ARTIKEL

Martin Goosen

De Muziekbeleving van… is een nieuwe rubriek op Hifi.nl waarin iemand vertelt over zijn passie voor muziek en geluidsdragers. Deze maand deel twee: Martin Goosen, ‘Mister Quad’ en geluidspurist.

Martin Goosen (Den Bosch 1941) werkt sinds 1965 bij TransTec BV in Rotterdam, een gerenommeerde audio- en videospeciaalzaak en een kweekvijver voor talent uit de branche. Al veertig jaar is Goosens grote liefde de unieke elektrostatische Quad-luidspreker die hij overal in het land demonstreert. Het perfecte geluid is zijn passie, want muziek die nergens naar klinkt kan regelrechte terreur zijn. “Ik ben wat geluid betreft erg eigenwijs. Als ik ergens ben vraag ik regelmatig of de muziek uit kan.”

“Ik, de nestor van de Nederlandse hifi? Nee hoor, echt niet”, zegt een bescheiden Martin Goosen. “De nestor, dat is iemand als Harrie A. Van Hessen, oprichter van TransTec en één van mijn leermeesters. Ik ben nog veel te jong om nestor te zijn, ik begin het net allemaal een beetje te begrijpen.” Een audiofiel wil Goosen ook niet genoemd worden. “Bah nee, wat een vreselijk scheldwoord, wat is dat voor een afwijking?’

Enkele duizenden demonstraties gaf Goosen al in zijn carrière, hij groeide uit tot dé Nederlandse vertegenwoordiger van de Quad, een uitzonderlijke speakerset. Nog steeds kan geluid verbeterd worden, dat is ook de uitdaging aan zijn vak. “Ben momenteel bezig met een geheel nieuw luidsprekerproject. Ik hoop dat nog eens te demonstreren.” De Brabander is een geluidspurist en allergisch voor slecht geluid. Als muziek nergens naar klinkt, kun je het zelfs met hem aan de stok krijgen. “Ik heb tijdens jazzconcerten een paar keer bijna slaande ruzie gehad met een geluidstechnicus. Hij produceerde niets anders dan lawaai, je kon tegen het geluid aanleunen. Afgrijselijk.”


Muzikaal

Martin Goosen groeide op in Den Bosch, in een muzikaal gezin. Zijn vader was (klassiek) muziekleraar en koordirigent. De jonge Martin groeide op met de piano-oefeningen van zijn vaders leerlingen en met muziek van componisten als Clementie, Czerny, Scarlatti, en het betere werk van Schubert en Mozart. En de Mattheus Passion. Tien jaar lang, van ‘48 tot ’58, was zijn vader koorrepetitor voor de uitvoering van de Mattheus Passion in Zaltbommel. Ieder week repeteerde het koor bij hen thuis. Van zijn vier broers en negen zussen zat er een aantal op het conservatorium, iedereen maakte muziek. Behalve Martin. “Ik kreeg in het begin nog blokfluitles van mijn vader, maar die blokfluit heeft hij uiteindelijk in tweeën op mijn hoofd kapot geslagen. Het was nogal een temperamentvol mens. Vanaf dat moment heb ik nooit meer een instrument aangeraakt.”

Martin Goosen

Het grote gezin Goosen woonde bovendien boven de muziekwinkel van een vriend van Martins vader. In de weekenden en rond feestdagen hielp hij er een handje. Het was eind jaren vijftig. “Ik maakte op vroege leeftijd kennis met muziek en met apparatuur. Ik kan me nog goed herinneren dat ik voor het eerst een 78-toerenplaat afspeelde op zo’n grammofoon met een zwengel en een zware pickup-arm. Je kon acht deurtjes open doen en bij ieder deurtje kwam er meer muziek bij. Prachtig.”


Klassiek

Ook werd Martin Goosen in de muziekwinkel muzikaal opgevoed. “Ik was een jaar of 17, 18 toen ik met mijn "grammofoonplatendetailhandeldiploma" begon. Een jaar lang heb ik zes uur per dag naar klassieke muziek geluisterd. Dat hoefde niet, maar dat vond ik leuk. Maar we verkochten in de winkel net zo goed jazz als Louis Armstrong en de eerste rock ’n roll, Little Richard en Bill Haley, en het Franse chanson en de smartlap, Johnny Hoes, Johnny Jordaan, dat soort werk.”

Na zijn dienstplicht ging Goosen in Delft werken bij Hees Bv, een gemengde muziekzaak, waar hij een eigen hifi-afdeling opzette, die direct goed begon te lopen. Na anderhalf jaar werd hij ‘weggekocht’ door platenzaak Willem de Jong in Rotterdam. In 1965 begon de Brabander bij TransTec en werd al snel dé vertegenwoordiger van de Quad, zijn favoriete speakerset. In veertig jaar is Goosens liefde voor de beroemde elektrostatische luidspreker alleen maar groter geworden. “Het is de enige luidspreker die al vijftig jaar wordt gemaakt. Ik ben nog steeds verbaasd over zijn prestaties.”

EDITORS' CHOICE