-panelen kleiner te maken, en zo de lichtopbrengst te verhogen. Behalve dat zijn kleinere panelen ook goedkoper te produceren. Wat dat voor de prijs van het eindproduct betekent, kan ik zo niet zeggen; dat staat niet in een 1-op-1 relatie met elkaar. Maar we zitten nog lang niet aan de grens van onze mogelijkheden.

EDITORS' CHOICE